Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg er vel egentlig bare glad det ikke er meg.

Hva jeg ville ha gjort dog:

1. Ta kontakt med forbrukerrådet. Få tips om hvordan du bør gå frem. (det har du vel alt gjort).

2. Hvis det er negativt. Selvfølgelig så sender du inn skjermen til reperasjon.

 

Hvis det er slik som noen av trådinnleggene har hentydet, så må det være ett mareritt med innbytteskjerm og garanti. Uansett er det dårlig reklame for Infocare og itbutikken.

 

PS. Prøv å ro deg ned en liten tanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du forstår vel hva jeg mener når jeg sier at en bil er bygget rundt en mekanisk motor og alltid vil ha slitedeler, men det ikke er vanlig å begynne å bytte ut komponenter i skjermer iløpet av dets levetid...

Har elektronikk VK1, så elektonbeskrivelsene kan du spare meg for. Ser du ikke hva jeg mener når det er et skille mellom de to? Alt er mekanisk når du "bryter det ned i komponentform" En sykkel og en fjernkontroll er begge mekanisk, men det er da langt mer vanlig å skifte kjede enn å gå over loddingen på en fjernkontroll... det er noe man vanligvis kjøper, bruker noen år, kaster og kjøper ny år den ikke virker lengre... Har liksom ikke noe for seg å holde en logg over problemer med kretskortet på fjernkontrollen? Kanskje ikke det beste eksempelet men, skjønner du hva jeg mener? :)

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

etter hva jeg har lest i denne tråden, så er med sak, så menes det at du skal ta "hevn" på dem. Da har du ikke noe sak. Det er hva JEG tolker med sak. Det eneste du kan gjøre er å sende inn skjermen. Noe mer er det ikke.

 

Uten å få avklart? Hva er det å få avklart? Folk her har jo nevnt flere ganger at du skal sende den inn en gang til.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk bilskadereperatør og bilteknikker. Håper det ikke er noe galt i det.

 

Jeg er ikke elektrikker og ikke spesialist på det området. Ikke er jeg advokat på området kjøpslov og reklamasjonsgaranti. Det er kanskje det du trenger.

 

Ikke en dum bilmann som har PC som hobby...

 

Helt enig med duda. Send inn den jævla skjermen.

Lenke til kommentar
etter hva jeg har lest i denne tråden, så er med sak, så menes det at du skal ta "hevn" på dem. Da har du ikke noe sak. Det er hva JEG tolker med sak. Det eneste du kan gjøre er å sende inn skjermen. Noe mer er det ikke.

 

Uten å få avklart? Hva er det å få avklart? Folk her har jo nevnt flere ganger at du skal sende den inn en gang til.

Kanskje du bør forsøke å lese den på nytt med et åpent sinn? Den begynner med at jeg vil ha en ny skjerm og spør om hvorvidt det er mulig med opplysingene jeg først kommer med. Noen stiller seg tvilende, andre kommer med linker som VISER akkurat det jeg hadde lurte på stemte, nemlig at en svart skjerm er samme feil.

DU derimot er uenig med dette, men nekter å nevne på hvilket av disse punktene du mener saken min svikter. ok...

 

Uansett; andre ber meg ta kontakt med infocare for å sjekket hva feilene går ut på siden det høres ut som ganske like feil (og at det dermed kanskje bør tas i betraktning at feilene er såpass like at de regnes som samme feil). For du mener vel ikke at man skal få ett reperasjonsforsøk på hver kondensator el.lign i hele skjermen?

 

Jeg tok koktakt med infocare, og de viser at itbutikkens opplysninger er mistenkelig feil. Jeg rådspør så dere. Er jeg ute etter hevn? spør så du.

Var jeg ute etter hevn når denne tråden startet? nei.

