Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til Linksys WRT54G som aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg debuterer som skriver på dette eminente forumet, etter lang tid som aktiv leser, med et spørsmål om konfigurering av en Linksys WRT54G trådløs ruter.

Saken er at jeg skal sette den opp som trådløst aksesspunkt bak en Nexgentel-router for noe venner, og kan trenge litt hjelp.

Jeg har testa litt hjemme (bruker selv en Asus Wl500g som AP bak NGT-router) og endte opp med følgende oppsett på Linksysen:

1) Skrudd av egen DHCP

2) Satt IP fast til 10.0.0.10 (fordi jeg aldri fant hvilken IP den fikk fra routeren (pinga meg gjennom 20 adresser…:-))

3) Satt ”Operating Mode” til Router (i stedet for Gateway)

4) Skrudd på ”Dynamic Routing” til ”Both” (dvs. LAN/trådløst og WAN )

5) Jeg kobler kabelen fra NGT-routeren til en av LAN-portene på Linksysen

Det ser ut til å funke, men jeg vil gjerne at det skal fungere optimalt (og altså da som kun aksesspunkt). Det jeg er særlig usikker på er dette med ”Operating Mode” og ”Dynamic Routing” som jeg ærlig talt ikke helt skjønner, men som jeg tenkte kanskje var en god idé. Fint hvis noe kompetente sjeler kan si noe om det.

Bør jeg også skru av brannmuren (for at den ikke skal stå dobbelt opp bak routerens)?

Ellers sikrer jeg nettet med WPA-PSK (AES), men uten med MAC-filtrering og uten å skjule SSID (i tilfelle de får venner på besøk med trådløse bærbare).

Takker for svar,

Zoolife

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...