Gå til innhold

Problemer med SiI 3112A og Fedora Core 3

Ernie

Anbefalte innlegg

Vel, problemet er som følger:

Tenkte jeg idag skulle legge inn Ferdora Core 3 på maskinen, men det gikk vist dårlig. Ved grafisk installasjon kommer det (etter hvert) opp meldingen "loading SiI_SATA driver" deretter kommer meldingen "Disabling IRQ 11" opp og det hele henger seg.

Jaja, tenkte jeg, kanskje den ikke støtter SiI 3112A (som er S-ATA kontrolleren på HK)? Så da forsøkte jeg å legge inn driverne som ligger på CDen. La driveren på en diskett og forsøkte å legge de inn, men resultatet var heller dårlig. Den påsto at den ikke fant noen harddiskkontroller og ber meg om å velge utifra en laaaang liste.

Nå er det noen som har SiI 3112A som faktisk å fått lagt inn Fedora Core 3?

Edit:

Hovedkortet er forøvrig Asus A7N8X-E Deluxe

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart at du ikke får denne kontrolleren til å fungere i FC3, som bruker kernel 2.6.9. Jeg har akkurat samme hovedkort som du, og jeg bruker Slackware 10. Denne kontrolleren har støtte i kernel 2.4.26, som Slackware 10 kommer med. Å kjøre en SATA-disk som systemdisk på denne kontrolleren under 2.4.26 (som visstnok ikke skal ha native SATA-støtte) er ikke noe problem. Og når jeg oppgraderer til linux 2.6.7, så kjører denne kontrolleren i native mode. Dette er et kjernerelatert problem, og du må finne ut om kjernen som er kompilert for systemet har støtte. Hvis ikke, må du kompilere inn støtte for denne kontrolleren. Det skal være mulig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Vel, etter å ha søkt en del har jeg kommet frem til følgende:

1. Jeg er ikke alene om å ha problemet

2. Problemet har kommet et sted etter 2.6.5 eller 2.6.6

Edit: må bare legge til at jeg ikke har allverdens erfaring med Linux fra før...

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
  Ernie. skrev:
Vel, etter å ha søkt en del har jeg kommet frem til følgende:

1. Jeg er ikke alene om å ha problemet

2. Problemet har kommet et sted etter 2.6.5 eller 2.6.6

Da må det ha kommet etter 2.6.7. Jeg prøvde å legge inn kernel 2.6.9, men da fikk jeg store problemer. 2.6.7 er den siste kjernen der jeg vet at denne kontrolleren fungerer.

Lenke til kommentar

Okey, men uannsett, i 2.6.9 er det et eller annet som gjør at den har problemer med kontrolleren. Ideen kunne jo da være å enten benytte en lavere versjon (2.6.7 f.eks) eller og inn og rette på problemet selv. Begge deler ligger langt utenfor det jeg klarer med dagens kunnskapsnivå.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
  stigfjel skrev:
Vet at i 2.6.9 så er det udev som lager en del krøll, bl.a. fungerer ikke SSH, PS/2-mus og manpages med en gang. Det må litt modifiasjoner til, men ikke mye. Men hvis det går utover SiI-kontrolleren, og du skal koble systemdisken til den, kan du få et problem.

Funker ikkje SSH med ein gong?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
  stigfjel skrev:
Jeg kompilerte inn 2.6.9-kjernen i Slackware 10. Da viste det seg at SSH/manpages ikke fungerte på grunn av en linje i filen /etc/udev/rules/udev.rules. Endret fra tty til pty et sted i linjen, tok reboot, og vips, så fungerte det.

Høh.

Har Slackware 10 med medfølgande SSH og 2.6.9. Alt funka.

:cool:

Lenke til kommentar
  objorkum skrev:
  stigfjel skrev:
Jeg kompilerte inn 2.6.9-kjernen i Slackware 10. Da viste det seg at SSH/manpages ikke fungerte på grunn av en linje i filen /etc/udev/rules/udev.rules. Endret fra tty til pty et sted i linjen, tok reboot, og vips, så fungerte det.

Høh.

Har Slackware 10 med medfølgande SSH og 2.6.9. Alt funka.

:cool:

Men det skal også sies at jeg la inn 2.6.9-kjernen samme uke som den kom ut. Det så også ut til å være et kjent problem, for jeg googlet litt, og det gikk ikke lang tid før jeg fant en god del folk som hadde samme problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...