Neo_mandal Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Sitter nå å prøve rå sette opp et lite nettverk, mellom min win2k maskin og to andre med win98se. Problemet er at jeg ikke finner dem, men de finner hverandre.. Har admin adgang på min maskin, men har altid hatt litt problemer med bruk av rasppoe. : kan ikke ha det installert hvis jeg skal komunisere med andre i nettverk.. Vi bruker en hub.. all sharing er forresten på.. Jeg er ikke helt newbie i nettverk sammenheng, men når det gjelder komunikasjon mellom win2k og win98 er jeg litt grønn, men d burde jo være det samme.. Noen som har tips, evt. linker til plasser hvor det står mye..? Lenke til kommentar
arcade Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hei! Netbios protokollen må være installert på alle maskinene, og de bør også ha definert samme navn på arbeidsgruppe. Har selv både Win2000 og Win98 på maskiner i mitt hjemmenettverk, og disse kan kommunisere helt fint med hverandre. RASPPoe skal i teorien ikke kunne kludre opp et internt nettverksoppsett, men det er mange ting som her kan spille inn, bla. kvalitet på nettverkskort og kabler etc. Det skal heller ikke være noe problem at dere bruker en HUB. Håper at dette var til litt hjelp Arcade Lenke til kommentar
Neo_mandal Skrevet 31. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2002 Netbios ja.. hmm.. Lurer på om jeg fikk disable det her endag.. Lenge siden jeg har vært borti netbios og husker nesten ikke hvordan man enabla netbios, men det finner vi fort ut av:) Takk for hjelpen... Det med netbios har jeg ikke tenkt på engang.. Må sette opp maskina igjen tenker jeg.. (får vi det til, så skal vi dele en 10mb linje på 3 stykker.. dette bblir bra:-) Noen flere nettverks tips når man først er igang? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Kjøp boka "Drift av lokalnettverk" av Arne B. Mikalsen og Per Borgersen. Den er en av de bedre bøber om det temaet på norsk jeg har vært borti. (Jeg får IKKE provisjon :wink: ) Tar for seg Novell, W2k og Linux. Forklarer bra om datakomm. Ellers er det mye bra om protokoller her: http://www.learntcpip.com/ http://www.helmig.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå