Gå til innhold

Trenger klarhet om nforce 4

ØyvindStrøm

Anbefalte innlegg

- nForce4 og K8T890 er de to nye chipsettene som kommer for hovedkort nå, til AMD 64 (Socket 939).

- Begge har PCI-E og 24-pins ATX-kontakt så vidt jeg har sett.

- Noen av nForce4-kortene har mulighet for SLI, men ikke alle. Det finnes også nForce4 Ultra og "vanlig", med like mye muligheter/mer enn nForce4 SLI, men da ikke SLI....... :ermm:

- Det går fint an å bruke Ati-kort (PCI-E) i alle disse hovedkortene.

- SLI er forbeholdt kun to helt like nVidia-kort som er godkjent for SLI.

- Et Ati-skjermkort på et SLI-hovedkort går helt fint, ønsker man dermed to skjermkort (=SLI), bytter man ut dette Ati-kortet med 2xnVidia for SLI)

Det er ikke akkurat noe problem å selge et brukt high-end skjermkort. Så, krister461, jeg skjønner ikke helt at du syns vitsen med SLI da er borte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke akkurat noe problem å selge et brukt high-end skjermkort. Så, krister461, jeg skjønner ikke helt at du syns vitsen med SLI da er borte.

Kanskje jeg ikke forklarte meg godt nok...

Men, jeg vil tro at om man sitter med et middelmådig skjermkort og ønsker bedre ytelse så vil det være billigere å kjøpe et nytt likt skjermkort, enn å selge kortet og kjøpe et nytt som yter like bra som to middelmådige. (Og det er det jeg mener er hoved-fordelen med SLI)

Det jeg også tror er at om man sitter uten skjermkort...(fordi man nettopp har solgt et ATI-kort f.eks.) så vil det i de aller fleste tilfeller være billigere å kjøpe et high-end kort enn to middelmådige som til sammen yter like bra...(derfor har man i dette tilfellet ikke bruk for SLI)...

...det kan være at mine to scenarioer er feil...men det er ihvertfall det jeg tror! ;)

Lenke til kommentar
- Et Ati-skjermkort på et SLI-hovedkort går helt fint, ønsker man dermed to skjermkort (=SLI), bytter man ut dette Ati-kortet med 2xnVidia for SLI)

Man kan kjøre 2xATi-kort i et SLi-HK, men man har da ikke mulighet for å paralellkjøre GPU'ene (som er den virkelige funksjonen til SLi) og oppnå omtrent dobbel ytelse.

Vitsen med å kjøre 2xATi (eller 2xnVidia for den saks skyld) er da at man kan bruke opptil fire skjermer samtidig, eller å få bedre ytelse (FPS) ved bruk av to skjermer (enn ved kun ett kort i) i sorround-gaming.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...