Gå til innhold

Battle for Middle Earth - Diskuter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jammen for svarte!! Kan dere slutte å be meg kjøpe en DVD-spiller! Som sagt så FINNES det en CD-ROM versjon, og det er den jeg vil ha!!!!!!!!!!!!

Hold nå du også munn og kjøp deg en DVD spiller, det er trossalt blitt like vanlig som å ha en skjerm til PC, absolutt ikke vits å være kritisk til en "påbudt" kommentar :)

 

Nei, det kommer ikke i CD versjon.

Lenke til kommentar
Jammen for svarte!! Kan dere slutte å be meg kjøpe en DVD-spiller! Som sagt så FINNES det en CD-ROM versjon, og det er den jeg vil ha!!!!!!!!!!!!

Hold nå du også munn og kjøp deg en DVD spiller, det er trossalt blitt like vanlig som å ha en skjerm til PC, absolutt ikke vits å være kritisk til en "påbudt" kommentar :)

 

Nei, det kommer ikke i CD versjon.

Ops, feil quote i min forrige post. Beklager! :blush:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte DVD Rom selvfølgelig.

 

CD-ROM finnes, men vet ikke om Norge har importert det, men den skal være på 4 cder. Så det ikke på El-Kjøp, tok bare DVD Rommen og betalte. Men nå er den på 74% ! GLEEEDER SEG :love:

Endret av FFX
Lenke til kommentar

Møkk!! Jeg installerte spillet på Norsk ,selfølgelig jeg trodde bare Installasjonen ville være på Norsk, men neida all tekst i hele spillet ble oversatt til norsk, alle undertekster i spillet! Argh må nå reinstallere hele spillet. Anbefaller dere å installere det på Engelsk.

Lenke til kommentar

Ærlig talt, fært som dere maser, det har da bare gått 5 timer siden han kom hjem

med spillet, det er da vel ikke bare, bare å lage en lang review på den korte tida, man skal spille også! Gjerne komme et stykke på vei. Venter med å mase til i morgen jeg... :innocent::D

 

EDIT: Og ja håper at julenissen :xmas: kan legge

spillet under juletreet mitt i år. Så det ikke bare blir spilt RTW!

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar

Jeg skal skrive review på det senere.

 

we want that review now :dribble:

Ja, etter 4 timer gaming har jeg da kommet til følgende konklusjon:

 

THE REVIEW

 

Testet på:

AMD64 3000+

MSI K8N NEO Platinum

Sapphire Radeon x800pro 256mb 8xAGP

1024ram

 

Innledning:

Jeg har da vært inn i strategispill siden jeg satte igang Warcraft 2 på fatterns gamle laptop for hundreogsnørrogførti år siden, og har fulgt alle spill i rts-sjangeren siden. Hvor da favorittene er: Starcraft, Warcraft III og Command & Conquer: Generals. Jeg har ikke sansen for Rome: Total War f.eks og andre strategi-spill som vakler litt vekk fra det "normale" rts-spill står for.

 

Jeg kjøpte spillet for 449,- på Spiderman i Drammen, prisen var litt stiv, men det er heller sjelden jeg kjøper spill så det er greit. Jeg kjøpte også DVD-versjonen, som består av ei DvD-plate. Jeg så ikke om det var CD-versjon, men om det er det ute, så vil den antagelig være på 4cd'r siden installasjonen er på 2.5GB.

 

Jeg putta i plata, og installasjonen spant igang. Man fikk med en gang før spillet installerte valget mellom og registrere ny "account" hos EA som skal brukes i online-gaming osv . og det gikk smertefritt for seg i animert meny. Da det var gjort var det bare og installere, banke inn cd-key og vente. Tok ca. 1min.

Så var det bare og starte spillet, og man får en animert introduksjonsvideo mye i samme stil som introen i "Fellowship of the Ring" hvor man forklarer historien. Så åpenbarer den peneste (og mest ressurs-krevende) menyen jeg noengang har sett seg. Nemlig "the eye of sauron" i toppen av tårnet, med Mount Doom i bakgrunn i ingame grafikk. Skitpent.

 

Jeg gikk rett i options og stilte på grafikken, alt på fullt i 1600x1200. Man hadde en del grafikk-innstillinger og stille på, så man skal nok få det til og gå smertefritt på mindre maskiner. Minste oppløsning fra 1024x768. Men det er bare og si med en gang, jeg kjører HalfLife 2 og Doom III glatt med alt på max, og Battle for Middle Earth virker som krever MER enn disse spillene for fullt. Men det gikk såvidt:)

Man har ellers valget mellom Single-campaign, enten good eller evil, Skirmish mot computer eller Online/nettverk-gaming. Egentlig standard alt sammen.

 

Single-player:

Jeg hoppet rett på "Evil Campaign" og det surra igang, fortsatt i flotte menyer som krevde no jævlig med maskinkraft. SÅ - kommer man til et komplett kart av Middle Earth, nusslig animert og skikkelig tøft. Man har da oversikt over hele verdenen, alt fra Mordor til The Shire osv - mens Saruman (ja han fra filmen hadde gjort voice-acting) reklamerte for Mordor i beste nazi-stil mens jeg rulla en røyk. Man får iallefall skikkelig stemning. Siden jeg var "ond" så trykket jeg på Mount Doom og det zoomet inn, og jeg fikk videre valget om og klikke på flere missions der nede. Jeg valgte "act 1" og spillet begynte. Går rimelig fort og loade inn maps da iallefall.

Første-inntrykket var ikke bra, det var seigt og tregt og jeg måtte stille ned grafikken til MAX i 1024x768. Da ble det andre saker. Fortsatt pent og mye mer flytende. Men singleplayern skal vi ikke spoile mer av for de som ikke vil høre, men det er veldig tydelig de følger EKSAKT historien til filmen, og da får man jo et litt annet innblikk ved å spille som Isengard eller Mordor!

 

Interface/base-bygging/ressurser:

Det er helt nytt interface fra andre rts-spill nå, denne gangen har de gått helt bort ifra at 20% av bånn av skjermen er kontroll-meny - denne gangen er det bare en rundt "Palanteir - Seeing Stone" i venstre hjørne, hvor man har kartet og ellers alle andre ting, som heroes, units og bygge-options. Egentlig er dette mye bedre, for man har mye mer av skjermen overlatt til gaming.

 

Måten man bygger på er også passe ny, istedenfor og plassere bygninger 100% hvor man vil, så har man denne gangen borgen, eller tårnet sitt midt i basen, og man får da "build-plots" rundt borgen hvor man kan bygge opp bygninger. Så det er bare og klikke på disse build-plotsa så får man opp valget å bygge alle de bygningene man gar til disposisjon. Har vært veldig negativ til dette fra før, men når jeg endelig fikk spilt det så var det greit - man får mye mer tid til å drive med andre ting. og det er jo og konspirere opp en jævlig slagplan for å radbrekke motstandern. Ressurser ble samlet opp på samme måte som I Warcraft når det gjelder treverk, og metall ble rett og slett laget i "Iron Forge"-bygningen inne i basen. Gull eller andre mineraler er helt fraværende. Men rundt om på kartet er det mange camps man kan "capture", og der kan man bygge flere ressurs-bygninger. Man kan også ta "outposts" hvor man kan bygge mindre baser rundt et forsvarstårn. Det er også, i samme stil som Warcraft III nøytrale units rundt om på kartene, som man kan slakte for kamperfaring til de unitsene som begår drapene. Bygningene får også oppgraderinger ettersom man slåss seg frem i spillet, så de blir sterkere, får mer beskyttelse osv.

 

Units og heroes:

Noe som var dritkult, det er måten alle folkene dine reagerer. Jeg har et par eksempler. Jeg hadde en outpost med noen orcer på, som ble rømmegrøt da en hærskare med Rohirrim på hesteryggen følte for å ha ride-trening oppå dem. Men jeg var Mordor, så jeg hadde helten min tilgjengelig. Nemlig en piss forbanna Nazgùl-drage med Witch King på ryggen. Når jeg kom til unnsetning med den, så skriker Rohirrim-folka: "wæææææ, its a Nazgul" og løper til alle kanter. Dette er effektivt, siden fienden bryter alle formasjoner for å løpe skrikende inn i skævven mens de fekter med arma og roper på mor. Ikke at det hjalp, for jeg tok bare tak i et par av dem og kasta dem veggimellom. Nazgùl er ikke en tam unit. Tipper mye av grunnen til systemkrava er den detalj-graden på unitsene. Nazgùl flyr jo helt realistisk, og det er veldig detaljert. Skyter man piler på folk, så står pilene i kroppene på dem ... og blir folk klint til av et cave-troll med et tre i handa, så flyr de skrikende avgårde. Men det systemet fungerer andre veien også. Jeg hadde en BØLING med orc-warriors stående ute på ei slette og kope, også tenkte jeg at Saruman kunne ta en tur ut dit og fortserke dem. Når han løp inn blant orcene, så jubla de og fikk ekstra combat-points og var i hele tatt glad. Sånne ting lager bra stemning.

 

Det er ganske mange helter i spillet, alle fra filmen faktisk. Mordor og Isengard har Saruman, Lurtz, Nazgùl og WitchKing - mens Rohan og Gondor har ALLE de andre. Så sånt sett er det ikke så veldig "rettferdig". Men det skal jo følge filmen. Mordor har f.eks gratis bygging av orc-warriors/archers, så de kan bare flomme ut units. Men de tåler da f.eks jævlig lite. Men de er effektive i antall. Ellers kan man jo nevne Rohirrim-garden til Rohan, hvilket er drapsmaksiner i rustning til hest. De rir rett og slett bare rett igjennom 200 orcs og tar livet av alle om man ikke har counter-attack til det. Men det er jo bare og stille en horde med Urak'hai med trestokker i spissen, så henger det en hel bataljon med hester på de. Så sånt sett er det rimelig moro og se på slagene. Det er mange forskjellige måter og forsvare seg selv på eller kverke hverandre.

 

Noe som er kult, om man er f.eks Isengard er at man kan i samme stil som filmen angripe murerene til Gondor med stiger. To orcer bærer stigen, også kan man plassere en "berzerker" i stigen f.eks som hopper av på muren i det stigen treffer. Så kan resten følge etter. Om man får stigen til muren var dette effektivt. Man kan i tillegg bygge "bombe" som man plasserer innat muren, så kommer en "Berzerker" med selvmordstanker, fakkel og godt humør løpende og sender delen i biter utover i kartet. Da er det bare og flomme på. Vil man igjennom muren til andre, har man i tillegg siege-våpen som katapulter og andre ting som også gjør nytten. Cave-trolls med grantrær i henda er også effektiv til å banke inn porter med. Mange forskjellige måter er det iallefall. Man kan bruke Tree-ents, alve-hærer og mye annet for å hjelpe til på slagmarken. Men det er iallefall ingen tvil om at sterkeheten til den onde siden er antall soldater og stormangrep, mens den gode siden har mer forsvar og helter.

 

Spesielle evner:

Man har muligheten, akkurat som i Generals til å tjene seg forskjellige evner man kan bruke i spillet. Eksempler på det er "Eye of Sauron" som man kan se skjulte steder på kartet med. Dette var forresten kult, for motstanderen blir litt nervøs når den flamme-skyggen fra Sauron dukker opp midt i basen og titter til lydeffekten "I seeeee yooou" ... LOTR-stemning så det holder. Andre egenskaper er f.eks og lage rein, så motstanderen mister kamplysten osv. Man kan "summon orc/elven army" som spawner frem en hær på sparket midt i et slag. Man kan rydde en halv skog på et sekund for å få ressurser osv. Alle heltene har også hver sine evner, helt oppe i 5 hver faktisk. Og det er Gandalf The White som tar kaka. Er han omringet av 150 orcer, så tar han bare en spell - også flakser 149 orcer avgårde i døden. Najs. Det samme gjelder Saruman. Syk han også. Aragorn, Legolas og alle de andre har kamp-muligheter som gir de ekstra styrke osv. Gollum, Merry og Pippin fungerer som spioner - og kan snike seg ubemerket rundt på kartet. Om ikke Saruman får øye på dem da.

 

Men det absolutt feteste med dette er "Army of Darkness" og "The Balrog". De gode har Army of Darkness, og når man bruker denne blir det veldig fort stille på slagmarken. De herjer over fienden på en bestemt tid og slakter alt de ser. ingenting kan kverke de, så de må bare gjøre det de skal før de forsvinner. De onde har Balrog, hvilket er flamme-demonen fra LOTR 1 som Gandalf slåss mot. Han har ingen time-limit på seg, og må drepes manuelt. Og det er ikke lett, for den får gjort utrolig mye skade før den tar kvelden. Er vel nesten bare Army of Darkness som kvelder den. Dette er da supervåpnene man har i BFME. Kult er det.

 

OPPSUMMERING:

Jeg har endelig fått meg et nytt strategi-spill jeg kan rasere folk online med, og det er på tide. Jeg ble heldigvis ikke skuffet, og det vil nok heller ingen andre strategi-gamere som har likt Warcraft isv før bli. Stemningen er UTROLIG bra, og er som tatt fra filmen. De fleste skuespillerne fra filmen har gjort voice-acting på alle heltene, så det høres virkelig ut som man er i filmen. Film-musikken er også på plass, så det blir som sagt god atmosfære. Jeg har ikke fått mange timene med dette spillet enda, men så langt er det ingen tvil om at dette skal bli moro!

 

 

+ Postivit:

- Veldig bra stemning

- Veldig bra grafikk

- Emotion-systemet var kjempebra

- Bra interface

- Ringenes Herre-følelsen er 100% tilstede.

 

- Negativt

- Høye maskinkrav

- Mange løfter fra EA som ikke har stemt.

- Ikke stort mer enn det.

 

FORELØPIG KARAKTER: 9 AV 10

 

Sånn ... noen som lurer på noe! Spør! :thumbup:

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...