Gå til innhold

64 bits vs. 32 bits prosessor

Fr3drik

Anbefalte innlegg

Hva er det amd64 som er så bra?

Jeg mener, hvorfor kjøpe en amd64 2.0 ghz vs en amd athlon xp 2.5 ghz eller no?

Hvorfor velge amd64 foran en annen 32 bits prosessor? Hvilken fordel gir dette?

*Emnefeltet endret til noe som beskriver innholdet*

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå vet jeg ikke om det finnes noen athlon xp som går på 2.5ghz...men, poenget med AMD64 er jo selvfølgelig at den gir bedre ytelse...er ikke verre enn det!

i hvilken grad?

fint hvis du kunne si et eksempel som feks:

amd64 2.0 ghz = intel pentium 4 3.0 ghz

For meg virker det ikke som ytelsesforskjellen er så stor

Lenke til kommentar
nå vet jeg ikke om det finnes noen athlon xp som går på 2.5ghz...men, poenget med AMD64 er jo selvfølgelig at den gir bedre ytelse...er ikke verre enn det!

i hvilken grad?

fint hvis du kunne si et eksempel som feks:

amd64 2.0 ghz = intel pentium 4 3.0 ghz

For meg virker det ikke som ytelsesforskjellen er så stor

Nå er det ikke så enkelt...AMD64 er f.eks. bedre på visse oppgaver (f.eks. spill) mens intel sine tilsvarende prosessorer er bedre på andre (f.eks. videoredigering)...

...men, om du bruker fem minutter på å lete litt rundt på tester her på hw.no og gjerne anantech så vil du raskt se at AMD64 har atskillig bedre ytelse enn athlon cpu'ene du nevnte i første tråd...

Lenke til kommentar
Tja A64 kan jo kjøre 64bit da og dette er jo fremtidens løsning .

Innen 64 bit er fremtidens løsning, sitter man jo ikke på den prosessoren man kjøpte i dag, med andre ord, amd64 er 'pointless' ved dags dato?

Endret av Fr3drik
Lenke til kommentar

Innen 64 bit er fremtidens løsning, sitter man jo ikke på den prosessoren man kjøpte i dag, med andre ord, amd64 er 'pointless' ved dags dato?

joa stemmer det du sier der. Men en amd64 er raskere enn en amd32. Min forrige AMD 3000@3300 fikk 670 i cpu test på 3dmark03. Min nye som er 300Mhz mindre scorer 940. Så for meg er det mere ytelse.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

så hvis du kjøper en A64 nå, sitter du ikke på den til neste år? (sånn ca når XP64bit ed. kommer? eller imårra nå du evt. installerer linux?)

jeg vil ha den finansielle situasjonen!

Lenke til kommentar
joa stemmer det du sier der. Men en amd64 er raskere enn en amd32. Min forrige AMD 3000@3300 fikk 670 i cpu test på 3dmark03. Min nye som er 300Mhz mindre scorer 940. Så for meg er det mere ytelse.

kun jeg som synes å ta en 3dmark når man skal sammenligne prosessorer er pointless?

edit: jeg vet det viser forskjell med annen cpu men man har andre tester som viser forskjellen mye bedre

Endret av AgUr
Lenke til kommentar

Pointet med Athlon64 framfor Athlon er at den er raskere :thumbup: Nye Whinchester (?)-versjonen av Athlon64 er også veldig energieffektive, noe som tillater mer støysvake vifter.

I tillegg støtter Athlon64 NX-bit, noe som sammen med WinXP SP2 skal gi bedre sikkerhet mot en del virus/ormer.

64-bit delen derimot, er kun nyttig hvis man kjører et 64-bit OS (og helst med 64-bit programmer). Per dags dato, er det kun *nix-løsninger ... og en beta-versjon av WinXP.

Lenke til kommentar
AgUr: Tenkte ikke på noe annet en 3dmark03 testen. Synes det var litt positivt det testen sa så, beste grunnen jeg har :p

så du har en amd64 og den eneste testen du har kjørt er 3dMark?

det høres ut som meg. jeg gidder ikke benchmarke for jeg merker forskjellen fra den gamle til den nye når jeg bruker den som jeg vanligvis gjør (jeg er en sånn person som venter en stund med å oppgradere sånn at jeg merker at jeg har brukt 3000,- ++)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...