Simen1 Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Hvorfor finnes ikke 5,25" harddisker lengre? Med så store plater så måtte det jo vært en enkelhet å lage en disk med f.eks 250GB-plater. Og med den ekstra høyden som 5,25" drevplassser gir så er det jo være mulig å plassere opptil 10 plater i en slik for å oppnå 2,5TB lagringskapasitet, evt selv 2-4 plater ville jo vært en revulosjon i lagringskapasitet. Da kunne kanskje diskene hadd halv høyde i forhold til CD-rom'er slik at man kunne kjørt 2 stk i raid i en 5,25" brønn for å oppnå høyere transfer-hastigheter eller bedre sikkerhet. Det at søketiden vil bli elendig har ikke så mye å si for en del bruksområder. F.eks lagringsdisk for backup eller store filer (fimer etc). Jeg skulle gjerne hadd en billig 4-platers disk med 1TB lagringsplass selv om søketiden suger max. En rask OS-disk har jeg selvfølgelig i tillegg. (ref: Det finnes eldre SCSI-baserte disker i 5,25" formatet med hele 11 plater) Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 jeg er også interessert i en slik type disker... svære og treige.. perfekt til lagring av musikk/film/etc... Lenke til kommentar
Erik_Lothe Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Høres digg ut med en sånn disk ja! Perfekt for meg som driver med film og sånt hvor mange GB er en TB forresten? Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 hvor mange GB er en TB forresten? Ca. tusen Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Hvorfor finnes ikke 5,25" harddisker lengre? Med så store plater så måtte det jo vært en enkelhet å lage en disk med f.eks 250GB-plater. Og med den ekstra høyden som 5,25" drevplassser gir så er det jo være mulig å plassere opptil 10 plater i en slik for å oppnå 2,5TB lagringskapasitet, evt selv 2-4 plater ville jo vært en revulosjon i lagringskapasitet. Da kunne kanskje diskene hadd halv høyde i forhold til CD-rom'er slik at man kunne kjørt 2 stk i raid i en 5,25" brønn for å oppnå høyere transfer-hastigheter eller bedre sikkerhet. Det at søketiden vil bli elendig har ikke så mye å si for en del bruksområder. F.eks lagringsdisk for backup eller store filer (fimer etc). Jeg skulle gjerne hadd en billig 4-platers disk med 1TB lagringsplass selv om søketiden suger max. En rask OS-disk har jeg selvfølgelig i tillegg. (ref: Det finnes eldre SCSI-baserte disker i 5,25" formatet med hele 11 plater) Hadde en interesang (i mine øyne) teori om strømforbruk, varme osv. Men det ble bare tull. Endret 30. november 2004 av teknikeren Lenke til kommentar
diss Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Simen1, helt enig med deg der. Jeg skulle veldig gjerne hatt en stooor og treg lagringsdisk! Er jammen sjelden jeg har bruk for hastigheten som S-Ata lagringsdisken gir meg idag. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Den eneste grunnen jeg kan komme på er at slike disker ikke vil være kostnadseffektive. Men med en slik lagringskapasitet... nei, det var et godt spørsmål, Simen1. Lenke til kommentar
cerox Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 eneste som eg kan komme på må vere at alt skal bli mindre og raskere og mere effektivt. Når det gjelder å bruke en HD til Back up er det lite lurt da hardisker fort kan bli skadet under f.eks strømbrud. der brukes stort sett gode gamle bånd streamers til backup enda. tror dei framleis er i bruk på mange stormaskiner også???? hadde vert kjekt å fått vite noe om det. men det hadde vert dritt rått å hatt ein hd på 2,5 TB da Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Husker de gamle Quantum Bigfoot-diskene, men det ser ut til at de ble kuttet ut da Maxtor overtokm Quantums HD-linje. Siste som ble produsert ser ut til å ha vært på "massive" 12 GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå