Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Og nok en gang, om forbrukermyndighetene. Gi pokker i forbrukerrådet, og gå direkte til forbrukertvistutvalget. ITbutikken trenger ikke bry seg om hva forbrukerrådet sier eller mener. Forbrukerrådet er kun et rådgivende organ som ikke kan tvinge noen til å gjøre noe som helst. Det er også en kjensgjerning at forbrukerrådet har kommet med tolkninger som senere har blitt slaktet i forbrukertvistutvalget.

 

Så dropp rådet, gå direkte til forbrukertvistutvalget slik at du faktisk kan få en skikkelig avklaring. Du vil spare ca. ett års "saksbehandling" dersom du bare dropper forbruker(suppe)rådet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
~inso: hvis jeg hadde jobbet i en eller annen butikk og fått en slik mail som du siterer ovenfor, så skal jeg love deg at jeg hadde satt meg på bakbeina og kranglet tilbake og vært så vanskelig som overhodet mulig. noe sier meg at du aldri har jobbet innen kundeserviceyrket... :roll:

Vel, det høres jo ut som du gjør det, så da hadde det vært fortrefflig om du kunne hjulpet meg med å nettop utforme neste mail. ;)

Lenke til kommentar
Ok.  Men er det bare å sende dem en mail så ser de på saken og gir meg et svar tilbake, eller er det mer avansert?

http://www.forbrukertvistutvalget.no/artic...=20&parent_id=6

 

Hvordan klager jeg til FTU?

 

Du sender først saken til megling hos Forbrukerrådet i din region. Dersom du og motparten din ikke blir enige i Forbrukerrådet, vil du få muligheten til å bringe saken inn for FTU. Den samme muligheten får motparten.

 

Så du ber Forbrukerrådet megle, istedet for å spørre hva de mener. Siden dere tydeligvis ikke blir enige, så er dermed Forbrukertvistutvalget neste.

 

Men å spørre Forbrukerrådet gjentatte ganger om hva de mener har absolutt null hensikt, siden de faktisk ikke har noen makt i det hele tatt.

 

Du kan forøvrig også ta meglingen mellom deg og ITbutikken med en advokat, som så kan ta det videre til Forbrukertvistutvalget. Det vil nok være den kjappeste løsningen, men koster vel også deretter om du ikke har en advokat som kan slikt i familien.

 

Edit: La til ett avsnitt

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Ok, så du er enig i at jeg uansett har en sak her nå siden den skjermen jeg har som er defekt har 3 svart-skjerm feil. Så da bør jeg sende en siste mail til itbutikken der jeg oppgir denne linken, vente på evt avslag for å så ta kontakt med forbrukerrådet (skader vel ikke å få en mening) så be dem mekle med forbrukertvistutvalget?

Lenke til kommentar
Ved første rep. ble det byttet en del komponenter i forbindelse med et

strømforsynings problem.

Denne type feil resulterer i at vertikal avbøynings krets, RGB forsterker og

spenningsregulatorer til høyspenning/ horisontal avbøyning blir defekt. Fabrikk

har her kommet med en oppdatert kretsløsning som forsikrer at ikke samme feil

oppstår på ny

Vår erfaring er også meget positiv med denne løsning.

 

Ved andre rep. ble det rettet feil i horisontal avbøyning. Denne feilen hadde

ikke noen sammenheng med den første.

Det var kun en dårlig loddeforbindelse på en kondensator i forbindelse med

horisontal avbøynings utgang som førte til feil.

Transistor for horisontal avbøyning + et par kondensator ble skiftet.

 

Dette mener jeg (som fagmann) ikke er i nærheten av å kvalifisere som samme feil.

 

1 gang ryker switchmoden (primær strømforsyning) og drar med seg andre komponenter.

2 gang er det en lodding i høyspentdelen (sekundær) strømforsyning som forårsaker driftsfeil.

 

Sammenlignet med f.eks en bil så er det som når registerreima ryker og drar med seg toppen og stempler i døden, mens andre gangen motoren ikke vil gå så er det tett bensinfilter.

 

Med mindre du har samme feil nå som ved tilfelle 1 eller 2 så må du nok bite i det sure eplet.

Lenke til kommentar
Og nok en gang, om forbrukermyndighetene. Gi pokker i forbrukerrådet, og gå direkte til forbrukertvistutvalget. ITbutikken trenger ikke bry seg om hva forbrukerrådet sier eller mener. Forbrukerrådet er kun et rådgivende organ som ikke kan tvinge noen til å gjøre noe som helst. Det er også en kjensgjerning at forbrukerrådet har kommet med tolkninger som senere har blitt slaktet i forbrukertvistutvalget.

 

Så dropp rådet, gå direkte til forbrukertvistutvalget slik at du faktisk kan få en skikkelig avklaring. Du vil spare ca. ett års "saksbehandling" dersom du bare dropper forbruker(suppe)rådet.

Nok en gang kommer du med feilinformasjon angående forbrukerlovgivning.

 

Det er også en kjensgjerning at forbrukerrådet har kommet med tolkninger som senere har blitt slaktet i forbrukertvistutvalget.

Gi meg et eksempel på dette.

 

Så dropp rådet, gå direkte til forbrukertvistutvalget slik at du faktisk kan få en skikkelig avklaring. Du vil spare ca. ett års "saksbehandling" dersom du bare dropper forbruker(suppe)rådet.
§ 4. Begjæring til Forbrukerrådet.

 

       Tvist i forbrukerkjøp og tvist om håndverkertjeneste som ønskes behandlet av Forbrukertvistutvalget etter reglene i loven her, må først bringes inn for Forbrukerrådet ved skriftlig begjæring av forbruker som er part i tvisten.

 

       Forbrukerrådet kan avvise saken dersom den ligger utenfor Forbrukertvistutvalgets myndighetsområde etter § 1. Avvisningen kan bringes inn for Forbrukertvistutvalget ved klage.

 

Endret ved lov 14 juni 1991 nr. 27.

 

Det finnes utallige eksempler på at Forbrukerrådet har løst liknende saker

 

Edit: ser du har innsett din graverende feil og innsett at saken må bringes inn for forbrukerrådet.

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
Edit: ser du har innsett din graverende feil og innsett at saken må bringes inn for forbrukerrådet.

Hva var den graverende feilen? Fakta er at saken ikke må inn for forbrukerrådet, men helt fint kan tas av en jurist. Forbrukerrådet har heller ikke noen makt til å tvinge frem noen som helst løsning.

Lenke til kommentar
Ok, så du er enig i at jeg uansett har en sak her nå siden den skjermen jeg har som er defekt har 3 svart-skjerm feil. Så da bør jeg sende en siste mail til itbutikken der jeg oppgir denne linken, vente på evt avslag for å så ta kontakt med forbrukerrådet (skader vel ikke å få en mening) så be dem mekle med forbrukertvistutvalget?

Jeg personlig mener du ikke har en sak, siden det er to helt forskjellige feil som er fikset. Men min personlige mening og hva jurister og utvalg kommer til kan jo være vidt forskjellige ;)

Lenke til kommentar

Ok, jeg mener at jeg har det på grunnlag av denne linken som vist tidligere, og har nå sendt en ny mail til itbutikken der jeg forklarer dette.

 

Jeg lurer på en ting: Hvis de nå bestemmer seg for å være ignorant overfor disse fakta; får det noen uheldige konsekvenser for dem om jeg må kjøre det gjennom forbrukertvistutvalget og hele den pakken der før jeg når fram? Eller kan de bare gjøre det på pur f uten at det får noen følger for dem, utover å betale meg det samme som de måtte hvis de hadde godtatt dette med en gang??

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Sendte dem denne mailen:

--------------------------------

Beklageligvis tar Infocare feil.  Jeg skal nå forklare:

Denne linken viser helt klart at jeg har 3 "vesentlige mangler" av samme type når skjermen nå for 3dje gang gir samme symptomer (svart skjerm osv.):

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://forbrukerportalen.no/portal/Artikler/1023099786.32/1073635575.18
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis vi trekker ut det vesentlige i linken over, finner vi det som sier:
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. Du har i utgangspunktet rett til å kreve levering av ny vare eller reparasjon. Dersom selger har gjort to forsøk på å reparere eller omlevere for samme mangel, kan du heve dersom mangelen er vesentlig. Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig. Dersom feilen gjør at mobiltelefonen ikke kan brukes, vil vesentlighetskravet være oppfylt. Er bruken begrenset, eller feilen av kosmetisk art, beror det på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Linken over gjelder altså en mobil.  Siden en skjerm har som eneste funksjon å vise bildet på "display" i aller høyeste grad en vesentlig mangel.  Mangel defineres nemlig ikke i NORSK forbrukerkjøpslov som et krav om helt klin like tekniske mangler, men som like symptomer fra forbrukers perspektiv.  Linken over beviser tydelig dette.

Med dette frammer jeg nok en gang kravet om å få hevet kjøpet.

 

 

Fikk et hyggelig og profesjonelt svar:

-------------------------------------------

Jeg beklager med ALDRIG har jeg oplevet en kunde som dig !!!

Normalt er vores kunder mest intereseret i at få løst deres fejl, hvorimod du
gerne diskutere paragrafer og åbenlys er ligeglad med om varen laves.

6. juli 2004 skriver du følgende:
Denne skjermen sluttet plutselig å virke (svart skjerm).
Sikringen ryker med en gang jeg forsøker å koble den til.  Dette er en vesentlig
mangel.
Jeg ønsker å heve kjøpet.  Går dette og hvordan ordnes det?
Ved evt. negativt svar kommer til å konsultere Forbrukerrådet, så jeg regner med
dere holder dere innenfor lovverk (som jeg har opplevd dere ikke har gjort
tidligere).

4. august 2004 skriver vi til dig, at vi simpelhen ikke ønsker at diskutere med
dig mere om denne sag. Og at hvis du ikke inden 9/9-2004 har sendt den til
infocare i Norge så vil vi ikke se på sagen mere. Da de 2 års reklamationsret så
er bortfaldet.

26. november 2004 skriver du pludselig til os igen:
Igen vil du hæve handlen og svinger om dig med diverse paragraffer, grundet at
inforcare norge skulle have repareret skærmen for samme fejl 2 gange. Hvilket
efterfølgende er kraftigt bestridt af Infocare, som kan sige at det IKKE er
samme fejl.

4. januar 2005 kan vi konstatere at du har brugt ca. 1½ månned med at diskutere
og true med forbrugerrådet. Og alt imens at vi kan konstatere, at du endnu ikke
har sendt skærmen til Infocare som vi har bedt dig om, således at vi kan
konstatere at der er en fejl. Endvidre kunne selv samme skærm være lavet hvis
der var en fejl, på som tidligere ca. 3 dage.


Jeg kan på den baggrund ikke se noget formål i at bruge mere tid på denne sag,
og må anmode dig om at overgive den til forbrugerrådet, Norge. De vil så hjælpe
dig med at oversende denne til forbrugerstyrelsen Danmark, som er det sted sagen
skal behandles. Og så må vi jo se om forbrugerstyrelsen/forbrugerklagenævnet om
2 år kommer til samme konklusion som dig eller mig.


Til brug for anlægning af sagen skal du bruge følgende firma informationer (Navn
og organisationsnr):

DataFilen A/S (ITbutikken A/S)
Gl. Århusvej 19
8800 Viborg
Danmark
CVR nr: DK15005394


Fremtidig korespondance går således via forbrugerrådet/forbrugerstyrelsen og
fremtidige E-mail vil IKKE blive besvaret.

 

Sendte de et svar på denne:

------------------------------------

Og jeg har ALDRI opplevd en så lite imøtekommende butikk som itbutikken.

Her har jo jeg lagt informasjonen du trenger og du nekter fortsatt på at dere tar feil.  Ser tydeligvis ut som du fant ut jeg hadde rett likevel, noe det ikke er tvil om ifølge den linken.

Jeg var interessert i å få løst feilen ja, men ettersom det ikke gikk, er jeg interessert i, OG HAR FULL RETT TIL å heve kjøpet.  Hvis du bare visste hvor mye vansker alt det tullet med den skjermen har forårsaket meg, hadde du visst jeg har rett til å være lei.

Infocare KAN bekrefte at skjermen er reparert 2 ganger for samme feilSYMPTOMER, og det kan du og.  Jeg har den 3dje skjermen som er røket her ved siden av meg.  Jeg forsøker nå å avtale med deg at jeg skal sende den inn til DERE så dere kan bekrefte at denne feilen er oppstått da det i aller høyeste grad er mulig for dere å kontrollere dette selv.  Dette ettersom den linken jeg gav deg tydelig sier at det er 2 reperasjonsforsøk og hvis samme feilsymptomer for brukeren (dere da emulerer) som teller.  

At dere ikke visste dette før og at vi kunne vært SPART for alt dette maset, er ikke min feil!  Jeg fant beviset du ville ha, akkurat som jeg gjorde med 5års reklamasjonsrett (som for endte gang IKKE har noe å si siden jeg fikk reparert skjermen første gang innen 2år etter jeg kjøpte skjermen) og nå nekter du å svare meg.  Det er så uprofesjonelt at det er helt horribelt.

Jeg må blandt annet ha klarhet i HVA jeg skal fortelle Infocare at de skal gjøre med skjermen ettersom kjøpet skal heves.  Hvis jeg hadde bedt om en bytteskjerm hadde dere sikkert begynt å skape dere fordi jeg ikke hadde kontaktet dere først.  Derfor bestemte jeg meg for å være føre var. 

Og til bruk for anlegging av saken skal jeg vel bruke deres NORSKE adresse som er oppgitt i brønnøysundregisteret?  Så slipper jeg å ha noe med det danske forbrukerråder og crossboarderavtaler å gjøre.  Den sier bla. NORSKregistrert utenlandsk foretak.

Den informasjonen jeg fant i brønnøysundregisteret er nemlig:
-----------------------------------------------------------------------------------------
Organisasjonsnummer: 982 022 533 
Navn/foretaksnavn: IT BUTIKKEN A/S (DATAFILEN A/S) 
Organisasjonsform: Norskregistrert utenlandsk foretak 
Forretningsadresse: Gamle Ringeriksvei 56
v/ Inter-Distrans AS
1357 BEKKESTUA 
Kommune: BÆRUM 
Postadresse: Postboks 29
v/ Inter-Distrans AS
1318 BEKKESTUA 

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c) kreve prisavslag etter § 31

d) kreve heving etter § 32

e) kreve erstatning etter § 33.

 

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Slik jeg leser disse reglene har du lite å fare med.

De har tilbudt seg å ta inn skjerm på verksted for å rette feil.

Det har du nektet å gjøre.

 

Videre står det at omlevering kun kan gjøres hvis det ikke gir forhandler urimelige kostnader. Siden det vil ta 3-4 dager å reparere feilen, er det urimelig å kreve ny monitor i mine øyne.

Heving av kjøp kan kun gjøres dersom feil/mangel ikke rettes eller vare omleveres iht §29 og §30.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du vrir og vender på det, er du nødt til å sende inn skjermen for å finne ut hva som er feil denne gangen. Ifølge forbrukerkjøpsloven har de rett til å reparere skjermen to ganger for samme feil. Ved tredje gang samme feil vil du ha rett til å heve kjøpet. Men du må få Itbutikken/Infocare til å se på skjermen for å konstatere samme feil for tredje gang.

 

Når jeg linket til Forbrukerrådet og deres tolkning av samme feil som samme symtomer, regnet jeg med at du visste at Forbrukerrådet kun var et rådgivende organ og at deres tolkning av loven ikke nødvendigvis er den rette eller gjeldene tolkning.

 

Den eneste måten du kan løse saken på er å sende inn skjermen igjen, og se hva Infocare finner ut.

 

Vil tro at du vil få problemer å få de to foregående feilene som samme feil.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Ok, jeg mener at jeg har det på grunnlag av denne linken som vist tidligere, og har nå sendt en ny mail til itbutikken der jeg forklarer dette.

 

Jeg lurer på en ting: Hvis de nå bestemmer seg for å være ignorant overfor disse fakta; får det noen uheldige konsekvenser for dem om jeg må kjøre det gjennom forbrukertvistutvalget og hele den pakken der før jeg når fram? Eller kan de bare gjøre det på pur f uten at det får noen følger for dem, utover å betale meg det samme som de måtte hvis de hadde godtatt dette med en gang??

Skal prøve å forklare dette for deg nå en siste gang.

 

Uansett hvordan du vrir på dette, kommer du ikke unna at ITbutikken kan kreve at du skal sende inn skjermen en gang til. Dersom det viser seg at den har vært rettet for samme feil to ganger før, så kan du heve kjøpet. For å få påvist dette må skjermen sendes inn til InfoCare.

 

Dersom det ikke blir godtatt at de to tidligere reparasjonen var for samme feil, har ITbutikken krav på ett forsøk til, og du må da sende skjermen inn til InfoCare.

 

Altså, uansett hvordan du vrir på dette, dersom du nekter å sende inn skjermen, har du absolutt ingen sak i det hele tatt. At dette så langt har tatt så utrolig lang tid er din egen skyld, da du har nektet å sende inn skjermen.

 

Ja, ITbutikken kunne vist mye bedre service, men du kunne også vært en mye lettere kunde. Du ville sannsynligvis fått en god del bedre service dersom du ikke hadde blitt oppfattet som "brokkete".

Lenke til kommentar

Men hør nå hva jeg sier. Jeg venter bare med å sende inn skjermen til det er klarert hvordan den skal behandles. Dette ettersom jeg ikke da skal motta noen erstatningsskjerm, og jeg vet ikke hvorvidt de skal reparere den hvis jeg skal heve kjøpet. Derfor prøver jeg å være føre var ved å klarere dette på forhånd ettersom jeg VET at skjermen har samme mangel med tanke på linken jeg gav til forbrukerråssidene rett oppe her. Hvorfor er det ingen som skjønner dette, itbutikken inkludert? Er det noe med måten jeg skriver på eller?

Lenke til kommentar
Men hør nå hva jeg sier.  Jeg venter bare med å sende inn skjermen til det er klarert hvordan den skal behandles.  Dette ettersom jeg ikke da skal motta noen erstatningsskjerm, og jeg vet ikke hvorvidt de skal reparere den hvis jeg skal heve kjøpet.  Derfor prøver jeg å være føre var ved å klarere dette på forhånd ettersom jeg VET at skjermen har samme mangel med tanke på linken jeg gav til forbrukerråssidene rett oppe her.  Hvorfor er det ingen som skjønner dette, itbutikken inkludert?  Er det noe med måten jeg skriver på eller?

Hva du sier du vet har null betydning for InfoCare, ITbutikken eller forbrukermyndighetene. Frem til skjermen har vært inne hos InfoCare og de har uttalt seg om feilen har du ingen sak uansett.. Hvor vanskelig kan det være å forstå dette?

 

Frem til du har sendt inn skjermen, er det absolutt ingenting noen kan gjøre. Jo lenger du krangler på dette, og nekter å sende inn skjermen din, jo lenger tid tar det. Dette har flere prøvd å forklare til deg gjentatte ganger, men du nekter jo plent å innse det.

 

Og hva forbrukerrådet har sagt om disse sakene har også null betydning. ITbutikken trenger ikke føye seg etter hva Forbrukerrådet mener. Dette har du også blitt forklart gjentatte ganger.

 

Slutt å gjør ting vanskeligere enn de trenger å være gutt. Send skjermen til InfoCare og få avklart hva som er feilen og om den har vært rettet for samme feil 2 ganger allerede. Det vil skje absolutt null før du faktisk gjør det du må gjøre selv.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Greit. Jeg var fullstendig innstilt på å sende den inn når det blir klarert at dersom den har samme feil, skal jeg ikke motta erstatningsskjerm eller be om å få den reparert. Skjønner ikke hvorfor det var så dumt da men...

 

Men greit, jeg kan gjøre som du sier. Hvordan ville du gjort det da? Sende den inn og be om servicerapport og be dem avvente å sende ny skjerm til jeg får klarert dette? Eller motta en erstatningsskjerm og kjøre saken etterpå? Mister jeg ikke rettigheten til å heve kjøpet siden jeg da på en måte har godtatt at de får enda et reperasjonsforsøk?

 

Kan jo ikke si at den har blitt rettet for samme feil 2 ganger allerede, fordi selveste mr.Infocare plent nekter dette i mailene jeg har lagt ut oppe... Han er jo av den overbevistning at det må være samme tekniske feil, noe jeg har funnet ut IKKE er tilfelle jmf. den linken.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Så vidt jeg veit, er det kun Forbrukerrådet som sier at det det holder med "samme feilsymptom". Det står ikke noe om dette i lovverket, da det kun står "samme feil".

 

Dette kan sikkert tolkes i alle mulige retninger, men inntil det er kommet en domsavgjørelse, så kan ingen si hvordan loven skal tolkes. Forbrukerrådet kan IKKE bestemme/si hvordan en lov skal tolkes ... med mindre de har en dom å vise til.

 

Med andre ord; du har INGEN sak, før du kan fiske opp en gjeldende dom. Du må derfor sende skjermen inn til Infocare og få den reparert minst en gang til, hvis ikke du ønsker å ha en ødelagt skjerm eller miste all reklamasjonsrett. Hvis det viser seg at feilen denne gangen er den samme som en av gangene tidligere, er du ihvertfall ett skritt nærmere å få hevet kjøpet.

Lenke til kommentar

Men skjermen har ikke hatt samme feil to ganger før.

Det blir idioti å si at siden skjermen ble sort (ergo, virket ikke) skal regnes som samme feil, siden symptomene er de samme.

 

Faktisk så er ikke symtomene de samme. Men følgene av de to forskjellige feilene oppleves likt ja.

 

Skal man tenke slik vil jo et ødelagt billedrør og en sprengt sikring regnes som samme feil, siden skjermen blir svart i begge tilfeller.

 

Det du kan i alle fall gjøre er å sende den inn til infocare med en skriftlig beskjed om at du vil ha tilbakemelding om hva som feiler skjermen før de reparerer den.

Dette begrunner du med at his det er samme feil som en av de to tidligere gangene ønsker å heve kjøpet.

 

Og som andre nevner, hvis man møter noen med klørne ute, så får man liten velvilje tilbake.

Jeg har selv jobbet i en butikk med tilhørende verksted, og vet at kunder som lager bråk blir man lite innstilt å hjelpe mere enn høyst nødvendig.

Er man en dårlig person pga det? Sikkert mange som mener det.

Men vi er nå en gang mennesker....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...