Gå til innhold

Hvor er er linux til server

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en pc jeg skal bruke som server her hjemme eller router. Trenger en av linux´ene madrake 8.2 eller klark konect eller no. Hvor finner jeg det hen og en som er fungerende. Hvor laster jeg ned en av de + at jeg vil ha en som autmatisk starter i oppstarten av pcen, ikke inne i selve windowsen f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle "skikkelige" linux-distroer startes direkte, du trenger altså ikke gå inn i Wintendo først. Har du flere OS på maskinen, kan du velge fra en bootmeny ved oppstart hvilket OS du vil starte.

Tror du finner Mandrake på ftp://sunsite.uio.no, men det ser ut som den er nede :???:

Ellers kan det ofte være greit å kjøpe en offisiell distro første gang man installerer Linux, så får man med installasjons-guide.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 20:51, Jan-Banan skrev:

Det er jo lov og ihvertfall forsøke å finne ting selv på nettet da.. hørt om google?

Eller så kan du jo f.eks gå inn på clarkconnect.org

HAR DU PMS ELLER

Lenke til kommentar

for de som ikke er helt linux guru'er, anbefaler jeg faktisk ClarkConnect sin "distro". denne er kun rettet mot servere/firewall/gateway, etc. og kommer uten noe grafisk grensesnitt, og er _meget_ enkel og sette opp. http://www.clarkconnect.org - features kan du lese om der, det meste du trenger av server muligheter følger med (squid, proftpd, openssh, samba, cups, apache, osv, osv) dessuten er distro'en basert på RedHat 7.2/7.3, og kan derfor ta redhat spesifikke rpm's uten problemer - en kan også enkelt sette opp update via redhat network sin "up2date" funksjon, noe som gjør at oppdatering av alt du har installert/etc går like enkelt som og bruke windowsupdate (kommandoen er: up2date -u, resten fikser det selv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...