Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Ok, here we go

 

Først, så stemmer det folk sier at dersom du skulle få heving så blir bare en del av beløpet tilbakebetalt. Nytte av bruk skal du betale for, og det vil ikke bli så rent lite i et slikt tilfelle. Dessuten, når det her er snakk om rente, er ikke dette på grunnlag av kjøpsdato, slik flere tror. Det er rente i fra det øyeblikk du reklamerer, eller det blir enighet om heving. Litt usikker, men du kan glemme at det er fra dag én.

For deg vil det nok være best å få reparert skjermen, da har du ihvertfall en dyrere skjerm som faktisk bør funke dersom den blir reparert, hvis det viser seg å være en kjent feil som dem kan rette.

 

Videre må jeg få fortsette med å si at du er ekstremt lite handlekraftig da andre må sette opp forslag til deg, og bekrefte alt du skal gjøre. Det blir ikke bedre med at forslagene er heller dårlige. Du er også kun enig når det går med strømmen, men har folk et motargument skal dem bare ha seg unna. Du må tåle å høre at folk er uenige her.

 

Synes ikke reaksjonen fra butikken er overilt i det hele tatt, da dette er et håpløst tilfelle (kjøper)

1. Frekke svar er ikke ulovlig

2. Mangel på respekt av kunde er ikke ulovlig. Her blir du nok møtt i døra.

3. Mangel på respekt av lovverk?? De har loven i sin fulle rett når du NEKTER å gjøre som de ber om. De har altså gjort det som står i det som står i sin makt, hva mer kan du be om? De lager ikke nye lover og regler for at en bestemt kunde skal kunne gjøre som han vil. Regelverket slår begge veier, og stopper når kunden stopper, og da skal ikke selger pushe på dette. Da har du som kjøper godtatt utfallet. Du kan heller ikke holde tilbake varen slik at ikke selger får mulighet til å utbedre. Ser at du har spurt om heving allerede etter feil én. Dette er alt for drøyt.

Du sier selgeren skalv i buksene og måtte sende det til sjefen. Hva med å snu på det... "sjef, se på dette idiotiet!"

 

Dette går nok på skogen for deg som kjøper uansett. Det beste du kan håpe på er at varen repareres.

 

Flere her snekrer luftslott som bare det, skal ikke nevne navn, men slik er ikke virkeligheten.

Forbrukerrådet er glimrende!! Greit nok, dem hersker ikke over himmel og jord, men kan gi mange ganger bedre råd enn nevnt her, og at du velger å sende ørten meldinger her er en gåte for meg. Forbrukerrådet vet konkret hvordan man skal gå frem, og ikke bare fabler om at sånn og sånn KAN det være. De kan heller ikke vite alt om alle varer når du tar en hastig telefon. Hadde du hatt interesse av å høre på dem hadde du antakelig fått den hjelpen du hadde trengt. Har brukt dem én gang, og det gikk bare lekkert. Og at ingen hører på forbrukerrådet er bare vås, da disse vet konsekvensene for begge parter, og hvordan dette bør håndteres videre. Det gambler butikken sjelden på, dersom de ikke har en sterk sak, MEN... det har de her.

 

Det heter seg videre at man har (garanti)/reklamasjonsrett som om handelen hadde foregått i Norge/EØS, noe den uansett har gjort da bedriften har butikk her. Og garantien vil uansett bare være et gode som kommer på toppen av reklamasjonen.

 

Du sier du vil unngå å sende den inn 20 ganger, og det må du heller ikke. Butikken ser nok helst også at saken blir ute av verden så fort som mulig, men ser ikke bortifra at de nå regelrett har satt seg på bakføttene på grunn av din oppfarenhet. Du er rett og slett frekk: "når sa jeg at den skulle repareres?" Det kommer frem her hva dine intensjoner er, spes etter du hadde krevd heving allerede ved feil 1.

 

Det er ingenting som heter tilbakeholdsrett når det gjelder reparasjon. Hva skal du holde den tilbake for, du har allerede betalt?!?! Tilbakeholdsrett gjelder avtalebrudd e.l. hvor du kan tape på å gi den fra deg, noe du ikke gjør her. I motsetning til hva du tror er ikke butikken forbrytere. Hvis du lar dem ordne opp i en sak de egentlig ikke råder så veldig mye over vil du se at det ordner seg. At de ikke råder over den sier jeg fordi:

1. De videreselger en vare og har ikke solgt sjela si for å holde den gående i all evighet etter salget.

2. De kan ikke trylle den iorden i stua di.

 

Legg deg heller flat, din nisse, og la det gå sin gang. Og du skjønner det fortsatt ikke: DET ER REPARATØR SOM MÅ FINNE UT OM SKJERMEN ER ØDELAGT, ikke en selger/resepsjonist/gjøgler/klovn/bestefar.

 

Til sist, du sier dem snøt deg for 2.000 kroner. Vel, det er da slik i dag at vi gjør handler, noen gode og noen dårlige. Skal du ha garanti på absolutt alt du gjør her i verden må jeg her og nå advare deg om at du kommer til å gå på mang en smell.

 

Noen nevner at bærbare ting også har 5 års reklamasjon, og sier at disse ikke bør ha det da de kastes i gulvet eller utsettes for kulde. Vel, tv'en din har det tryggere, men du kaster den da ikke i gulvet?! Det dreier seg fortsatt om normal bruk, og det er ikke normalt å kaste rundt på en bærbar datamaskin. Kast tv'en din i gulvet, si det som det er, og spør butikken om du får det på reklamasjonen: NEPPE.

 

Avslutningen her er at det har vært bare TØV rundt dette, og fy pokker har jeg ikke lest alt sammen... bah.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen nevner at bærbare ting også har 5 års reklamasjon, og sier at disse ikke bør ha det da de kastes i gulvet eller utsettes for kulde. Vel, tv'en din har det tryggere, men du kaster den da ikke i gulvet?! Det dreier seg fortsatt om normal bruk, og det er ikke normalt å kaste rundt på en bærbar datamaskin. Kast tv'en din i gulvet, si det som det er, og spør butikken om du får det på reklamasjonen: NEPPE.

Må bare nevne en morsom episode i forbindelse med dette. Var en gang med og holdt et arrangement der en av lekene utendørs gikk ut på å kaste en (utrangert) bærbar PC lengst mulig. Ca. 80 deltakere og gjett hva, når konkurransen var over og PC'en ble forsøkt startet opp fungerte den fortsatt perfekt :D

Lenke til kommentar
Først, så stemmer det folk sier at dersom du skulle få heving så blir bare en del av beløpet tilbakebetalt. Nytte av bruk skal du betale for, og det vil ikke bli så rent lite i et slikt tilfelle. Dessuten, når det her er snakk om rente, er ikke dette på grunnlag av kjøpsdato, slik flere tror. Det er rente i fra det øyeblikk du reklamerer, eller det blir enighet om heving. Litt usikker, men du kan glemme at det er fra dag én.

I og med at du legger hodet ditt på hoggestabben og i tillegg skriver så godt skal jeg personlig svinge øksa litt.

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring. (Fellesregler om heving og omlevering)

 

Til og med en med minimal juridisk forståelse vil skjønne hvor du tar feil dersom de skumleser loven. Og en person med grunnskole som ikke skjønner innholdet vil ha store problemer senere i livet dersom de ikke har noen til å hjelpe seg.

(NB, les særlig siste setning.)

 

 

Regelen er ikke alltid så rimelig, men slik har Stortinget bestemt at det skal være. Problemet er at rentesatsen er alt for høy (misligholdsrente). Siden man kan komme relativt uskyldig opp i en misligholdssituasjon (itbutikken).

 

 

Så dersom ~ison får gjennomslag for at han har rett til å heve vil han tjene urimelig mye på det, men selvfølgelig blir timebetalingen ganske dårlig når man ser hvor mye innsats han har lagt ned i denne tråden.

 

Er nesten fristet selv til å ta en telefon til forbrukerombudet for å diskutere saken. Er ikke sikker på at jeg får samme svar som ~ison har fått.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar

Ok, skal faktisk gi meg på den der, uten at jeg er 100% enig. Resonnementet er vel som følger: pengene forrenter seg i selgerens hånd, altså penger som ville forrentet seg i kjøpers hånd dersom handelen ikke hadde vært gjennomført.

 

Uansett er det heller tvilsomt at det kommer så langt som det der, med en kjøper som legger "feller" for selgeren, og da baller det til for seg selv. Så får man se da, om ikke 5 års-fristen også går ut :)

 

(NB, les særlig siste setning.)

Var denne myntet på meg, må jeg bare få si at jeg ikke hadde lest den loven der, dels fordi jeg ikke gidda, dels fordi jeg var lei av hele tråden.

Noe med posten min var å ende hele tråden slik at folk skal slippe å lese alt slik som jeg gjorde :)

Lenke til kommentar
Noe med posten min var å ende hele tråden slik at folk skal slippe å lese alt slik som jeg gjorde :)

Det kan du bare glemme. Hadde en måneds fri i desember, men trodde ikke den skulle overleve så lenge uten at noe faktisk har hendt. Nå skal jeg lese tråden til the bitter end.

 

 

Med mindre Itbutikken blir lei alt maset og frivillig går med på ~ison sitt krav så kommer denne tråden til å vare i flere år.

 

Dersom man skal få en rettskraftig dom og saken går helt til Høyesterett så tar det i hvert fall 3 år. Så får vi bare håpe det er norsk verneting. Ser for meg at begge parter får en hel del hjelpeinterventer (i og med at enkelte aspekter er meget prinsippielle) så saksomkostningene blir minimale.

 

Dersom en moderator skulle finne på å stenge denne tråden ville jeg sett på det som maktmisbruk.

Lenke til kommentar

Sitter her og ser på posten til dobbeltmann nå. Vurderer å svare på alt pisset, men har verken tid eller krefter å kaste vekk på et så feigt angrep fra en som tydeligvis må regge seg på nytt (derav navnet og 1 inlegg) for å spy ut så mye galle, akkurat nå.

 

Får bare håpe de fleste som virkelig har lest denne posten gjennomskuer idiotien så jeg kan spare meg.

Lenke til kommentar

Nå er det en gang slik at alle reagerer på de 22 sidene med crap som er dukket opp her. Synes du virkelig det er rart at det kommer tilbakemeldinger? De aller fleste er vel enige med meg her, men du vil ikke innse det.

 

At du synes registreringen min er merkelig stiller jeg meg spørrende til. Nicket har jeg brukt på flere forum, og det jeg opprinnelig skulle ha her var opptatt.

Synes heller ikke noen her skal være nedlatende slik som det der, å kalle folk for idiot i en post hvor de spør etter hjelp hører ikke hjemme noen plass. Posten min er like mye ment som hjelp som noe annet, fordi du ikke trenger hjelp slik som situasjonen er nå. Butikken er kanskje ikke slik du forventer, men sannelig har de støtt på en krevende kunde. At jeg dessuten prøver å forklare deg hvorfor du IKKE har noe problem her, må da også ses på som et hjelpende svar like mye som folk dikter opp løsninger som skal gi deg gull og en vanvittig mengde grønn skog.

 

Og, jeg verken tror, jeg faktisk HÅPER, at butikken ikke gir etter. Dels fordi man ikke kan kreve ditt og datt fra dag én, dels på grunn av all drittkastinga.

 

Tilbake til punktet hvor deg gjelder renter: skulle du mot formodning få hevet kjøpet, og får penger tilbake, må det da være det samme om du får 4500 kroner eller om du får 4550 kroner, vær glad til.

 

Så, istedenfor å kjefte på alle kan du heller ta til deg det som folk kommer med her, for en del er fornuftig, og gjenspeiler hvordan verden faktisk er.

 

Edit: og fortell meg hva som er piss.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Med mindre Itbutikken blir lei alt maset og frivillig går med på ~ison sitt krav så kommer denne tråden til å vare i flere år.

 

Dersom man skal få en rettskraftig dom og saken går helt til Høyesterett så tar det i hvert fall 3 år. Så får vi bare håpe det er norsk verneting. Ser for meg at begge parter får en hel del hjelpeinterventer (i og med at enkelte aspekter er meget prinsippielle) så saksomkostningene blir minimale.

 

Dersom en moderator skulle finne på å stenge denne tråden ville jeg sett på det som maktmisbruk.

et par kommentarer her, itbutikken har gitt klart uttrykk at de er ferdige med denne saken så det du nevner skjer ikke

 

tydelig at du ikke helt har fulgt med her når du tror at denne saken evnt. ender opp i høyesterett, trådstarter evner ikke engang å levere inn skjermen til undersøkelse og dermed så er denne saken her død og gravlagt

 

maktmisbruk å stenge denne tråden? det eneste så skjer nå er at nye folk kommer til og sier akkurat det samme som andre har sagt før, det er null fremgang bare samme greia over og over :no:

Lenke til kommentar
tydelig at du ikke helt har fulgt med her når du tror at denne saken evnt. ender opp i høyesterett, trådstarter evner ikke engang å levere inn skjermen til undersøkelse og dermed så er denne saken her død og gravlagt

 

maktmisbruk å stenge denne tråden? det eneste så skjer nå er at nye folk kommer til og sier akkurat det samme som andre har sagt før, det er null fremgang bare samme greia over og over :no:

1. Trådstarter "er på vei" til å sende inn skjermen. Han er i gang med å "klargjøre" dette oppdraget. Den malen som noen skrev, så fantastisk bra ut, men så så jeg på nicket, og oppdaga at det (selvsagt) var for godt til å være sant. Men om hr ~inso hadde brukt det som mal, så hadde det vært en nyhet i seg selv.

 

2. Det hadde vært GROV makmisbruk å stenge denne tråden. Det er fordi det er en høyst interessant tråd og ikke minst informativ og svært underholdende. Det viktigste er at det er progresjon i denne tråden/saken. Derfor hadde en brutal avstengning av denne tråden vært en skam. Men, det skjer ikke enda.

 

Jeg er uenig i at det er "bare samme greia over og over".

 

- Fremtiden er spennende

Lenke til kommentar

Jeg ser i tillegg at det er enkelte som uttaler seg om andres språkbruk og oppførsel, som selv synker ned i søla og virkelig slenger rundt seg med nedlatende formuleringer og ordspill.

 

Er det virkelig nødvendig? Hva er poenget med korreks eller kritikk på dette for så å gjøre det samme selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1. Trådstarter "er på vei" til å sende inn skjermen. Han er i gang med å "klargjøre" dette oppdraget. Den malen som noen skrev, så fantastisk bra ut, men så så jeg på nicket, og oppdaga at det (selvsagt) var for godt til å være sant. Men om hr ~inso hadde brukt det som mal, så hadde det vært en nyhet i seg selv.

Hvilket oppsett henviser du til? TEE sitt? bruker den hvis jeg får svar tilbake fra infocare at det ikke har trengt inn. sendte mailen jeg limte inn her på torsdag, venter på svar. ting skjer ikke på sekundet selv om jeg har tatt kontakt nemlig.

 

Etter jeg SA at jeg satte igang og kontaktet infocare har det jo kommet 10k idioter som forsøpler posten med syt om at jeg må sende den inn.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Hvilket oppsett henviser du til? TEE sitt? bruker den hvis jeg får svar tilbake fra infocare at det ikke har trengt inn. sendte mailen jeg limte inn her på torsdag, venter på svar. ting skjer ikke på sekundet selv om jeg har tatt kontakt nemlig.

 

Etter jeg SA at jeg satte igang og kontaktet infocare har det jo kommet 10k idioter som forsøpler posten med syt om at jeg må sende den inn.

Om du nå får svar på den mailen. InfoCare gidder nemlig ikke å bry seg med krangelen du har med ITbutikken. De bryr seg om hva du vil at de skal gjøre med skjermen. At du begynner å diskutere kjøpsloven med dem kan føre til at de ikke gidder å svare, siden de ikke har noe med dette å gjøre. InfoCare tar service- og diagnoseoppdrag. De har ikke solgt deg noen skjerm, og bryr seg følgelig heller ikke med heving av kjøpet.

 

Dersom de oppfattet at du vil ha postpakkelappen, så kommer denne i postkassen din, og ferdig med det. Da bør du skrive ut det jeg satte opp som mal og legge ved sammen med skjermen så de ser nøyaktig hva du ønsker de skal gjøre.

 

Den "sytingen" du viser til, er vel heller oppgitthet over hvor treg du faktisk klarer å være. Det er nå 2 uker siden du sa du skulle levere skjermen din, og den står fortsatt hjemme hos deg. Normalt tar hele prosessen med å få skjermen sendt inn, få en diagnose og så få skjermen hjem igjen under en uke.

 

Hvordan du enn vrir og vender på det ~inso, så er du treig med å få ting gjort, og du kan ikke skylde på andre enn deg selv for tiden det tar. Og uansett om det med vilje eller ikke, du fremstår som en ekstremt vanskelig og kverulerende kunde.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde bare å klargjøre situasjonen helt for Infocare, og komme med en forklaring på hvorfor jeg ville ha den kun diagnostert så jeg slapp evt. spørsmål om ditt og datt (nå hadde dette dessverre en motsatt effekt) som de begynte med første gang jeg bad om å få den hentet av budbil som sist gang (det gikk merkelig nok ikke an osv gikk det tid med til å forklare). Du kan godt mene at jeg burde spart meg, men utifra det jeg skrev skjønner jeg ikke hvordan de kan oppfatte det som jeg blander de inn i krangelen? Hvis de skal legge ut for en pakkelapp hvis jeg bare ønsker diagnose kunne det vært greit å forklare omstendighetene litt synes nå jeg.

 

Vel, det finnes ting som praktiske omstendigheter her i gården og (og jeg har ikke heltidsjobb med å besvare mails). Jeg har bla hatt to uker som har dreid seg endel om heldagsprøver.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Er ikke dette fikset opp i enda :eek:

 

På denne tiden her så hadde nok skjermen din vært ferdig reparert og i orden :!:

 

Du må få rompa i gir eller så mister du ALLE rettigheter og sitter igjen med en skjerm til 7000 som ikke virker :p

Lenke til kommentar
Jeg prøvde bare å klargjøre situasjonen helt for Infocare, og komme med en forklaring på hvorfor jeg ville ha den kun diagnostert så jeg slapp evt. spørsmål om ditt og datt (nå hadde dette dessverre en motsatt effekt) som de begynte med første gang jeg bad om å få den hentet av budbil som sist gang (det gikk merkelig nok ikke an osv gikk det tid med til å forklare). Du kan godt mene at jeg burde spart meg, men utifra det jeg skrev skjønner jeg ikke hvordan de kan oppfatte det som jeg blander de inn i krangelen? Hvis de skal legge ut for en pakkelapp hvis jeg bare ønsker diagnose kunne det vært greit å forklare omstendighetene litt synes nå jeg.

Du begynte å blande InfoCare inn i hevingsspørsmålet når du begynte å henvise til kjøpslover, la ved all korrespondanse med ITbutikken, og særlig når du i siste mail begynner å diskutere med dem om hvor mange ganger skjermen har vært reparert. Du insinuerer til og med at de skulle ha noen interesse i å spekulere på dette med bytteskjermer.

 

Hadde jeg sittet og mottatt disse mailene hos InfoCare hadde svaret mitt til deg ganske enkelt blitt:

 

Vennligst ta kontakt når du har bestemt deg for hva du vil at InfoCare skal gjøre. InfoCare er ikke part i denne saken, og har følgelig ingen bidrag å komme med.

 

Nå jobber jeg heldigvis hverken hos InfoCare eller ITbutikken.

 

Er du heldig, får du postpakkelappen din. Er du uheldig har InfoCare tatt den holdningen jeg viser til ovenfor. Jeg ser det ikke som usannsynlig at det er sistnevnte. At du ser ut til å bringe fram "den vanskelige" siden hos såpass mange butikker (lest flere tråder) og i tillegg InfoCare, burde du kanskje snart ta som et hint om egen fremgangsmåte når du skal kommunisere med noen?

Lenke til kommentar

Denne tråden begynner å gå over i det kjedsomme. Trådstarter har tydeligvis lyst til å være en kranglefant og krever langt mer enn det lovverket gir ham rett til.

 

Sakens kjerne er at trådstarter har hatt en skjerm inne til service to ganger. Det har da vært forskjellig feil begge gangene. For at han skal kunne ha rett til å heve kjøpet, må skjermen være defekt på samme måte som en av de tidligere gangene. Så må skjermen gå i stykker ENDA en gang, igjen på samme måte.

 

Lovverket sier at selger har 2 utbedringsforsøk for samme feil. Det har vært påstått at det holder med "samme feil for kunde" / "tilsynelatene samme feil" / "feil gir samme effekt for kunden" ,men dette står det ikke noe om i lovverket. Det står for så vidt ikke noe som motstrider at loven skal tolkes slik heller, men så vidt jeg veit har det ikke vært noen rettskraftig dom som sier hvordan loven skal tolkes.

 

Så inntil trådstarter kan grave opp en rettskraftig dom som forteller hvordan loven skal tolkes, har han KUN rett på å få reparert skjermen(i beste fall). Ble ikke skjermen defekt i sommer en gang? At saken har dratt ut så langt kan omtrent fullstendig tilskrives trådstarter og man kan begynne å tvile på om trådstarter faktisk har rett på utbedring i det hele tatt. Over et halvt år siden han fikk beskjed om å sende skjermen til Infocare for vudering, har den fremdeles ikke rikket seg en millimeter ... Makan til trenering, somling, krangling, flisespikkeri, tull og svada skal du lete lenge etter.

 

Loven sier at kunde skal hjelpe til, slik at utbedring av en mangel skjer så raskt og effektivt som mulig. Det har han ihvertfall IKKE gjort, uansett hvordan man ser det og hvem man holder med.

Lenke til kommentar

Paragraf 50 i Forbrukerkjøpsloven avgjør spørsmål om rente:

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

      Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

      Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

Sagt på norsk:

- Selger skal betale renter fra da mangelen ble rapportert

eller

- Selger skal betale renter fra kjøpsdato, men erstattningssum avkortes for den nytte kunde har hatt av gjenstanden siden kjøpsdato.

 

Det står ikke noe her om rentesatser eller hvor mye "nytte av bruk" er, men jeg tror "nytte av bruk" er langt større enn "rente" i denne saken. Trådstarter skal være VELDIG fornøyd med å få tilbake kjøpesum, (men det har han ikke krav på uansett. Se post over)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...