Gå til innhold

Drift beklager databasekrasj

Anbefalte innlegg

Vi kjører raid på det meste "her i huset", og det har hjulpet oss ganske mange ganger, men desverre funker ikke alt like godt.

Men jeg jobber litt med å få opp et system som tar automatisk backup fra den siste timen, slik at vi risikerer å kun miste siste times poster istedet for et døgn med poster.

høres bra ut ;) blir det og funke slik at det bare lager di nyeste postene i backupen eller tar det bare backup at hele forumet hver time ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å oppklare litt: hw.no og søstersider kjører på servere som kjører disker i RAID1. Den observante leser vil kanskje rynke litt på nesen og lure på hvorfor vi ikke kjører i RAID 0+1. Dette er fordi diskytelse faktisk ikke er den største flaskehalsen vi møter på. Apache og mySQL ligge i minne for å kunne yte. Hvis disse swapes så er prosessen eller tråden som død å regne.

For de som trenger å vite mer om RAID: http://www.hardware.no/guider/raid/

Som dere sikkert også er klar over så er det langt fra alle krasj som skyldes hardware-feil. Det hjelper ikke med mirroring over ti harddisker når en prosess plutselig spyr ut foobar. Dette er den sansynlige årsaken i dette tilfellet, da vi ikke har sett noe som tilsier feil på disk eller filsystem.

Drift er i startfasen av å få inn litt ulik hardware for å finne den beste diskløsningen for serverene våre. Til nå ser det ut som om standard Sli3114, en skikkelig SATA- og en SCSI-kontroller står på testlisten. Det vi skal finne ut av er hvilken av kontrollerene over som gir oss best ytelse. Med ytelse så mener jeg ikke hva fjasetester som SiSoft og slik gir deg. Det er nærmest ubrukelig som test for vårt formål. Noe av det aller viktigste ved en harddiskkontroller i en aktiv server er at den skaper så lite last som mulig for prosessorene og bussene forøvrig. Det kommer nok en test på nyåret en gang med Sli3114 med Linux-RAID, samt to ennå ikke bestemte kontrollere. Sli-kontrolleren fordi denne er on-board på hovedkortene vi har, samt at dette er en meget vanlig SATA-kontroller ute i felten.

Nok snakk. For å oppsummere: Det må ikke være mangel på RAID eller feil i RAID for at feil skjer. En tjeneste er bygget opp av software og hardware.

--

Mathias Meisfjordskar

Drift, Hardware.no

Lenke til kommentar
Regner med det bare er de siste postene. Å ta backup av 3.2 millioner poster og tråder blir lett såpass minne- og serverintensivt at forumet kommer til å bli alt for treigt. ;)

Dette stemmer ikke. Å ta backup av store databaser har eksistert så lenge store databaser har eksistert. Det tas backup av forumet hver natt. Ueland kan gi deg mer info.

--

Mathias Meisfjordskar

Drift, Hardware.no

Lenke til kommentar

Stemmer. Det ser ut som at en disk på denne serveren har begynt å få problemer, noe som fører til disse problemene og tregheten.. Derfor får vi inn en ny server om 8 timer som vi skal stressteste før vi setter den inn her (utskrifting av dagens server).

Skulle det vise seg at vi enda har treghetsproblemer vil vi vurdere større endringer

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet da jeg prøvde å logge inn i natt.

Fikk opp hovedsiden men da jeg prøvde å gå inn på en kategori, feilet det på forumet.

Jeg tok ikke en kopi av feilmld, fordi jeg regnet med at det var utbedringer på gang på serverne.

Kamus

Lenke til kommentar
hva menes med nede, noen mener at feilmeldinger er nede og andre mener at ikke kontakt er nede... :)

Hos meg begynte det med den fine hvite siden med litt skrift på, noen poster senere fikke jeg opp en melding (med forum-design) om at "Forumet er slått av".

Er det "nede" nok?

Lenke til kommentar
Regner med det bare er de siste postene. Å ta backup av 3.2 millioner poster og tråder blir lett såpass minne- og serverintensivt at forumet kommer til å bli alt for treigt. ;)

Dette stemmer ikke. Å ta backup av store databaser har eksistert så lenge store databaser har eksistert. Det tas backup av forumet hver natt. Ueland kan gi deg mer info.

--

Mathias Meisfjordskar

Drift, Hardware.no

At det blir tatt backup av forumet hver natt er jeg fullt klar over, men jeg mener fremdeles at forumet hadde fått litt pes hvis det ble tatt full backup hver time. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...