Itbutikken har begått noe som etter all sannsynlighet viser seg å være et grovt overtramp. Er jeg ute etter hevn?

kall det hva du vil.. Jeg ser ihvertfall ikke noen grunn til å ta på silkehanskene selv når det spilles skittent som dette her. Så jeg gidder ikke å være naiv heller; kan det faktum at itbutikken har begått et grovt overtramp overfor meg utnyttes, (eller hva du nå kaller det når jeg forsøker å heve kjøpet etter å ha KØKKET med denne skjermen frem og tilbake på postkontor i de over to måneder jeg har lidd meg igjennom på en 14 tommer fra min første 486) så gjerne for meg.

 

Det jeg stiller meg litt tvilende til her, er hvordan i svarteste granskauen det skal være noe særlig taktisk av meg å sende inn den skjermen, når de tilogmed FØR jeg har gjort det nekter på at de har intensjoner om å følge kjøpsloven. Så derfor spurte jeg om hjelp. Og med fare for å virke selektiv overfor den hjelp jeg får: svar som "send inn den jævla skjermen" uten noe særlig bra forklart motiv bak kan jeg herved SPARES FOR. Jeg ønsker derimot IKKE å virke utakknemlig overfor dere andre som svarer meg og gir råd.

Takk.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke hva jeg sier, og jeg gidder ikke si noe mer. Gir opp både deg og denne såkalte "saken".

 

Du har gjort stort ut av ingenting. Send inn skjermen og bli ferdig, hva itbutikken gjør får du uansett ikke vite før du har fått bekreftet rapport fra infocare. Er det samme feil, så får du ny skjerm eller hevet kjøpet. Gjør ikke itbutikken det, DA har du en sak du kan gå videre nå. Nå har du ikke noe, med unntak av feil på skjermen.

 

Og jeg spør igjen, hvor er det du mener at du har en sak? At de ga deg feil opplysninger? Kan være misforståelser og kan være feil i rutinen hos itbutikken. Kan ikke se noe sak der. Hvor mener du at du har en sak?

Lenke til kommentar
Så... noen anbefalinger på hva jeg skal gjøre videre eller? Døde liksom litt hen dette her :whistle: . Bør jeg ta kontakt med itbutikken og spørre dem om en forklaring? Bør jeg gå rett til forbrukerrådet?

Du har rapporten som viser at samme feil er fikset to ganger. Du bør derfor levere inn skjermen for å se om det er samme problem denne gangen også. Er det et et annet problem, har du ikke krav på heving, og i så fall lager du bare unødvendig trøbbel for deg selv.

 

Før du kan kreve heving av kjøpet, må du få påvist at det nok en gang dreier seg om samme feil som tidligere. Det får du bare gjort med å levere inn skjermen.

Lenke til kommentar
Ja de har fått 2 reperasjonsforsøk. Og siden du sier at skjermen har blitt utsatt for samme feil, dvs en tredje gang, så skal du få en ny skjerm eller hevet kjøpet. Men for å gjøre det, så må du sende inn skjermen. Service folkene må sjekke selv at det faktisk er samme feil som de to andre gangene, ikke fordi de ikke stoler på deg, men sånn er prosedyrene. Er det samme feil, så får du ny skjerm eller hevet kjøpet. Som sagt så kan jeg ikke se hvor du skal få en sak ut av det der.

det duda skriver her stemmer. hvordan du enn vrir og vender på det i det uendelige, så ender du opp med å måtte sende inn skjermen igjen slik at itbutikken/infocare kan finne ut hva problemet er denne gangen. hvis det er samme sak som tidligere (slik du har fått forklaring av fra infocare) så er saken klar: du har rett til ny skjerm eller pengene tilbake. men før du leverer inn skjermen igjen så har du ingen sak - kun frustrasjon. :roll:

 

lever inn skjermen og vent på rapport før du begynner å bråke mer.

Lenke til kommentar

Jeg skal sende skjermen inn igjen. Men hva skal jeg skrive da? At jeg ikke ønsker å få reparert eller innbytteskjerm, men å få servicerapport? Synes dette hadde vært greit å få avklart på forhånd. Sendt mail og fått svar litt mer fra itbutikken:

 

 

Min 1 mail:

----------------------------------------------------------------------

Denne saken er det du og itbutikken som har ansvar for, ikke infocare. Du kan

ikke legge ansvaret på ham da det er ditt/deres ansvar å følge forbrukerkjøpsloven

overfor kunden. Så nei, du kan ikke kun henvise til en samtale med ham og skyve ansvaret over på "Leif Arne Melgaard hos Infocare Norge".

 

Ser forresten hvordan du i svaret ditt galant overser det jeg skriver om at det

du sa om at den har blitt reparert for to forskjellige ting er feil ifølge de opplysninger

jeg har fått oversendt fra infocare. Står så tydelig i de rapportene at det umulig kan tas feil

av.

 

Du har jo selv i forrige mail klippet ut:

----------------------------------------------

ACTNR: 263128

Horisontal afbøjning repareret

 

ACTNR: 275605

Vertical afbøjning repareret

----------------------------------------------

 

 

Ifølge servicerapporten står det:

----------------------------------------------

ACTNR: 263128

"REP. POWER,VERTIKAL AVB,HORISONTAL AVB,RGB OG MODIFISERT"

 

i ene rapporten, og

 

ACTNR: 275605

"REP. HORISONTAL AVBØYNING." i andre rapporten.

----------------------------------------------

 

 

Denne webshopen opererer i Norge, og har en norsk representant såvidt jeg vet.

Å begynne å stresse med noe crossboarder avtaler er sett fra mitt ståsted bare noe du gjør for å være vanskelig.

 

Til slutt kan du vennligst spare meg for framtidig bruk av ordet "dansk

lovgivning". Denne har ingenting å si siden vi snakker om norske forbrukerkjøpsloven. Heller ikke EU-lovverk. Norske

lover er aktuelt her. Kun de så lenge du driver handel i Norge.

 

Tror heller ikke at forbrukerrådet driver og forteller meg at jeg har 5års

reklamasjonsrett hvis de "vet" noe annet. De kjenner etter det jeg erfarer lovverket langt bedre enn deg, og jobber meg dette til daglig. Du kan få lov til å vise meg hvilken norsk forbrukerkjøpslov som sier noe annet.

 

Til slutt, som du også "glemte" å svare på i forrige mail:

sett at det er 2 års reklamasjon: Du mener at når jeg faktisk leverte skjermen

inn første gang innenfor de 2 årene, blir ikke reklamasjonstiden blir utvidet?

 

----------------------------------------------------------------------

Svar fra itbutikken1:

----------------------------------------------------------------------

Hei.

 

På baggrund af din henvendelse har jeg anmodet Infocare om en redegørelse, og

den kan læses nedenfor.

 

Som det klart fremgår, har infocare IKKE lavet samme fejl 2 gange, hvilket er

kravet jf. norsk lovgivning. Vi må således afslå din anmodning, om at hæve købet

jf. norsk lovgivning.

 

Såfremt at man også ønsker at hæve købet, er det desuden også et krav, at

produktet undersøges en ekstra gang, for at konstatere om den fejl du påstår er

der, nu også er der. Hvilket du ikke har gjordt - og med erfaringer fra

tidligere forventer jeg heller ikke at du vil gøre dette.

 

Du kan altså klage over ITbutikken til forbrugerrådet norge, som så evt. vil

hjælpe dig med at oversende sagen til Danmark.

 

Og jf. Danske regler har man ikke som i norsk lovgivning nedskrævet MAX 2

udbedringsforsøg. Men her siger man rimelig tid. Rimelig tid fortolkes så på

teknisk komplicerede produkter normalt som 3 udbedringsforsøg, hvilket ikke er

sket i denne sag. Desuden kigges på reperationstiden. Og også her er den fin, da

Infocare oplyser at der er brugt 3-4 dage pr. gang.

 

Må jeg således en sidste gang anmode dig om at sende skrærmen til infocare.

 

 

----------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------

Vedlagte mailer fra Infocare som itbutikken omtaler i mailen:

----------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------

 

 

----------------------------------------------------------------------

Mailen som itbutikken sendte Infocare for å få svar på om det var 2 forskjellige feil

-----------------------------------------------------------------------

Hej Leif.

 

"MITT NAVN/~inso" fortsætter med at brokke sig. Og modsat sælger har i åbenbart ikke nogle problemer med at udlevere servicerapporter til kunden. og umidelbart er

horisontal afbøjning et gennemgående problem.

 

Må jeg få din bekræftigelse på at det ikke er samme fejl som i har repareret for

2 gange, hvorfor der er et problem med den Norske købelov - hvor der omtales max

2 udbedringsforsøg.

 

Leif du har telefonisk overfor MIG sat at kunden IKKE jf. den norske købelov

havde retigheder til at hæve købet og få pengene tilbage. Vil du skriftligt

bekræfte at Infocare's håndtering IKKE gør at kunden nu står i en situation hvor

han kan hæve købet og få pengene tilbage jf. forbrugerkøbeloven.

 

Hvis Infovare omvendt ændre holdning og nu mener at kunden kan hæve købet, vil

jeg bede dig kontakte Viewsonic og sørge for at pågældende skærm bliver

krediteret grundet at infocares håndtering ikke har kunne udføres indenfor

gældende lovgivning.

 

Må jeg STRAKS udbede mig et svar.

 

 

----------------------------------------------------------------------

Svaret itbutikken fikk fra infocare:

----------------------------------------------------------------------

Hei,

 

Kan bekrefte at det ikke er reparert for samme feil.

Selvsagt oppfattes problemet likt ved at skjermen slukker, men teknisk er det

utført to forskjellige utbedringer.

 

Ved første rep. ble det byttet en del komponenter i forbindelse med et

strømforsynings problem.

Denne type feil resulterer i at vertikal avbøynings krets, RGB forsterker og

spenningsregulatorer til høyspenning/ horisontal avbøyning blir defekt. Fabrikk

har her kommet med en oppdatert kretsløsning som forsikrer at ikke samme feil

oppstår på ny

Vår erfaring er også meget positiv med denne løsning.

 

Ved andre rep. ble det rettet feil i horisontal avbøyning. Denne feilen hadde

ikke noen sammenheng med den første.

Det var kun en dårlig loddeforbindelse på en kondensator i forbindelse med

horisontal avbøynings utgang som førte til feil.

Transistor for horisontal avbøyning + et par kondensator ble skiftet.

 

Enig at kunde var uheldig som måtte rette opp to feil men når uhellet først var

ute fikk han rettet feilen uten kostnad og innen

akseptabel service tid.

 

Håper denne redegjørelsen klarer saken og at kunde blir fortrolig med sitt

produkt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Synes det går sport i å bagatellisere disse problemene. Man kan da ikke gå så teknisk til verks overfor kunden når man skal si om det er samme feil eller ikke? Her snakker jo Infocare om hva som FØRER til feilen jo! Et sted går vel grensen, feilen trenger ikke være HELT på prikken like? Hva synes dere?

 

Og hva i alle dager skal det bety at jeg fortsetter å "brokke" meg? :mad:

Lenke til kommentar

skal prøve å gjøre det litt enklere for deg.

 

Feil nr. 1

byttet en del komponenter i forbindelse med et

strømforsynings problem.

 

Feil nr. 2

dårlig loddeforbindelse på en kondensator i forbindelse med

horisontal avbøynings utgang som førte til feil.

Transistor for horisontal avbøyning + et par kondensator ble skiftet.

 

At du "brokker" deg betyr at ITbutikken oppfatter deg som en ubehagelig og kjeftete kunde.

Lenke til kommentar

Greit, TEE.

Men slik jeg leser det i feil 1 FØRTE dette til feil i bla. horisontal avbøyning. Om det var et strømforsyningsproblem eller en gjemt al-aquaida sprengladning inni der er da likegyldig? Det er da jeg mener grensen til bagatellisering overskrides. Vi har jo tidligere i denne tråden fått linker til forbrukerrådet fra brukeren "JUKE" som sier at svart skjerm er samme feil...

