Gå til innhold

Skal kjøpe LCD, trenger rettledning..

escariot

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har nå endelig bestemt meg for at utbetaling i januar (eller muligens denne måneden) skal oppgradere skjermen min. Jeg har nå hatt samme CRT skjerm i 7 år, og den har endelig begynt på sin siste reise (du verden så mye den har tålt).

Jeg gikk derfor i går inn for å oppdatere meg rundt LCD-skjermer. Etter å ha lest diverse tester, og foruminnlegg her på huset har jeg bestemt meg for følgende innen de tre kategoriene 17, 19 og 20" (jeg skal kun ha en, men man må jo kunne velge...)

17": Nec 1770NX eller Samsung 172X

19": LaCie Photon Vision, Nec 1980SX-BK eller Samsung 910T

20": Nec 2080UX+BK eller LaCie Photon Vision II

Jeg skal holde meg under 10.000 (dette inkluderer ikke frakt), og aller helst skal jeg holde med under 12.000 samlet - siden jeg er pokka nødt til å kjøpe meg ny mob etter at min gamle traver er i ferd med å ta en snarlig tur rett i en betongvegg. Ny mob vil antagligvis denne havne på ca. 5800 (Motorola Razr3), men jeg jenker meg heller her enn på skjermen. Mobiler skal tross alt egentlig bare ringes med!

Hvis jeg setter tidsbruk ved datamaskinen i % tror jeg det vil se noe a la dette ut:

Spill: 50%, Internett: 20%, Oppgaveskrivning: 20%, Multimedia: 10%.

Jeg spiller også nesten alt mulig, selv om det nå i det siste har tatt av med Football manager 2005 (vål'enga vant champions league.. walkover!) og Half-Life 2.

Dette skal som sagt muligens ikke kjøpes inn før enn i januar (dvs. da skal CRT bort åkke som). Er det andre skjermer jeg burde ta en titt på? Er det skjermer som kommer på markedet som jeg burde ta en titt på? Det er ikke nødvendig for meg med 20" (men arti er det..), bør jeg heller legge meg på 19"? Jeg synes egentlig at 17" er litt i minste laget (har 21" CRT på deltids-jobb, passer meg ypperlig).

I det hele tatt.. jeg trenger meninger å basere meg på. Jeg kommer jo tross alt til å overleve på 17" også!

BTW: jeg har POV 6800 Ultra skjermkort, hvis dette skulle ha noen innvirkning på evt. valg jeg burde gjøre.

Ha en heidundranes festlig dag!

mvh

Escariot

edit: Dette glemte jeg helt.. I går sjekket jeg netshop sine sider.. da kostet nec 2080 9995,-. Sjekket igjen i natt (så etter noe annet egentlig, men så måtte jeg bare titte), da kostet den 8875. Idag kostet den 9995 igjen. Er dette normalt, eller en feil som oppstod ca. i 2.30 tiden?

PS. 19" versjonen av LaCie må jeg si er den som kanskje frister mest...

Endret av escariot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville personlig anbefale en av de to 20" du lister opp.

17" er som du sier litt små, spesiellt dersom man er vant til store skjermer fra før.

19" har etter hva jeg har sett som regel dårligere responstid enn både 17" og 20", noe som er viktig for deg siden du spiller mye.

20" har større bildeflate(duh!), mindre piksler, rask responstid(ofte - ihvertfall de to skjermene du linker til).

Når du da også har råd til en sånn skjerm, er det ihvertfall hva jeg vil anbefale.

Hvilken du velger av NEC og LaCie er litt hipp som happ(samme panel) - LaCie er vel litt billigere, men på den annen side har kanskje NEC'en bedre design(subjektivt).

Hvis du går for 20", kan du jo kanskje legge til EIZO L885 siden den også har gått ned i pris, men den er litt tregere(på papiret ihvertfall).

Hvis man kommer fra en 19" CRT hvor man hadde en oppløsning på 1280x960, og er redd for at ikoner og tekst vil bli alt for smått på en 20" i 1600x1200, kan jeg si at jeg gjorde nettopp dette(gikk fra 19" CRT til 20" LCD), og vil påstå at ikon- og tekst størrelse er temmelig likt mellom de to. Så dette skal ikke være noe problem. Var litt "redd" for dette selv.

Har selv LaCie 20", og det er 'klin umulig' å se at det er 'feil' oppløsning når jeg spiller HL2 i 1280x1024 på denne skjermen. Var litt redd det ville bli utydelig, men alt er skarpt og tydelig som bare det. Og ingen ghosting(som jeg kan se ihvertfall).

Men før du bestemmer deg bør du vel vente på flere innlegg, for det er sikkert noen som er uenig med meg. :ermm:

Lenke til kommentar

Et alternativ kan jo være Viewsonic sin 20" som du finner test av her på site'n.

Den ble anbefalt, og koster jammen meg 2000 kr. mindre en NEC 2080UX, og 1000 kr. mindre enn LaCie Photon Vision II.

Hadde jeg hatt penger nok til en 20" så hadde jeg nok kjøpt en. Det føles så digg med den ekstra bildeflaten. :cool:

Men strekker ikke pengene til så får man nøye seg med 19" og 17". :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Jeg tror det skal mye til for at jeg velger meg Nec 2080. Når jeg leste testen av Viewsonic 201B (link er til Netshop, siden den allerede er linket til testen lenger opp), så må jeg jo si at den virket ålreit. Men hvor mye har dette "rødstikket" egentlig å si?

De tre jeg ser for meg at jeg kan komme til å velge må være en av de LaCie'ene (20" og 19"), eller Viewsonic'en (så takk for opplysningen Andreasfe). Men hvis vi tar utgangspunktet i de to billigste her: 19" LaCie til 6195,- og 20" Views. til 7995,-. Er det verdt forskjellen (kan også ta med at 20" LaCie ligger på 8995,-)? Og når jeg leser testen av 19"'eren, så virker den jo å være minst like etterslepsfri som Viewsonicen. Eller er den ekstra pixelverdien (eller størrelsen om du vil) 1600x1200 så inni alldelesen (for å bruke et ord som ikke hørtes stygt ut i det hele tatt) mye mer å satse på enn skarve 1280*1024.

mvh

Escariot

Setter fortsatt pris på forslag og meninger. Gjerne også personlige erfaringer.

edit: og hva er egentlig et s-ips panel? jeg kan sikkert finne det ut selv, men synes det hadde vært trivelig om noen velger å si noen få velvalgte ord om det her..

Endret av escariot
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Samsung 172X verifiseres herved av meg!! Dette er den beste LCD skjermen jeg noen gang har sett!!! Skjermen har minimalt med etterslepp og er så og si perfekt til spill og video... Dessuten er den så pent designet at du ikke vil tro det før du har sett de med dine egene øyne... SAMSUNG 172X ANBEFALES AV MEG!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...