vortx Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hei har en forsåvidt gammel pc. Gamle Aopen hq45 kabinett med medflg PSU. Tror den er 300. Har netopp installert ekstra minne, nytt skjermkort (6800GT), samt en ekstra harddisk. Nå, f-eks i halflife 2 restarter maskinen. Gjorde ikke tidligere med fx5600. Trenger jeg nå med de ekstra dingsene en større psu? eller er en av dingsene fuckt? hele oppsettet er: aopen kabinett amp xp 1700+ @ 2,2 ghz 1 gb geil 3200 ram 2x wd 160 gb 7,2k hd plextor 708A dvdr vifter vifter vifter kommer ikke på noe annet enn standard mus tast, som skulle trekke noe ekstra strøm Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jeg har også vært borti to maskiner som har klikka jevnlig som hadde aopen hq45 med orginal psu, den ene psu'n tok etterhvert kvelden, og maskina ble frisk, mens den andre psu'n fortsatt lever men er ustabil fortsatt, alle komponentene i den bortsett fra psu er byttet snart, så er rimelig sikker på at psu'n er syndern der også... ville nok vurdert å prøvd en annen psu hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Prøv også å teste minnet med memtest86. Det virker som om dissse korta stiller sine krav til minne også... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Tror nok PSU er synderen her. Du bør vurdere PSU på 400W og oppover. NorthQ er gode forsyninger, til en billig penge. Finnes flere merker som er å anbefale, men akuratt nå fikk jeg jernteppe. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Hvis PSU'en fungerer som den skal og faktisk leverer 300W, så har du ikke noe problem i det hensyn. Jeg ville estimert at din maskin bruker godt i underkant av 250W på max load. Ihvertfall ikke over 270W. Din CPU: ca 55W (max load) Hovedkort: ca 25W 6800GT: 55-65W, avhengig av overklokking eller ikke (max load) 2 stikker RAM: i underkant av 15-20W 2 x HD: Under 40W Et par vifter: 15W (noe mer så har du konstant orkan på rommet hehe) Plextor brenner: Vanskelig å si. Tipper 3W vanlig, og 30W under brenning. Diverse annet (mus, USB enheter osv): 15W (ihvertfall ikke mer) Total, med "pessimistiske" tall (når alt i maskinen går på max load) = 265W. Husk at dette er et totalt urealistisk tall. Pleier du å brenne CD'er mens du kopierer til begge diskene samtidig som du spiller spill? =) Alt i maskinen går aldri på fullt samtidig. Konklusjonen er ihverfall at du har nok strøm om PSU faktisk fungerer som den skal. Når det er sagt så ryker PSU oftest av slitasjeskader av alle PC-komponenter jeg kjenner til, og det hender også ofte at de ikke dør helt, men blir ustabile, eller leverer langt under det de skal levere. Jeg kan altså utelukke at PSU spesifikasjonen er for lite, men ikke at det faktisk er PSU osm er årsaken... *EDIT* Justerte noen mindre feil-tall. -Stigma Endret 2. desember 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 to disker må da generere mer varme enn 20 watt? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) Ops! Skrivefeil der. Det skal være 20W hver, sånn ca, men det forandrer jo ikke konklusjonen stort. Bør vel kanskje legge til 25W for hovedkortet også, som ikke blir dekket godt nok av "diverse" posten min. -Stigma Endret 2. desember 2004 av Stigma Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Her er en kalkulator til og regne ut ca hva du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå