saboi Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 (endret) IDE er ikke så viktig compilator er viktig GCC(G++) blush.gif ms sin optimaliserende kompilator uten IDE = gratis msvs 2005 beta (kompilator med IDE) = gratis gcc med et par flags = fortsatt større og tregere kode enn ms sin kompilator. så jeg ser ikke helt hvorfor du hinter mot gcc i den setningen over hotstian.. at gcc er fri bryr jeg meg fint lite om. jeg har ikke noe interesse av å kikke på koden, men klart, hvis du bryr deg om sånne ting så velger du gcc Endret 18. februar 2005 av saboi Lenke til kommentar
ratix Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 at gcc er fri bryr jeg meg fint lite om. jeg har ikke noe interesse av å kikke på koden, men klart, hvis du bryr deg om sånne ting så velger du gcc Fri programvare er ikke det samme som åpen kildekode. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Men tilgjengelig kildekode er et krav for at programvaren skal regnes som fri. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 jeg er fullt klar over det ratix. men det at kildekoden er tilgjengelig er det jeg ser på som hovedforskjellen mellom at gcc er fri og at ms sin er gratis. selv om det kan diskuteres hvor fri den faktisk er når du har en lisens som sier hva du kan og ikke kan gjøre. men det var heller ikke poenget.. poenget var bare at jeg ser ikke på at gcc er fritt som argumentasjon for at man heller skal velge den enn ms sin Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Tror dere han fortsatt følger tråden her??? Har jo helt mistet sammenhengen med hva han egentlig spurte om. Siden han er helt ny på C++ og skal begynne å lære / venne seg til et IDE, anbefaler jeg QT eller Eclipse med CDT. Begge er langt bedre enn microsoft sin, rett og slett fordi de (enkelt) gir deg muligheten til å programmere på tvers av plattformer. Du kan kode programmer som fungerer like godt i Linux som i Windows og Mac OS uten å gjøre forandringer i koden. Kommer bare an på kompilatoren. De kommer også med Window designer for C++ kode, det mangler MS Visual Studio.NET. Og er etter min mening mye enklere å bruke enn MS VS.NET. Og jeg har kodet med microsoft sine IDE i 9-10 år. Eclipse kan du skaffe på siden jeg linker til over. QT vet jeg ikke hvor du laster ned, den følger med de fleste Linux distrobusjoner. Fikk den med Fedora jeg. Eclipse kommer sannsynligvis til å utvikle seg til, om det ikke allerede er, det kraftigste programmeringsverktøyet du kan få tak i, spesiellt på grunn av påbyggingsmulighetene. Men jeg bruker Visual Studio.NET for å kode C#, dersom du skal gjøre det, så er det vel bare VS.NET som er alternativet. Samme for Visual Basic. (Compilator er ikke det viktigste, for det var ikke det han spurte etter, viss han aldri har programmert noe før, så vet han kanskje ikke engang hva det er. Det var IDE han spurte etter). Endret 19. februar 2005 av Mental Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Ingen kan nekte for at visual studio er et utrolig bra IDE, dessuten tror vs7 folger standard, med mindre du bruker funksjoner benevnt med "__" men gcc er jo en bra start... Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Etter å ha lest noen av innleggene her får jeg inntrykk av at enkelte mener at IDE er avgjørende om man programmerer platformuavhengig eller ikke. Det er jo ikke riktig. Det er i hovedsak hvilke biblioteker du programmerer mot som avgjør om koden er platformuavhengig. Selv har jeg f.eks. jobbet i et stort firma som brukte VS 6.0 som utviklingsplatform for programvare som kjørte på Windows og Solaris (og senere Linux for moroskyld). Det er ikke noe i veien for å bruke Qt, wxWidgets eller andre "platformuavhengige" biblioteker i f.eks. Visual Studio. Det vil selvfølgelig ikke kompilere på Linux hvis du inkluderer <windows.h>, men det gjør det ikke hvis du koder i Dev-C++ eller Eclipse heller. Det samme gjelder andre veien hvis du bruker <unistd.h> i Linux. Det vil i utgangspunktet bare kompilere på POSIX-systemer. Og hva er "Window designer for C++ kode"? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Det stemmer forferdelig, hvis du ikke vil ha windows avhengighet, unngaa f.eks. #include <windows.h> eller funksjoner med "__" foran, saa funker det fett, eller #ifdef WIN64 #endif #ifdef WIN32 #endif Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 prog master: Les denne: http://www.network-theory.co.uk/docs/gccintro/ Da skjønner du litt mer av det med kompilatorer, og du er i bedre stand til å velge hva du vil bruke. Enten det er et IDE eller kompilator og editor hver for seg du velger. (sistnevnte anbefales!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå