Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1 Gb/s til svenskene

Anbefalte innlegg

Du forstår meg ikke rett når du sier at jeg snakker i mot meg selv. Jeg er for å ha et sterkt backbone. Ta f.eks. Uninett sin link mellom Trondheim og Oslo, ca. 2.5Gb. Til denne er potensielt 2000 studentboliger tilknyttet, kanskje like mange datasal-pc'er, i tillegg til en administrasjon på 3500 ansatte, hvor sikkert 80% har pc tilknyttet dette nettet. De fleste av disse sitter på 100Mbps tilknytning.

Hvis 25 av disse makser linjene sine mot Oslo, er trafikken strupet. I praksis har man selvfølgelig systemer som hindrer dette, men poenget er der:

Det er faktisk en god del mer en 2000 hybler knyttet til NTNUs sitt nett, i tillegg til folk som faktisk velger å bosette seg enda lenger mot nord :).

Men du har ett godt poeng med det du sier, det er ingen vits å oppgradere "lenger nede i systemet" om du ikke har skikkelig linger ut. NTNU har jo allerede hatt problemer med for mye båndbreddebruk.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leste nettopp i Teknisk Ukeblad at Telenor allerede har begynt å legge fiber til nye hus. De har utviklet en type kabel som inneholder CAT 5e og en fiberoptisk kabel. Aner ikke hvorfor de har gjort dette i all hemmelighet.

Det er jo logisk at de ikke gidder og legge kobberkabler i nye byggefeltområder o.l, kobberet er dødt som teknologi i nye kabler.

At de ikke flagger det kommer jo av at titusen luringer ville ringe de og mase om når de kan få.

Lenke til kommentar

Hva slags verdiskapning som kan resultere i eksport av varer eller tjenester til utlandet er det dere ser for dere at vi oppnår ved å bruke titalls til hundretalls milliarder på å legge monsterlinjer til de fleste husstander vil føre til ?

Ellers er det vel i første grad konsumentprodukter som underholdning via interaktiv tv og lignende som kan benytte seg av slike hastigheter til sluttbrukeren ?

Hvilken rett har du til å bestemme andres behov?

Uansett, hva er galt med underholdning over bredbånd? Underholdning er snart verdens største industri.

En skikkelig infrastruktur tar årevis å bygge ut. Selv om du er student, professor eller hva du er og lever i din egen verden, så er det kommunikasjon som trengs for å lykkes i dagens og framtidens næringer.

Hvordan ville det egentlig være å leve i Norge i dag om de som bestemte sa at vi ikke har så stort behov for olje at vi trenger bygge ut oljefelt i Nordsjøen?

Jeg prøver ikke å "bestemme" over andres behov, jeg spør om noen kan gi rasjonelle økonomiske grunner for at statlig finansiert fiber til hjemmet skal være økonomisk forsvarlig, noe jeg ikke kan se du svarte på med annet enn det vage uttrykket "kommunikasjon", som skulle være nok så godt dekket av telefon, DSL, 3G, private fiberaktører og fremtidige trådløsnett.

Når det gjelder ditt usaklige forsøk på en analogi til oljebransjen, er dette en tåpelig sammenligning, da olje siden begynnelsen av forrige århundre har vært et ettertraktet råstoff, og følgelig brukte og bruker fortsatt staten store summer på FoU for å hente ut dette, da det økonomiske potensialet hele tiden har vært åpenbart, noe det ikke i det hele tatt kan sies å være for fiber til hjemmet.

Kall meg gjerne konservativ, men jeg ser ikke på det at TV2 kan sende TV2 Extra som tidsuavhengig PPV til norske tv-slaver som reell verdiskapning.

Jeg ber igjen om at noen gir konkrete eksempler på denne "verdiskapningen" fiber til hjemmet skulle føre til.

Lenke til kommentar

Hehe. Nå skal jeg være ekkel og kommentere litt jeg også.. :roll:

Tenker jeg skal drepe noen av utsagnene som har kommet i tråden, og støtte noen andre:

Utsagn 1: (sagt av flere)

"Det koster masse masse penger å bygge ut dette, og disse penga (fra oljefondet) skal jo brukes til å betale pensjonen for gamle og for den neste generasjon."

Problemet med dette utsagnet er at det ikke kan motbevises 100%. Jeg kan argumentere for at utbygging gir arbeidsplasser, som reduserer arbeidsledighet. Over 80% av pengene som brukes til dette kommer tilbake til statskassen igjen, i form av arbeidsgiveravgift, skatt på lønn, merverdiavgift på varer (som arbeidstakeren kjøper etterpå).

Utsagn 2: (sagt av flere)

"Man kan sammenligne utbygging av fiber med utbygging av vei eller strømnett."

Denne holder ikke vann. Du kan ikke kjøre tungtransport på fiber, den eneste varen du kan levere over ett datanett er software, informasjon og bestilling av tjenester. Vi har mer bruk for vei enn fiber i lang lang tid framover.

Utsagn 3: (Av AtW)

"Han prøver ikke å bestemme andres behov, men i denne tråden kreves det at staten investerer gryn, da må det være samfunnøkonomisk/velferdmessig gunstig. Det holder ikke at en fjortiss for hentet ned warez-versjonen av doom3 fortere."

100% vanntett. :!:

Utsagn 4: (Av Saftis)

"..Jeg er for å ha et sterkt backbone. Ta f.eks. Uninett sin link mellom Trondheim og Oslo, ca. 2.5Gb. Til denne er potensielt 2000 studentboliger tilknyttet, kanskje like mange datasal-pc'er, i tillegg til en administrasjon på 3500 ansatte, hvor sikkert 80% har pc tilknyttet dette nettet. De fleste av disse sitter på 100Mbps tilknytning.

Hvis 25 av disse makser linjene sine mot Oslo, er trafikken strupet..."

Poenget er helt sant, støttet av AtW. Hvis 'alle' i norge skal få 10/100/1000Mbit datalinjer må vi ha en infrastruktur som støtter dette, og et formål som er habilt. Igjen, det holder ikke at begrunnelsen skal være nedlasting av programvare.

Bare for å vaske mine hender rene.. jeg er hverken for eller mot utbygging av fibernett i Norge. Det eneste jeg vil er at vi skal ha en solid grunn for å gjøre det vi gjør. :thumbup:

Lenke til kommentar
:no: Orker ikke skrive noe lengre innlegg her, men sliter av meg öra når jeg ser det VinterUlv skriver. Ta å se det hele i ett litt bredere perspektiv. Du sier at oljefondet skal brukes til pensjon og neste generasjon, vet du egentlig hvor stort oljefondet er? Vi har penger i overflod, målt i BNP per capita er vi det nest rikeste landet i verden!!! Å bygge ut infrastrukturen i Norge blir en dråpe i havet, se på Sverige, tross sin gigantiske gjeld, så har de vel minst dobbelt så bra infrastruktur som oss. Men Norge bruker ikke penger på infrastruktur, de vil heller gi bort stor summer penger til terrorister i Midtösten som f.eks. Arafat!!! 6 milliarder!!! Er så man kan rive av seg håret. Her sender vi penger i hytt og pine til saker som ikke förer til noen verdens ting, bortkastet, kunne like gjerne brent pengene. De pengene som Arafat fikk går nå mest sannsynlig til hans kone i Paris som kommer til å bruke de på kosmetikk (ikke at Arafat hadde brukt de på noen andre men.) Hvorfor ikke bruke DE pengene på infrastruktur dersom Norge föler seg så fattig, kremt kremt!!!!! :thumbdown:
Lenke til kommentar
Det har vel mye å si at vi har så jævli mye fjell, blir vansklig å bygge ut sikkelig BB

Det er vel like vanskelig med den skogen sverige har!

Fjell er værre. Skog kan ryddes, litt værre å fjerne et fjell.... :p

Se på Österrike og Sveits da mann, de har jo BARE fjell, og infrastrukturen der nede er mange ganger bedre enn her. Alle skylder på fjell, helt utrolig. Forresten, har noen värt på Gran Canaria?

Lenke til kommentar
Og de som mener det ikke ville være noe problem å grave fiber til hvert eneste hus i Norge burde ta seg et lite grunnkurs i økonomi. Man forutsetter at alle faktisk vil ha dette, noe som ikke er tilfellet. Det finnes mange husstander som ikke er interessert i disse store båndbreddene. Hvorfor er det plutselig rettferdig at disse skal tvinges til å betale for noe de ikke vil ha. Jeg vil tippe at dere som vil grave fiber til alle også sitter og syter om påtvungne kostnader som TV-lisens etc. Det er altså galt, mens en internett-lisens er det helt greit at 80 år gamle Olga må betale, for internett er jo noe dere vil ha.

:nei::nei: vi ber ikke om mer avgifter og skatter.. det vi ber om er at vi skal bruke LITT av den jævla formuen VI har til å bygge noe sikkert og fremtidsrettet.. altså FIBER TIL FOLKET! :w00t:

Lenke til kommentar
:nei::nei: vi ber ikke om mer avgifter og skatter.. det vi ber om er at vi skal bruke LITT av den jævla formuen VI har til å bygge noe sikkert og fremtidsrettet.. altså FIBER TIL FOLKET! :w00t:

Da har du vel engasjert deg i politikken da? Eller er du en rabiat soffavelger e.l?

Lenke til kommentar
Det er jo logisk at de ikke gidder og legge kobberkabler i nye byggefeltområder o.l, kobberet er dødt som teknologi i nye kabler.

At de ikke flagger det kommer jo av at titusen luringer ville ringe de og mase om når de kan få.

Dersom det hadde skjedd, ville de bygd ut også, siden det da ville vært økonomisk forsvarlig. Problemet som gjør at de ikke flagger det, er at 10 fjortisser som vil laste ned mp3-filene sine raskere kommer til å ringe og kjefte hver eneste dag.

Du kan lett få 1Gbit i veggen i dag, dersom du er villig til å betale markedsprisen for det.

Lenke til kommentar
:no: Orker ikke skrive noe lengre innlegg her, men sliter av meg öra når jeg ser det VinterUlv skriver. Ta å se det hele i ett litt bredere perspektiv. Du sier at oljefondet skal brukes til pensjon og neste generasjon, vet du egentlig hvor stort oljefondet er? Vi har penger i overflod, målt i BNP per capita er vi det nest rikeste landet i verden!!! Å bygge ut infrastrukturen i Norge blir en dråpe i havet, se på Sverige, tross sin gigantiske gjeld, så har de vel minst dobbelt så bra infrastruktur som oss. Men Norge bruker ikke penger på infrastruktur, de vil heller gi bort stor summer penger til terrorister i Midtösten som f.eks. Arafat!!! 6 milliarder!!! Er så man kan rive av seg håret. Her sender vi penger i hytt og pine til saker som ikke förer til noen verdens ting, bortkastet, kunne like gjerne brent pengene. De pengene som Arafat fikk går nå mest sannsynlig til hans kone i Paris som kommer til å bruke de på kosmetikk (ikke at Arafat hadde brukt de på noen andre men.) Hvorfor ikke bruke DE pengene på infrastruktur dersom Norge föler seg så fattig, kremt kremt!!!!! :thumbdown:

:yes::yes::yes: du har så rett som jeg skulle sagt det selv :thumbup:

Lenke til kommentar
Og de som mener det ikke ville være noe problem å grave fiber til hvert eneste hus i Norge burde ta seg et lite grunnkurs i økonomi. Man forutsetter at alle faktisk vil ha dette, noe som ikke er tilfellet. Det finnes mange husstander som ikke er interessert i disse store båndbreddene. Hvorfor er det plutselig rettferdig at disse skal tvinges til å betale for noe de ikke vil ha. Jeg vil tippe at dere som vil grave fiber til alle også sitter og syter om påtvungne kostnader som TV-lisens etc. Det er altså galt, mens en internett-lisens er det helt greit at 80 år gamle Olga må betale, for internett er jo noe dere vil ha.

Siden du er så sikker på alt dette, regner med at du kan vise oss andre den modellen som viser at denne fiberleggingen er samfunnsøkonomisk nyttig. Har du noen måling å vise til som viser at det vil være stor interesse for 100Mbit internettforbindelse? Denne målingen må være tatt blandt de som skal betale for det, altså foreldrene til de fleste som sitter her og skriver om hvor lett og billig dette kan bygges ut ;)

Har du også noe som helst begrep om hva pensjoner og andre utgifter oljefondet skal dekke beløper seg til? Det oljefondet Norge har i dag, er ikke i nærheten av å være stort nok til å dekke fremtidige løpende utgifter. Allikevel skal vi altså ukritisk bruke av det slik at man kan hente ned LOTR-trilogien på under ett døgn.

Jeg har enda ikke sett noen komme med holdbare grunner til hvorfor det er behov for fiber til alle hus. Ingen har klart å fortelle hvor verdiskapningen i dette ligger.

Lenke til kommentar
Siden du er så sikker på alt dette, regner med at du kan vise oss andre den modellen som viser at denne fiberleggingen er samfunnsøkonomisk nyttig. Har du noen måling å vise til som viser at det vil være stor interesse for 100Mbit internettforbindelse? Denne målingen må være tatt blandt de som skal betale for det, altså foreldrene til de fleste som sitter her og skriver om hvor lett og billig dette kan bygges ut  ;)

Har du også noe som helst begrep om hva pensjoner og andre utgifter oljefondet skal dekke beløper seg til? Det oljefondet Norge har i dag, er ikke i nærheten av å være stort nok til å dekke fremtidige løpende utgifter. Allikevel skal vi altså ukritisk bruke av det slik at man kan hente ned LOTR-trilogien på under ett døgn.

Jeg har enda ikke sett noen komme med holdbare grunner til hvorfor det er behov for fiber til alle hus. Ingen har klart å fortelle hvor verdiskapningen i dette ligger.

"Har du også noe som helst begrep om hva pensjoner og andre utgifter oljefondet skal dekke beløper seg til?" Ja, men har du??? Hvor stort er oljefondet tror du? Hvor store er de löpende utgiftene? Jeg er ferdig utdanna sivilökonom, tatt Master i statene og jobber nå i Sverige, har faktisk litt peil på disse sakene :whistle:

Og forresten, virker som at mange her inne tror at det bare er til fordel for fjortisene som skal laste ned film. Hva med staten og alle bedriftene i Norge? Neeeei, de vil helt sikkert ikke ha nytte av et mer utbredt fibernett............ Linjene i dag er for dårlige, dessuten må utviklinga gå fremover og da må vi bruke PENGER!!

Endret av joho83
Lenke til kommentar

Siden du er så sikker på alt dette, regner med at du kan vise oss andre den modellen som viser at denne fiberleggingen er samfunnsøkonomisk nyttig. Har du noen måling å vise til som viser at det vil være stor interesse for 100Mbit internettforbindelse? Denne målingen må være tatt blandt de som skal betale for det, altså foreldrene til de fleste som sitter her og skriver om hvor lett og billig dette kan bygges ut ;)

Det oljefondet trenger vi egentlig ikke, det kommer aldri til å bli brukt, så lenge folk her i landet fortsetter å jobbe og betale skatt. Eneste nytten vi har av det fondet kan være at det til en viss grad hjelper noe til å holde renta lav.

At oljefondet ikke er stort nok til å dekke framtidige pensjonsforpliktelser er sant, men det er ingen krise. Folk skal jo fortsette å betale skatt til staten. Vi skal ikke dekke inn alle framtidige kostnader nå, det gjøres fortløpende.

Å pøse ut penger er jeg imot, men bruke det til samfunnsnyttige formål som dette er jeg for, og det er helt nødvendig om man skal ha en økonomisk vekst.

Jeg ser for meg en framtid hvor flere og flere vil ha mulighet til å jobbe hjemmefra. Å møte opp på fabrikken kl 7 og gå hjem kl 16 hver dag hører snart fortida til.

Lenke til kommentar
Det oljefondet trenger vi egentlig ikke, det kommer aldri til å bli brukt, så lenge folk her i landet fortsetter å jobbe og betale skatt. Eneste nytten vi har av det fondet kan være at det til en viss grad hjelper noe til å holde renta lav.

At oljefondet ikke er stort nok til å dekke framtidige pensjonsforpliktelser er sant, men det er ingen krise. Folk skal jo fortsette å betale skatt til staten. Vi skal ikke dekke inn alle framtidige kostnader nå, det gjøres fortløpende.

Å pøse ut penger er jeg imot, men bruke det til samfunnsnyttige formål som dette er jeg for, og det er helt nødvendig om man skal ha en økonomisk vekst.

Jeg ser for meg en framtid hvor flere og flere vil ha mulighet til å jobbe hjemmefra. Å møte opp på fabrikken kl 7 og gå hjem kl 16 hver dag hører snart fortida til.

Er enig med mye av det du skriver :thumbup:

Men vi behöver ikke oljefondet for å holde renten lav. Det klarer Norges Bank fint selv, som er ett selvstendig organ, dvs ingen inflytelse fra staten. Og oljefondet er på en billion kroner så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
"Har du også noe som helst begrep om hva pensjoner og andre utgifter oljefondet skal dekke beløper seg til?" Ja, men har du??? Hvor stort er oljefondet tror du? Hvor store er de löpende utgiftene? Jeg er ferdig utdanna sivilökonom, tatt Master i statene og jobber nå i Sverige, har faktisk litt peil på disse sakene :whistle:

Og forresten, virker som at mange her inne tror at det bare er til fordel for fjortisene som skal laste ned film. Hva med staten og alle bedriftene i Norge? Neeeei, de vil helt sikkert ikke ha nytte av et mer utbredt fibernett............ Linjene i dag er for dårlige, dessuten må utviklinga gå fremover og da må vi bruke PENGER!!

Det finnes gode argumenter for å ha bra linjer rundt omkring i norge, men jeg er enig i at folk her er lite gode til å grave de fram. Det holder ikke å bare si "fiber er kult". Man må konkretisere litt mer enn det.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...