Gå til innhold

Hjemme PC med nettolønnsordning

SHU

Anbefalte innlegg

Man kan gjøre følgende:

Bedriften kjøper inn maskinen for la oss si 10000,- inkl. mva

Når mva er trukket fra 7600,-

Maskinen kan "leies" ut til arbeidstaker. Arbeidstaker trekkes av bruttolønnen.

I dette tilfellet ca. 211,- i måneden.

Om man gjør dette over 3 år så er maskinen regnskapsmessig skrevet ned til 0 i bedriftens regnskap. Maskinen kan da selges til den ansatte for et symbolsk beløp.

:whistle:

Fra tidligere nevnte link:

Hvordan er den avgiftsmessige behandling når utlånet helt ut finansieres gjennom redusert lønn?

Svar: Dersom bedriftens kostnader tilsvarer sparte kostnader til lønn, arbeidsgiveravgift m m, regnes ikke utstyret som anskaffet til bruk i bedriftens avgiftspliktige virksomhet. I slike tilfeller har bedriften ikke rett til fradrag for inngående avgift på kjøpesummen eller leasingvederlaget.

Altså kan ikke bedriften trekke fra momsen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...., men man har ikke reklamasjonsrett på disse avtalene.

Det kommer vel litt an på hvilken avtale man inngår. Jeg har handlet alt til min PC på Komplett, PSData osv. Når alt var handlet inn, leverte jeg alle kvitteringene til regnskapskontoret og fikk pengene igjen.

Ser ikke helt hvordan reklamasjonsretten plutselig ble borte her?!!

Det du beskriver der er ikke en nettolønns hjemme-pc avtale heller da.

Hvordan ser en hjemme-pc avtale ut da?

Lenke til kommentar

Er det noe som heter "nettolønnsordning" (se topic). Jeg trodde det vanlige ved hjemme-PC ordninger var "bruttolønnsordning". Dvs. at leiebeløpet trekkes fra bruttoinntekten. Nettolønnsordning skulle da tilsi at det beløpet trekkes etter skatt, og da er jo hele poenget med redusert skatt borte. Jeg har ikke hørt om noen som har denne ordningen.

Som flere har vært inne på, ved "bruttolønnsordning" taper man både feriepenger og pensjon, og det samme gjelder vel sykelønn dersom man blir syk. Hjemme-PC ordningene er vel også basert på leie/leasing slik at man ikke eier PCen i den tiden ordningen gjelder. Dersom man går inn på en av ordningene til de store leverandørene er det gjerne "standariserte" pakker med lite valgfrihet og man får gjerne begrensninger ved at man ikke har lov til å gjøre inngrep i PCen (sette inn tilleggskort, ekstra minne mm.) uten evt. å få tillatelse til dette. Veiledende pris på pakkene er vel også noe over det som man kan klare å få tilsvarende produkt for hvis man "shopper litt rundt". Når man så er ferdig med ordningen skal man enten levere tilbake maskinen eller kjøpe den ut. Noen har kalt det et symbolsk beløp, men det finnes faktisk regler for taksering av utstyret. En bedrift jeg jobbet i tidligere hadde en ordning hvor man måtte betale ca. 800 kr for å overta PC-pakken. Hvis man skulle levere tilbake måtte alt utstyret være komplett og i original emballasje og alle manualer måtte følge med, hvis ikke ble man trukket et beløp for hver ting som manglet (hvem tar vare på emballasje og manualer til en PC og en elendig printer i 3 år?). Det var vel egentlig en måte å si: "Kjøp utstyret, vi vil ikke ha det tilbake!".

Slik jeg ser det er hjemme-PC ordning en siste utvei dersom man absolutt vil ha PC der og da og ikke kan vente til man har spart opp nok til å kjøpe kontant. Når man slår sammen ulempene, dvs. tapte feriepenger, pensjon, sykelønn, begrensninger i "modellutvalg" og senere oppgraderinger, at prisen ikke er så gunstig (fordi de operer med kunstige veiledende priser), samt at du er stuck med PCen så lenge ordningen varer (3 år) og veier dette opp mot skattefordelen er det i hvertfall ikke noen gavepakke.

Kjøp PCen selv, da kan du velge akkurat de komponentene du vil ha, bytte ut og oppgradere når du vil og til og med selge hele PCen hvis du vil.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Slik jeg har tolket de reglene om hjemme pc er d ingen begrensninger som gjør at en ikke kan hande inn enkeltkomponenter, for så å levere fra seg disse til firmaet. Eneste kravet er at det skal stå firmaets navn på kvitteringen.

Regneeks:

PC m/mva 10.000,-

aga 14,1%

FP 12%

10000 / ( 1,141 + 1,12 ) = 7825 i brutto trekk

skatt 35.8% + evt toppskatt

7825 * ( 1 - 0,358 ) = 5024 i netto trekk

Dermed koster PC`n 50% mindre enn ved et forbrukerkjøp. Eneste er jo at garantien blir dårligere.

Etter 3 års bruk har den ansatte mulighet til å kjøpe ut pc`n for 1000 kr. Man kan også kjøpe varen ut tidligere men da til veldig ugustige satser. (har dem på jobben)

Dette en gavepakke som du må benytte deg av, d lureste du kan gjøre er å få firmaet til å kjøpe en pc fra en av de store leverandørene (komplett, netshop, ps data etc). Hvis du har tenkt å spare penger på pc kjøpet må du for all del ikke gå inn på en leasingavtale de er dyre, alle de jeg har sett på iallefall.

Lenke til kommentar
...., men man har ikke reklamasjonsrett på disse avtalene.

Det kommer vel litt an på hvilken avtale man inngår. Jeg har handlet alt til min PC på Komplett, PSData osv. Når alt var handlet inn, leverte jeg alle kvitteringene til regnskapskontoret og fikk pengene igjen.

Ser ikke helt hvordan reklamasjonsretten plutselig ble borte her?!!

Det du beskriver der er ikke en nettolønns hjemme-pc avtale heller da.

Hvordan ser en hjemme-pc avtale ut da?

En hjemme-PC avtale er når arbeidsgiver forhandler frem en avbetalingsordning for deg, hvor avdragene trekkes direkte fra lønnen din. Det du beskriver er en refusjon, og gir deg en fordel du skal skatte av. Summen av kvitteringene du leverer til arbeidsgiver og får refundert for utstyr til privat bruk skal legges til inntekten og skattelegges.

Det er to vidt forskjellige ting.

Dersom du ikke skal skatte av dette, må bedriften stå som kjøper av utstyret, og da gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, og du har ikke reklamasjon.

Slik som du beskriver det, antar jeg at du som privatperson står som kjøper, og du får refundert beløpet av arbeidsgiver. Da har du selvsagt reklamasjon, men må betale vanlig inntektsskatt på beløpet du får refundert av arbeidsgiver.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Vi har hjemmePC ordning på jobben og handler komponenter fra Komplett.

Man trenger ikke bruke hjemmePC tilbudene som bl.a. Komplett tilbyr.

Bedriften vår kjøper inn den PCen/de komponetene den ansatte vil ha,

legger det inn i lønnssystemet med bruttortrekk. I tillegg må den ansatte

skrive under på en avtale mellom den ansatte og bedriften.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Vi har hjemmePC ordning på jobben og handler komponenter fra Komplett.

Man trenger ikke bruke hjemmePC tilbudene som bl.a. Komplett tilbyr.

Bedriften vår kjøper inn den PCen/de komponetene den ansatte vil ha,

legger det inn i lønnssystemet med bruttortrekk. I tillegg må den ansatte

skrive under på en avtale mellom den ansatte og bedriften.

Enkelt og greit.

Høres ut som en flott måte å gjøre det på :)

Lenke til kommentar

Hadde noen poster her som forsvant pga driftstans 1/12.

Husker ikke helt hva jeg skrev, men som svar til TEE's post fra 01/12/2004 : 00:16, må jeg bare få lagt til at beløpet jeg fikk tilbake, senere ble trukket fra av brutto lønn. Så det var egentlig ikke en refusjon, men snarere bedriften som kjøpte komponenter av meg. Så "kjøpte" jeg delene tilbake med bruttolønnsordningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...