Gå til innhold

Lindows

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med Win XP her nå, men vil kanskje skifte. Er så lei av Miro$oft at jeg vurderer å gå over til Lindows. Så slipper jeg å ha nåe med Micro$oft å gjøre.

Noen som har erfaringer med det?

Gode og dårlige ting med det?

Er det enkelt å bruke?

Tenker over at det kanskje er litt mange programmer som er litt mer vrine å finn som støtter Linwods enn Windows. Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-05-30 17:53, ZerBox skrev:

Jeg sitter med Win XP her nå, men vil kanskje skifte. Er så lei av Miro$oft at jeg vurderer å gå over til Lindows. Så slipper jeg å ha nåe med Micro$oft å gjøre.

Noen som har erfaringer med det?

Gode og dårlige ting med det?

Er det enkelt å bruke?

Tenker over at det kanskje er litt mange programmer som er litt mer vrine å finn som støtter Linwods enn Windows. Hva sier dere?

Lindows er et idiotisk opplegg laget av onde amerikanere (ja, nesten like onde som Bill Gates). Hold deg langt unna Lindows.

Lindows er ikke noe annet en enn voldtatt Linuxdistribusjon, samt en PR-jippo for amerikanere med intelligens under gjennomsnittet.

Som alternativ til Microsoft og Windows XP kan jeg anbefale Red Hat, Mandrake, eller en annen "skikkelig" linuxdistibusjon.

LeD

Lenke til kommentar

Linux er ikke annet enn en evig kamp, for å finne kompatible programmer, til alt det som ligger på nettet... Så hvis du vil slippe å sitte i timesvis å lete etter kommandoer og slike ting som man burde slippe å bruke, så hold deg til windows og bare last ned et theme...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 18:02, viranth skrev:

Linux er ikke annet enn en evig kamp, for å finne kompatible programmer, til alt det som ligger på nettet... Så hvis du vil slippe å sitte i timesvis å lete etter kommandoer og slike ting som man burde slippe å bruke, så hold deg til windows og bare last ned et theme...

Har du prøvd Linux? Det følger med ekstreme mengder programvare klart til bruk rett etter installasjon. Dette er ting som du må bruke timesvispå å laste ned og installere i Windows.

Eks. Kompilatorer for alle slags språk, Gimp (nesten Photoshop), servere i bøtter og spann +++

Det meste kan også konfigureres uten bruk av kommandoer.

Lenke til kommentar

Ja jeg har prøvd linux, det virket greit helt til jeg ville mounte harddiskene som lå på raid. Da var det null hjelp å få blandt linuxfolka jeg spurte, og det var hundrevis av sider å lese med informasjon.

Windows tar dette uten at jeg må bruke tiden min på slikt, når jeg har bedre ting å gjøre enn å knote, med masse tull som er automatisert i windows. Men dette er bare min mening :wink:

Lenke til kommentar

okey okey okey....

gir meg!!!

Jeg må vle holde meg til Windows. Kan være jeg skal teste linux på en eldre pc jeg skal skaffe meg. Tester Linux(red hat) der før jeg gir meg utpå det på den skikkelige pc'en...

Lenke til kommentar

Men... jeg vil først gi meg ut på en lett versjon at Linux. En der jeg har et skjermbilde å holde meg til istedenfor noe DOS-lignende greier som jeg har hørt at jeg må skrive kommandoer i.

Greit nok med litt dos-lignende, men blir kjedelig i lengden...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 18:15, ZerBox skrev:

Men... jeg vil først gi meg ut på en lett versjon at Linux. En der jeg har et skjermbilde å holde meg til istedenfor noe DOS-lignende greier som jeg har hørt at jeg må skrive kommandoer i.

Greit nok med litt dos-lignende, men blir kjedelig i lengden...

Redhat, Mandrake, SuSE og alle de andre "nybegynner-vennlige" distroene setter det opp slik at du automatisk kommer inn i X, dvs. det grafiske vindusystemet. Du kan selvfølgelig slå det av også hvis du seinere måtte få lyst til det...

M.a.o trenger du ikke se en eneste kommandolinje. Det er selvfølgelig en fordel å lære seg unix-kommandoer etterhvert (de enkleste likner på dos så det burde være lett hvis du kan dos fra før).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 21:07, blanc skrev:

Jeg har fiklet litt med Linux, bla Lycoris og Mandrake. Finens det noen Linux-distrb som ikke er så mye vanskeligere men hvor man kan lære mer om hvordan man setter det opp osv ?

De fleste linux-distroer er nå det samme. Tror de som anbefaler mandrake foran redhat, fordi den er så mye mer brukervennlig, har ganske liten peiling på linux. Begge baserer seg på rpm, kde/gnome, ...

Hvis du greier å finne ut av ting selv, og kan litt om linux, så er sikkert debian eller slackware en grei distro. Kan umulig tenke meg at de er noe vanskelig å installere, og de setter visstnok ikke noen begrensninger for hva du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det en windows gnom og bøtter på oss med win propaganda, dette er faktisk en ren Linux tråd/emne, gå å skvaldr om win tøvet i alle de andre emnene på dette forumet.

Din "ekspertise" er ikke nødvendig her

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 21:35, Radiax skrev:

Tror de som anbefaler mandrake foran redhat, fordi den er så mye mer brukervennlig, har ganske liten peiling på linux. Begge baserer seg på rpm, kde/gnome, ...

Ville vært interessant å høre hvorfor du mener man skal bruke RedHat fremfor Mandrake.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 00:43, Psy skrev:

Quote:

Den 2002-05-30 21:35, Radiax skrev:

Tror de som anbefaler mandrake foran redhat, fordi den er så mye mer brukervennlig, har ganske liten peiling på linux. Begge baserer seg på rpm, kde/gnome, ...

Ville vært interessant å høre hvorfor du mener man skal bruke RedHat fremfor Mandrake.

...og hvis du brukte øya, så hadde du kanskje sett at han skrev: "...fordi den er så mye mer brukervennlig...". Nå skal ikke jeg legge meg opp i det, har ikke peiling på linux, men tenk før du skriver.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 00:58, The Jackal skrev:

...og hvis du brukte øya, så hadde du kanskje sett at han skrev: "...fordi den er så mye mer brukervennlig...". Nå skal ikke jeg legge meg opp i det, har ikke peiling på linux, men tenk før du skriver.

Hvor er relevansen? Brukervennlighet er ikke en uting akuratt...

Han hinter om at RedHat er bedre og jeg lurer på hvorfor...

[ Denne Melding var redigert av: Psy på 2002-05-31 01:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 18:07, Langbein skrev:

Quote:

Eks. Kompilatorer for alle slags språk, Gimp (nesten Photoshop), servere i bøtter og spann +++

En liten kommentar: Dette stemmer ikke! Litt drøyt å si kompilatorer til ALLE språk. For det første er det umulig da det ikke finnes implementasjoner for alle språk for Linux. Men jeg er enig at de har kompilatorer for mange språk, som f.eks C og C++ (samme kompilator kan du forøvrig laste ned en Windows port til helt gratis, og er på ca. 10 MB).

Og Gimp synes jeg personlig ikke er i nærheten av Photoshop.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 01:17, Psy skrev:

Quote:

Den 2002-05-31 00:58, The Jackal skrev:

Hvor er relevansen? Brukervennlighet er ikke en uting akuratt...

Han hinter om at RedHat er bedre og jeg lurer på hvorfor...

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Psy på 2002-05-31 01:21 ]</font>

Døh, jeg kan svare på den for han, rett og slett fordi den passer han best, med tanke på bruk tid osv. Og selvfølgelig anbefaler han det som han syns er ålreit.

Det er ikke en distro som er best, det er en distro som er best for vær enkelt, om ikke dere som alltid skal diskutere finner ut av dette snart...

Fjols! finn dere en annen plattform,

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-31 01:36, decibel skrev:

En liten kommentar: Dette stemmer ikke! Litt drøyt å si kompilatorer til ALLE språk. For det første er det umulig da det ikke finnes implementasjoner for alle språk for Linux. Men jeg er enig at de har kompilatorer for mange språk, som f.eks C og C++ (samme kompilator kan du forøvrig laste ned en Windows port til helt gratis, og er på ca. 10 MB).

Du har rett, det følger f.eks. ikke med Simula-kompilator. Ole-Johan Dahl og Kristen Nygaard må nok drive litt mer lobby-virksomhet ovenfor Redhat og de andre :smile:

Men det følger med kompilatorer/interpretere for Perl, Python, Tcl/Tk, PHP, C, C++, ObjectiveC, Basic, Pascal, Smalltalk, Java, Rexx m.fl. I tillegg er BASH, CSH og de andre også ganske avanserte å scripte i.

Kommer selvfølgelig an på distro, enkelte n00b-distroer inkluderer langt mindre, men det er ihvertfall bedre enn QBasic :grin: Nei, forresten var jo Qbasic ganske kul da, men den passer ikke til alt for å si det sånn.

Windows-portene av C/C++ du snakker om holder ikke samme kvalitet som Linux-versjonene. Borland har riktignok kommet med en gratis C/C++ kompilator, men den har ikke vært på markedet så fryktelig lenge.

Quote:

Og Gimp synes jeg personlig ikke er i nærheten av Photoshop.

Smaken er som baken.

Slutt å si 2d-kvalitet, folkens! Det heter bildekvalitet :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-31 02:06 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...