Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Min tur hos Komplett.....


Anbefalte innlegg

Gutta som sitter på Retur/Rep.-avdelingen på Stovner kunne trengt et lite feilsøkingskurs og et lite kundebehandlingskurs, samt et lite "hvordan å oppføre seg på et verksted"-kurs.

 

Skulle levere ett ISDN-modem der, som var kjøpt dagen før. Var ikke stabilt på en PC med XP. Stod i en halvtime i kø, så spurte de meg om komponenten var ødelagt. Dette er samtalen:

 

-Det vet jeg ikke. Kan være at den ikke er helt kompatibel med windows XP.

 

Komplett: -Du må levere den i den andre disken så de får testet den før vi kan ta den i mot.

 

-Kan jeg ikke bare bytte den i en annen type? Trenger ikke USB alikevel...

 

Komplett: Nei. Den må testes først.

 

-Betyr det at jeg må stå i kø på nytt, for å så stå i kø til denne disken på nytt?

 

Komplett: -Ja.

 

-Hvorfor kan dere ikke ta den i mot, gi meg den jeg vil bytte til? Jeg kjøpte den i går?

 

Komplett: -Nei... Går ikke.

 

-Hvorfor må dere teste den FØR jeg leverer den inn, slik at jeg må vente på å få byttet den? Kan dere ikke teste den senere? Jeg har jo uansett rett på å bytte den.

 

Komplett: -Det har jeg ikke lov til.... disken er der borte...

 

Begynte å bli lettere irritert av den frekke tonen til "selgeren", men valgte likevel å gå til disken for å bli ferfig med det. Der satt en "noe" overvektig herremann og spiste grillpølse i brød over hovedkortet til en kunde, mens colaboksen sto på en CD-ROM stasjon i full sving.

 

- Hei, fikk beskjed om å henvende meg til deg så du fikk testet denne.. (viser varen)

 

"service"-mann: -Har ikke tid, ser du ikke at jeg er opptatt?

 

- Joda, men det virket som på kollegaen din at du kunne ta det mens jeg ventet.

 

"service"-mann: Javel....

 

- Ja?

 

"service"-mann: Nå skal jeg ta detta hovedkortet først for en kunde, kan jo ikke akkurat bare prioritere deg først..... *frekk tone*

 

- Nei, det er ikke det jeg sier. Men den andre kunden er ikke her, og det jeg skal ha gjort tar maks 5min. Kan du i det minste gi noe tidspunkt.

 

"service"-mann: 30min. Bare legg den der... (dytter i seg den siste pølsebiten, mens han strever med å bytte en CPU)

 

30min går og jeg kommer tilbake.

 

-Hei, hvordan går det?

 

Han svarer ikke, bare gir meg et stygt blikk, og til min store overraskelse kommer en pjokk som bare må være sønnen hans, like rund og god, med 3 NYE grillpølser i brød, med rekesalat. Deretter tar han opp pakken og begynner å "teste". Koblet det på en maskin med XP og konstaterte at modemet var ødelagt. Så hentet han en ny, og gav meg den.

 

- Kanskje du burde teste den nye også? Så vet dere om den virkelig passer til XP?

 

"service"-mann: Er det jeg eller du som er servicemann?

 

- Vet ikke hva du er, men jeg har fagbrev som serviceelektronikker.

 

Satte pølsa litt i halsen, og ble straks litt mutt.

 

-Nei for det kunne jo kanskje være greit for dere å vite om den ikke passet til XP, slik at andre kunder slapp det samme problemet som jeg fikk. Skal bytte dette til et annet produkt alikevel jeg.

 

"service"-mann: Skal du det? Da kan jeg få igjen den du fikk av meg, så får du den gamle tilbake, hvis du alikevel skal bytte?

 

- Den du mener er ødelagt? Skal jeg levere tilbake den, slik at den kommer tilbake i hylla?

 

"service"-mann: Jeg kan godt teste den nye også, hvis du syntes det er så ***** viktig?

 

- For meg spiller det ingen trille, men det er ikke god butikk og legge varer som kanskje er ødelagt tilbake i butikken. Uansett er det greit å vite for dere om den er kompatibel med XP eller ikke.

 

"service"-mann: Greit... men skal jeg teste den eller skal jeg ikke? *uffer seg*

 

- Nei, spis pølsa di du nå, så bytter jeg denne i en annen type. Nå har jeg brukt 1,5time allerede.

 

Stelte meg i ny kø. Etter 20min var det min tur.

 

- Nå vil jeg gjerne bytte denne. (viser fram varen)

 

Komplett: Nå, fant han noe feil?

 

- Han sa så....

 

Komplett: Så denne er ødelagt?

 

- Det fant han vel aldri ut...

 

Komplett: Men hva var konklusjonen hans da?

 

- At den var ødelagt.

 

Komplett: Javel, da skriver vi defekt på denne...

 

- Må bare si at personelig tror jeg det er driverne som gjør den ustabil. Han testet ingen andre OS for å sammenligne, heller ingen andre modem. Kanskje greit å vite for neste kunde som... (blir avbrutt av selger)

 

Komplett: Når han sier at den var ødelagt, så er den ødelagt. Hva vil du ha da?

 

- Noe som er stabilt i XP.

 

Komplett: Har det her. (viser en ny vare)

 

- Og den er du 100% sikker på at fungerer i XP?

 

Komplett: Ja... *nølende*

 

- Sikker?

 

Etter litt mer tenking, går han å bytter modemet.

 

Komplett: Denne virker i XP, den har jeg hjemme!

 

- Bedre enn den andre?

 

Komplett: Ja, den andre er ikke så stabil.

 

- Hvorfor sa du ikke det med en gang?

 

Komplett: Fordi vi selger mest av den første typen....

 

- God kundebehandling. Takker så meget for de over 2 timene jeg har vært her, dere har gitt meg verdiful informasjon om hvordan dere driver butikk. Jeg kom hit med godt humør, og går herifra overrasket over manglende respekt for kunder.

 

Litt paff, kikker han på kolegaen som bare rister på hodet....

 

Komplett: - Neste...!

 

Som om det ikke var nok, ser jeg på veien ut "servicemannen" holder noe som ser ut som et skjermkort med 5 tommeltotter rett på printkortet, på vei til å legge det ned i esken til en ventende kunde.

 

 

Har ingen andre dårlige erfaringer med Komplett, men så har jeg da også slippet serviceavdelingen.

 

Dette var i allefall en erfaring jeg kunne slippet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe høres ikke ukjent ut det der !

 

Har selv hatt en del lignende opplevelser for endel år siden, i andre butikker fra det firmaet.

 

Handlet ikke med de på mange år pga "traume", har i senere tid brukt webshopen litt, uten de store forviklingene.

 

En kamerat av meg satte navn på den type kundebehandling:

 

Elkjøp-syndrom!

Lenke til kommentar

Hm, kan et stykke på vei si meg enig! Men har tilgode å oppleve "pølsevarianten"!

Derimot har jeg bare møtt positive mennesker bak "reklamasjonsdisken", og den pølsetyggende har i (de to tilfellene) jeg har hatt kontakt med ham, oppført seg svært imøtekommende og serviceminded. Kanskje takket være mitt grånende hår? Ikke vet jeg.

Men må medgi at håndteringen av diverse kort / komponenter i mine øyne har vært ganske "dramatiske"?

"Tåler" de virkelig dette?

Det synes umiddelbart slik.

Og i de fleste tilfelle gjør de nok det. Men uansett, jeg skjønner nok reaksjonen. Pølsespising og colabokser hører vel helst hjemme på pauserommet?

Vi som kunder bør vel forskånes for det, midt oppe i all elektronikken!

Har fortsatt tro på Komplett Stovner, men andres opplevelser får meg jo til å lure litt!?

Lenke til kommentar

Kanskje du også kunne se det fra butikkens sin side..service mannen var opptatt der og da, hvorfor ikke respektere det ? Og for eks komme igjen 1 time senere eller noe,og gi vedkommende litt tid og ikke tro at du du er "første mann" i køen bare fordi du skal ha et modem reparert på sekundet! Hadde det vært flere kunder med et "smil" rundt fjeset når man handler i en butikk så vil kundene fått bedre service av selgeren!

Ingen selger ønsker å gi kunder dårlig service, men kunder ber om det selv når de når de selv starter med å være "frekke" i trynet. Personlig så støtter jeg service mannen 100 prosent, er så drittlei kunder som alltid skal heve seg og påstod det ene og det andre om hva som er riktig og galt her liksom..

 

Har selv jobbet i butikk bransjen en stund så jeg veit hva god service er, men jeg forlanger også at kunder kan bidra med sitt slik at salget blir mest velykket og servicen er på topp når kunden handler hos meg. Har handla flere ganger på komplett på Stovner og har aldri fått noe særlig dårlig service der før! SÅ mitt råd er: sett deg inn i en selgers hverdag før du begynner å klage på alt mulig ****skap!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 03:12, bestorp skrev:

Kanskje du også kunne se det fra butikkens sin side..service mannen var opptatt der og da, hvorfor ikke respektere det ? Og for eks komme igjen 1 time senere eller noe,og gi vedkommende litt tid og ikke tro at du du er "første mann" i køen bare fordi du skal ha et modem reparert på sekundet! Hadde det vært flere kunder med et "smil" rundt fjeset når man handler i en butikk så vil kundene fått bedre service av selgeren!

Ingen selger ønsker å gi kunder dårlig service, men kunder ber om det selv når de når de selv starter med å være "frekke" i trynet. Personlig så støtter jeg service mannen 100 prosent, er så drittlei kunder som alltid skal heve seg og påstod det ene og det andre om hva som er riktig og galt her liksom..


Har selv jobbet i butikk bransjen en stund så jeg veit hva god service er, men jeg forlanger også at kunder kan bidra med sitt slik at salget blir mest velykket og servicen er på topp når kunden handler hos meg. Har handla flere ganger på komplett på Stovner og har aldri fått noe særlig dårlig service der før! SÅ mitt råd er: sett deg inn i en selgers hverdag før du begynner å klage på alt mulig ****skap!



 

Dem er sat*ns raske og sende ut varen og regningen. Men når det er andre veien tar det plutselig sån tid.

Lenke til kommentar

Her er jo flere sider av denne saken syns jeg. Jeg har selv "kjempet" med Komplett om retur-varer og fått "trøkt i trynet" at jeg nok ikke har behandlet komponentene riktig, antistatisk osv ... og når jeg leser hovedinnlegget i denne tråden så blir jeg nesten forbannet!! Det er et veldig greit argument å ha, dette med at vi kunder ikke kan behandle komponentene "riktig" ... men ærlig talt da ... hvor mange av dere spiser lunch og endatil middag mens dere bytter CPU og sjekker hovedkortet? Så den der med at kunde også er ansvarlig for at et salg blir en vellykket affære ... joda, jeg har holdt på med butikk selv en stund, så jeg vet hva en "vanskelig kunde" kan bety, men herregud da ... det var da vel ikke kunden som var vanskelig i dette tilfellet? Eller leste jeg hovedinnlegget helt feil?

 

Det gamle ordtaket som handler om at "kunden alltid har rett" ... det burde vært "pensum" på Komplett sin returavdeling!! Jeg tilhører den gamle garde .. som handlet på Komplett også FØR de vokste seg store, og det er ingen tvil om at mentaliteten var litt anerledes da.

 

Vi kunder har en tendens til å bli "veldig fornøyd" om vi blir behandlet skikkelig. Vi får retur på en defekt IBM-disk, vi får en ny og gjerne kraftigere CPU tilbake når den vi hadde gikk fløyten uten grunn, en raskere CD-rom enn den vi returnerte kommer i retur - og vi skryter firmaet opp i skyene som service-vennlig. Det skulle da bare mangle at vi ikke får nye komponenter når de vi kjøper ryker!! Vanlig høflighet, at vi blir møtt av service-minded personell ... dette er en selvfølge!!, det burde ikke være unntaket!! Vi betaler tross alt for det vi kjøper, og INGEN forhandlere selger komponenter og taper penger på det de selger.

