Thsan Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Hei jeg går gk almenn nå og vi gjorde en yrkesttest. Og utifra den så burde jeg holde på med informatikk. Så har en del spørsmål. 1. Hvilke fag burde jeg velge neste år ? 2. Hvilket snitt må jeg ha ? 3. Har aldri programert en linje, er det da lurt å ta programering ? 4. Hvilken skole burde jeg ta (satser på master grad) ? Må legge til at jeg synes data er enormt artig, kan ikke si hvor mange timer jeg har sittet forran denne skjermen Lenke til kommentar
Cera Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Skal du gå i Norge går du på NTNU på siv.ing. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) 1. Hvilke fag burde jeg velge neste år ? Matematikk og fysikk er aldri å forakte. Ihvertfall mx matte. 2. Hvilket snitt må jeg ha ? Kommer helt ann på hvilken skole du skal gå. Enkelte skoler har strenge krav og du må nesten bare ha toppkarakterer fra videregående (NTNU), mens på enkelte høgskoler slipper de inn alle som oppfyller krav om generell studiekompetanse. 3. Har aldri programert en linje, er det da lurt å ta programering ? Jeg går informatikk og har lagt merke til at det folk sliter mest med er nettopp programmering. Jeg tror du burde forbrede deg litt hvis du ønsker å gjøre det bra. de fleste informatikklinjer bruker java eller C++ så det er bare å sette i gang 4. Hvilken skole burde jeg ta (satser på master grad) ? NTNU hvis du ønsker det som anses å være "best". Hvis ikke det er så viktig for deg så har man informatikkutdannelse på de fleste universiteter, og utrolig mange høgskoler. Ved høgskoler "stopper" det ofte etter bachelor, men har du greie nok karakterer bør det ikke by på problemer å ta mastergraden ved et universitet. Må legge til at jeg synes data er enormt artig, kan ikke si hvor mange timer jeg har sittet forran denne skjermen Dessverre velger mange IT-relaterte utdannelser på det grunnlaget, og ikke for å være vanskelig, men det er rett og slett ikke nok. Man trenger å være nysgjerrig på hvordan datamaskinen, internett og kommunikasjon fungerer. Ender du opp på informatikk hjelper det deg ingenting å ha brukt mye tid foran maskinen hvis du bare sitter å spiller. På de fleste informatikklinjer skal du gjennom emner som programmering, databaser. web, datamaskinens arkitektur/digitalteknikk, og MASSE matte. Har sett folk som har valgt informatikk fordi de liker dataspill og det har ALDRI gått bra. Endret 30. november 2004 av invictus Lenke til kommentar
simes Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Hei jeg går gk almenn nå og vi gjorde en yrkesttest. Og utifra den så burde jeg holde på med informatikk. Så har en del spørsmål. 1. Hvilke fag burde jeg velge neste år ? 2. Hvilket snitt må jeg ha ? 3. Har aldri programert en linje, er det da lurt å ta programering ? 4. Hvilken skole burde jeg ta (satser på master grad) ? 1) Ta matte. Gjerne helt ut, så lenge du ikke har noen dyp angst for det og hater det som pesten. Da burde du uansett vurdert filologiske fag.. Du vet aldri når du kan få bruk for matte. På min videregående kunne vi velge Brukersystemer på VK1 og Systemutvikling på VK2 (noe jeg gjorde) og det bør du også for å få et innblikk i litt av hvert. Jeg hadde nesten planene klare om å ta informatikk veien ut når jeg gikk på GK, men endte opp på lektorutdannelse innen realfag istedet. Så jeg vil anbefale å ta fysikk og matte. 2) Snittet er ikke så veldig viktig. Hvis du SKAL inn på NTNU, så kan det hende du må ha noen poeng, men ellers er det vel ikke noe stort problem. Ikke tenk alt for mye på det i alle fall. Du kan jo uansett gå på samordna opptak sine hjemmesider og se statistikker over opptakskrav på forskjellige studier fra i år og i fjor, slik at du får en pekepinn. 3) Jeg tar ett kurs i år i objektorientert programmering (java) siden det er obligatorisk for nesten alle realfags-studenter på UiO, og det har ikke vært noe stort problem. Så lenge man er litt interessert og har knotet litt på dataen fra før er det ganske greit. Men å ha noen fortrinn av erfaring her og der skader jo aldri, så det er kanskje verdt å teste litt på forhånd. 4) Skolevalg er noe jeg ville valgt etter hvordan du vil ha det sosialt. Jeg valgte UiO fordi jeg ville til storbyen og fordi jeg liker ting stort. Jeg vet også om mange som ble skremt av miljøet fordi det var så ansvarskrevende, men jeg synes det er flott. En annen fin ting er at det ikke er så langt hjem til Moss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå