snole Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) ...og uansett har det vel ikke noe å si om feilen skyldes to forskjellige ting rent teknisk så lenge feilene resulterer i det samme symptomet, basert på utdraget fra forbrukerrådet (jeg la ved en link i en tidligere post her): Tror det var en til her i trådet som skrev noe av det samme også. Sånn sett har det vel ikke noe å si hvilke deler i en TV som går i stykker ved to separate tilfeller heller, dersom begge tilfellene resulterer i f.eks. svart skjerm...? Tja.... Hvis en bil kom inn på verksted to ganger, og motoren ikke starter. Og den første gangen er det forgasseren som streiker og den andre gangen registerreima. Er det samme feilen? Jeg bare spør..... Du som fagmann vil se på det som to forskjellige feil, men da vil også feil i to forskjellige transistorer også gi to forskjellige feil. Samme vil brudd i forskjellig leder i monitor kabelen, for å ikke snakke om forskjellig plass på samme leder i monitor kabelen. Det er igrunn ikke grenser for hva som vil gi forskjellig feil, hvis din tolkning skulle gjelde. Jeg er enig med forbrukerrådet i dette tilfellet, der det er symptomene som avgjør om det er samme feil. Sort skjerm, er sort skjerm. Synes du drar den ganske langt, spesielt med tanke på at du tydeligvis ikke skjønner hva du snakker om. De fleste feil i en monitor vil gi svart skjerm, enten ved at skjermen ikke vil funke, eller at beskyttelseskretser nekter å la skjermen starte opp for å forhindre ytterligere skade. Grunnen til at jeg sier det er to forskjellige feil er fordi feilene oppstår i 2 VIDT forskjellige deler av skjermen. (Se bileksempelet ovenfor for analogi). Hvis du ikke er flink med bil/mekanikk kan jeg godt ta et eksempel til. En kompis av deg brekker benet, mens en annen kompis ryker et leddbånd i kneet. Begge ting gjør at de ikke kan gå på foten de har skadet. Har de samme skade? Endret 6. desember 2004 av snole Lenke til kommentar
rasgal Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) *:SITAT:* Infocare oplyser at skærmen er repearetet for 2 forskellige ting: ACTNR: 263128 Horisontal afbøjning repareret ACTNR: 275605 Vertical afbøjning repareret Der er altså ikke tale om den samme fejl, hvorfor du ikke kan hæve købet jf. infocare norge. *:SITAT SLUTT:* Så vidt jeg vet så er det godt muligt at det er samme enhet inne i skjermen din som er blitt reparert. Om det er Vertical eller Horisontal avbøyning har absolutt ingenting å si. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha kontaket InfoCare og fått litt mere informasjon i fra dem om hva som hvirkelig er reparert. Jeg er rimelig sikker på at du har krav på kvittering over hva som er reparert i ditt elektrisk utstyr etter hver reperasjon. Det du får vite i fra dem vil definitivt avgjøre om du kan heve kjøpet etter kjøpsloven eller ikke. Ikke gi mer en nødvendig informasjon i fra deg når du ringer/sender mail til Infocare. Spør enkelt og greit at du vil gjerne ha informasjon om feilene&reperasjonene som ble utført på skjermen. Send ved serie nummer på skjermen, merke type, alt som du kan tenkte deg dem har brukt for, for og hjelpe deg. Enkelt og greit, Lykke Til. Endret 7. desember 2004 av rasgal Lenke til kommentar
Revox Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) ...og uansett har det vel ikke noe å si om feilen skyldes to forskjellige ting rent teknisk så lenge feilene resulterer i det samme symptomet, basert på utdraget fra forbrukerrådet (jeg la ved en link i en tidligere post her): Tror det var en til her i trådet som skrev noe av det samme også. Sånn sett har det vel ikke noe å si hvilke deler i en TV som går i stykker ved to separate tilfeller heller, dersom begge tilfellene resulterer i f.eks. svart skjerm...? Tja.... Hvis en bil kom inn på verksted to ganger, og motoren ikke starter. Og den første gangen er det forgasseren som streiker og den andre gangen registerreima. Er det samme feilen? Jeg bare spør..... Du som fagmann vil se på det som to forskjellige feil, men da vil også feil i to forskjellige transistorer også gi to forskjellige feil. Samme vil brudd i forskjellig leder i monitor kabelen, for å ikke snakke om forskjellig plass på samme leder i monitor kabelen. Det er igrunn ikke grenser for hva som vil gi forskjellig feil, hvis din tolkning skulle gjelde. Jeg er enig med forbrukerrådet i dette tilfellet, der det er symptomene som avgjør om det er samme feil. Sort skjerm, er sort skjerm. Synes du drar den ganske langt, spesielt med tanke på at du tydeligvis ikke skjønner hva du snakker om. De fleste feil i en monitor vil gi svart skjerm, enten ved at skjermen ikke vil funke, eller at beskyttelseskretser nekter å la skjermen starte opp for å forhindre ytterligere skade. Grunnen til at jeg sier det er to forskjellige feil er fordi feilene oppstår i 2 VIDT forskjellige deler av skjermen. (Se bileksempelet ovenfor for analogi). Hvis du ikke er flink med bil/mekanikk kan jeg godt ta et eksempel til. En kompis av deg brekker benet, mens en annen kompis ryker et leddbånd i kneet. Begge ting gjør at de ikke kan gå på foten de har skadet. Har de samme skade? Vil si meg enig i deg her.. Forbruker rådet babler ofte ut noen ekstreme tolkninger noen ganger. Men hva forbrukerådet sier betyr absolutt ingenting. De har ingen myndighet til å gjøre noe som helst. De kan kun rådgive og noen ganger tolker de kjøpsloven ganske drøyt. Itbutikken kan fint nekte den symptom tolkningen til Forbruker rådet hvis det ikke står Svart på hvitt i loven noe jeg tviler på at det gjør, Endret 7. desember 2004 av ReVoX Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tror ikke denne har vært framme før i denne tråden..... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Vil si meg enig i deg her.. Forbruker rådet babler ofte ut noen ekstreme tolkninger noen ganger. Men hva forbrukerådet sier betyr absolutt ingenting. De har ingen myndighet til å gjøre noe som helst. De kan kun rådgive og noen ganger tolker de kjøpsloven ganske drøyt. Itbutikken kan fint nekte den symptom tolkningen til Forbruker rådet hvis det ikke står Svart på hvitt i loven noe jeg tviler på at det gjør, Her er du vel inne på noe de fleste ikke ser ut til å ha fått med seg. Forbrukerrådet er et rådgivende organ uten myndighet til å tvinge gjennom noe som helst. Enhver butikk eller produsent kan glatt overse hva forbrukerrådet sier, og hvordan forbrukerrådet tolker loven. Dersom Forbrukertvistutvalget sier noe derimot, er forhandlere og produsenter nødt til å høre etter. Lenke til kommentar
~inso Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Velvel mine damer og herrer. Ny oppdatering i saken. Les først min første post i threaden på nytt. så ser dere her: Sendte infocare en mail der jeg bad om å få vite hva som er reparert på begge skjermene. Infocare sendte meg servicerapporter i tekstformat, disse fortalte meg som følger: Servicerapport 1 sa: ------------------------- Problem: Se kommentar Solution: REP. POWER,VERTIKAL AVB,HORISONTAL AVB,RGB OG MODIFISERT. Servicerapport 2 sa: ------------------------- Problem: skjerm er død. Solution: REP. HORISONTAL AVBØYNING. Hmmm, såvidt jeg forstod stod det da vitterlig i mailen jeg mottok fra itbutikken av jeg ikke kunne bytte skjermen pga 2 FORSKJELLIGE feil, tenkte jeg. (mailen som står i første post) Det var noe som demret her... vi tar en kikk tilbake i mailen jeg først mottok: Den sa bla. ---------------- Jeg har haft en snak med Infocare i Norge vedr. din skærm. Infocare oplyser at skærmen er repearetet for 2 forskellige ting: ACTNR: XXXXXX Horisontal afbøjning repareret ACTNR: XXXXXX Vertical afbøjning repareret Der er altså ikke tale om den samme fejl, hvorfor du ikke kan hæve købet jf. infocare norge. Jf. Leif XXXXXXXXXXX hos Infocare Norge, bedes du således venligst sende skærmen til reperation hvis du ønsker den repareret. Vi må således henholde os til Infocares udtalelser og afvise dit krav. Sendte dem så en mail: ------------------------------ Slik jeg leser av disse er "horisontal avbøyning" reparert på begge? Svar? jo, ikke uventet: stemmer. mvh kundesenteret Dette var litt av et sjokk. Ser visst ut til at noen her har LØYET for meg og holdt meg for narr for å snike seg unna ansvaret for at jeg ikke skal få heve kjøpet. Hva råder dere meg til å gjøre nå. Hvordan skal jeg gå fram med dette? Snakker vi SVINDEL her eller er det bare meg? Endret 3. januar 2005 av ~inso Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Neppe svindel, men slurvete rutiner og kundebehandling. Jeg leser også reparasjons-rapportene slik du gjør, og i og med at de her selv har skrevet rapporter som motstrider deres eget argument mot heving av kjøpet, så har du i mine øyne et meget godt ståsted for å ta saken videre. -Stigma Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 .. og hva har dette lært dere om å gjøre forretininger med dansker? De er sleipe som ål og påståelige som få. Ligg unna!! Hilsen en som har jobbet i et dansk firma. K Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Servicerapport 1 sa: ------------------------- Problem: Se kommentar Solution: REP. POWER,VERTIKAL AVB,HORISONTAL AVB,RGB OG MODIFISERT. Servicerapport 2 sa: ------------------------- Problem: skjerm er død. Solution: REP. HORISONTAL AVBØYNING. Den sa bla. ---------------- Jeg har haft en snak med Infocare i Norge vedr. din skærm. Infocare oplyser at skærmen er repearetet for 2 forskellige ting: ACTNR: XXXXXX Horisontal afbøjning repareret ACTNR: XXXXXX Vertical afbøjning repareret skærmen til reperation hvis du ønsker den repareret. Vi må således henholde os til Infocares udtalelser og afvise dit krav. Den var stygg den!! Rimelig enkel rapport, å skylde på rutiner blir i mine øyne feil. Isåfall er han analfabet å burde aldri fått den jobben. Lenke til kommentar
~inso Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Noe ubevisst feiltakelse har jeg IKKE tro på at det var nei. Har forresten fått medhold fra forbrukerrådet om 5års garantien, så den saken er grei. Ihvertfall for alle andre enn sjefen hos itbutikken som fortsatt nekter. For en nisse... Krapfoss har et poeng. Kan ikke få sagt det nok ganger at HOLD DERE UNNA ITBUTIKKEN, DE ER IKKE VERDT NOEN FÅ KRONER SPART. Spørsmålet er bare hvordan jeg bør gå fram nå. Hvordan slå to fluer i en smekk? - hvordan kan jeg få hevet kjøpet, og hvordan kan jeg lage mest mulig HELVETE for disse sleipe, løynaktige drittsekkene som umulig kan ha gjort noe lovlig i denne saken... Endret 23. desember 2004 av ~inso Lenke til kommentar
oerlimo Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Jeg jobber som service medarbeider selv så jeg vil gjerne gi deg min mening. For å få det unna først så er det ikke noe som heter 5 års garanti Det er reklamasjons retten som du tenker på og den lyder på at alt som er ment å vare vesentlig lenger en 2 år har 5 års reklamasjons rett (så fremt den er kjøpt etter den nye kjøpsloven kom inn i bildet) Og ved en LCD monitor så er jeg helt enig at den bør vare lenger en 2 år så en reklamasjon er ablolutt noe som blr godtas. Det at de har gjort en feil er jo veldig for gjort så å lage et helvete (selv om det er fristende ) er nok ikke det jeg anbefaler.. men siden butikken nå har dokumentert (via mail) at de har gjort en feil bør du bare sende en mail som du ved en høflig men bestemt tone sier at du skal heve kjøpet. Dette bør ikke være ett problem da de nå selv ser at de har gjort en feil og bør gjøre det de kan for å rette på det dårlige lyset de har satt seg selv i. Sleng gjerne med en komentar om at du vil gå videre med saken hvis ikke dette løses på en bra måte. Lykke til. Merry xmas Lenke til kommentar
~inso Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Så du tror faktisk dette kan dreie seg om en feil? Skal jaggu meg litt til for å ta feil av noe sånt, for å så framlegge det på den måten. Ut ifra tidligere erfaringer bryr itbutikken seg lite om hvilket lys de setter seg i, da det vrimler med fjortiser her inne som handler der til tross for dårlig rykte, bare de sparer etpar kroner. Du nevner at jeg kan true med å ta det videre.... Hvem bør jeg true med å gå videre til? Må treffe på et ømt punkt her. Det beste hadde vært om svarmailen min ble lagt fram på en måte slik at de ser at skuta er på grunt vann med en gang. Da er det vel lurt å henvise til akkurat hva som kan skje med dem, istedet for å bare si "jeg skal ta det videre". Takk for svar! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Om du skal true, bruk forbrukertvistutvalget. Forbrukerrådet er det ingen som trenger å høre på, men forbrukertvistutvalget har faktisk litt makt. Lenke til kommentar
~inso Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 Så hva skal jeg gjøre da? Maile dem en link til denne tråden for forklaring og spørre om de kan bistå meg i utpr... eh, erstatningssak ? Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 25. desember 2004 Del Skrevet 25. desember 2004 Nå har jeg ikke lest gjennom alt. Hva med å ta opp saken med -Forbruker rådet- eller -TV2-hjelper deg-? Lenke til kommentar
~inso Skrevet 25. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2004 (endret) Jeg trok kontakt med forbrukerrådet. De var hundre prosent sikker på at det var 5års reklamasjon, men var usikker på om det var grunnlag for å heve kjøpet pga forskjellige feil (virket veldig lite engasjert og spør du meg , tidligere linker i tråden viser jo til at svart skjerm = samme feil). Har ikke vært i kontakt med de etter jeg nå fant ut at NOEN har jugd på seg at det var forskjellige feil. Ønsker å få litt feedback her inne, så gjerne litt flere svar Takk til de som har postet. Endret 25. desember 2004 av ~inso Lenke til kommentar
oerlimo Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 jeg sier ikke at du skal true de.. jeg bare sier at du skal oppgi fakta og si til de at hvis ikke de kan løse problemet ditt blir jeg nødt til å gå andre veier... Du vil jo bare få en monitor som fungerer som den skal ikke sant ? Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Hva med TV2 Hjelper deg da? KAn jo hende at de er interesert.!? Lenke til kommentar
oerlimo Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 tviler... det er litt større saker en det som kommer.... sånne ting som dette skjer hele tiden rundt i norge... men det betyr ikke at det ikke kan løses.. Jeg tror du kan løse dette før du trenger å gå så langt som å ta kontakt med noen.. du må bare komme til rett person hos butikken du handlet hos.. til han som kan ta avgjørelsen.. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 ...og uansett har det vel ikke noe å si om feilen skyldes to forskjellige ting rent teknisk så lenge feilene resulterer i det samme symptomet, basert på utdraget fra forbrukerrådet (jeg la ved en link i en tidligere post her): Tror det var en til her i trådet som skrev noe av det samme også. Sånn sett har det vel ikke noe å si hvilke deler i en TV som går i stykker ved to separate tilfeller heller, dersom begge tilfellene resulterer i f.eks. svart skjerm...? ..... Hvis en bil kom inn på verksted to ganger, og motoren ikke starter.Og den første gangen er det forgasseren som streiker og den andre gangen registerreima. Er det samme feilen? Jeg bare spør..... Tenkte jeg skulle svare til det med angående bilen på versted. Riktig nok er det 2 feil. Men begge resulterer fører til at motoren ikke vil starte. Alt i alt så kan det betegnes som en stor feil... Angående feilen på skjermen så ble samme feil reparert 2 ganger? CODE Servicerapport 1 sa: ------------------------- Problem: Se kommentar Solution: REP. POWER,VERTIKAL AVB,HORISONTAL AVB,RGB OG MODIFISERT. CODE Servicerapport 2 sa: ------------------------- Problem: skjerm er død. Solution: REP. HORISONTAL AVBØYNING. Synes at det er råttent av de å ikke godta returen eller angreretten! Når en kunde handler i en butikk så skal jo kunden gå fornøyd ut og det samme ved service. Butikken legger dårlig rykte på seg selv..! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg