Gå til innhold

.......................................

Anbefalte innlegg

IDE er ikke så viktig

compilator er viktig GCC(G++) blush.gif

ms sin optimaliserende kompilator uten IDE = gratis

msvs 2005 beta (kompilator med IDE) = gratis

gcc med et par flags = fortsatt større og tregere kode enn ms sin kompilator.

så jeg ser ikke helt hvorfor du hinter mot gcc i den setningen over hotstian..

at gcc er fri bryr jeg meg fint lite om. jeg har ikke noe interesse av å kikke på koden, men klart, hvis du bryr deg om sånne ting så velger du gcc

Endret av saboi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er fullt klar over det ratix. men det at kildekoden er tilgjengelig er det jeg ser på som hovedforskjellen mellom at gcc er fri og at ms sin er gratis. selv om det kan diskuteres hvor fri den faktisk er når du har en lisens som sier hva du kan og ikke kan gjøre. men det var heller ikke poenget.. poenget var bare at jeg ser ikke på at gcc er fritt som argumentasjon for at man heller skal velge den enn ms sin

Lenke til kommentar

Tror dere han fortsatt følger tråden her??? Har jo helt mistet sammenhengen med hva han egentlig spurte om.

Siden han er helt ny på C++ og skal begynne å lære / venne seg til et IDE, anbefaler jeg QT eller Eclipse med CDT. Begge er langt bedre enn microsoft sin, rett og slett fordi de (enkelt) gir deg muligheten til å programmere på tvers av plattformer. Du kan kode programmer som fungerer like godt i Linux som i Windows og Mac OS uten å gjøre forandringer i koden. Kommer bare an på kompilatoren. De kommer også med Window designer for C++ kode, det mangler MS Visual Studio.NET. Og er etter min mening mye enklere å bruke enn MS VS.NET. Og jeg har kodet med microsoft sine IDE i 9-10 år.

Eclipse kan du skaffe på siden jeg linker til over.

QT vet jeg ikke hvor du laster ned, den følger med de fleste Linux distrobusjoner. Fikk den med Fedora jeg.

Eclipse kommer sannsynligvis til å utvikle seg til, om det ikke allerede er, det kraftigste programmeringsverktøyet du kan få tak i, spesiellt på grunn av påbyggingsmulighetene.

Men jeg bruker Visual Studio.NET for å kode C#, dersom du skal gjøre det, så er det vel bare VS.NET som er alternativet. Samme for Visual Basic.

(Compilator er ikke det viktigste, for det var ikke det han spurte etter, viss han aldri har programmert noe før, så vet han kanskje ikke engang hva det er. Det var IDE han spurte etter).

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Etter å ha lest noen av innleggene her får jeg inntrykk av at enkelte mener at IDE er avgjørende om man programmerer platformuavhengig eller ikke. Det er jo ikke riktig. Det er i hovedsak hvilke biblioteker du programmerer mot som avgjør om koden er platformuavhengig.

Selv har jeg f.eks. jobbet i et stort firma som brukte VS 6.0 som utviklingsplatform for programvare som kjørte på Windows og Solaris (og senere Linux for moroskyld).

Det er ikke noe i veien for å bruke Qt, wxWidgets eller andre "platformuavhengige" biblioteker i f.eks. Visual Studio. Det vil selvfølgelig ikke kompilere på Linux hvis du inkluderer <windows.h>, men det gjør det ikke hvis du koder i Dev-C++ eller Eclipse heller. Det samme gjelder andre veien hvis du bruker <unistd.h> i Linux. Det vil i utgangspunktet bare kompilere på POSIX-systemer.

Og hva er "Window designer for C++ kode"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...