White Fox Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Hei alle sammen. Jeg har akkurat koblet en ekstern hardisk til min bærbare maskin. En 250 gb fra lacie. Hardisken dukker opp på min datamaskin. Står at det er 233 gb, og dette er vel riktig da. Etter de forskjellige måleenhetene hos produsent og windows. Siden den dukker opp under min datamaskin så regner jeg med at den er formatert fra før. Men har allikevel ett par spørsmål. 1)Burde jeg partisjonere disken? Hvofor og hvordan? 2) Hvordan velger jeg hva som skal innstalleres på hvilken disk. har fra før av en 40 gb intern. 3) Noe annet som anbefales å utføre? Takker for all hjelp.. Edit: Disken er nå på F: hvis det har noen betydning.? Burde jeg reformatere? Endret 30. november 2004 av White Fox Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 1. Formater disken er alltid kult å gjøre helt til å begynne med, selv om den mest sannsynlig er ferdig formatert. bare høyreklikk på disken, og velg formater. eller start -> kjør skriv: cmd skriv: format f:\ 2. Partisjonere? nei, tenger ikke. Det bestemmer du altså selv. Det er verken fordeler eller ulemper med å partisjonere. Det har kun organisatorisk betydning for deg. 3. Alle progs du installerer kan du godt installere på c:, du har jo 40gig til rådighet. All passiv data (ikke installerte programmer) kan du legge på den eksterne. Hvis du vil. Ville ikke ha installert programmer på den eksterne, for er programmene intensive så blir det mye trafikk mellom disk og pc, for det andre så vet jeg ikke hvor stabil XP er når disken plutselig mangler, og den SKAL ha et program som egentlig befinner seg på den eksterne. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Ok.. takk.. men tenkte å partisjonere fordi jeg skal kjøre linux ved siden av windows. Eller.. Er det dumt å ha linux på den eksterne. Hvordan tar jeg da og partisjonerer? Så Når jeg vil legge mapper og slikt inn på den eksterne så drar jeg dem bare inn i F: ?? Lenke til kommentar
frentix Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Ja. Eksterne hardisker er kun til "lagerplass" , det er hvertfall det smarteste. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 du kan jo sikkert kjøre linux fint på den eksterne, men jeg hadde aldri gjort det, fordi disken er veldig treg (pga usb kabelen). Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 (endret) du kan jo sikkert kjøre linux fint på den eksterne, men jeg hadde aldri gjort det, fordi disken er veldig treg (pga usb kabelen). Ok.. skal jeg da partisjonere 40gb da.. Og bruke en partisjon til linux? Hvordan gjøres det i diskbehansling? Edit: Burde jeg da også dele opp 250 gb'eren så jeg kan legge ting fra linux på den ene delen og fra windows på¨den andre delen? Endret 30. november 2004 av White Fox Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 [litt_off_topic] 2) Hvordan velger jeg hva som skal innstalleres på hvilken disk. har fra før av en 40 gb intern. ikke ta dette ille opp, men jeg har en liten følelse av at du kommer til å slite med å installere/sette opp/bruke en linux distro hvis du ikke en gang vet hvordan man velger hvor man skal installere ting på en maskin. [/litt_off_topic] Ok.. en skal jeg da partisjonere 40gb da.. Og bruke en partisjon til linux? Hvordan gjøres det i diskbehansling? Når du installerer en linux distro, så kan du som regel partisjonere/formatere disker i installasjonsgrensesnittet, tror dette vil bli den beste og enkleste måten å gjøre det på.. Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Jeg ville kjøpt en ekstra intern harddisk til å kjøre linux på dersom du har råd/plass. Da kan du ha en windows-disk og en linux-disk, så slipper du noe krøll. Dette er bare min personlige mening da. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Ok.. jeg vet at det høres litt dumt ut. en det med linux var mest fremtidrettet. Nei.. har ikke plass eller råd til enda en intern. Tar bare da og formaterer disken og så er det vel greit. For hvorfor kan det være en fordel og partisjonere? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 formater du og bruk den Til partisjonering, linux osv .. .ta kontakt med en som har peil og kan vise/forklare deg. Er ikke det enkleste du gjør med det første. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Hvorfor kommerd et opp sånn trygg fjerning av maskinvare på oppgavelinjen? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 don't care - er bare sånt Lenke til kommentar
Psy Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Hvorfor kommerd et opp sånn trygg fjerning av maskinvare på oppgavelinjen? Det er fordi windows mellomlagrer data (som skal til disken) i minnet for å øke ytelsen. Om du skal koble fra disken er det viktig at du bruker det vinduet til først å fortelle windows at 'nå skal jeg koble fra denne disken' slik at windows kan skrive alle bufferene til disken først, og med dette unngå at data går tapt. Det er forresten mulig å deaktivere dette om du ser på egenskaper for disken i device manager (om jeg husker riktig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå