Gå til innhold

Hjemme PC med nettolønnsordning

SHU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode leverandører er sikkert komplett, mpx, netshop, ps data, dell, hp/compaq o.l. ...

Men når det gjelder hjemme-pc, så burde det lille firmaet ditt heller gå med på at du bare kjøper deg en pc og gir dem regninga, så får du pengene rett i hånda.

Deretter trekker firmaet deg i lønn tilsvarende prisen for maskina, men minus momsen. (Momsen bør du selvsagt få!) Firmaet tjener da arbeidsgiver-avgiften på at du gjør dette.

Noen tall:

Maskina koster 15.000 (moms = 2.903, eks. moms = 12.097)

Du trekkes 12.097 i brutto lønn.

firmaet tjener 1.706 på at de slipper å betale arbeidsgiver-avgift for den lønna di, og du får en bærbar med butikk-pris 15.000 for 8.105 netto (forutsatt skatteprosent på 33%).

Dette er en typisk win-win situation :) (Du bør ikke gå med på at firmaet skal tjene på momsen, da jeg personlig syns det blir litt for gunstig for firmaet...)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Du glemmer en ting. vis det trekkes av nettolønnen slipper han og betale skatt for datamaskinen, det tjener han på og ikke bedriften:D

du får en bærbar med butikk-pris 15.000 for 8.105 netto (forutsatt skatteprosent på 33%).

Her står det vel at han slipper å betale skatt for den, han betaler "netto" 8.105 for maskina. Så istedenfor å betale 15.000 netto som han måtte betale om han kjøpte den utenom jobben, så slipper han unna med "netto" 8.105 (forutsatt en skatteprosent på 33%)...

Han trekkes 12.097 i brutto lønn. Det er det samme som 8.105 netto...

Lenke til kommentar

Momsen slipper man ikke unna, sånn er det bare.

Reglene er helt krystallklare på det området.

Nå er jo hjemmepcordningen en gavepakke i utgangspunktet.....

btw: Cinet skreddersyr en pc til deg og det til en god pris.

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Momsen slipper man ikke unna, sånn er det bare.

Reglene er helt krystallklare på det området.

Nå er jo hjemmepcordningen en gavepakke i utgangspunktet.....

btw: Cinet skreddersyr en pc til deg og det til en god pris.

Dersom man jobber i et lite (og fleksibelt) firma burde det ikke være noe i veien for at man slipper unna momsen. Firmaet betaler jo for utstyret UTEN moms, og da er det bare tåpelig om du som privatperson må betale moms. Det går jo rett i lomma på sjefen din, når det istedenfor burde gått i lomma di... Firmaet vil jo uansett i mitt tilfelle tjene 1.700 på å legge en enkelt regning med i regnskapet. Høres ut som lettjente penger om du spør meg. Dersom firmaet skal stikke av med momsen, så vil jo firmaet tjene ganske mye på dette...

tjent på spart arbeidsgiveravgift: 15.000 * 0,141 = 2.115

tjent på moms: 2.903

Totalt tjener da din arbeidsgiver 5.018,- på at du kjøper deg "firmapc" ...

I tillegg så skal du strengt tatt kjøpe datamaskina av din arbeidsgiver for 1.000,- etter tre år, noe som betyr at din arbeidsgiver tjener totalt 6.018,- på at du kjøper deg firmapc via hjemmepc-ordningen. Det er som du sier en gavepakke, men KUN for arbeidsgiver... Ser ikke at du som privatperson tjener så veldig mye om du ikke får momsen...

Lenke til kommentar

Jeg kunne ha laget et lengre svar med henvisninger til lover og regler, men jeg anmoder deg om å stole på meg.

Du slipper ikke unna momsen, og den havner ikke i lomma til sjefen din.

Tips: oversett siganturen min til norsk, så skjønner du sikkert at jeg vet hva jeg snakker om. :)

Lenke til kommentar

At hjemme-PC ordning er en gavepakke er jeg litt uenig i.

Ja, man får trukket skatt og slikt, men man har ikke reklamasjonsrett på disse avtalene. De regnes som kjøp mellom bedrifter, og den ansatte har da ikke reklamasjonsrett. De fleste gir riktignok 3 års garanti, men ville nok heller satset på noe som ga meg full reklamasjonsrett også.

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke din definisjon på en gavepakke, men i mitt tilfelle fikk jeg 56% lavere pris gjennom hjemmepc avtalen enn jeg ville fått i butikk.

Låter som en gavepakke i mine ører.

Selv med 28% skattetrekk er det jo faktisk nesten 30% avslag i prisen på hvilken som helst pc du velger, inkludert sdsl.

Hvor får du ellers slike tilbud?

Lenke til kommentar

1) Firma som kjøper datautstyr betaler ikke moms, forutsatt at de er momspliktige og har mer i inngående moms enn i utgående. (Har de ikke det så ville jeg byttet firma, da de går med tap...)

2) om du kjøper en datamaskin og gir firmaet kvitteringen så er det i teorien firmaet som eier maskina, og de trekker derfor fra moms. I fleksible firma så får du mulighet til å disponere denne maskin til firmaet har avskrevet den helt. I praksis betyr det at maskina er di, samt at firmaet ditt ikke har betalt moms for den. Det burde jo såklart komme deg tilgode.

Bekjente av meg har benyttet denne måten å handle datautstyr på i flere år. Det fungerer aldeles utmerket.

Lenke til kommentar
...., men man har ikke reklamasjonsrett på disse avtalene.

Det kommer vel litt an på hvilken avtale man inngår. Jeg har handlet alt til min PC på Komplett, PSData osv. Når alt var handlet inn, leverte jeg alle kvitteringene til regnskapskontoret og fikk pengene igjen.

Ser ikke helt hvordan reklamasjonsretten plutselig ble borte her?!!

Lenke til kommentar

Og når det gjelder "offisielle" hjemmepc-ordninger, så må man ofte kjøpe en standard-pakke som ikke er mulig å tilpasse. Også gjerne med en vesentlig høyere utgangspris enn man får ved å "shoppe litt rundt"...

Hjemmepc-ordningen er en ordentlig gavepakke for følgende TO grupper:

a) De som selger hjemmepc'ene

b) arbeidsgiveren din

Lenke til kommentar
1) Firma som kjøper datautstyr betaler ikke moms, forutsatt at de er momspliktige og har mer i inngående moms enn i utgående. (Har de ikke det så ville jeg byttet firma, da de går med tap...)

2) om du kjøper en datamaskin og gir firmaet kvitteringen så er det i teorien firmaet som eier maskina, og de trekker derfor fra moms. I fleksible firma så får du mulighet til å disponere denne maskin til firmaet har avskrevet den helt. I praksis betyr det at maskina er di, samt at firmaet ditt ikke har betalt moms for den. Det burde jo såklart komme deg tilgode.

Bekjente av meg har benyttet denne måten å handle datautstyr på i flere år. Det fungerer aldeles utmerket.

Hmmm.

1) Inngående mva får man når man kjøper ting inn til bedriften.

Utgående mva oppstår når man selger ting ut fra bedriften.

Hvis bedriften har mer inngående mva enn utgående så (ser bort fra eksport mm)

handler den mer enn den selger. Da går den pr definisjon med underskudd, og vil gå konkurs. (noe forenklet, men jeg følger din tankegang)

2) Ved innkjøp av datautstyr til hjemmepcavtale, er det ikke fradragsrett for inngående mva.

De vennene dine skal være skikkelig glad for at bedriften de jobber i ikke har hatt bokettersyn. Det ville ha blitt en dyr affære.

Nå skal jeg oversette ordet audit for deg: det kan oversettes til revisjon.

auditman kan da litt slumsete oversettes til revisormann. Som du sikkert har gjettet er jeg revisor.

Jeg setter sluttstrek for denne diskusjonen, da den er off topic.

Du får gi dine råd og stå for dem.

Lenke til kommentar
Nå kjenner jeg ikke din definisjon på en gavepakke, men i mitt tilfelle fikk jeg 56% lavere pris gjennom hjemmepc avtalen enn jeg ville fått i butikk.

Låter som en gavepakke i mine ører.

Jeg har enda tilgode å se en hjemmepc-avtale hvor man sparer slike beløp. Du sparer gjerne over 50% av "veiledende" utsalgspris fra firmaet som arrangerer avtalen, men i forhold til markedspris på komponentene som PC'en innholder er nok totaltprisen som man betaler høyere. Jeg har sett en god del slike tilbud etterhvert, og ingen av disse har en gunstigere løsning enn å bygge eller kjøpe tilsvarende maskin på f.eks. Elkjøp.

