Gå til innhold

Forskjeller i prisklasse på skjermkort?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å bygge meg ny maskin og lurer på litt angående dette med skjermkort.

Er jo masse skjermkort med 256MBram fra en 700kr og oppover..

Så spørsmålet er vel egentlig, hva er forskjellen fra de billige korta til de dyre korta, og merker jeg forskjellen?

(skal brukes til litt spilling og bildebehandling)

Håper på noen forståelige svar til en med ikke fullt så peiling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De billigste kortene med 256mb ram er ubrukelig til spilling (f.eks nvidia fx5200 og lignende). Ikke se deg blind på ram, et skjermkort med 64mb ram kan være mye bedre en et med 256mb.

Hvor mye har du tenkt å bruke på kortet?

Edit: Forskjellen mellom de billigere og dyre kortene er hastigheten og typen på rammen, grafikk-kjernen, antall pipelines og generelt arkitekturen på kortet. Mengden ram har faktisk omtrent ingenting å si på et budskjettkort.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
hva er forskjellen fra de billige korta til de dyre korta, og merker jeg forskjellen?

ja du merker stor forsjell fra et kort (256mb ram) til 700,- og et til 4000,-

kan prøve å forklare lett!

de billige kortene med 256mb ram er som oftest dårligere enn 128mb versoenen.

grunnen til det er at rammen er klokket raskere(altså rammen jobber raskere) på 128mb versoenen enn 256mb versoenen.

jeg kan ta 2 eksempler

fx5200->256mb tregt og dårlig ram. har bare 2pipelines og er et tregt og dårlig kort

x800xt pe->256mb raskt og bra ram. har 16pipelines og er et kjempe bra kort!

alle ville merke forsjellen på disse to, selv oldemorra mi(selv om hu er dau ;) )

Lenke til kommentar
fx5200->256mb tregt og dårlig ram. har bare 2pipelines og er et tregt og dårlig kort

x800xt pe->256mb raskt og bra ram. har 16pipelines og er et kjempe bra kort!

alle ville merke forsjellen på disse to, selv oldemorra mi(selv om hu er dau ;) )

Nå er det bare å se på prisen på de to, så skjønner han at det ene må vere ''litt'' bedre enn det andre... :D

Lenke til kommentar
Dette er et godt skjermkort til ca 2000kr, selv om det "bare" har 128mb ram.

helt enig!

det er dette og 9800pro som er de beste valga når det gjelder kort til 2000,-

du får 9800pro med 256mb minne men disse pleier å være tregere enn 128mb versoenene

Nå når 6800LE kortene koster nesten det same som 9800pro, er vel ett 9800Pro ikke ett så bra kjøp...

Lenke til kommentar
Dette er et godt skjermkort til ca 2000kr, selv om det "bare" har 128mb ram.

helt enig!

det er dette og 9800pro som er de beste valga når det gjelder kort til 2000,-

du får 9800pro med 256mb minne men disse pleier å være tregere enn 128mb versoenene

Nå når 6800LE kortene koster nesten det same som 9800pro, er vel ett 9800Pro ikke ett så bra kjøp...

6800LE er et mye bedre kjøp i mine øyne! :yes:

Lenke til kommentar
Da begynner jeg å få en viss ide her ihvertfall.

Og alt dette pga av stahet og feilkjøp av ett tower på Qxl..

Er det forresten no begresninger med tanke på strømforsyning og sånt, planen var å trykke det inn i ett M-Atx tower..

Hvor kraftig strømforsyning har du da? Toppkortene, og da spesielt nvidia sine, er ganske strømsultne. Et 6800LE burde gå greit på de fleste systemer.

Lenke til kommentar
Er det forresten no begresninger med tanke på strømforsyning og sånt, planen var å trykke det inn i ett M-Atx tower..

angående strøm og størelse er 9800pro bedre enn 6800le på begge fronter.

kortet er mindre, kaldere og bruker mindre strøm!

men til gjengjeld kan 6800le moddes til et kjempe bra kort da!

Lenke til kommentar

angående strøm og størelse er 9800pro bedre enn 6800le på begge fronter.

kortet er mindre, kaldere og bruker mindre strøm!

men til gjengjeld kan 6800le moddes til et kjempe bra kort da!

Er du sikker på dette? :hmm:

9800 serien bruker vertfall mer strøm og blir varmere en x800 serien.

Lenke til kommentar

største forskjell er vel at du kan spille i høyere oppløsing med et dyrere kort uten og miste ytelsen av det grunn.og toppkortene kan man bruke AA/AF på max.

spiller du i 1024x768 og er fornøyd med det,trenger du ikke toppkort til 3000.- eller mere.da holder et til 1500.- 2000.- lenge.selv om du spiller doom 3,far cry eller hl 2.

er mere et spørsmål hvor kresen du er,eller hvilken krav du setter til dine spill.

men forskjellen i bildekvalitet eller fps vil du neppe merke med det blott øye mellom fx 5900 eller 6800 ultra hvis begge kortene brukes i 1024x768..

ps:men er skjelden en dårlig innvistering med og kjøpe et dyr kort iallefall,da slipper du tenke på oppgradering neste år. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...