Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Du kommer ingen vei med denne saken, skjermen må inn på reparasjon 3 ganger for samme feil før du kan heve kjøpet. Og det må være innenfor garantiperioden, og det vil bli et rabalder uten like.

Jeg tipper at du vil bli sittende med skjegget i postkassa i denne saken.

Fullstendig feil. Den må være inne på reparasjon 2 ganger for samme feil innen reklamasjonsfristen.

 

Påstanden var jo så feil som den kunne få blitt :tease:

denne er vel rimelig bra, du tyner han fordi du mener han tar feil så er det vel deg som ikke vet hva du prater om :thumbdown:

 

hvis en gjenstand er inne for samme feil 2 ganger, så skal den sendes inn en 3. gang for å konstatere at det er samme feil, DA kan kjøper evnt. heve kjøpet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda vi er enige så langt , det som er litt usikkert er dette med pris , et tips i så måte kunne jo være å ringe feks Komplett og Netshop for å høre hva de mener/gjør , det skulle gi en pekepinn .

hvis du hever et kjøp, så skal du selvfølgelig få tilbake det du betalte på kjøpstidspunktet,

 

poenget her er hevingen du skal settes tilbake som om kjøpet ikke hadde funnet sted.

 

litt dårlig ordlyd her, men håper poenget kommer frem

Lenke til kommentar
Du kommer ingen vei med denne saken, skjermen må inn på reparasjon 3 ganger for samme feil før du kan heve kjøpet. Og det må være innenfor garantiperioden, og det vil bli et rabalder uten like.

Jeg tipper at du vil bli sittende med skjegget i postkassa i denne saken.

Fullstendig feil. Den må være inne på reparasjon 2 ganger for samme feil innen reklamasjonsfristen.

 

Påstanden var jo så feil som den kunne få blitt :tease:

denne er vel rimelig bra, du tyner han fordi du mener han tar feil så er det vel deg som ikke vet hva du prater om :thumbdown:

 

hvis en gjenstand er inne for samme feil 2 ganger, så skal den sendes inn en 3. gang for å konstatere at det er samme feil, DA kan kjøper evnt. heve kjøpet

Har du prøvd å lese hva som blir skrevet før du prøver å leke smart?

 

Personen jeg svarer sier at varen må inn på reparasjon 3 ganger for samme feil før du kan heve kjøpet. Det er fullstendig feil. Varen må inn på reparasjon 2 ganger for samme feil. 3. gangen samme feil konstateres kan man heve kjøpet.

 

Herregud mann, ta på deg lesebrillene neste gang :roll:

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Så komplett.no tok en stripe innom her tidligere idag, så kanskje de kan det? Men ikke narr meg til å ta gleden på forskudd her nå :D i første omgang må vi finne en måte å indoktrinere itbutikken til å kunne eget fag, før pris er aktuelt.

 

Joda vi er enige om det Alastor. Den 3dje gangen skjermen ryker er den jo da det 2ndre reperasjonsforsøket mislykkes, og ettersom symptomene er de samme, mener jeg at jeg er kommet til det stadiet.

 

Synes forøvrig ITbutikken burde se den røde linjen her også. Er jammen ikke bare bare å frakte en 40kilo tung pakke rundtom heller . Er temmelig sikker på at mange butikker iallefall ville sett igjennom fingrene hvis feilen skulle vise seg å være av bittelitt forskjellig komponenttype så lenge symptomene er av samme art (som sagt, feilen er jo praktisk talt av samme art teknisk og. Skal man gjøre det samme hvis forskjellig type eiker på et sykkelhjul knekker sammen også?). Hadde de vært imøtekommende den første gangen hadde de gjerne fått en fornøyd kunde som varer, men det er tydeligvis ikke noe de er ute etter, det vet vi jo allerede :thumbdown:

Hvordan får du sendt denne med posten?25 kilos grense hos de.

Lenke til kommentar
Pkt. 1

 

Nå skal ikke jeg være for bastandt på dette , men må si det er veldig rart om du får igjen den prisen du betalte . Tenk deg at du i dag kjøper et grafikkort som koster 5000 kr om et år koster dette 2000 kr og er umulig å skaffe , i mellomtiden er det kommet et nytt og mye bedre kort til 5000 kr det vil da soi at du skal kunne få en "tilfeldig " feil på kortet ditt og kreve pengene tilbake og så kjøpe det nye kostnadsfrit , det samme gjelder jo for skjermer ,du får jo en bra lcd i dag for det en ctr kostet for 2-3 år siden , dermed kan jo folk begynne å spekulere i gratis oppgraderinger om en får den "gamle" prisen tilbake til en hver tid .

 

 

Pkt. 2

 

EDIT. Det står også dette i samme loven som det refereres til tidligere.

 

SITAT:

 

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

 

SITAT SLUTT.

 

gjengs pris for tingen på hevingstidspunktet :hmm:

(Dette er en hypotetisk diskusjon som bare gjelder dersom det foreligger en mangel)

 

 

Ad pkt. 1

 

Ja, det er det jeg sier. Og som du selv konkluderer med så er dette urimelig for den "stakkars" selgeren. Selgerens interesse er ivaretatt i § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Han kan gi en ny skjerm/tillsvarende minst like bra dersom han mener dette vil være mest tjenlig for seg. Men dette er noe selgeren må tilby/forlange.

 

Ad pkt. 2

 

I lover er det ofte kapitteloverskrifter og de gir en hvis pekepinn på hva kapittelet omhandler. Samtidig blir disse ofte brukt som en "formel" da flere paragrafer kan vise til kapittelet. Ofte kan man ikke bruke kapittler/paragrafer som selvstendig hjemmel uten at det følger av "formelen." F.eks.

 

§ 33 om erstatning "Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11."

 

Den paragrafen jeg henviste til stod i

"Kapittel 10. Fellesregler om heving og omlevering"

 

Og du trekker frem § 53. Beregning av prisforskjell ved heving som står i

"Kapittel 11. Fellesregler om erstatning. "

 

§ 52. Erstatningens omfang

 

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet.

 

Legg merke til økonomiske tapet. I vårt tilfelle vil ikke kjøper ha noe økonomisk tap fordi varen har fallt i verdi i steden for å stige i verdi. Han har heller ikke gjort et dekningskjøp som var dyrere en kjøpesummen. Vi trenger derfor ikke å komme frem til noen prisforskjell da det ikke er noe økonomisk tap.

 

For å gjøre en lang historie kort så er denne paragrafen du viser til bare aktuell der varen har steget i verdi. Eller man på annen måte ikke får full dekning ved å få tilbake kjøpesummen.

 

Vi snakker om heving og du trekker frem en usammenhengende setning som omhandler erstatning. Derfor Snekker'n er vi ikke uenige om pris. Jeg har rett :thumbup:, du tar feil :thumbdown: Derimot bør webshopen dersom de er fornuftige forlange å få omlevert.

Lenke til kommentar
Har en Viewsonic p225f 22" CRT skjerm som ble kjøpt (dessverre) hos itbutikken.dk for et par år tilbake.

 

Det er nå i senere tid jeg har fått problemer med denne skjermen. Plutselig ble det svartskjerm og den dro med seg hele strømkursen den stod på i søla --> Med en gang jeg satte støpselet i, røk sikringen med påfølgende smell og svilukt fra skjermen. Jeg kontaktet så itbutikken, og fikk beskjed om å sende til infocare. Skjermen gikk gjennom en reperasjon hos infocare, men streiket etter 10min drift og jeg måtte sende den inn igjen. Jeg sendte den inn igjen, og fikk en såkalt "erstatningsskjerm" som nå har strøket med og har de samme symptomene! Dette er to reperasjonsforsøk. Ikke det jeg hadde planlagt da jeg punget ut over 7 laken for herligheten. Jeg bestemte meg for at nok fikk være nok. Lei av å slite og drasse på dette 22 tommers monsteret frem og tilbake til postkontoret, og av all nedetid og frustrasjon den skapte. Jeg sendte en mail til itbutikken.no og krevde å få hevet kjøpet. Fikk til svar:

 

----------------------------------------------------------------

Hei

 

Jeg har haft en snak med Infocare i Norge vedr. din skærm.

 

Infocare oplyser at skærmen er repearetet for 2 forskellige ting:

 

ACTNR: 263128

Horisontal afbøjning repareret

 

ACTNR: 275605

Vertical afbøjning repareret

 

 

Der er altså ikke tale om den samme fejl, hvorfor du ikke kan hæve købet jf.

infocare norge.

 

Jf. Leif Arne Melgaard hos Infocare Norge, bedes du således venligst sende

skærmen til reperation hvis du ønsker den repareret.

 

Vi må således henholde os til Infocares udtalelser og afvise dit krav.

 

Til din information, skal jeg desuden oplyse dig om at ITbutikken ikke mere har

reklamationsforpligtigelser vedr. skærmen overfor dig. Da de 2 år nu er passeret

---------------------------------------------------------------

 

Jeg er som nevnt, ufattelig lei dette tullet og har lyst til å heve kjøpet, hva bør jeg gjøre? Jeg er ingen skjermtekniker, men går ut ifra begge deler henger sammen på noen måte, eller inngår i en større "del" av skjermen. Er virkelig hensikten med denne loven at man kan sno seg unna ved å dele inn skjermen i små tekniske soner og påstå at feilen ikke er den samme?

 

Forøvrig vil jeg advare mot itbutikken på generelt grunnlag. Bare tull og fjas med dem fra første stund. Da jeg kjøpte skjermen ca 7,5k gikk den ned til 5,5k over dagen etterpå. Mailet og snakket i telefon med gutta som skulle fikse saken, men mailsvarene uteble. Til slutt nektet de på at noe hadde skjedd. Endet opp med å betale 2000 mer enn jeg etter mitt skjønn burde. Har nemlig erfart at her i gården unnlater man å svare på ting man ikke gidder konfronteres med. Og lyver over en lav sko for å sno seg unna. :thumbdown:

 

Og den LATTERLIGE henvisningen til 2 års reklamasjonsrett har jeg tatt opp med dem før. Vist til samtaler med forbrukerrådet der man stiller det retoriske spørsmålet "Er det meningen at man skal bytte skjerm annenhvert år?", men på arrogant vis overser de det og gjentar at det er 2års reklamsjonsrett på dataskjermer. :nei: Blir bare så j***** sinna, irritert og frustrert når de holder på på den måten. Hold dere unna hele møkkasjappa, her er det nemlig IKKE om å sette kunden i fokus. Så fort det klirrer i kassa er du luft for dem og kan glemme alt som heter empati og ståpåvilje for å få fornøyde kunder.

 

For å ha det sagt har jeg også mine mistanker om i hvilken grad infocare faktisk siteres i mailen eller om de er en "scapegoat/tryne-skjold" itbutikken bruker som ballast i sine uttalelser. (da mener jeg for eksempel "jmf. ditt og jmf. datt). Men la nå oss først la konspirasjonsteoriene ligge og ta for oss sakens enkle fakta; er det mulig å hente noe der?

 

Så nå hadde jeg satt umåtelig pris på om noen her inne kunne hjulpet meg med å få has på disse svina, 7500 er mye penger for en student, og jeg er rådløs ang hva jeg skal gjøre videre. :dontgetit:

 

 

På forhånd takk, hilsen "oppgitt" :(

et lite hjertesukk her

 

Kan du ikke neste gang du ønsker å klage på et nettbutikk legge ved alle fakta og så holde disse injuerende beskyldningene dine for deg selv. Dette forumet har blitt mer og mer forsøplet av at alle og enhver som er misfornøyd med noe "spyr" ut usakligheter uten at noen gjør noe med det :nei:

 

I ditt innlegg så beskylder du denne nettbutikken for å lyve for deg, de er en "møkkashappe" og til slutt så antyder du at de har forfalsket rapporter fra Infocare.

Egentlig synes jeg det er merkelig at ingen moderatorer her har slettet hele tråden, Hardware.no er vel ansvarlig for inneholdet på dette forumet og det er grenser for hva som kan gjemmes bak såkalte bruker erfaringer.

 

Jeg sier ikke at du ikke har en god sak og at denne butikken kan ha behandlet deg dårlig men det er ingen grunn til at du skal synke til et så lavt nivå som du har gjort her synes nå jeg :)

 

mistforstå meg rett jeg håper du vinner frem, men gjør det med stil ikke slik som dette :thumbdown:

Lenke til kommentar
Du kommer ingen vei med denne saken, skjermen må inn på reparasjon 3 ganger for samme feil før du kan heve kjøpet. Og det må være innenfor garantiperioden, og det vil bli et rabalder uten like.

Jeg tipper at du vil bli sittende med skjegget i postkassa i denne saken.

Fullstendig feil. Den må være inne på reparasjon 2 ganger for samme feil innen reklamasjonsfristen.

 

Påstanden var jo så feil som den kunne få blitt :tease:

denne er vel rimelig bra, du tyner han fordi du mener han tar feil så er det vel deg som ikke vet hva du prater om :thumbdown:

 

hvis en gjenstand er inne for samme feil 2 ganger, så skal den sendes inn en 3. gang for å konstatere at det er samme feil, DA kan kjøper evnt. heve kjøpet

Har du prøvd å lese hva som blir skrevet før du prøver å leke smart?

 

Personen jeg svarer sier at varen må inn på reparasjon 3 ganger for samme feil før du kan heve kjøpet. Det er fullstendig feil. Varen må inn på reparasjon 2 ganger for samme feil. 3. gangen samme feil konstateres kan man heve kjøpet.

 

Herregud mann, ta på deg lesebrillene neste gang :roll:

lol, du klager på at jeg gjør det samme som deg :thumbup:

 

vi mener det samme så np her

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg forsvare itbutikken, men kanskje dere burde se saken litt fra deres side også?

 

Forøvrig, angående at selger kan kreve fradrag i utbetalingen for faktisk bruk ved en evt. heving; Noe man ofte tar utgangspunkt i for å sette "gjengs" pris/verdi er normal avskrivning. - Normal avskrivningstid på datatutstyr er ofte 2 år, slik at etter 2 år vil utstyret kun ha en skjønnsmessig restverdi (nytteverdi).

 

Det kan muligens være at man som forbruker gjennom en rettsak kan få satt en høyere verdi, evt hva det koster å skaffe en tilsvarende skjerm i dag - med skjønnmessig fratrekk for reell bruksfordel.

 

Hvis itbutikken skulle godta hevning av kjøpet og betale tilbake kjøpesummen så ville det være det samme som at de tapte 7500,- - rett ut av vinduet. - Hvis de er gode til å selge har de kanskje en bruttodekning på alt salg på ca 10% (neppe), og det betyr at de da må selge varer for 100.000 for å dekke inn dette tapet. - Begynner det å høres urimelig ut?

 

Uansett, - det er jo utrolig dårlig av itbutikken at de ikke viser vilje til å løse saken. - hvis du som kunde prøvde å heve kjøpet så burde de jo prøve å foreta en "skadebegrensning" - evt å tilby deg en ny bytteskjerm + en kompensasjon eller lignende.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Vel her er litt delte meninger og ingen ser ut til å ha det helt klare fasitsvaret på alt , men det er ingen grunn for noen å trekke seg opp for det , la kranglingen ligge så beholder vi tråden .

:love:

 

 

Tar meg den friheten og oppsummere tråden.

  • 1. Du har trolig ikke rett til å kreve å heve _enda_
  • 2. Dersom du har rett til å heve har du rett på kjøpesummen + renter - nytten av tingen
  • 3. Hevingskravet i pkt. 2 kan og bør bli møtt med tilbud om en ny tilsvarende skjerm.

 

(Alt bryderi man har reduserer nytten man har av tingen.

Lenke til kommentar

Må bare le litt når det ble nevnt at ekspertene jobber i Infocare. Infocare er en stor vits sånn jeg ser det. En kompis av meg hadde feil på sin Samsung Syncmaster 172, og joda, dere kan sikkert gjette, han måtte sende inn skjermen inn på nytt første gang, andre gang fikk han en annen skjerm, og måtte sende inn på nytt med nesten identisk feil på den, og tredje gang fikk han en "nybrukt" skjerm, hehe, samme feil atter en gang. Jeg tror denne firmaen har null kontroll over hva de sender ut til kundene, det er nesten som om de har en god statistikk over folk som ga seg og ikke gidder å sende inn skjermer lenger. Så rådet mitt er, sender den jævla skjermen tilbake og etter 3 ganger skal du begynne å være skikkelig forbanna på infocare og true å gå til forbrukerrådet om de ikke sender deg en ny en, det var slik min kompis fikk en skjerm som tilslutt fungerte. Konklusjon: Infocare består av en gjeng med inkompetente servicefolk med utdanning på vgs elektro nivå og så skal de fikse ting som krever kanskje en M.Sc. Dette blir helt feil gitt. Just my 2 cent.

Endret av ironfist
Lenke til kommentar

Du har ikke rett til en ny skjerm umidelbart. Forhandler har rett til to avhjelpsforsøk. Hvis du sender inn skjermen og den lar seg reparere så må du bare ta til takke med det. Selv om det er samme feilen som har oppstått på begge skjermene. Men hvis de ikke klarer reparere den, kan de tilby en ny, men dette kan du avslå og heller kreve pengene igjen.

 

Har hatt samme case med en Dell Router, første gangen fikk jeg ny og syntes det var greit. Fikk tilbud om en ny andre gangen også, men jeg ba om å få igjen pengene, siden dette var andre avhjelpsforsøket dems. Tok vell et halvt år ellerno, men sånn går det når jeg bruker like lang tid som dem på å svare mail. Hadde Økonomi og IT i førstklasse, da lærte vi om kjøpsloven og sånt.

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Reklamsjon er ikke absolutt. Så jeg ville trå litt mer forsiktig her.

IT Butikken har etter min mening fulgt opp sine forpliktelser fram til nå.

Ved bruk av infocare har de i 3 ulike tilfeller forsøkt å rette feilen uten kostnad for deg.

Muligheter ligger jo også at det kan skyldes feil på ditt elektriske anlegg.

Innemiljø på stedet hvor skjermen har stått. Støv sammen med høyspent kretser. Brukers plikt til å sjekke dette i skjermens leve tid.

Muligheter at feil på tilkoplet utstyr, eller gjennom dette.

Forbrukerportalen har klageskjema som kan brukes.

Tross alt er det IT butikken du må komme til enighet med. Å toppe saken nå tror jeg faktisk du taper på.

Lenke til kommentar
Forøvrig, angående at selger kan kreve fradrag i utbetalingen for faktisk bruk ved en evt. heving; Noe man ofte tar utgangspunkt i for å sette "gjengs" pris/verdi er normal avskrivning. - Normal avskrivningstid på datatutstyr er ofte 2 år, slik at etter 2 år vil utstyret kun ha en skjønnsmessig restverdi (nytteverdi).

Den regnskapsmessige og skattemessige avkrivningsatsen for datamaskiner 30% (skal saldoavskrives, går mot null som grense).

 

Dette kan egentlig ikke brukes som noe argument om datamaskiners levetid, siden det er mange andre hensyn som begrunner avskrivningsreglene.

 

Til sammenligning er avksrivningen for biler 20%

Lenke til kommentar
Hadde Økonomi og IT i førstklasse, da lærte vi om kjøpsloven og sånt.

Nå er det forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven, som gjelder på nye kjøp da. Og forhandler kan forsøke å rette samme problemet 2 ganger før du kan kreve nytt produkt. 3. gang samme feil påvises kan du kreve nytt produkt eller kjøpet hevet.

Lenke til kommentar
Hadde Økonomi og IT i førstklasse, da lærte vi om kjøpsloven og sånt.

Nå er det forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven, som gjelder på nye kjøp da. Og forhandler kan forsøke å rette samme problemet 2 ganger før du kan kreve nytt produkt. 3. gang samme feil påvises kan du kreve nytt produkt eller kjøpet hevet.

Bare for å kverulere så kommer forbrukerkjøpsloven under "og sånt", siden det var kjøpsloven vi i hovedsak gikk gjennom. :)

 

Men riktig det du sa, og jeg prøvde si. Databutikken har rett til å reparere varen 2 ganger. Du kan først kreve pengene tilbake 3. gangen den går i stykker. Unntaket er hvis varen ikke lar seg reparere på 2. forsøket. Da kan du kreve pengene tilbake, istedenfor å få en ny vare.

Endret av torsvb
Lenke til kommentar
Hadde Økonomi og IT i førstklasse, da lærte vi om kjøpsloven og sånt.

Nå er det forbrukerkjøpsloven, og ikke kjøpsloven, som gjelder på nye kjøp da. Og forhandler kan forsøke å rette samme problemet 2 ganger før du kan kreve nytt produkt. 3. gang samme feil påvises kan du kreve nytt produkt eller kjøpet hevet.

Bare for å kverulere så kommer forbrukerkjøpsloven under "og sånt", siden det var kjøpsloven vi i hovedsak gikk gjennom. :)

 

Men riktig det du sa, og jeg prøvde si. Databutikken har rett til å reparere varen 2 ganger. Du kan først kreve pengene tilbake 3. gangen den går i stykker. Unntaket er hvis varen ikke lar seg reparere på 2. forsøket. Da kan du kreve pengene tilbake, istedenfor å få en ny vare.

Det må også presiseres at denne regelen gjelder for samme feil. F.eks., dersom du får en SMART-feil på harddisken på din Dell PC, kan de reparere den 2 ganger uten at du kan kreve ny PC. Om du får den igjen etter 2. reparasjon, og du får ødelagte sektorer på harddisken, så betyr ikke det at du kan kreve en ny PC eller heve kjøpet, da det ikke er samme feil som den har vært fikset for før.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Ring og hør hva forbrukerrådet har å si hvis du ikke har gjort det, da vel. Det er mange her på forumet som har gode råd og god innsikt i hvordan forbrukerloven fungerer, men det er også en del synsing og delte meninger om enkelte ting her, så det er fort gjort å bli litt forvirret.

 

Tror ærlig talt du kan spare en god del tid og frustrasjon ved å la ekspertene (forbrukerrådet) se nærmere på denne konkrete saken, og råde deg til hvordan du bør gå frem videre. De vet hvilke rettigheter du har bedre enn mange andre, og basert på sine erfaringer med mange tidligere saker kan de trolig komme med gode råd om hvordan du bør håndtere denne spesifikke saken videre, slik at tingene går riktig for seg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...