JoKr Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Vel, hvis de av dere som syter over at Oljepengene ikke brukes til bedre internett forbindelse, så vil jeg bare minne dere på at pengene skal brukes når foreldrene deres skal ha bleieskift om noen titalls år. Politikerne er de eneste som har skjønt det, at det er veldig godt med penger på bok den dagen _jeg_ blir gammel holdning. Selv så kan jeg gå 5 minutter herfra og direkte over til Skåne, og internett prisene og hastighetene her er dårlige gitt. 2mbit adsl til 399,- , cybercity.dk. Tele2, telia og tele danmark kjører promotions på hhv 64, 128, 256 linjer. Noen helt spesielle tilbyr 10mbit hvis hele eierforeningen i gården kjøper en pakke, som koster ca 6-7k danske statskroner pr. leilighet + månedlig avgift som ligger rundt dkk300. Hvis bare svenskene ville strekke en kabel over øresundsbroen... Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Glad jeg bor her i Sverige jeg, alt er mye bedre her. Sitter selv på en gratis 10 mbit linje Lenke til kommentar
Seifer Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Jaja. Skjønner ikke hvorfor svenskene er mye lenger fremfor oss i bredbånd utbygging Svenskene hoppet glatt over ISDN og gikk rett på bredbånd...det er derfor de er lengre fremme enn oss, mens mange fremdeles sitter her til lands og sliter med maks 7-8 kb/s Lenke til kommentar
Seifer Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Glad jeg bor her i Sverige jeg, alt er mye bedre her. Sitter selv på en gratis 10 mbit linje Nå ja...du må jo slite med at alle rundt deg snakker svensk...å fy feite,det hadde jeg aldri fiksa Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Finns ikke no lettere språk enn svensk da, null problem å fatte det. Og det er dessuten ikke sääärlig sexy når man hörer svenske damer prate, mmm Lenke til kommentar
Mira Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 mange fremdeles sitter her til lands og sliter med maks 7-8 kb/s Ja, jeg gjør det. Bor i en bygd med ca 600 inbyggere, ca 20min med bil til den nærmeste byen. Og her er det snakk om i alle fall 1-2 år før vi har muligheten til å noe sånnt som 704Kb-linje Blir utrolig irritert over den FrP-tankegangen mange har her. Tror dere at dere er så mye smartere enn de som styrer landet vårt? Vi KAN ikke plutselig bruke 50% av oljepengene våre. Har dere hørt om inflasjon? I tilleg, hva gjør vi om 40-50 år da antallet pensjonister i Norge kommer til å eksplodere? Nei prøv heller å se etter andre grunner til at vi ikke har raske linjer som i Sverige. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Synd Telenor skal ha monopol på ADSL, hvis dette hadde vært lagt i den private sektor, tror jeg vi hadde hatt 1GB/s for lenge siden.. Mvh birger Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) mange fremdeles sitter her til lands og sliter med maks 7-8 kb/s Ja, jeg gjør det. Bor i en bygd med ca 600 inbyggere, ca 20min med bil til den nærmeste byen. Og her er det snakk om i alle fall 1-2 år før vi har muligheten til å noe sånnt som 704Kb-linje Blir utrolig irritert over den FrP-tankegangen mange har her. Tror dere at dere er så mye smartere enn de som styrer landet vårt? Vi KAN ikke plutselig bruke 50% av oljepengene våre. Har dere hørt om inflasjon? I tilleg, hva gjør vi om 40-50 år da antallet pensjonister i Norge kommer til å eksplodere? Nei prøv heller å se etter andre grunner til at vi ikke har raske linjer som i Sverige. Det har du helt rett i, at inflasjonen da kommer til å gå i taket. Men det er ikke dermed sakt at vi at vi ikke bör bruke mer av oljefondet. 50 % er jo et helt urealistisk tall. Det finns mange måter å bruke oljepenger på uten at inflasjonen öker, dersom man kompenserer penningutflödet med at f.eks Norges Bank selger obligasjoner, så skulle inflasjonen stå uberört. Penningmengden på markedet skulle jo da väre den samme som för vi brukte oljepenger. At man kompenserer en slik ekspansiv finanspolitikk, med en kontraktiv penningpolitikk. Dessuten, i min hjemby i Norge, Svarstad, så bor jeg 40 min med bil unna närmeste by, men vi har ADSL, 1024 mbit dock... Men er meget fornöyd med at det har kommet dit. Endret 2. desember 2004 av joho83 Lenke til kommentar
