Gå til innhold

Avslutte X? Installere Nvidia skjermkort drivere?

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg er ny til Linux, så om dere kunne latt være å flame meg hadde det vært litt kjekt.

Jeg kjører i allefall Mandrake 10.0. Virker temmelig vanskelig å installere skjermkort drivere. Har forstått såppass at jeg skal trykke Ctrl+Alt F1 -F6. Kommer ut i et shell av noe slag.

init 3/telinit 3 #Whatever works. Skjermen vil flashe. Trykk Ctrl+C ved "Runlevel reached"

gdm-stop/killall kdm/killall xdm #Ettersom hvilken login manager du bruker. Hvis du er usikker, prøv alle.

cd /home/<brukernavn>/nvidiadrivere

sh *.run

Disse komandoene funker ikke.

Heller ikke: $ init 3.

Prøvde å execute .run filen direkte, uten noen av de kommandoene, ettersom ingen ville funke. Prøvde med denne kommandoen: sh /home/marius/nvidiadrivere/NVIDIA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run

Begynte å unpacke den, men fikk beskjed om at X fortsatt kjører. Avslutt X å prøv igjen senere eller noe lignende.

Først å fremst, hva er X? Og hvordan avslutter jeg det?

Skjønner minimalt av dette her jeg :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Først å fremst, hva er X? Og hvordan avslutter jeg det?

- X er det grafiske vindusystemet som brukes i alle linux/unix OS

- 'telinit 3' svitsjer over til runlevel 3 (mest sannsynlig er du nå i runlevel 5, men du vil over i runlevel 3 fordi den er uten X), men du må være logget inn som root for å få lov til dette. Enten logger du direkte inn som root, eller hvis du allerede er logget inn som annen bruker kan du skrive 'su -' i et terminalvindu for å bli root.

Lenke til kommentar

Fikk til å komme til runlevel 3, men jeg fikk opp en feilmelding: "No precompiled kernel interface was found to match you kernel. Would you like the installer to attempt to download a kernel interface from the Nvidia ftp site"

Har ikke fått til å sette opp deling av internett skikkelig, så den maskinen jeg kjører Linux på, får ikke nett.

Jeg prøvde i hvert fall å klikke på "NO" Fikk opp et par dialogbokser til. Oså begynte den å installere en precompiled kernel interface, men det var vist noe feil, med at jeg ikke hadde source koden installert eller noe lignende.

Så, hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar

Fikk i hvert fall følgende feilmeldinger når jeg prøvde å installere drivere.

• "No precompiled kernel interface was found to match you kernel. Would you like the installer to attempt to download a kernel interface from the Nvidia ftp site"

• “WARNING: your kernel was configured to include rivafb support as a loadable kernel module. “The rivafb driver conflicts with the Nvidia driver; the Nvidia kernel module will still be built and installed, but be aware that the Nvidia driver will not be able to function properly if the rivafb module is loaded”

• "ERROR: Unable to load the kernel module ‘nvidia.ko’ This is most likely because the kernel module was built using the wrong kernel source files. Please make sure you have installed the kernel source files for your kernel; on Red Hat linux systems, for example, be sure you have the kernel rpm installed. If you know the correct kernel source files are installed, you may specify the kernel source path, with the ‘—kernel-source-path’ commandline option"

• "Installation has failed. Please see the file ‘/var/log/nvidia-installer.log’ for details. You may find suggestions on fixing the problems in the README available on the Linux driver download page at www.nvidia.com

Ble ikke noe klokere av den loggen heller. Fikk forresten ikke til å åpne den uten å være innlogget som root.

Hmm. Så var det installasjon av kildekoden til kjernen da. Hvordan gjør jeg det?

Så ikke ut som om den var tilgjengelig fra "pakke installasjon" greiene i mandrake kontrollsenter. Om den er, hva heter den å hvor skal den ligge?

Lenke til kommentar

1. Kjør nvidia installeren med "sh installer.run --use-this-kernel". Vent til programmet er ferdig.

2. Start installeren på nytt, nå uten "--use-this-kernel".

3. Endre skjermkortdriveren i X configen din til "nvidia" i stedet for "nv" eller noe tilsvarende.

4. Driveren er installert.

Tror det skal virke...

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

har ikke lest hele tråden, men kanskje du mangler GCC?

i hvertfall:

1: /sbin/init3

2: login osv.

3: sh NVIDIA-installer.sh (next-next-next)

4: nano /etc/X11/xorg.conf (gjør om fra "nv" til "nvidia" og slett: Load "Dri")

5: /sbin/init5

mangler du gcc?

last det ned og installer: fedora core 1/2/3?

yum install gcc

ta en slik en også:

yum install ncurses*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...