Gå til innhold

Bytte av sikring i strømforsyning

Anbefalte innlegg

Plutselig shutta PCen min down. Regner med at det er en sikring i strømforsyningen som er gåen da det ikke er noe liv i PCen i det hele tatt. Er denne vanskelig å bytte? Er det vanskelig å få tak i en ny en?

Jeg har originalforsyningen til et Aashima Midi Tower WTY-400 m/300 Watt.

Den har noe som kan se ut som en garantilapp, klistret over dekselet. Denne ryker hvis jeg åpner forsyningen så jeg vil ikke åpne den hvis all garantien blir borte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du sikringen du eventuelt må skifte. Bildet er fra et Enhance 200W PSU. Veldig viktig at du finner ut om det er Trege eller Raske sikringer. Fler vil sikkert le av den påstanden, men det er faktisk slik at sikringene er produsert for å ryke tvert, eller være noe mer seiglivet.

Det står alltid en bokstav eller fler foran sikringens verdi.

FF = Veldig rask, F=Rask, M=medium treg, T=Treg, TT= veldig treg.

Bruk ALDRI annen verdi på den nye sikringen, enn den typen som er angitt på printkortet, eller på selve sikringen.

Lykke til! rotate.gif

PSU.jpg

Og ikke tenke seg om før man snakker, er det samme som å tørke seg bak før man skiter.

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-05-30 20:51 ]

Lenke til kommentar

Jeg har åpnet opp og sett på sikringen. Den ser helt fin ut, lurer på om det kanskje kan være noe på hovedkortet. Når jeg skrur på strømmen og deretter maskina hører jeg en liten blits lignende lyd og vifta på CPU og på strøm går en halv cm rundt. Dette bør vel tyde på at det kommer strøm til hk???

Er irritert over at sånne ting skjer bare et halvt år etter at jeg kjøpte maskina på komplett.no. Har sendt mail til dem og venter på svar...

Lenke til kommentar

Har du en gjennomsiktig glassikring, eller er det en keramisk som på bildet? Noen er også fyllt med fin sand. Hvis du kan se smeltetråden i sikringen, er det ikke dermed sagt at den er hel.

Med litt "knoting" kan du f.eks. ta sikringen ut av holderen (forsiktig, for de knuser for et godt ord) prøv å kjøre spenning igjennom sikringen med et lommelyktbatteri og en pære.

Har du tilgang til et multimeter, så kan du måle mellom sort og gul leder på en av kontaktene til drevene dine. Her skal det være +12V. Gul er +12V og sort er minus (negativ)

HUSK Å FJERN NETTKABELEN I VEGGEN, FØR DU NAPPER UT SIKRINGEN!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...