Gå til innhold

Trenger klarhet om nforce 4

ØyvindStrøm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okay, så det er det at man kan kjøre 2 skjerm kort på et hovedkort, det kan jo være kjekt etter vært.

Men det kan da vel ikke være ALT?? alt fusse rundt nforce 4 må det da jo være flere fordeler en bare det?!?

MVH Øyvind

Nei egetlig ikke. Nforce 4-kortene støtter PCI Express istendefor AGP, og SLI-kortet støtter i tillegg to PCI Express-kort samtidig. Rent bortsett fra det er det ingen spesielle fordeler framfor Nforce 3. Sitter litt i tenkeboksen selv. Jeg ser at Nforce 4-kortene til Asus, som kanskje er de første, er utsatt til januar (og selv det er ikke bekreftet), og dessuten vil det sikkert være noe tullball siden det er et nytt konsept. Skal man da satse på Nforce 4 eller det velprøvde Nforce 3... Med andre ord: kan man ofre støtten for pCI Express? Det vil så vidt jeg forstår produseres AGP-kort også o framtiden, så det er jo ikke noe krise med det første. Tenke tenke... :cry:

Lenke til kommentar

støtter s-ata 2, støtter mange s-ata disker (8) tror jeg, mange usb2 porter

veldig synd de ikke fikk med seg soundstorm, men det er jo håp om at det kommer sammen med nforce 5

edit: er jo ikke bare SLI og pci-express 16x men også støtte for pci-express 1x er jo et stort +

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Jeg ser at Nforce 4-kortene til Asus, som kanskje er de første, er utsatt til januar (og selv det er ikke bekreftet), og dessuten vil det sikkert være noe tullball siden det er et nytt konsept. Skal man da satse på Nforce 4 eller det velprøvde Nforce 3...

De ryktene er faktisk avkreftet fra både nVidia og ASUS. ASUS A8N-SLI er vist i full produksjon sier de

Lenke til kommentar
Skal ikke forundre meg mye om jeg blir sittende igjen med et nforce 4 s939 system i løpet av en måned.

Det skulle forundre meg, for Norek har endret ubekreftet-dato til 1/1-2005. Så om en måned, hvis du er kjempeheldig, kan du akkurat ha fått det. Men man skal ikke se bort i fra at denne datoen blir ytterligere forskyvet.

Man trenger ikke eksternt lydkort nei, er noe integrert på hovedkortet. Men det ble ikke den lyd-chippen "alle" hadde håpet på.

ØyvindStrøm, pointet med SLI er ikke at du kan bruke to skjermer samtidig, det har du kunnet gjøre i mange år. Pointet er at du har to (like) skjermkort som jobber sammen og gir mye høyere ytelse. Setter du f.eks 2x6800Ultra i et slikt kort, er du blant kongene på 3dmark-haugen, og skulle ikke trenge å bekymre deg for høye grafikkrav i Doom3.

Men man må ha et SLI-kompatibelt skjermkort fra nVidia, ja. Ati slippper nok ikke til på SLI-fronten. Men å bruke ett enkelt PCI-E-skjermkort fra Ati skulle gå greit.

Lenke til kommentar
Selvom du ikke kjøper to kort med en gang så er det fortsatt lurt å velge nVidia slik at du kan kjøpe enda et seinere og få ekstra ytelse til en billig penge...hvis ikke er det ingen grunn til å gå for et SLI kort.

:)

Det er jo ikke så veldig vanskelig å kjøpe 1xAti-skjermkort nå, selge det senere og istedet kjøpe 2xnVidia-skjermkort da? Da er det fortsatt vits å ha SLI.

Lenke til kommentar
Selvom du ikke kjøper to kort med en gang så er det fortsatt lurt å velge nVidia slik at du kan kjøpe enda et seinere og få ekstra ytelse til en billig penge...hvis ikke er det ingen grunn til å gå for et SLI kort.

:)

Det er jo ikke så veldig vanskelig å kjøpe 1xAti-skjermkort nå, selge det senere og istedet kjøpe 2xnVidia-skjermkort da? Da er det fortsatt vits å ha SLI.

Min mening er at da faller litt av vitsen med SLI bort.

For det første, det er sjeldent grunn til å kjøpe to kort samtidig da det trolig vil finnes kort som yter bedre en de to til en billigere penge...f.eks. er det bedre å kjøpe et 6800 ultra enn to 6600gt akkuratt nu...

for det andre, poenget med SLI, slik jeg ser det, er at man skal slippe å selge skjermkortet sitt når det begynner å bli dårlig...(da får man ikke så mye for det uansett), men heller kjøpe et nytt like "dårlig", men billigt skjermkort og få god ytelse!

Lenke til kommentar
Raptor' date='04/12/2004 : 16:49']
Jeg ser at Nforce 4-kortene til Asus, som kanskje er de første, er utsatt til januar (og selv det er ikke bekreftet), og dessuten vil det sikkert være noe tullball siden det er et nytt konsept. Skal man da satse på Nforce 4 eller det velprøvde Nforce 3...

De ryktene er faktisk avkreftet fra både nVidia og ASUS. ASUS A8N-SLI er vist i full produksjon sier de

Hvis du ser hos komplett, er datien for SLI-kortene utsatt, fra en ubekreftet tilgjengelighet 18. desembe til en ubekreftet levering i januar. "Ubekreftet" betyr her at det ikke er usannsynlig om kortene blir ytterligere forsinket.

Lenke til kommentar
Så det av det kommer STI får ATI er helt uaktuelt??

så hvis jeg går for ATI er det ikke no vits å vente på Nfoce 4?

MVH Øyvind

SLI for ATI går ikke nei...(dvs du kan alltids ha et SLI-hovedkort med ATI skjermkort, men du får ikke brukt SLI-funksjonen)

...men, det er andre grunner for å vente på nForce4 enn bare SLI...

PCI-E, for eksempel, er den kommende standarden for skjermkort...så om du er tålmodig nok kan det være lurt og vente på nForce4 uansett...men, det blir veldig opp til deg selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...