Gå til innhold

Høy CPU load i win2k (Dual cpu)

Anbefalte innlegg

Har installert win2k med sp2 osv.

Da jeg sjekket task manager, så jeg at det var 50% konstant cpu bruk, sjekket da over programmene, ingen av de brukte mer enn 2-3%.

Noen som har en ide på hva det kan være? Er det kanskje en bug i win2k?

System Idle Process er rundt 97 hele tiden, noe som stemmer overens med programmene som kjører.

Men under står det CPU USAGE: 50%.

Gikk på performance og View. Satt på "Show Kernel Times" jeg vet ikke hva dette er, men det virker som at det er den som bruker all cpu kraften (det den bruker blir da rødt).

Noen ideer folkens?

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-05-31 14:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-31 14:07, quoth the iceraven:

Har installert win2k med sp2 osv.

Da jeg sjekket task manager, så jeg at det var 50% konstant cpu bruk, sjekket da over programmene, ingen av de brukte mer enn 2-3%.

Noen som har en ide på hva det kan være? Er det kanskje en bug i win2k?

System Idle Process er rundt 97 hele tiden, noe som stemmer overens med programmene som kjører.

Men under står det CPU USAGE: 50%.

Gikk på performance og View. Satt på "Show Kernel Times" jeg vet ikke hva dette er, men det virker som at det er den som bruker all cpu kraften (det den bruker blir da rødt).

Noen ideer folkens?

Jeg har et lignende problem, og har heller ikke funnet ut av det ennå. Kjører Win2Ksp2 på et ASUS P2B-DS hovedkort med 2 stk 600MHz PentiumIII-prosessorer.

Etter det jeg har skjønt, er Kernel Time det som brukes av Windows selv, og av driverne som er installert. User Time er det du ser i prosesslista i task manager, og gjelder Services og "vanlige programmer".

Hos meg bruker den første prosessoren ca 20-25% Kernel Time, og den andre bruker 60%-75% Kernel Time (kryss av for "one graph per cpu" i Options) - sammenlagt kaster jeg bort nesten en hel CPU på dette :/

Maskina har ikke alltid vært sånn, men jeg er ikke helt sikker på når den begynte med det (men det er noen uker siden, i alle fall). Jeg vet at Hibernation slutta å fungere da jeg la inn SP2, men Kernel-Time problemet kom først lenge etterpå.

Kernel Time er like høy uansett om jeg starter i Safe Mode eller ikke.

Hva slags hardware/software har du installert? Det kunne jo hende vi har problemer med de samme tingene..

Hardware: Asus P2B-DS (Award BIOS 1014b2), 2xPentiumIII/600, 384MB RAM, ATI Radeon 8500LE, Creative AWE64Value lydkort, Logitech USB-joystick, Diva ISDN-kort, et par SCSI-disker, et par IDE-disker, SCSI CD-ROM, SCSI CD-RW, ekstra vifter for kjøling.

Software: Win2Ksp2, Motherboard Monitor v5 (det er rundt 34 grader varmt på hovedkortet), Norton Antivirus 5.x, Tiny/Kerio Personal Firewall v2.x, dnetc, Star Office, diverse andre programmer og spill..

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke når det skjedde egentlig..la merke til det når jeg decoda en divX film.

Har følgende spec:

Asus XG-DLS Slot2 hk

2x 400mhz P2 Xeon 1mb l2 cache

2 scsi disker

Onboard U2W scsi kontroller fra adaptec

Scsi cdrom

Matrox G400 16mb

Sb PCI 128mb lydkort

Ingen ide disker

Floppy disable.

512mb sdram

Det jeg gjorde, var å installere et program som heter TaskInfo2002.

Den fant ut at noe som heter

"Interrupts Time Holder" bruker 50% av min cpu kraft til et eller annet, men det er ikke mulig å stoppe det programmet.

Har ikke peil på hva det kan være...har hatt win2k på min andre maskin (P4 med asus hk) og aldri opplevd dette problemet.

Cpu1 bruker ca 70% den andre 30% det vil si ca 1 cpu, mens den andre ikke blir brukt.

Det viser seg også at dette starter med engang jeg booter maskina (står hvor lenge det har stått på). Men det bruker IKKE noe Minne. 0kb faktisk.

Har søkt på nettet en del...ingenting som kan gi meg en pekepinne på hva som er galt egentlig...

Kan legge til at da jeg kjørte Rh 7,3 så skjedde aldri dette.

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-05-31 14:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 14:52, quoth the iceraven:

...

Onboard U2W scsi kontroller fra adaptec

Samme som meg.

Quote:

Matrox G400 16mb

Har ikke dette skjermkortet nå, men hadde det før jeg installerte Radeon'en. Driverne ligger muligens på maskina ennå, selv om de ikke er aktive.

Quote:

"Interrupts Time Holder" bruker 50% av min cpu kraft til et eller annet, men det er ikke mulig å stoppe det programmet.

Antar at det er et annet navn for Kernel Time, bare. På samme måte som "System Idle Process" (som bruker prosessortiden "ingen andre vil ha") er det ikke en ordentlig prosess som kjører, men mer en måte å samle sammen den prosessortida som brukes av drivere og resten av OS'et.

Quote:

Cpu1 bruker ca 70% den andre 30% det vil si ca 1 cpu, mens den andre ikke blir brukt.

Akkurat omvendt av det jeg opplever, altså..

Quote:

Det viser seg også at dette starter med engang jeg booter maskina (står hvor lenge det har stått på). Men det bruker IKKE noe Minne. 0kb faktisk.

Sikkert fordi det ikke er en selvstendig prosess, men ligger begravd et stykke ned i OS'et. :sad:

Quote:

Har søkt på nettet en del...ingenting som kan gi meg en pekepinne på hva som er galt egentlig...

Kan legge til at da jeg kjørte Rh 7,3 så skjedde aldri dette.

Har ikke funnet noe ennå, jeg heller. Skal se om jeg gidder å prøve meg fram i helga, med å plugge ut hardware, gå gjennom alle driverne som er installert, og deinstallere dem en etter en.. Hmm. kanskje jeg bare skal byttelåne harddisk med en annen maskin jeg har stående, som er nyinstallert med Win2k (ikke sp2 ennå), og se om det er direkte hardware-relatert. Kanskje TaskInfo2002 kan gi meg noen hint også..

Kommer i så fall tilbake igjen med info om hvordan det gikk. :smile:

(Forresten, kanskje denne tråden burde vært nevnt i Hovedkort/Prosessor-forumet også?)

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd ny clean install av win2k. ikke installert NOEN drivere osv osv.

Fortsatt samme problem her. MÅ være en bug i win2k et sted. eller en instilling jeg ikke finner ut av. Veldig rart problem, 50% konstant fra cpuene. Fordelt ca 70/30 over dem begge.

Så 50% av maskinakrafta er død :sad:

Da bytter jeg seriøst tilbake til enten Debian eller så blir det winXP eventuelt nt4.0.

Dette er for dårlig.

Lenke til kommentar

Vel, jeg fikk det til å fungere til slutt. :smile:

Tok ut ett og ett kort (awe64v, diva isdn, kingston nic) til bare skjermkortet var igjen, men det hjalp ikke, heller ikke i Safe Mode. Bytta det ut med Matrox'en, og det hjalp heller ikke.

Hele tiden viste TaskInfo (måtte bare prøve den :smile:) at jeg hadde ca 120.000 interrupts pr. sekund, med ca 60-62.000 på hver av CPU'ene, og CPU% på 30/70.

Så kom jeg på idéen å bytte fra "ACPI Multiprocessor PC" til "MPS Multiprocessor PC" i Device Manager. For å gjøre det, høyreklikk på "My Computer", eller en av underpunktene (hos meg er det nå 2 stk "MPS Multiprocessor PC" rett under My Computer), Properties, Update Driver, Display a list, Show all hardware of this device class, og velg en av de som står der. Det jeg _egentlig_ hadde tenkt å gjøre var å gå fra ACPI Multiprocessor til ACPI Uniprocessor for å "slå av" den ene CPU'en, men da jeg oppdaget "MPS MultiProcessor" tenkte jeg det var like greit å prøve. :smile:

Etter reboot ville Win2K installere alle driverne på nytt, men det gikk ganske fort. Bare sørg for å ha CD'en tilgjengelig, eller en katalog på harddisken med win2ksp2 utpakket. Og svar nei til å reboote fram til den har spurt deg om alle driverne.

Allerede før jeg reboota igjen sjekka jeg Task Manager og TaskInfo, og Kernel Time/Interrupt time var nå rett over 0. Antall interrupts pr sekund lå nå rundt 80-120 pr cpu (i stedet for 60.000 pr), og 0%/0% CPU-tid. :smile:))

Nettkortet måtte jeg konfigurere på nytt (jeg bruker ikke DHCP hjemme), og fikk deretter beskjed om at det var installert ett (disabled) nettkort allerede med samme IP-adresse, og ble anbefalt å endre mitt nye oppsett i tilfelle det gamle nettkortet skulle komme online igjen. Valgte å beholde det nye oppsettet, og gikk inn i Device Manager etterpå og avinstallerte det "gamle nettkortet" (som sikkert var knytta til "ACPI MultiProcessor" på en eller annen måte, og ikke automatisk godtok samme oppsettet på "nytt" hovedkort).

Ny reboot igjen etterpå, og alt ser ut til å fungere fint. Har ikke hatt noen problemer siden jeg rekonfigurerte, og det begynner å bli noen timer oppetid på boksen nå.

Jeg får sjekke etterhvert hva som er forskjellen på ACPI- og MPS-oppsettene, og om det er noen instillinger jeg kan ha gjort i BIOS-oppsettet mitt som kan ha gjort at ACPI ikke lenger skulle fungere, etter å ha vært problemfritt i flere måneder. Mulig jeg finner noe under "Power Management", "APM" eller lignende.

Håper dette kan hjelpe deg på vei også - mer info følger om jeg finner ut noe. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: bigfoot på 2002-06-01 10:20 ]

Lenke til kommentar

Fant følgende hos Microsoft:

One CPU Always Shown as Busy on Multiple-Processor Computer (Q241532)

The information in this article applies to:

Microsoft Windows 2000 , Advanced Server

Microsoft Windows 2000 , Professional

Microsoft Windows 2000 , Server

SYMPTOMS

When you view CPU usage using Task Manager, one processor may appear to be busy, with from 50 percent to 70 percent usage, even when the computer is idle.

CAUSE

This behavior can occur if both of the following conditions exist:

Your computer uses one of the following motherboards:

ASUS P2B-D

ASUS P2B-DS

ASUS XG-DLS

ASUS P2L97-D

ASUS P2L97-DS

You choose to install the Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) Hardware Abstraction Layer (HAL) during or after Windows 2000 Setup.

RESOLUTION

To resolve this issue, contact ASUS to obtain an update for the motherboard to enable ACPI support. For additional information, please visit the following ASUS Web site:

http://www.asus.com/Products/Techref/Acpi/win2000.html

[...]

To work around this issue:

Start Windows 2000 Setup again.

When you see the following prompt, press the F5 key:

Press F6 if you need to install a 3rd party SCSI or RAID driver.

When you are prompted for the type of computer you are using, choose MPS Multiprocessor PC , and then continue Setup normally.

MORE INFORMATION

NOTE : This issue has also been seen on the following motherboards and resolved with the following resolutions:

Motherboard Resolution

=======================================================

Gigabyte GA-6BXD Update to BIOS revision F3F (No rework of board required)

For more information about the Gigabyte GA-6bxd motherboard, visit the following Gigabyte Web site:

http://www.gigabyte.com

[ Denne Melding var redigert av: bigfoot på 2002-06-01 11:02 ]

Lenke til kommentar

Linken microsoft har til acpi-siden hos Asus er utdatert. Jeg fant den igjen her, og dette sier de om kortene våre:

[...]

Microsoft Windows 2000 ACPI mode support for ASUS dual-processor M/Bs

Please note that this compatibility issue will affect ONLY IF you are running Windows 2000 ACPI mode on ASUS dual-processor mainboards:

P2B-D, P2B-DS, P2B-D2 (440BX)

XG-DLS (440GX)

P2L97-D, P2L97-DS (440LX)

Problem description

When Windows 2000 is configured in ACPI mode installed on those mentioned motherboards, one processor will be observed busy at all time even if the system has been idle for a while.

This DOES NOT occur with Windows 2000 APM mode or any other operating systems. No severe problem or damage will be made to the board except for some CPU resources been consumed when running ACPI MP mode. In other words, the system can still run properly under this OS.

How to resolve

For fully support ACPI MP mode requires both a BIOS upgrade and hardware rework. You can choose one of the following by making:

Contact to your local distributor to do the rework for you, if possible. Contact to your local distributor requesting an ASUS RMA service for you board. ASUS will accept your rework service. The rework procedures described here and do the rework. If you are not familiar with solder techniques, or any uncertainty about the rework process, we recommend you to contact your distributor for ASUS RMA service to avoid any possible damages to the board.

Please check the table below to see if your board requires rework and the detail rework information. All ASUS multi-processor motherboards will be reworked before shipping out as from Oct. 01, 1999.---> Click to view Table One & Table Two

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...