Jtand Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Enkelt og greit: Kan noen forklare meg hva HyperTreading er? Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Ifølge tomshardware betyr det at prosessoren er bygd opp på en sånn måte et den lurer operatisystemet ditt til å tro at man har to prosessorer istedenfor bare en, og kan på den måten kjøre to programmer samtidig istedenfor å kjøre dem etter hverandre. jeg har en LGA775 prescot 3,0GHz HT, og jeg er meget fornøyd (nå kommer amd elskerne til å piske meg) http://www.tomshardware.com/cpu/20021202/index.html Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Når kommer Intel med 64-bits CPU da? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Når kommer Intel med 64-bits CPU da? De har vel kommet med et par prosessorer men disse var ikke særlig aktuelle per i dag siden de ikke duger til 32 bits programmer som ennå er det mest brukte... Lenke til kommentar
king_pedersen Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 så skal du ha 64 bits så må du gå for AMD og jeg lover deg du kommer ALDRI til å angre:) Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Når kommer Intel med 64-bits CPU da? intel har kommet med 64 bits prosessor. den heter xeon 64 kjenner en person som kjører dual xeon 64 3GHz, funker bra det De har vel kommet med et par prosessorer men disse var ikke særlig aktuelle per i dag siden de ikke duger til 32 bits programmer som ennå er det mest brukte... Xeon prosessorer er mest brukt til servere og da bruker man ofte linux og unix (skal ikke utelukke windows, men det er jo meningsløst med en sånn prosessor). dermed kjører man 64 bits versjonen av linux og man får nok av programmer med 64 bits støtte. til "daglidags" bruk så er absolutt amd 64 å anbefale hvis man skal ha seg en 64 bits prosessor. dette er rimelig off topic, så jeg tror vi stopper denne diskusjonen her Endret 30. november 2004 av AgUr Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Tro det eller ei gutter.. Dell har HT teknologi i sine Dimension pcr.. (jeg har dell) Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Tro det eller ei gutter.. Dell har HT teknologi i sine Dimension pcr.. (jeg har dell) hva snakker du om? det her er snakk om ht i prosessorer, og såvidt jeg vet er ikke dell en cpu produsent Lenke til kommentar
highlander Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 så skal du ha 64 bits så må du gå for AMD og jeg lover deg du kommer ALDRI til å angre:) Har ingenting med topic å gjøre, mr.fanboy. Jeg er storfornøyd med HyperThreading. Det gjør som allerede sagt at du kan kjøre programmene likt istedet for etterhvernandre. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Tro det eller ei gutter.. Dell har HT teknologi i sine Dimension pcr.. (jeg har dell) hva snakker du om? det her er snakk om ht i prosessorer, og såvidt jeg vet er ikke dell en cpu produsent nei lol @ u :!: Dell setter jo sammen pcr.. Og de er jo kjent for å være meget sleipe og ha deler i pcn som ikke yter særlig bra.. Poenget mitt er at de har satt inn en HT prosessor i dimension pcne sine.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Når kommer Intel med 64-bits CPU da? intel har kommet med 64 bits prosessor. den heter xeon 64 kjenner en person som kjører dual xeon 64 3GHz, funker bra det Intel Xeon PC800 "Nocona". Ikke noe 64 i det navnet der nei. Teknologien heter forøvrig EM64T (99% kopi av AMD64). Den har også HyperThreading (men yter ofte bedre uten, ihvertfall i dual-miljø). Endret 30. november 2004 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Hyperthreading gjør at en prosessor jobber som to. Får du bedre ytelse når prosessoren skal gjøre flere oppgaver samtidig. F.eks. hvis du skal spille noe tungt (Half-Life 2, Doom III, FarCry...), men likevel skal ha en haug programmer oppe samtidig er det fint med Hyperthreading. Da kan du kjøre spillet på den ene delen av prosessoren og resten på den andre. tbend (neste post): CPU skirves med store bokstaver, og det skal være mellomrom etter "1,5". (Men la oss ikke krange om slike bagateller og heller være venner! ) Og grunnen til at du ikke merker det i benchmarks, er at det er bare en prosessor, men den kjører som to. Den blir ikke raskere når den kjører mot en oppgave, men ta det en runde med HL2, med Hyper-Threading prosessor og masse oppgaver oppe, og en gang til, uten HT. Da merker du nok forskjell. Endret 30. november 2004 av Potetfar Lenke til kommentar
tbend Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Skrives faktisk: Hyper Threading Man kan egentlig si at man har 1,5cpu, men i benchmarks vises det ikke så mye!.. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 På godt norsk kaller vi det hissig tråkking. Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 nei lol @ u :!: Dell setter jo sammen pcr.. Og de er jo kjent for å være meget sleipe og ha deler i pcn som ikke yter særlig bra.. Poenget mitt er at de har satt inn en HT prosessor i dimension pcne sine.. tja, dell er egentlig mye bedre enn mange andre leverandører når man tenker på pris, så jeg er ikke helt med på det du sier, og det er igrunn veldig off-topic Skrives faktisk: Hyper Threading Man kan egentlig si at man har 1,5cpu, men i benchmarks vises det ikke så mye!.. kjøper du en prosessor for å benchmarke? jeg legger merke til at jeg har ht.og hvis du skal være så nøye så heter det faktisk hyper-threading Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Man kan egentlig si at man har 1,5cpu, men i benchmarks vises det ikke så mye!.. Nei, du har kun 1 CPU, men OS'et gjenkjenner den som to halve og den kan derfor kjøre to tråder/instruksjoner somtidig, men da på "halv fart" (halve CPU-kraften blir brukt på hver tråd). Dett gjør at det blir større flyt i arbeidet og maskinen blir mer responsiv (og yter bedre ved mulit-tasking). Lenke til kommentar
AgUr Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Man kan egentlig si at man har 1,5cpu, men i benchmarks vises det ikke så mye!.. Nei, du har kun 1 CPU, men OS'et gjenkjenner den som to halve og den kan derfor kjøre to tråder/instruksjoner somtidig, men da på "halv fart" (halve CPU-kraften blir brukt på hver tråd). Dett gjør at det blir større flyt i arbeidet og maskinen blir mer responsiv (og yter bedre ved mulit-tasking). var igrunn det jeg sa i det første innlegget mitt på denne tråden. hvis noen lurer på noe mere så er det bare til å lese på tomshardware linken jeg i det innlegget oxo (ps: det er det første svaret han fikk ) Lenke til kommentar
tbend Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Nei, du har kun 1 CPU, men OS'et gjenkjenner den som to halve og den kan derfor kjøre to tråder/instruksjoner somtidig, men da på "halv fart" (halve CPU-kraften blir brukt på hver tråd). Dett gjør at det blir større flyt i arbeidet og maskinen blir mer responsiv (og yter bedre ved mulit-tasking). PERKE: står jo, man kan egentlig...... kjøper du en prosessor for å benchmarke? jeg legger merke til at jeg har ht.og hvis du skal være så nøye så heter det faktisk hyper-threading Ja, gjør faktisk det! Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 For å ta det litt mer teknisk korrekt: Hyper Threadig (HT) gjør at to separate tråder kan bli tildelt CPU-tid av operativsystemet samtidig ( derfor en CPU med HT ofte vises som 2 CPUer av OSet). Dagens implementasjon av HT tillater ikke at CPUen blander instruksjoner fra begge trådene ved "samme Hz". Den må enten utføre instruksjoner for den ene tråden eller den andre. Først ved "neste Hz" kan den velge å utføre fra tråd nummer 2 (... eller forsette med tråd 1). Med HT har du ikke to CPUer, maskinen blir neppe dobbelt så kjapp (selv om Intel sikkert har noen eksempler på +400% ytelse osv ). Tester har vist at man kan regne med alt fra -5% til + 20%, alt avhengig av hvilket program man bruker. En av de store grunnene til at HT fungerer ganske bra med P4, er at P4 har relativt høy latency mot minnet. Det vil si at et program som ønsker å lese data fra minnet, sørger for at hele CPUen må vente til svar kommer tilbake igjen. Man sier da at HT maskerer for latency, siden CPUen brått kan bytte tråd, så den slipper å sitte der med begge tomlene opp i <der solen aldri skinner> for å si det sånn. HT vil ikke fungere like bra med f.eks Pentium-M, da denne ikke har like lang pipeline, slik at effekten av pipeline-stall (tråd stopper i avvente av svar fra minnet) og generelt kortere latency mot minnet. Det samme vil det være med Athlon64/FX/Opteron. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 ufo: Hvordan har det seg at Xeon (og kanskje P4?) av-og-til yter dårligere med HT slått på enn HT slått av, spesielt i dual-CPU-miljø? Ikke noe kritikk, jeg bare lurer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå