Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av WLAN over Lan?

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 nettverkskort..

Ett trådløst og ett vanlig som bruker kabel.

Jeg får Internett gjennom det trådløse og det andre er koblet til switchen.

Så skal jeg liksom dele Internett fra det tråløse nettverkskortet over switchen..

Hvordan kan jeg gjøre dette?

Enten med Windows Xp Pro, eller ett programm jeg kan laste ned..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Controlpanel -> network -> properties på den forbindelsen du skal dele (trådløse) -> en av taggene øverst -> share this nettwork connection

(eller noe i den duren. Har ikke XP maskin tilgjengelig akkurat nå.)

Hmm, har testet dette..

Funker ikke..

Noen som vet om ett eller annet programm for å dele det trådløse internett ?

Lenke til kommentar
etter at du har gjort dette må du slå av eventuelle rutere(dhcp) som står på LAN.

Trenger du det da? Routerens dhcp-server gir ip til wlankortet, mens xp sin dhcp gir til de klientene som er koblet til lan-kortet via switchen. Bør ikke være noe problem. EDIT: Så lenge man ikke bruker bro mellom wlan og lan-kort...

Et annet triks kan være å anskaffe router/aksesspunkt som kan settes opp som wlanklient, og koble til switchen der. Da slipper man at en pc er oppe og går hele tiden for at man skal kunne bruke nettet på de andre maskinene.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

For all del ikke prøv dette!!!!

Windows har fremdeles et lass med bugs når det gjelder å dele trådløs tilkobling, jeg mistet både LAN og WLAN forbindelsen ved dette!! Hadde store problemer med å få det trådløse nettverket til å fungere etterpå så jeg kjøpte meg heller en kabel!

Lenke til kommentar

eg snakker ikke om å deaktivere rutere/dhcp-servere som står på WLAN siden, men på LAN siden. dette er fordi når du setter opp Windows XP til å dele en forbindelse med den andre, vil den selv dele ut ip-adresser. dersom det allerede er en ruter der da som deler ut, vil som regel den klare å levere raskere en windows xp, og klientene får da denne i stede for. og da vil det ikke fungere.

har du ikke tilgang til rutere/dhcp-servere som står på lan vil eg gjerne se en tegning over hvordan det er satt opp... :ermm:

Lenke til kommentar

Snodig - skrev et lengre innlegg her i går om hvordan du må sette opp ip-adresser for å få dette til å virke.... nå er det borte!

Gidder ikke skrive på nytt. Søk på MS sine sider for hvordan du skal sette opp hjemme netverk. Når du sier "funker ikke" i post 3 i denne tråden skyldes det ganske sikkert at du har satt opp feil med ip-adresser, gateway og/eller dns.

Om det ene kortet er trådløst eller ikke spiller ingen rolle for hvordan du setter opp hjemmenett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...