Gå til innhold

Utdanning i det store utlandet?

Gjest Slettet-8fx0y6VV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8fx0y6VV

Jeg er dette aaret utvekslings elev i USA (Wisconsin), og stortrives med det. Naar jeg kommer hjem skal jeg ta 3. klasse med 3MX, 3FY og 3EN.

Siden jeg liker meg saa godt her i utlandet saa har jeg derfor tenkt og ta mere av min utdanning uten for Norges grenser.

Jeg vet at det er mulig aa ta et semester/aar i utlandet gjennom NTNU og UIO ol. men jeg har lyst til aa ta foreksempel en 3 aars bachelors grad "ute".

Er det noen av dere som vet noe om dette, eller om ting lignende dette?

(Og ja, det er informasjons teknologi jeg onsker aa satse paa :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på førsteåret i en bachelorgrad i England. Faget er Computer Science. Jeg trives godt og kan definitivt anbefale det.

Noen fordeler med England er at det er lett å søke (de har et felles system for alle universitetene) og det kan gjøres på nettet. I USA må man i utgangspunketet søkte på hvert enkelt universitet, noen som faktisk er en ganske omfattende prosess. Jeg regner også med at de har en viss kjennskap til det norske skolesystemet i england, noe som er en fordel. Selv gikk jeg IB de to siste årene av videregående, det var selvfølgelig en ekstra fordel.

Inntaket er bare delvis karakterbasert, de fleste universitetene har minimumskrav, men det det du skriver om deg selv er også minst like avgjørende. Det samme gjelder i USA, der må man som du kanskje vet også ta SAT-testene.

Den største ulempen (for meg ihvertfall) ved å studere i utlandet er at det er veldig dyrt, spesielt i land som England og USA. Lånekassen dekker bare skolepengene delvis, og da hovedsaklig gjennom lån. Her hvor jeg studerer, ved University of Bath koster det 130 000 i året i skolepenger. For å få det til å gå rundt er jeg nødt til å jobbe store deler av sommerferien. Studiet i England er forøvrig mer intenst enn i Norge. Fordelen med dette er lange ferier, og nesten 4 måneder sommerferie. En mastergrad tas på ett år i England / USA, mot to år i Norge. (merk at dette er et HELT år, ikke så mye ferie der altså..)

Har du noen konkrete spørsmål skal jeg svare om jeg kan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV
Jeg er på førsteåret i en bachelorgrad i England. Faget er Computer Science. Jeg trives godt og kan definitivt anbefale det.

Noen fordeler med England er at det er lett å søke (de har et felles system for alle universitetene) og det kan gjøres på nettet. I USA må man i utgangspunketet søkte på hvert enkelt univeristet, noen som faktisk er en ganske omfattende prosess. Jeg regner også med at de har en viss kjennskap til det norske skolesystemet i england, noe som er en fordel. Selv gikk jeg IB de to siste årene av videregående, det var selvfølgelig en ekstra fordel.

Inntaket er bare delvis karakterbasert, de fleste universitetene har minumimskrav, men det det du skriver om deg selv er også minst like avgjørende. Det samme gjelder i USA, der må man som du kanskje vet også ta SAT-testene.

Den største ulempen (for de fleste) ved å studere i utlandet er at det er veldig dyrt, spesielt i land som England og USA. Lånekassen dekker bare skolepengene delvis, og da hovedsaklig gjennom lån. Her hvor jeg studerer, ved University of Bath koster det 130 000 i året i skolepenger. For å få det til å gå rundt er jeg nødt til å jobbe store deler av sommerferien. Studiet i England er forøvrig mer intenst enn i Norge. Fordelen med dette er lange ferier, og nesten 4 måneder sommerferie. En mastergrad tas på ett år i England / USA, mot to år i Norge. (merk at dette er et HELT år, ikke så mye ferie der altså..)

Har du noen konkrete spørsmål skal jeg svare om jeg kan.

Tusen takk for et fint svar :D

Jeg sender deg sikkert en PM senere., pga jeg har ikke tid naa :p

Lenke til kommentar
-

Vet at det er litt off-topic; men hva syntes du egentlig om IB studiene. Er det noe du trivdes med, eller var det vanskelig? (Selve studiumet)

-

Utenlandsk utdanning kan uansett både være billig og dyrt, avhengig av hvor du vil utdanne deg til og til hva.

Siden det finnes uttallige universitet så er det nok en ide å først komme opp med en liten "ønskeliste" med land og prøve å finne passende alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...