Gå til innhold

Hovedkortet merker ikke IDE tilkoblet hardware

ADT

Anbefalte innlegg

Heisann, setter sammen en PC for en kompis, men har støtt på et merkelig problem... Han har et NF7-S2, NEC 3500 og en (ATA100) Seagate 120GB HDD. Når jeg startet opp maskinen og går inn i BIOS, står det der at den ikke finner noen ting på noen av IDE kanalene, verken master eller slave på IDE1 og IDE2. Jeg har prøvd alle mulige jumper settings på selve HDD'en og DVD-brenneren, med slave og master, men den finner ingen ting! RAID er deaktivert, og jeg har prøvd å loade både "performance settings" og "fail-safe settings" i BIOS'en. I "basic settings" har jeg satt hovedkortet til å prøve å merke alt som er koblet til med IDE selv, jeg har også satt den til manual, men ingenting funker! Kabelen jeg bruker, er den som fulgte med hovedkortet, og er egentlig det eneste jeg kan se på som en mulig feil... Alt utstyret ble kjøpt for to dager siden...

noen som vet hva som kan være galt? Setter stor pris på alle svar og forslag. Han får jo ikke installert Windows engang. Det er som om PC'en ikke har verken HDD eller CD-ROM...

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette skal være enkelt vettu. Du kobler HD på PRIMARY IDE-kanal (den med blå ledning som oftest) og ingenting annet på den kabelen.

Så kobler du til de optiske enhetene på SECONDARY IDE-kanal. :!:

Hvis det ikke er dette, send inn hk. Jeg måtte faktisk ha 3 hk når jeg fikset pc'n til broren min...merkelig egentlig...

Lenke til kommentar

Er jo ikke helt grønn da... :roll:, trodde det kom ettertrykkelig fram i forrige post... Har ikke lyst til å sende det tilbake slik at de kan si at det ikke er noe galt, og ta meg 400kr for det... har skjedd litt for ofte

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Sett ide til auto, prøv også å sette jumper til CS (cabel selekt)

Du kan også ha defekte ide kabel, bytt dem ut.

Du kan også prøve med to ide kabler, en på dvd/cd rom og en på harddisken.

Samme som over, bruk CS eller begge som master på primary og secondary.

Så kan også annbefale at du leser manualen's bios del, sett alle instilling som de annbefaler i manualen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...