PoW Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Hei. For en liten stund siden hadde jeg Win Xp og Mandrake installert. I går formaterte jeg windows partisjonen min og installerte Win på nytt. Nå kan jeg ikke lenger velge mellom Linux og Windows, jeg går direkte innpå windows. Hvordan kan jeg få dette fram igjen? Si ifra hvis dere ikke skjønner hva jeg mener... -PoW Endret 30. november 2004 av PoW Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Sikker på at du ikke slettet Linux-partisjonen mens du installerte Windows? Ellers kan du prøve å starte en Live-CD-Linux-distro, og installere bootloader fra den. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Sikker på at du ikke slettet Linux-partisjonen mens du installerte Windows? Ellers kan du prøve å starte en Live-CD-Linux-distro, og installere bootloader fra den. Windows overskriv MBR der bootloaderen til Linux ligg. Mange Linux distroar har ein rescue CD som fiksar det. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Det gimper sier, kan nok være riktig - jeg har hatt mange "nestenoverraskelser" av det slaget der før... Men det Windows *alltid* gjør, er å slette alle andre bootloadere. Antagelig har MDK en rescue mode, som kan reinstallere grub for deg. Lenke til kommentar
PoW Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Partisjonen er der, så linux er instalert. Skal jeg bare prøve å sette i Mandrake CD'en og reparere bootloaderen? Eller finnes det egne programmer for det? Isåfall: Noen som har en link til meg? "Antagelig har MDK en rescue mode, som kan reinstallere grub for deg." Skjønte ikke mye av det der, er litt ny innen linux takk for svar. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Partisjonen er der, så linux er instalert.Skal jeg bare prøve å sette i Mandrake CD'en og reparere bootloaderen? Eller finnes det egne programmer for det? Isåfall: Noen som har en link til meg? "Antagelig har MDK en rescue mode, som kan reinstallere grub for deg." Skjønte ikke mye av det der, er litt ny innen linux takk for svar. Ja boot Mandrake CDen og sjekk om det er noko repareringsmodus eller noko slikt. Kjem heilt an på distroen det der. SuSE har i alle fall eit utmerka reparasjonsmodus som fiksar bootloaderen inn att på MBR. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå