Gå til innhold

P4 "newbie"

Anbefalte innlegg

Jeg har med tiden bestemt meg for å prøve en P4 løsning til min pc, har T-bird 1400 fra før men vil bytte ut denne nå. Grunnen er støy fra pc'en og at arbeids oppgavene jeg utfører passer og støttes bedre av Intel P4. Skal bytte HK, CPU og ram. Siden jeg ikke har fulgt med noe særlig på utviklingen hos P4 så lurer jeg på hva jeg skal kjøpe.

Budsjett: 5-6000kr (ikke mer!)

Jeg må ha et HK med raid.

Jeg vil ikke ha SDram.

Jeg liker Asus HK

Ytelse er viktig!

Velg Mhz fremfor ram siden dette er lett å oppgadere senere!

Så lurer jeg på om det er noen av P4 modellene som er oftere bedre klokkbare enn andre. Om f.eks. det å kjøpe en 2.2Ghz Northwood er dumt fordi den er lite klokkbar og 1.8Ghz kan klokkes like langt o.s.v.

Jeg syntes 256Mb ram er litt lite, men har innsett at hvis jeg skal kjpe RD ram blir det bare 256mb i denne omgang. Jeg satser på å bruke "boxed" vifte hvis ikke denne bråker fælt. Nå har jeg tre kabinett vifter i kabinettet, kommer jeg til å trenge disse på samme måte med et P4 system? Vil gjerne bli kvitt støyen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abit TH7 II-RAID Hovedkort for S478/P-4

- I850, ATA/100, Raid, ATX Retail 1,784,-

Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400

- Socket PGA478, 512kB "Northwood" 2,312,-

Rambus PC800 512MB RIMM ORIGINAL

- 184-P I820/840/850 400MHz, 2stk 256MB 1,849,-

= 5,954,-

Hovedkorte er digg, cpu`en er digg og ram`en er digg.

Lenke til kommentar

Northwood serien generelt virker å være veldig klokkbar, selv med boxed fan.

Det finnes flere som har overklokket sine 1.6 og 1.8 prosessorer til 2.4 uten problem.

Jeg har bare overklokket min egen til 2.25 GHz. Ikke fordi den ikke går høyere, men fordi det er maks setting på hovedkortet mitt uten at jeg må begynne å klokke opp manuelt (predefinerte settings om du vil). Jeg er sikker på at jeg kan klokke min høyere, den har aldri så mye som hikket etter å ha vært overklokket i flere måneder.

Lenke til kommentar

Er enig med overnevte poster uten på ett punkt: kjøp en 1.6GHz istedenfor. Da kan du klokke den opp til det du skulle trenge, og heller bruke de 5-600 kr på noe annet. Forskjellen mellom 1.8GHz og 2.0GHz er såpass liten (~100kr) at hvis du vil ha en såpass rask CPU kan du like godt gå for 2.0GHz'en...

Min 1.6GHz går fint til 2.4GHz, men da må jeg sette ned RAM-settingene (150MHz FSB gir en DRAM hastighet på godt over 350MHz, noe som gjør at systemet mitt blir ustabilt). Jeg kjører derfor på 2.2GHz, med "bånn gass" på settingene til RAM'en.

Er selv veldig fornøyd med systemet, og boxed viften til Intel fungerer glimrende. Ikke for støyende, ligger på rundt 3000RPM, så det er ikke noe vits å investere i en ny vifte, nei...

Lenke til kommentar

Quote:

SunChaser skrev (2002-05-31 05:05):

Unødvendige penger på Rambus, kjøp heller DDR å spar noen kroner... og CPU kan kan heller kjøpe en 1.6-1.8 å OC siden p4 er meget OC-vennlig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 13:56, B|Real skrev:

Quote:

SunChaser skrev (2002-05-31 05:05):

Unødvendige penger på Rambus, kjøp heller DDR å spar noen kroner... og CPU kan kan heller kjøpe en 1.6-1.8 å OC siden p4 er meget OC-vennlig.

Ikke hør på denne tullingen. Du kommer ikke å angre på at du tok det fyren i første quoten min anbefaler istedet for DDR-ram. Abit kortet han 1. anbefaler gjør at du kan låse PCI-bussen til 33MHZ og AGP til 66MHz, dette betyr at kortene du har i vil ikke bli påvirket av klokkingen din. Det er da bare opptil RAM, og CPU.

Lenke til kommentar

Quote:

Killer_DT skrev (2002-05-31 15:37):

Ikke hør på denne tullingen. Du kommer ikke å angre på at du tok det fyren i første quoten min anbefaler istedet for DDR-ram. Abit kortet han 1. anbefaler gjør at du kan låse PCI-bussen til 33MHZ og AGP til 66MHz, dette betyr at kortene du har i vil ikke bli påvirket av klokkingen din. Det er da bare opptil RAM, og CPU.

Jeg sier ikke at han skal høre på meg, men jeg sier bare det som er bra for pengeboka, ikke hva som er best.

Er du ute etter det beste, men så er RD.

Paster fra hw.no sine anbefalingsider:

Prisen er også en annen ulempe med RDRAM, den ligger på i underkant av 1000 kroner for 256 MB. RDRAM ser ut til å ha tapt kampen mot DDR SDRAM foreløpig, som er minst like raskt (PC2700) og billigere.

Understreker mitt poeng

Lenke til kommentar

bygget nettop et p4nw system for en med 1.6 ghz. fik klokket denne så det suste, men siden abit p4s533 kortet ikke hadde dividere gikk det ikke lengre enn til rundt 2,2 med raskeste ram instillingene.

dette er et j*** irriterende problem: hvorfor ikke høyere dividere?

løsninger?

det abit th7-II kortet: kan man klokke så langt man bare vil med låst bus?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 17:13, normal skrev:

bygget nettop et p4nw system for en med 1.6 ghz. fik klokket denne så det suste, men siden abit p4s533 kortet ikke hadde dividere gikk det ikke lengre enn til rundt 2,2 med raskeste ram instillingene.

dette er et j*** irriterende problem: hvorfor ikke høyere dividere?

løsninger?

det abit th7-II kortet: kan man klokke så langt man bare vil med låst bus?

Med den nye bios oppdateringen kan har volt core opptil 1,7v

Lenke til kommentar

Hehe riktig at rdram sparker mer unna , spesiel på raskere cpuer nå, ddr kan gå og legge seg snart:)

1066mhz rdramen +p4 banka jo alle kombinasjoner av både amd og p4 + ddr333 :smile:

Men om det er best akkurat nå? tja:) Vanskelig å si. Når p4'en når oppi 3-4ghz vil den hvertfall være best:) Logisk mattestykke da, ddr333 erke like raskt:)

Lenke til kommentar

Hva menes med at RD ram går i "dvalemodus"? Merkes dette negativt?

Er jo ikke rart at RD Ram er dyrere, de har vært på markedet i flere år (lengre enn DDR) og når de da også er raskere sier det seg selv at de må ha kostet mye å utvikle. DDR derimot kom senere og var treigere så antagelig var disse billigere å utvikle også, pluss at det er mye større marked for disse brikkene og dermed blir de billigere.

Hvor får man 1066Mhz RD ram ?

[ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-05-31 17:37 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...