 

Men så lenge jeg har holdt på med data (det er "noen" år nå) - så har jeg hele tiden sagt: INGEN annen bransje kan tillate seg å behandle kundene sine slik databransjen kan!! Dette først og fremst fordi data er noe veldig mange ser på som "komplisert og vanskelig". Ifallfall var det slik tidligere, når kunnskapsnivået blant folk var på begynnernivå overalt. Det var da "Ola Nordmann" kom med lua i hånda til dataforhandleren og "lurte på om han kunne få hjelp" fordi uansett hvor mye han leita på skrivebordet, kunne han ikke finne det "Lilleblaut" henviste til i feilmeldingen som hele tiden dukket opp på skjermen, det fantes ingensteds blant bøker og ark på pulten. Ikke rart en del dataforhandlere raskt skjønte at de kunne gjøre og si omtrent hva det skulle være, og kunden (les VI) fant oss i det vi ble møtt med :wink:

 

Nei, jeg skulle likt å se bilbransjen behandle kundene på samme måte ... det hadde blitt stoff for mange interessante TV-program det :wink:

 

Det er et udiskutabelt faktum - fornøyde kunder er verdens beste reklame!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 03:48, baldytheman skrev:

INGEN annen bransje kan tillate seg å behandle kundene sine slik databransjen kan!!


 

Skal ikke si at jeg er uenig med deg, men det er ikke til å stikke under en stol at resten av samfunnet også er på vei i samme retningen.

 

Lets face it, vi forbrukere har blitt prishorer! Vi selger oss til den som kan tilby oss den laveste prisen.

 

Slike tilfeller som dette (riktig nok ikke fullt så grove) finner du i andre bransjer også. Dårlig service er en bieffekt av samfunnsutviklingen. Du ser eksempler på det overalt, matvare- og elektronikk- kjeder er typiske eksempler på dette!

 

Grunnen til dette er vår prisbevisthet! Vi har kvitta oss med den serviceinnstillte kjøpmannen på hjørnet til fordel for billige priser og dårlig service. Og så syter vi å klager over det?

 

Kjøpmannen på hjørnet var bestandig serviceminded. Men slikt koster penger og det er jo ikke vi villige til å betale for.

 

Ned med tommelen for kjøpmannen vi går på rimi istedenfor, for der er det jo billigere!

 

Hvorfor er det billigere der da? Litt går på innkjøp men mye går på kundebehandling. I de krympende marginers marked går det på å: selge mest mulig varer, på kortest mulig tid og med minst mulig utgifter (les: bemanning). Dette gir billige priser men dårligere service, og siden vi forbrukere har blitt prishorer vinner den med lavest pris.

 

Ikke all utvikling er til det bedre!

 

Men vi forbrukere er med på å bestemme hvordan det skal være ! Tenk på det !

 

For å sitere en kjent visesanger:

 

Nei Henry Ford hva har du gjort?

Bytta til deg bil mot hestelort!

 

Det var nattens lille historie ! :grin:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-05-31 05:14 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 03:26, Shepherd skrev:

Bestorp:


Hadde bare selger latt kunden benytte bytteretten med en gang, så kunne service gubben feilsøkt kortet ved en passende annledning og hele seansen vært unngått.


 

det er IKKE noe som heter bytterett så lenge man handler i butikk!!

Lenke til kommentar

Komplett sin butikk i oslo sentrum (møllergata 1 tror jeg) har alltid hatt god service, og nå har de også effektivisert litt i butikken.

 

Jeg er stor kunde og kjempe fornøyd med komplett sin webshop og butikk i møllergata 1.

 

Go go komplett :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-31 03:12, bestorp skrev:

Kanskje du også kunne se det fra butikkens sin side..service mannen var opptatt der og da, hvorfor ikke respektere det ? Og for eks komme igjen 1 time senere eller noe,og gi vedkommende litt tid og ikke tro at du du er "første mann" i køen bare fordi du skal ha et modem reparert på sekundet! Hadde det vært flere kunder med et "smil" rundt fjeset når man handler i en butikk så vil kundene fått bedre service av selgeren!


 

JohnnyKnoxwile fikk her beskjed om å levere modemet sitt i disken der pølsemannen satt! Ergo kan du ikke skylde på ham her. Kunden har her gjort som han har fått beskjed om! Jeg er enig med deg at det finnes en del sure kunder, men har ikke servicemann/ selger i det hele tatt mottatt kunden med en høflig tone er det ingen unnskyldning! Det hadde vært noe annet om JohnnyKnoxwille hadde gått rett bort til pølsemannen og bedt ham om å fikse det.

 

Også spise pølser og drikke cola rett over nakne PC'er da... Foran kundene til og med!!!!

 

Hilsen en i IT-bransjen som jobber mot kunder (ikke elkjip, nei, konsulentfirma...)

Lenke til kommentar

Den pølsespisende servicemannen var et skrekkeksempel. Ville nok passe bedre i en annen funksjon, for han gir dette firmaet et dårlig ansikt utad. Jeg er servicemann selv, og vet at varer som ikke fungerer gjør kundene stressete og irriterte.

Da må man få kunden til å forstå at en prøver å gjøre sitt beste. Det koster så lite å være hyggelig, fleksibel, man vil jo gjerne at kunden handler hos oss neste gang også.

Fornøyde kunder kan også bety en del gratisreklame.

fordi de anbefaler bedriften videre.

Lenke til kommentar

"det er IKKE noe som heter bytterett så lenge man handler i butikk!!"

 

Joda, det er det. Følgende er sitert fra kjøpsloven :

 

"Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål"

 

Hele kjøpsloven er her

 

Man bør her gå ut fra at Komplett burde vite at JohnnyKnoxwille kunne tenke seg å bruke ISDN-adapteret i WindowsXP. Ihvertfall burde de informere om at det var ustabilt i WindowsXP siden dette allerede var et kjent problem.

 

Sett fra mitt synspunkt er han i sin fulle rett når han ønsker å heve/omgjøre kjøpet.

 

[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-05-31 08:37 ]

Lenke til kommentar

Altså, jeg er utrolig lei de som klager over alt. Du som skrev her høres ut som du vet hva du snakker om så du får lov å klage:) Har min egen mening om service levelen på komplettdata her i oslo selv jeg:) Men husk.. du som kommer inn er en person som ikke har stått i en trang butikk i 6 timer med irriterte sure folk som klager over hver minste ting og ikke har peiling på hva de egentlig snakker om men bare har "hørt" fra kompiser eller "lest" på nettet at sånn og sånn.

 

Du har de som selv har forsøkt å sette inn en komponent også ødelagt den, de som har overklokka for mye og ødelagt, og vil ha ting på garantien. Garantier gjelder ikke når man har ødelagt ting selv, og datautstyr er såpass sensitivt at det går lett i stykker. Det er jo teit at man skal få bytta ting man ødelegger selv? Greit om de går i stykker, men har man satt sammen en pc selv og noe ryker burde man ikke få garanti:) Det er jo en grunn til at mange selger ting med garantiklistremerker (Er denne brutt har du ikke garantilenger), samme burde gjelde for hardwarekomponenter når tulling kjøper de. Dog er det ingen unnskyldning for han feite serviceteknikeren det her, han skulle hatt juling:)

 

Og han sønnen hørtes ut som en fyr som virkelig hadde irritert meg. Det verste er vel at de ikke tar seg nær av klaginga engang, de sitter vel der og ler av den teite kunden som trodde han hadde peiling på drivere og windowsXP og kjefta litt, også ler de rått og snakker dritt om deg. Hehe. HUFF:)

 

Kort oppsummert:

 

Mange av de som klager og slenger dritt om komplett burde aldri hatt lov å bygge sin egen pc:) Men denne historien var for ille:) Jeg ser for meg den svære grisen som spiser pølse og drypper fett, ketchup og potet og rekesalat ned på hovedkortet, for så å tørke det vekk, muligens slikke det av.

 

hæhæ:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...