Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1 Gb/s til svenskene


Anbefalte innlegg

Så er det slik at i Sverige så er det bare ca 2% som får mulighet til skikkelig bredbånd. I Norge så har faktsik mange flere tilgang til "rask" linje i antall % av befolkningen.

er dette noe du har funnet ut i en drøm eller har du noen kilder som sier dette? vil gjerne se disse kildene. en meget stor del av sveriges befolkning har tilgang på raskt internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja. Skjønner ikke hvorfor svenskene er mye lenger fremfor oss i bredbånd utbygging :hmm:  :roll:

Fordi Norge er redd for å bruke opp ALLE de 10000000 milliardene som de har i oljefondet. I mot settning til Sverige som ikke er redd for å bruke penger.

Faen, nå må Norge får rævva i gir å bruke noe cash!

Så har jo Lille Norge 600 miliarder i gull reserve et sted oppe i Canada.......hvor skal dette ende med alle olje-pengene våre. :hrm:

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår er grunnen at svenskene har mer sentralisert befolkning, og tettere bebyggelse i storbyene (les: blokker), i tillegg til dobbelt så mange innbyggere.

 

Grunnen til at BBB kunne tilby såpass kjappe linjer i Norge i sin tid var jo at de kun bygde ut i små områder der befolkningstettheten var høy (les: blokker i storbyene). Det blir jo noe helt annet når man må bygge ut ved å strekke dedikerte kabler til hver abonnent, enn om man kan bruke allerede installerte linjer (ADSL).

Lenke til kommentar

Dette er bra, bare så synd at jeg ikke kan nyte godt av det. Det er så typisk, når skal det bli mulig for meg å få noe slikt? hehe, typisk at svenskene får alle godsakene, at de er forran oss når det gjelder bredbånd, det har de vært flere ganger. Bor heller ikke et sted der jeg kan få BKK, Bredbåndfabrikken eller Lyse. Så de som har, eller har muligheten for å få fiber i Norge er jeg ikke blandt. Bare noen kunne begynne å tilby noe slikt som denne linja som en del svensker vil kunne kose seg med etterhvert, tenk dere da, sitte der å plugge i linja, med helt ny tilkoblet 1 Gb/s linje da, det er ikke lite digg, hehe :dribble:

Tenk der sitter du å øynene spretter nesten ut når du ser nedlastingshastigheten, hehe... Jaja, kansje ikke så mange som kan tilby deg en slik hastighet (når du laster ned fra et sted), men om du laster ned fra en server/annen person som har lik linje, hehehe. Ser frem til den dagen (om den kommer (?)) da jeg kan kose meg med en slik linje.

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
Dette er bra, bare så synd at jeg ikke kan nyte godt av det. Det er så typisk, når skal det bli mulig for meg å få noe slikt? hehe, typisk at svenskene får alle godsakene, at de er forran oss når det gjelder bredbånd, det har de vært flere ganger. Bor heller ikke et sted der jeg kan få BKK, Bredbåndfabrikken eller Lyse. Så de som har, eller har muligheten for å få fiber i Norge er jeg ikke blandt. Bare noen kunne begynne å tilby noe slikt som denne linja som en del svensker vil kunne kose seg med etterhvert, tenk dere da, sitte der å plugge i linja, med helt ny tilkoblet 1 Gb/s linje da, det er ikke lite digg, hehe :dribble:

Så enig, så enig....

blir forbanne liksom...

Lenke til kommentar

Saftis, endelig en som har skjønt det..

 

Dere må tenke på at det er minst 10x enklere å bygge infrastruktur i Sverige. Etter det jeg har hørt så har ikke de som bor på "bygda" i Sverige like bra tilbud som oss som bor på "bygda" i Norge. Men det er ikke til å stikke under en stol at de har bedre tilbud i byene enn det vi har.

Lenke til kommentar

Hva er det med alle fjortissene som tror alt er politikerenes feil, og da spesielt sittende regering som har ansvar for alt som er gjort i norsk politkk siden krigen. Og siden sittende regering har forbindelser oppad :D har de nok også ansvar for Norges utforming ? :no:

 

Det må da gå an å se de store linjene, ta et skritt bak, tenk dere om og prøv å finn ut -når- kraftselskapene ble privatisert og telenor skilt ut som børsnotert selskap. Ta deretter noen dagers tenkepause og vurder hva som kunne vært gjort for bredbåndsutbyggingen i Norge hvis dette ikke hadde blitt gjort.

 

Eller bare vei fordelene mot ulempene og flytt til Sverige hvis båndbredde er så viktig, det finnes sikkert et svensk hardwareforum hvor du kan syte over svenske politikere :roll:

Lenke til kommentar
Saftis, endelig en som har skjønt det..

 

Dere må tenke på at det er minst 10x enklere å bygge infrastruktur i Sverige. Etter det jeg har hørt så har ikke de som bor på "bygda" i Sverige like bra tilbud som oss som bor på "bygda" i Norge. Men det er ikke til å stikke under en stol at de har bedre tilbud i byene enn det vi har.

JA det er vanskelig. Så da er det på tide å begynne å bygge NÅ!! Det fins ingen grunn til å ikke begynne!!

 

EDIT: Jeg skal søren meg få oppleve det å sitte på en 1 gbits linje i mitt eget hjem før jeg dør.

*slenger seg på*

ja det er nok når olja tar slutt vi sparer penger til..

Lenke til kommentar

ehh Jeg er svensk (bod 18 år i Norge). En del her mener at bredbåndstilbudet er dårlig på landet i Sverige, det er delvis korrekt, den er dårlig i forhold til svensk by-standard... men jeg ville ikke kalt den dårlig uansett. På landet i Sverige får du rundt 4Mbit til 10Mbit :ermm:

 

De av dere som mener at 1Gbit linjene er forbeholdt de som bor i blokker har ikke helt rett, fortrinsvis har fetteren min som bor i Kjøping (som etter svensk standard er en liten by med rundt 100.000 innbyggere) 100MBit linje og han bor i Rekkehus. Jeg regner nok med at disse 1Gbit fiber linjene er tilgjengellige for de fleste i storbyer i Sverige....

Endret av BlueMoon
Lenke til kommentar
ehh Jeg er svensk (bod 18 år i Norge). En del her mener at bredbåndstilbudet er dårlig på landet i Sverige, det er delvis korrekt, den er dårlig i forhold til svensk by-standard... men jeg ville ikke kalt den dårlig uansett. På landet i Sverige får du rundt 4Mbit til 10Mbit :ermm:

 

De av dere som mener at 1Gbit linjene er forbeholdt de som bor i blokker har ikke helt rett, fortrinsvis har fetteren min som bor i Kjøping (som etter svensk standard er en liten by med rundt 100.000 innbyggere) 100MBit linje og han bor i Rekkehus. Jeg regner nok med at disse 1Gbit fiber linjene er tilgjengellige for de fleste i storbyer i Sverige....

4-10mbit er ikke ille. Beklager, men jeg trudde at det var verre.

Lenke til kommentar
Jaja. Skjønner ikke hvorfor svenskene er mye lenger fremfor oss i bredbånd utbygging :hmm:  :roll:

Fordi Norge er redd for å bruke opp ALLE de 10000000 milliardene som de har i oljefondet. I mot settning til Sverige som ikke er redd for å bruke penger.

Faen, nå må Norge får rævva i gir å bruke noe cash!

Så har jo Lille Norge 600 miliarder i gull reserve et sted oppe i Canada.......hvor skal dette ende med alle olje-pengene våre. :hrm:

ja fytti katta :hrm: . Sier de ikke hele tiden at pengene skal gå til framtidens generasjoner? Where is tha money!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...