Gå til innhold

Hvordan klokker 775?

konstabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med S-ATA-disk og ATi grafikkort når de beste HK'ene 260-280MHz FSB, noe som betyr en hastighet på 3900 - 4200MHz på en 3000MHz-CPU (om du greier å ta den så langt).

Om du velger en dårlig kombinasjon av billig HK, sensitivt grafikkort (vanligvis nVidia) og sensitive harddisker (P-ATA) kan du få enkelt problemer pga. høy PCI(-e)-hastighet og klokkesperrei brikkesett (om du velger et virkelig billig kort).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Med S-ATA-disk og ATi grafikkort når de beste HK'ene 260-280MHz FSB, noe som betyr en hastighet på 3900 - 4200MHz på en 3000MHz-CPU (om du greier å ta den så langt).

Om du velger en dårlig kombinasjon av billig HK, sensitivt grafikkort (vanligvis nVidia) og sensitive harddisker (P-ATA) kan du få enkelt problemer pga. høy PCI(-e)-hastighet og klokkesperrei brikkesett (om du velger et virkelig billig kort).

pci/agp lock er en fin ting..... Og hvor høyt du får en cpu avhenger av hvordan hovedkortet i det hele tatt er bygd opp, ikke nødvendigvis prisen. Og da selvfølgelig, hvor bra minne du har, og da igjen f.eks. hvor mange V hovedkortet leverer til minne. ( dette trekker nok prise opp litt, men ikke nødvendigvis dyrt = best, da de dyreste somregel har unødvendig mye dilldall, som f.eks. onboard skjermkort, trådløst nettverk osv.. )

Lenke til kommentar

pci/agp lock er en fin ting..... Og hvor høyt du får en cpu avhenger av hvordan hovedkortet i det hele tatt er bygd opp, ikke nødvendigvis prisen. Og da selvfølgelig, hvor bra minne du har, og da igjen f.eks. hvor mange V hovedkortet leverer til minne. ( dette trekker nok prise opp litt, men ikke nødvendigvis dyrt = best, da de dyreste somregel har unødvendig mye dilldall, som f.eks. onboard skjermkort, trådløst nettverk osv.. )

i9xx-brikkesettene (som jeg snakker om, og som er mest aktuelt) har ikke AGP :p

Saken er at produsentene sliter med å få PCI-e/PCI-låsen på i9xx til å fungere skikkelig, og etter det jeg har hørt er det ingen som har greid å låse den helt enda (dvs at hastigheten enten er låst til et punk der den plutselig spretter i været, eller at den følger FSB oppover, men i et litt lavere tempo (forskjellige ratios)).

Kreative løsninger på problemet trekker selvfølgelig prisen bittelitt opp.

Dessuten kommer i9xx-brikkesettene med en "klokkesperre" i brikkesettet (10%), og for å unngå den trengs det også kreative løsninger (f.eks uGuru) som selvfølgelig koster litt ekstra.

Hvis du tar en titt i denne testen får du et innblikk av hvor stor forskjell det er mellom forskjellige kort. Og det er ikke bare spenningsmuligheter ol, men rett og slett fordi produsentene har funnet mange/få løsninger på problemene.

Lenke til kommentar

Hva med en 3,4 på ca 3,75 @ 1066 fsb , det bør vel gå uten vann ? Tenkte jeg skulle oppdatere bios og prøve meg litt. Men problemet er at jeg ikke kan stole på noen cpu temps. bios , programmer , ingenting. Viser fra 7 grader til 127 uten klokking. Bruker en thermaltake kobbertowerkjøler med dual vifte.

Lenke til kommentar

Ville gått for LGA775 3.2 med et Abit AG8 hovedkort. Da skulle 4.0 ghz være innenfor rekkevidde. Med dettet hovedkortet annbefales PCI frekvensen å settes til AUTO. Det er en fordel å sinke hovedkortets mosfeter i alle tilfeller det klokkes prescott. Den høye varmutviklingen utsetter hovedkortet i større grad en CPUen.

Skal du basere deg på luftkjøling er gjennomtrekken i kassa meget viktig. Ville valgt en xp 120 kjøler for prosessoren. Hvor vidt S-ata er bedre en IDE med tanke på overklokking har jeg personlig alltid hørt motsatt av det som nevnes over her. Nemlig at IDE takler høy FSB bedre en S-ATA.. Noen som kan bekrefte dette?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Om du velger en dårlig kombinasjon ...., sensitivt grafikkort (vanligvis nVidia) og sensitive harddisker (P-ATA) kan du få enkelt problemer

Hvilket grunnlag har du for å si dette? Synes rett og slett det høres dumt ut. Jeg har hatt 3 nVidia skjermkort i denne pcen og x-antall P-ATA hardisker på 2 forskjellige hovedkort (både med og uten pcilock/divider). Det har aldri vært noen problemer selv når pcibusen var ganske så overklokket.

Lenke til kommentar

Har selv 3,2Ghz. Den er mer til å anbefale siden du får med den modifiserte CPU viften der. Den gjelder 3,2Ghz---->. Jeg klokket min til 3,7Ghz "nesten" stabilt, helt stabilt blir det vel 3,6Ghz. Dette var på luft, gleder meg til jeg begynner å bli ferdig med kabinettet mitt der det skal huse ett bra vannavkjølings komplex. :yes:

Lenke til kommentar

Har akkurat samme som det oppsettet, men X600 og twinmos da.

Uten at jeg er noen stor overklokker er jeg i alle fall fornøyd med min maskin, kommer ikke særlig over 3,4Ghz før min begynner å bli ustabil, men har da ikke justert opp Vcore eller forandret noe på ram/pci-e.

Er jo i alle fall veldig enkelt å klokke med Asus Ai i windows om ikke annet da...

Har forøvrig original vifte men god luftflyt i kabinett er et must (bra psu, eller ekstra vifte)

Vær også ops på at HK er 24 pins strøm inn

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja, som jeg vet kan PCI-e nå snart levere opp til 175W etter ny godkjennelse. Anbefaler på det best AA8 "3rd eye" fra abit. Genialt hovedkort, en kamerat av meg har asus, der er termostaten feil på cpu, det er ikke mulig å klokke i bios i hans tilfelle, bare i windows. Det kan ogås gjøres hos abit's. Og det er 1000 kr billigere. :cool:

Lenke til kommentar

såvidt jeg vet så burde du ha en strømforsyning med EPS (altså den har 24pins ATX plugg istedenfor vanlig 20pins(noen som vet hva EPS står for? eneste jeg kan tenke meg er Extra Power Suply)) Det går ann å bruke en vanlig 20pins kontakt også, men anbefaler at du skaffer en strømforsyning med 24pins kontakt

specs på klokkingen min, har ingen anelse, har bare pc3200 ram så jeg gidder ikke kjøre prosessoren over normal hastighet i og med at rammen ikke klarer å holde følge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...