Jeg har forståelse for at enkelt kan synes at selve finansieringsbiten er gunstig, spesielt dersom man ikke har nok kapital til å anskaffe seg en ny maskin der og da. Men totalbeløpet man må ut med er ALDRI gunstig i forhold til markedsverdien. En annen ting som ikke så mange er obs på, er at man taper opptjening av feriepenger og pensjonspoeng på en slik avtale også.

Håper at ingen er så naive at de tror firmaene som pusher hjemmepc'er gjør dette for å være greie med folk. De skal tjene kroner på dette disse også, og det gjør de ikke ved å selge maskinene 50% billigere enn markedspris.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg oversette ordet audit for deg: det kan oversettes til revisjon.

auditman kan da litt slumsete oversettes til revisormann. Som du sikkert har gjettet er jeg revisor.

Jeg setter sluttstrek for denne diskusjonen, da den er off topic.

Du får gi dine råd og stå for dem.

Jeg er fullstendig klar over betydningen av audit :)

Og jeg forstår veldig godt dine synspunkter. Som revisor så må man ha rene hender. (Ref: Arthur Andersen/Enron) Jeg kan forøvrig garantere at man ved et evt. bokettersyn ville funnet alt i den skjønneste orden. Det fins mange måter å argumentere for hjemmepc, og den greieste er vel at man har fleksibel arbeidstid og jobber en del hjemmefra. Da er det naturlig at firmaet "betaler" for en bærbar for sine ansatte. Og lønnen for den enkelte kan jo godt variere fra år til år. Dette er en velkjent og flittig brukt måte å skaffe ansatte rimelig datautstyr på.

Men, du har et poeng, har kommet ganske langt "off topic" med denne diskusjonen. Poenget mitt var å opplyse trådstarter om at det fins gunstigere måter å kjøpe hjemmepc på enn å følge den "offentlige" ... (Om enn litt på kanten...)

Lenke til kommentar
Hvis man leser dette:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Spors...ar.aspx?id=6407

....så virker det ikke som om bedriften uten videre kan putte momsen i lomma.

Slik jeg tolker det, etter en kjapp skumlesning, kan bedriften kun trekke fra moms hvis arbeidstakeren IKKE blir trukket i lønn.

....men nå er ikke jeg en jurist.....

Godt poeng, og det er vel også det auditman nevnte (men med referanse til "trust me, I know this" :) ) tidligere. Jeg må innrømme at jeg ikke var klar over det, så regnestykket mitt blir litt feil i tilfeller hvor man gjør ting på den "offisielle" måten.

Jeg har også forenklet veldig i og med at jeg ikke tok med at man mister pensjonspoeng, feriepenger og slikt, samt at jeg regnet med en skatt på 33%. I dag så har vel de fleste toppskatt, så den egentlige skatteprosenten man burde bruke i regnestykket er vel nærmere 50% ...

Uansett, så er min påstand at hjemmepc-ordningen ikke er noe å skryte av. Jeg kommer ikke til å benytte meg av hjemmepc-ordningen så lenge den er slik den er i dag.

Lenke til kommentar

Man kan gjøre følgende:

Bedriften kjøper inn maskinen for la oss si 10000,- inkl. mva

Når mva er trukket fra 7600,-

Maskinen kan "leies" ut til arbeidstaker. Arbeidstaker trekkes av bruttolønnen.

I dette tilfellet ca. 211,- i måneden.

Om man gjør dette over 3 år så er maskinen regnskapsmessig skrevet ned til 0 i bedriftens regnskap. Maskinen kan da selges til den ansatte for et symbolsk beløp.

:whistle:

Lenke til kommentar
...., men man har ikke reklamasjonsrett på disse avtalene.

Det kommer vel litt an på hvilken avtale man inngår. Jeg har handlet alt til min PC på Komplett, PSData osv. Når alt var handlet inn, leverte jeg alle kvitteringene til regnskapskontoret og fikk pengene igjen.

Ser ikke helt hvordan reklamasjonsretten plutselig ble borte her?!!

Det du beskriver der er ikke en nettolønns hjemme-pc avtale heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...