 

HER ER LINKEN SOM SIER DETTE

 

 

Skal leite lenge etter noe så "brokkete" som itbutikken kan jeg ihvertfall si tilbake, og det baserer jeg på flere tidligere opplevelser. Noe som er grunnen til at jeg kjører så hardt nå.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Ikke ta med navn i mailene du quoter. Er i det minste min mening.

 

Leste om dette for en del sider siden, og skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest de to-tre siste. Det virker som det siden sist har blitt avklart at det helt klart ikke var samme feil som var fikset, og at horisontal / vertikal avbøyning er begreper som spinner om noe generelt, og at det er noe mer småfinurlig under disse igjen som har blitt fikset.

 

Et (sikkert heller dårlig) eksempel på dette kunne jo være en bil som er på verksted pga understell. Første gang skifter de dempere foran, neste gang skifter de bærearm bak, samme område, to helt forskjellige ting.

 

Men hørtes jo helt klart merkelig ut. Satt med et inntrykk sist jeg leste om dette at det var et forsøk fra butikken på å snike seg unna, men nå er jeg neimen ikke sikker lengre.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Da fikset jeg det med navn.

 

Jeg kan forresten poste det vesentlige i linken over, her:

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven. Du har i utgangspunktet rett til å kreve levering av ny vare eller reparasjon. Dersom selger har gjort to forsøk på å reparere eller omlevere for samme mangel, kan du heve dersom mangelen er vesentlig. Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig. Dersom feilen gjør at mobiltelefonen ikke kan brukes, vil vesentlighetskravet være oppfylt. Er bruken begrenset, eller feilen av kosmetisk art, beror det på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

 

Hvis du neimen ikke er sikker, kan jo det være lurt å lese resten og ;)

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang
Det var dette jeg mente gjorde at du hadde ting på din side sist. Orker ærlig talt ikke lese resten av sidene, da jeg likevel verken har juridisk eller mekanisk/elektrisk innsikt nok til å gi deg noen råd på veien.

 

Det høres merkelig ut at det er som det er. Hvis en bil bare ikke starter to ganger, kan man da heve kjøpet? Syns dette virker, rart. Men så går det jo opp for meg at det er norges lover vi snakker om.

 

Likevel, for mitt hode høres det likevel logisk ut at setningen jeg her quoter gir deg støtte til å få hevet kjøpet. Det er ikke det at samme feil må inntreffe to ganger, men samme feilsymptom.

 

Som det klart fremgår, har infocare IKKE lavet samme fejl 2 gange, hvilket er kravet jf. norsk lovgivning. Vi må således afslå din anmodning, om at hæve købet jf. norsk lovgivning.
Kravet i følge norsk lovgivning er at samme symptom skal bli utbedret to ganger, dette har skjedd.

 

Er det mulig at det har vært en feiltagelse mellom den danske og den norske delen her? At den danske sitter og tror at det må være samme tekniske feil? Referer direkte til loven og vis at det er samme symptom, ikke samme tekniske feil som har betydning for utfallet.

Endret av JimL
Lenke til kommentar

http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

§30

 

30. Gjennomføring av avhjelp

 

       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

       Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

       Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

       Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Og så et par definisjoner:

 

avhjelpe råde bot på a- en mangel, et onde / a- et savn

 

mangel -en, -gler (ty.)

1 det å være uten noe en trenger; skort, underskudd matm-, plassm- / det er m- på kvalifisert arbeidskraft / m- på erfaring / m- på bevis / dø av m- på oksygen

2 feil, lyte boka har visse feil og mangler / det er en m- ved huset at det er så utett .

Endret av JimL
Lenke til kommentar

Mangel ser da ut til å være et symptom? Ser fra ordbok.no at det er en mangel at huset er så utett. Dette kan komme av dårlige rør, dårlig drenering, dårlig tak, dårlige vinduer, dårlig masse..

 

Men vet ikke jeg.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...