Gå til innhold

Ok, beste backup av "hele windowsen er.."?

asad

Anbefalte innlegg

Begynner å ble en smule lei av å måtte reinstallere med jevne mellomrom, alt går flytende i begynneslen men så kommer det av og til problemer.

Jeg har to fysiske harddisker. Kan jeg bare få det til slik at jeg har et "image" av inntsallasjonen, nyinnstallert med alle programmer og spill jeg trenger, og ha den på den ene harddisken?TIl når jeg skulle få behov for den?

Hvis dere skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går kjempefint. Jeg har en slik løsning på familiens pc. Reinnstaller en siste gang og installer de siste driverne, nyttige programmer o.l.

lag image med norton ghost, eller drive image. (gidder ikke finne det, bruk google)

er du heldig får du image-fila på en CD, evt. dvd eller den andre partisjonen.

når alt er bare krøll, får du "restore't" windows på et øyeblikk.. helt uten mas om cd-keys og drivere.

Lenke til kommentar

Norton Ghost, den kan du lage Image fil av den disken du vil. Trenger du å installere på nytt setter du i disketten, finner backup filen og legger inn den på nytt. Hastigheten hos meg lå på 1700MB i minuttet overføring.

Tok ca 3-4min så var alt av det jeg trengte inne! Enkelt å bruke også det programmet

Lenke til kommentar

Norton Ghost kan jo også "separere" media som skal inn på cd'er hvis du ikke har DVD brenner slik at om du installerer alt du trenger og det tar 2GB for image så kan du bruke 3 CD'er, funka fett for meg

hvis du vil brenne ut image da, så tar de ikke plass på disken ^^

Endret av TRS
Lenke til kommentar

Noe jeg har tengt litt på...

Går det ann at jeg

-legger inn win

-tweaker win slik jeg vil ha den. (installerer ikke drivere o.l)

-lage image

Vil jeg da kunne bruke denne imagen på hvilken som helst maskin, i og med at jeg ikke installerte drivere?

Har en mistanke om at så snart win installerer noe bare den merker komponenter :hrm:

Hadde det gått, ville det vært veldig greit :yes:

Lenke til kommentar
Noe jeg har tengt litt på...

Går det ann at jeg

-legger inn win

-tweaker win slik jeg vil ha den. (installerer ikke drivere o.l)

-lage image

Vil jeg da kunne bruke denne imagen på hvilken som helst maskin, i og med at jeg ikke installerte drivere?

Har en mistanke om at så snart win installerer noe bare den merker komponenter  :hrm:

Hadde det gått, ville det vært veldig greit  :yes:

Dette går greit, dersom du kjører sysprep.exe som det siste du gjør før ghosting. Det filen gjør er å gjerne hardware spesifikke ting og tang fra registry. Når du da booter maskinen igjen kjører den en "halv" installasjon og legger tilbake device driverne. Det er nettopp slik det er gunstigst å rulle ut arbeids- stajoner i stoOOOoore nettverk.

EDIT: Det ER veldig greit :yes:

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

Acronis true image 8.0, jeg sier ikke mer...

Dette er et sinnsykt bra program. Kan ta snapshot images av systemdisken i full drift (det kan/kunne ikke ghost), gjerne som en scheduled task, har støtte for revcovery fra boot _uten_ cd/disketter. Du bare trykker F11. Raskt og fint, komprimerer bra, kan lagre på alle slags medier.

Dette har reddet meg (og damas bildesamling) flere ganger... :love:

Det koster 50$ men det spares fort inn på tårer og frust'er når ting ryker/krasjer.

Wish

Lenke til kommentar

Dette er et sinnsykt bra program. Kan ta snapshot images av systemdisken i full drift (det kan/kunne ikke ghost), gjerne som en scheduled task, har støtte for revcovery fra boot _uten_ cd/disketter. Du bare trykker F11. Raskt og fint, komprimerer bra, kan lagre på alle slags medier.

Det koster 50$ men det spares fort inn på tårer og frust'er når ting ryker/krasjer.

Wish

mulig det er en genial løsning for deg og bedrifter med viktige servere uten nedetid, men for de fleste privatpersoner tror jeg gratisprogrammene er mer en gode nok.

trådstarter er "lei av å reinnstallere", så det er vel ganske vanlig å formatere. Tror det er bare for å spare tid å strev.

Lenke til kommentar

Jeg tenker å gjøre akkurat dette for gaming-masinen min. instalere OS, sette den opp akkurat slik jeg liker det med hensyn til interface, sikkerhet, tweaking osv. installere minimalt med drivere, og ta et image av OS-partisjonen. Burde ikke ta mer enn det som går på en DVD, evt. 2 i værste fall.

Siden en gaing-maskin ikke egentlig skal ha så my dill utenom å være en plattform for spill, så hadde det vært fint å hatt muligheten til å renske maskinen slik på under et kvarter, klar til dyst uansett hva slags trøbbel som måtte forekomme =) Å hive innpå de essensielle drivere osv. tar jo ikek lang tid i praksis =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Wish

Nyeste Ghost (9.0) kan nå lage image av systemdisken i full drift.

Lenke til kommentar

Det er bare en ting jeg er usikker på. Jeg husker at flere har sagt til meg, at jeg helst trenger en annen, fysisk harddisk, for å ta en backup partisjon med best resultat. Her sier dere at det holder med en dvd? Jeg vurderer å innstallere alle drivere , masse programmer og spill, og SÅ ta kopi. Blir vel ikke plass til dette på en dvd?

Lenke til kommentar

Det er plass til mye på en DVD. Ghost komprimerer image, så du kan regne med å få plass til en partisjon hvor det er brukt 6 - 8 GB. Og det er ikke noe problem om du har mer, for Ghost vil automatisk dele det opp på flere plater.

Grunn til at man bør ha en fysisk adskilt disk er jo at hvis disken feiler så hjelper det ikke med backup på samme disken. Men det fungerer jo å legge image på en annen partisjon på samme disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...