Gå til innhold

Hva er HyperTreading?

Jtand

Anbefalte innlegg

ufo: Hvordan har det seg at Xeon (og kanskje P4?) av-og-til yter dårligere med HT slått på enn HT slått av, spesielt i dual-CPU-miljø? :dontgetit:

Ikke noe kritikk, jeg bare lurer

er vel fordi det blir for stor forskjell på ytelse på programmene den multitasker. f.eks. hvis cs bruker 100% av "den ene" cpu'en, så bruker mozilla og mirc 68% av "den andre" cpu'en.

hvis du forstår hva jeg mener

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ufo: Hvordan har det seg at Xeon (og kanskje P4?) av-og-til yter dårligere med HT slått på enn HT slått av, spesielt i dual-CPU-miljø?  :dontgetit:

Ikke noe kritikk, jeg bare lurer

er vel fordi det blir for stor forskjell på ytelse på programmene den multitasker. f.eks. hvis cs bruker 100% av "den ene" cpu'en, så bruker mozilla og mirc 68% av "den andre" cpu'en.

hvis du forstår hva jeg mener

Det var ikke det jeg mente. Hvis du ser på testresultatene i denne testen av Dual Opteron 250 og dual Xeon 3,6 "Nocona", så vil du se at flere plasser yter Xeon bedre med HT avslått enn med HT påslått. Jeg bare lurer på hvordan det kan skje.

Lenke til kommentar
som jeg akkurat sa, hvis den ene halvdelen av cpu'en bruker 70% av kraften sin på et program og den andre halvdelen bruker 100% på et annet program, så får du dårligere ytelse enn å bruke en hel prosessor på begge delene.

Hvor får du det andre programmet fra når det er kun ett som kjører (benchmark). :roll:

Når man tester et system er det et absolutt minimum av programmer/prosesser som kjører i bakgrunnen, så de spiller nok ikke store forskjellen.

CPU'en kan ikke yte 170%. Hver "CPU" yter maks 50% i aktivitetsmåleren i OS'et. Man kan ikke snakke om halvdeler da det ikke er dual-kjerne-CPU'er vi snakke om her. Det er rett og slett et avansert køsystem (Om jeg har forstått det riktig).

Lenke til kommentar
CPU'en kan ikke yte 170%.

Hvis du kjører Oppgavebehandling (Ctrl Alt Del) får du i "ytelse"-vinduet opp to CPUer, med hver sin prosent-belastning.

I virkeligheten kjører du jo selvfølgelig ikke CPU på 170%, men belaster HT-teknologien med f.eks to forskjellige programmer.

Om programmer ikke har mulighet for HT, eller en evt. bug med HT, eller om HT fordeles ujevnt som Ufo forklarer, kan HT gi noe svakere ytelse enn ingen HT.

Lenke til kommentar
to halve og den kan derfor kjøre to tråder/instruksjoner somtidig, men da på "halv fart"

Det blir vel heller full fart + imellom der høy latency lager store pauser. (ved bruk av trådprioritering)

Hvordan har det seg at Xeon (og kanskje P4?) av-og-til yter dårligere med HT slått på enn HT slått av, spesielt i dual-CPU-miljø?

Fordi HT fungerer ekstra bra i tilfeller hvor du får "cache miss", men i veldig sekvensielle oppgaver (som å encode en videofil) så vil du tape på å hele tiden bytte mellom flere tråder. Så SETI, video/lyd encoding, kompilering osv så vil sannsynligvis ikke HT hjelpe, men kjører du mange tråder hvor alle gjør mye arbeid "on the fly" så vil HT hjelpe mye.

Lenke til kommentar

HT krever ekstremt lite for å veksle mellom de to aktive trådene. Mens en normal såkalt context-switch (bytte av aktiv tråd) kan ta flere tusen Hz, er HT klar til å utføre instruksjoner fra tråd nummer 2 allerede "neste Hz" etter at en instruksjon fra tråd 1 har blitt utført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...