Seifer Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Finns ikke no lettere språk enn svensk da, null problem å fatte det. Og det er dessuten ikke sääärlig sexy når man hörer svenske damer prate, mmm Ekke vanskelig å skjønne nei...jeg synes bare at det klinger dårlig i ørene mine Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 å legge fiber over heile landet vil neppe ende med inflasjon det er ein ivestering som vil vare 50-100+++ år fram i tid. Samfunnet vil tjene på dette. Tenk om det var begrensinger på strøm, 10 w i sekundet. Me hadde klagd like mykje då Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Nå sitter jeg på 10 mbit fiber fra lyse...fungerer greit det men ville gjerne hatt mer Fibernettet i norge er bra utbygd det, for at dere skal få adsl så må det jo fiber til sentralene. Bakdelen er det at de som har fibernettet, song, telenor, banetele osv skal ha seg kraftig betalt for å bruke det og generelt ser de vel bedre inntekter i å selge adsl da linjene blir dårlig utnyttet og da sparer de penger på utenlandstrafikken samt på linjene sine. Utrolig hvor mange adsl kunder du kan ha på en 10 mbit linje som egentlig ikke koster mange ørene å ha. tror det er noe sånn som 50 kunder telenor dytter på en 10 mbit linje. Å ha lyse er ikke bare fryd det heller, har vært utrolig ustabilt og ramla mye ut så har du masse inkompetente idioter på kundeservice. Jeg ville tune min egen linje opp til 20 mbit siden jeg har et praktisk problem med at jeg har tp kabel inn fra teknisk rom i blokka og ikke kan få inn mer enn en kabel, dette lar seg ikke gjøre fikk jeg beskjed om men jeg kan godt få en linje til, det er ikke noe problem. Mener vi skulle fått det vi orket å betale for men de gjør seg vanskelige der også. Spørs om det ikke blir hastighetskrig i landet nå ettersom om fiberutbygging er på god vei og adsl2 er rett rundt hjørnet med 24/1 mbit. 24/1 mbit er utrolig dårlig i grunnen, greit med 24 mbit ned, men blir jo flaskehals allikevel ettersom du bare har 1 mbit ut og linjene er assymetriske så du ikke får duplex, men vil føle heng når du har utspeed pågående. Har i mange år hatt adsl men det kan ikke beskrives å kjenne forskjell på å ha en 10 mbit full duplex, selv om dette også er ganske sløvt når du har hatt det ei stund...mye vil vel alltid ha mer Lenke til kommentar
A|3x Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hva om vi kutter landet ved trondheim, selger nordnorge til russland eller sverige, og flytter alle samene nedover? Da vil det vel lønne seg å bygge ut feite linjer. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Hva om vi kutter landet ved trondheim, selger nordnorge til russland eller sverige, og flytter alle samene nedover? Da vil det vel lønne seg å bygge ut feite linjer. Hvis du sjekker kartet har vi et par fjell i Midt- og Sør-Norge også Lenke til kommentar
j-- Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 men når adsl2 kommer så har jo svenskene gbit linjer, så da blir det jo ikke noe problem med p2p Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 norge ligger så langt bak fordi dei andre landa som sverige, gjekk fra vanlig analog modem til ADSL, norge har gått fra modem, til ISDN og brukt mykje penger der og så til ADSL... derfor er norge langt bak... Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Vel, hvis de av dere som syter over at Oljepengene ikke brukes til bedre internett forbindelse, så vil jeg bare minne dere på at pengene skal brukes når foreldrene deres skal ha bleieskift om noen titalls år.Politikerne er de eneste som har skjønt det, at det er veldig godt med penger på bok den dagen _jeg_ blir gammel holdning. Tror ikke dette blir noe problem, da vi har butikkjeder som Kiwi som tilbyr 4 bleiepakker for prisen av 3 1 billion norske kroner. Det er satans mye penger. Tror neppe den norske økonomien hadde falt i grus om vi hadde strekt fiber over hele landet. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Tenk hvor ille den inflasjonen ville ha vært hvis de plutselig brukte alle pengene:p OnTopic: Ja, tviler på at økonomien blir serlig svekket av at de bruker noen milliarder på å strekke fiber til mesteparten av norges befolkning. Dette ville vært det beste for norge. Å legge fiber er jo noe som må gjøres før eller senere, så det er ikke noe poeng med å drøye til alle er gamle og grå! (imo)... Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) *slettet* Endret 2. desember 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Tenk hvor ille den inflasjonen ville ha vært hvis de plutselig brukte alle pengene:p OnTopic: Ja, tviler på at økonomien blir serlig svekket av at de bruker noen milliarder på å strekke fiber til mesteparten av norges befolkning. Dette ville vært det beste for norge. Å legge fiber er jo noe som må gjøres før eller senere, så det er ikke noe poeng med å drøye til alle er gamle og grå! (imo)... Nå ligger det jo igrunn ganske mye fiber rundt omkring, men i norge har vi meg og mitt mens i sverige får deler man broderlig. Det som igrunn mangler er fiber fra knutepunkt til hver bolig. Skal noe slikt gjøres snakker vi ganske sinnsyke kostnader. Man regner vel fort med 7000,- pr meter som må graves i tettsteder og 1000,- pr meter som må graves ellers. Skal man da grave fiber til alle husstandende i norge, snakker vi om en stor investering. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) *slettet* Endret 2. desember 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå