Zollo22 Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Hei, idag når jeg skulle starte bilen etter jobben, så bråkte den noe voldsomt(Det var en minus fem ute). Det er en Ford escort 91-modell. Og når den startet så kom det kraftige tikke-lyder fremme ved motoren, Men det ga seg fort, men også ved varmstart så bråker den voldsomt og lage de tikke lydene, helt til jeg begynner å kjøre. Noen som vet hva som kan være feil?? mvh Zollo22 Lenke til kommentar
Opus Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Hmm...Kan være en eller flere ventilløftere som synger på siste verset. Lenke til kommentar
Zollo22 Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Hva skjer hvis dem går helt da?Hvis dem kan gjøre det da. Kan dem ha noe innvirkning på oljeforbruket, siden den har brukt en to til fire på en 3 måneder, og jeg har anelse hvor den er blitt av. Lenke til kommentar
eab Skrevet 1. desember 2004 Del Skrevet 1. desember 2004 Kan være oljepumpa som bruker litt lang tid på å få opp trykket. Mulig det er lekkasje rundt pumpa en plass? Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Kan være oljepumpa som bruker litt lang tid på å få opp trykket. Mulig det er lekkasje rundt pumpa en plass? dårlige oljeringer. sjekk etter blå røyk av eksosen. Ingen olje "forsvinner", den blir som regel forbrent om den forsvinner. Og hvor kan den forbrenne? Jo, der det er varmt og det er gist; altså Brennkammeret. Enten kjøper du deg annen bil, overhaler motoren din, eller kjøper deg ny motor. -mE Lenke til kommentar
Corolla16v Skrevet 2. desember 2004 Del Skrevet 2. desember 2004 Som Ezekiel sier kan det være oljepumpa som sliter med å bygge opp trykket fort nok. Dette kan skyldes noe så enkelt som et tett oljefilter eller slitt oljepumpe, slitte løftere eller grodde olje kanaler eller lite olje. Hvis det er lenge siden du har byttet olje ville jeg prøvd med et nytt filter og en ny god olje. De fleste motorer, særlig litt eldre, tikker noe i oppstarten. Rett og slett fordi oljen ikke når kjapt nok fram til løfterene. På større motorer har man derfor en håndpumpe som benyttes før oppstart. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 3. desember 2004 Del Skrevet 3. desember 2004 Bytt olje (og filter)! Da jeg kjøpte min bil, gått vel 260.000km og med ukjent siste oljebytte, tikket det noe voldsomt helt til motoren ble varm. Byttet olje, og vips så var tikkelydene borte. Men som nevnt her, kan det også være andre årsaker som f.eks. ventilløftere. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Høres ut som et klassisk eksempel på ventiltikking grunnet sammentrykte ventilløftere. Løfterene vil ofte presses sammen når motoren står, men blåser seg raskt opp når den startes og de får olje nok. Fenomenet er vanlig og vanligvis ikke farlig såfremt tikkingen forsvinner etter noen få sekunder. Årsaker er dårlig oljetilførsel grunnet tett oljefilter, gjengrodde oljekanaler, dårlig oljepumpe, for tynn eller for tykk olje eller at løfterne er utette grunnet avleiringer eller slitasje. (Det sitter en liten ventil i dem som kan bli utett eller treg grunnet forurensninger) Som andre foreslår: bytt olje og filter, prøv syntetisk 5w-40. Hvis du skal prøve å rense motoren vha syntetisk olje må du kjøre 2-3 korte skift, 300-500 mil pr. skift. (Følg med om oljen blir fort helt svart) Hvis motoren din er mye forurenset vil rense-tilsetningene i oljen brukes opp fort, derfor hyppige skift til å begynne med. Husk nytt filter for hvert skift! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå