Fumle Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 http://www.dinside.no/php/art.php?id=84677 Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hurra! Debatten fortsetter, (men etter dette uten meg). SAMME MANGEL Etter å ha tenkt litt er jeg nærmere Forbrukerrådets standpunkt enn noen gang. Tidligere mente jeg man kanskje kunne dele en monitor inn i en håndfull soner, som trafo, billedrør, osv. Men en slik sondring avspeiles ikke i lovteksten, som ganske enkelt snakker om varens egenskaper. Monitorens helst sentrale egenskap er at den viser et bilde. Gjør den ikke det, savner den en egenskap og følgelig har den en mangel. Neste gang denne egenskapen bortfaller oppstår samme mangel. Tre svarte skjermer medfører at hevingsretten er etablert for lenge siden. (Prat om at horisontal sving-svong er noe annet enn vertikal ding-dong er både banalt og dessuten juridisk irrelevant). Og forøvrig; forestillingen om at VK2 elektro gir juridisk kunnskap utover det som følger av 5 ? 6 år på juridisk fakultet er også en vrangforestilling som trenger bearbeidelse. FRIST Nå begynner de pinadø å prate om fristen igjen! Til Sveinsel: Hvilken frist er utløpt? (Den absolutte, den relative, eller noe helt annet?) Og hvorfor?! Må jeg (på vegne av trådstarter, jeg skal ikke delta mer) få be om et juridisk fundert svar, ikke bare vrøvl og synsing. (Vær snill og ikke henvis til eposten fra ITbutikken, de folka der er ikke i stand til å se oppned på lovsamlinga). FORBRUKERRÅDET. Rådet har blitt disset. Der sitter altså en gruppe til dels høyt utdannede mennesker og uttaler seg om hvordan rettstilstanden vitterlig er. Man må forstå at de gjør dette etter beste evne og i beste mening. Verken staten som betaler gildet eller forbrukeren er tjent med et organ som tramper i gulvet og sier kunden har rett, uansett. Et slikt opplegg er jo det reneste fjolleri, og man kunne like gjerne ansatt en gjeng med dilettanter fra dette forum, hvis formålet var å fare med sludder. OPPFORDRING. La meg avslutte med en liten oppfordring til alle dem som spør selger, verksted eller i dette forum hvilken rett de har i henhold til loven: Ikke ta svaret for god fisk. Et lass av disse menneskene har ikke peiling på hva de prater om. Ved å lytte til dems påstander og råd risikerer man å gå glipp av rettighetene sine. Resignert hilsen, HH Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Forbrukertvistutvalget (= FTU)har i flere vedtak sagt at det ikke er noen prinsipiell forskjell på bærbare og stasjonære produkter. Hvilken planet lever disse folkene på? Et bærbart produkt utsettes da vitterlig for mye mer ødeleggende faktorer enn stasjonære produkter. Slag, støv, kulde/varme, kondens, mekanisk slitasje osv osv. Helt off-topic, men viser litt hvordan jurister ser på ting. Helt på viddene. Endret 13. januar 2005 av snole Lenke til kommentar
swazi_sb Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hvilken planet lever disse folkene på?Et bærbart produkt utsettes da vitterlig for mye mer ødeleggende faktorer enn stasjonære produkter. Slag, støv, kulde/varme, kondens, mekanisk slitasje osv osv. Helt off-topic, men viser litt hvordan jurister ser på ting. Helt på viddene. ...men skal da også være laget for å håntere disse påkjenningene. Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jaja. Finn opp et batteri som ikke blir påvirket av kulde og du vil revolusjonere verden. Finn opp et system som forhindrer kondens uten å kreve varmeelement i apparatet. Finn opp en legering som man kan lodde med lav nok temperatur til å ikke drepe komponenter og som samtidig tåler kondens uten å irre. (Ja, vet at gull kan brukes, men det er jo litt dyrt kanskje?) Sannheten er at det finnes produkter som er laget for å tåle mer. Se f.eks Nokia 5100 eller Sonys bærbare MD med "allværshus". Men vil du f.eks påstå at en HD-basert MP3-spiller tåler slag og fall i bakken? Eller legge din mobiltelefon ut i regnet, og tru at den har godt av det? Da vil du bli overrasket. Lenke til kommentar
swazi_sb Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Men vil du f.eks påstå at en HD-basert MP3-spiller tåler slag og fall i bakken?Eller legge din mobiltelefon ut i regnet, og tru at den har godt av det? Men dette er vel bruker feil, som ikke blir dekket ved reklamasjon? Endret 13. januar 2005 av swazi_sb Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Jaja. Finn opp et batteri som ikke blir påvirket av kulde og du vil revolusjonere verden.Finn opp et system som forhindrer kondens uten å kreve varmeelement i apparatet. Finn opp en legering som man kan lodde med lav nok temperatur til å ikke drepe komponenter og som samtidig tåler kondens uten å irre. (Ja, vet at gull kan brukes, men det er jo litt dyrt kanskje?) Sannheten er at det finnes produkter som er laget for å tåle mer. Se f.eks Nokia 5100 eller Sonys bærbare MD med "allværshus". Men vil du f.eks påstå at en HD-basert MP3-spiller tåler slag og fall i bakken? Eller legge din mobiltelefon ut i regnet, og tru at den har godt av det? Da vil du bli overrasket. Mobilen min har ihvertfall tålt 5 år relativt røff og fuktig bruk. Så det er neppe umulig å få til. Er ikke snakk om at det skal holde til dommedag heller. AtW Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Hvem har en mobiltlf som ikke detter en eneste gang i bakken i løpet av et par år? Tipper Ingen. Er det lett å påvise at en feil med et apparat skyldes slikt eller feilproduksjon? Nei. Det som da skjer er at 5 års reklamasjonsrett vil være helt banalt å sette på et bærbart produkt. Spesielt siden folk er ufattelig sløve med å følge bruksanvisningen. (Hvem bruker f.eks ikke mobiltlf ute selv når det er minusgrader?) Lenke til kommentar
lasus Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 Har en Viewsonic p225f 22" CRT skjerm som ble kjøpt (dessverre) hos itbutikken.dk for et par år tilbake. Det er nå i senere tid jeg har fått problemer med denne skjermen. Plutselig ble det svartskjerm og den dro med seg hele strømkursen den stod på i søla --> Med en gang jeg satte støpselet i, røk sikringen med påfølgende smell og svilukt fra skjermen. Jeg kontaktet så itbutikken, og fikk beskjed om å sende til infocare. Skjermen gikk gjennom en reperasjon hos infocare, men streiket etter 10min drift og jeg måtte sende den inn igjen. Jeg sendte den inn igjen, og fikk en såkalt "erstatningsskjerm" som nå har strøket med og har de samme symptomene! Dette er to reperasjonsforsøk. Ikke det jeg hadde planlagt da jeg punget ut over 7 laken for herligheten. Jeg bestemte meg for at nok fikk være nok. Lei av å slite og drasse på dette 22 tommers monsteret frem og tilbake til postkontoret, og av all nedetid og frustrasjon den skapte. Jeg sendte en mail til itbutikken.no og krevde å få hevet kjøpet. Fikk til svar: ---------------------------------------------------------------- Hei Jeg har haft en snak med Infocare i Norge vedr. din skærm. Infocare oplyser at skærmen er repearetet for 2 forskellige ting: ACTNR: XXXXXX Horisontal afbøjning repareret ACTNR: XXXXXX Vertical afbøjning repareret Der er altså ikke tale om den samme fejl, hvorfor du ikke kan hæve købet jf. infocare norge. Jf. Leif XXXXXXXXX hos Infocare Norge, bedes du således venligst sende skærmen til reperation hvis du ønsker den repareret. Vi må således henholde os til Infocares udtalelser og afvise dit krav. Til din information, skal jeg desuden oplyse dig om at ITbutikken ikke mer har reklamationsforpligtigelser vedr. skærmen overfor dig. Da de 2 år nu er passeret --------------------------------------------------------------- Jeg er som nevnt, ufattelig lei dette tullet og har lyst til å heve kjøpet, hva bør jeg gjøre? Jeg er ingen skjermtekniker, men går ut ifra begge deler henger sammen på noen måte, eller inngår i en større "del" av skjermen. Er virkelig hensikten med denne loven at man kan sno seg unna ved å dele inn skjermen i små tekniske soner og påstå at feilen ikke er den samme? Som i at: kan man kreve to reperasjonsforsøk for hver eik på et sykkelhjul? Forøvrig vil jeg advare mot itbutikken på generelt grunnlag. Bare tull og fjas med dem fra første stund. Da jeg kjøpte skjermen ca 7,5k gikk den ned til 5,5k over dagen etterpå. Mailet og snakket i telefon med gutta som skulle fikse saken, men mailsvarene uteble. Til slutt nektet de på at noe hadde skjedd. Endet opp med å betale 2000 mer enn jeg etter mitt skjønn burde. Har nemlig erfart at her i gården unnlater man å svare på ting man ikke gidder konfronteres med. Og lyver over en lav sko for å sno seg unna. Og den LATTERLIGE henvisningen til 2 års reklamasjonsrett har jeg tatt opp med dem før. Vist til samtaler med forbrukerrådet der man stiller det retoriske spørsmålet "Er det meningen at man skal bytte skjerm annenhvert år?", men på arrogant vis overser de det og gjentar at det er 2års reklamsjonsrett på dataskjermer. Blir bare så j***** sinna, irritert og frustrert når de holder på på den måten. Hold dere unna hele møkkasjappa, her er det nemlig IKKE om å sette kunden i fokus. Så fort det klirrer i kassa er du luft for dem og kan glemme alt som heter empati og ståpåvilje for å få fornøyde kunder. For å ha det sagt har jeg også mine mistanker om i hvilken grad infocare faktisk siteres i mailen eller om de er en "scapegoat/tryne-skjold" itbutikken bruker som ballast i sine uttalelser. (da mener jeg for eksempel "jmf. ditt og jmf. datt). Men la nå oss først la konspirasjonsteoriene ligge og ta for oss sakens enkle fakta; er det mulig å hente noe der? Så nå hadde jeg satt umåtelig pris på om noen her inne kunne hjulpet meg med å få has på disse svina, 7500 er mye penger for en student, og jeg er rådløs ang hva jeg skal gjøre videre. På forhånd takk, hilsen "oppgitt" i norge hadde da gått an trur eg,for da e vel noke sånn garanti greie Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Er jo det jeg jobber med; å få dem til å sjekke skjermen.. Tok bare det med telefonen til forbrukerrådet som en kurositet. Viser jo atdevirkelig mener det. og at det ikke bare var en feil på siden. At Forbrukerrådet hvirkelig mener det er det ingen som har tvilt på. Poenget er at så lenge ITbutikken ikke bryr seg om å følge Forbrukerrådets råd, så kan de mene hva pokker de vil. Det betyr ikke noe for din sak lenger uansett. Og om du jobber med å få levert skjermen, så ber du ganske enkelt om å få lappen du trenger for å sende den, og ikke noe annet. Du har allerede fortalt InfoCare hva de skal gjøre, og noe mer skal du ikke gjøre her. Ikke bland inn bytteskjermer, ikke bland inn hva den har vært inne for før, ikke bland inn hva du mener er galt, ikke bland inn hva Fobrukerrådet har sagt om symptomer og samme feil etc. Send inn skjermen, få en skriftlig utredning av hva som er galt samt servicerapportene fra de tidligere innleveringene. Vi ser jo at du nå også begynner å "krangle" med InfoCare. DROPP DET! Bare send inn skjermen og bli ferdig med uten noe mer egenskapt krøll. Dersom du faktisk nå fortsetter diskusjonen med InfoCare istedet for å bare få sendt inn skjermen, ja da kan ingen tro noe annet enn at du kverulerer og krangler med vilje, fordi du liker denne "offerrollen". Endret 13. januar 2005 av TEE Lenke til kommentar
~inso Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Vel vi får jo håpe de tar til fornuften når de skjønner at forbrukerrådet ikke er dummere enn at forbrukertvistutvalget vanker dersom de ikke føyer seg, de fleste gjør vel det? Hva betyr det for en bedrift at en sak tas opp i FTU? Noe arbeid for bedriften det gjelder? Hva skjer om de taper? Sanksjoner el lign? Endret 13. januar 2005 av ~inso Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 i norge hadde da gått an trur eg,for da e vel noke sånn garanti greie Det burde være en lov om at man skal lese hvertfall noen poster i en tråd på over 20 sider før man slenger inn svar på første post. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 FORBRUKERRÅDET.Rådet har blitt disset. Der sitter altså en gruppe til dels høyt utdannede mennesker og uttaler seg om hvordan rettstilstanden vitterlig er. Man må forstå at de gjør dette etter beste evne og i beste mening. Verken staten som betaler gildet eller forbrukeren er tjent med et organ som tramper i gulvet og sier kunden har rett, uansett. Et slikt opplegg er jo det reneste fjolleri, og man kunne like gjerne ansatt en gjeng med dilettanter fra dette forum, hvis formålet var å fare med sludder. Problemet med Forbrukerrådet er at de "tramper i gulvet og sier at fobrukeren har rett uansett" alt for mange ganger. De tolker alltid lovene til det ekstreme i forbrukerens favør, og har tapt på det alt for mange ganger i FTU. Dermed kaster de bort unødvendig mye tid og ressurser for de som klager. Det er forøvrig ikke noen som har disset Forbrukerrådet. Det har blitt påpekt at Forbrukerrådet ikke har noen reell makt, og at selger faktisk ikke trenger å bry seg om hva de sier. Derfor er det påpekt at å gjenta uttalelser fra Forbrukerrådet i uendelige er bortkastet og til dels idiotisk når selger har gjort det helt klart at han ikke bryr seg om deres tolkninger. Lenke til kommentar
~inso Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Vi ser jo at du nå også begynner å "krangle" med InfoCare. DROPP DET! Bare send inn skjermen og bli ferdig med uten noe mer egenskapt krøll. Dersom du faktisk nå fortsetter diskusjonen med InfoCare istedet for å bare få sendt inn skjermen, ja da kan ingen tro noe annet enn at du kverulerer og krangler med vilje, fordi du liker denne "offerrollen". Vel da kan jeg på stedet avlive den myten, og avsløre at jeg er særdeles lite bekvem med å sitte igjen som offer i denne saken. Den tar opp mye tid og krefter Men ting må da avklares med Infocare og? Hva mener du jeg skal gjøre da? Sende den inn og håpe på et annet svar der? Jeg frykter at hvis jeg gjør det, havner den hos Infocare hvor den blir behandlet på vanlig måte fordi "det er det vi gjør" eller returneres med melding om at det ikke kan gjennomføres så blir jeg sittende å diskutere DA. Det blir mye kverulering og flisespikking hvis dette skal gjøres riktig. Dessverre. Det hjelper meg fin lite om et samlet Norge sitter og griner på nesen og synes synd på brukernavnet mitt, så ikke tro at jeg holder dere for narr for å tilfredsstille min sykelige kveruleringstrang. Jeg vil selvsagt oppnå noe i saken. Men det er mange synspunkter og ting som må tas hensyn til her hvis jeg skal klare dette. Ikke alltid like lett... Endret 13. januar 2005 av ~inso Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 InfoCare forteller deg at det ikke er den opprinnelige skjermen du har hos deg. Det er det hele. Ut fra det så sender du nok en småsur e-post hvor du begynner å diskutere med dem istedet for å be om pakkelappen du skal ha. Dropp diskusjonene og gjør deg ferdig. Få servicerapporter og en skriftlig uttalelse fra dem om hva som er feilen denne gangen. Kort og godt, slutt med å gjøre ting vanskeligere enn de trenger å være. Hvis du nå allikevel velger å fortsette diskusjonen med InfoCare istedet for å gjøre det du faktisk skal gjøre, ja da blir konklusjonen at du trives litt for godt med å være offer istedet for å faktisk bli ferdig med saken. Lenke til kommentar
~inso Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) InfoCare forteller deg at det ikke er den opprinnelige skjermen du har hos deg. Det er det hele. Vel, hun begynner å skrive med caps lock at jeg må si om jeg vil ha skjermen innsendt, som jeg KLINKENDE KLART gav beskjed om i forrige mail. Og i den sammenheng har hun vel et motiv når hun nevner at det er forskjellige skjermer. Jeg oppfatter det som at hun ikke gidder stelle i stand noe "spesialopplegg" her. Derfor er det ikke jeg som starter noe diskusjon i det hele tatt. Men må få klarhet i hva hun faktisk mener... at jeg skal droppe hele skjermen og få den REPARERT så hun kan kjøre vanlig rutine og ta en totimers lunsj i morgen og? Mulig jeg er litt paranoid men... vi får se hva svaret blir denne gangen. Endret 13. januar 2005 av ~inso Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Les denne - Han Henning. http://www.short-media.com/forum/showthrea...52230#post52230 http://www.videocard-forum.com/ati/WARNING...or__156020.html Endret 13. januar 2005 av tag1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Vel, hun begynner å skrive med caps lock at jeg må si om jeg vil ha skjermen innsendt, som jeg KLINKENDE KLART gav beskjed om i forrige mail. Og i den sammenheng har hun vel et motiv når hun nevner at det er forskjellige skjermer. Jeg oppfatter det som at hun ikke gidder stelle i stand noe "spesialopplegg" her. Derfor er det ikke jeg som starter noe diskusjon i det hele tatt. Men må få klarhet i hva hun faktisk mener... at jeg skal droppe hele skjermen og få den REPARERT så hun kan kjøre vanlig rutine og ta en totimers lunsj i morgen og? Mulig jeg er litt paranoid men... vi får se hva svaret blir denne gangen. Du har nå selv unødvendig dratt InfoCare inn i hele debatten med ITbutikken. Bare dropp all videre diskusjon. Du har sagt hva du ønsker at de skal gjøre, og du har godtatt at skjermen skal sendes inn. Derfor sender du inn skjermen uten noe mer dilldall og "klargjøringer". Du klargjør absolutt ingenting, du bare befester posisjonen din som superkverulant og vanskelig kunde. Som sagt mange ganger før, tydeligvis uten at du klarer og oppfatte det: Lever inn skjermen NÅ! Ikke diskuter, ikke kveruler, ikke "klargjør" noe mer bare for å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. Lever inn skjermen, få servicerapportene du trenger og BLI FERDIG! Dersom du fortsetter med "klargjøringene" og uthalingene dine videre ut i uke 7 siden du startet tråden og fikk beskjed om at skjermen måtte leveres til InfoCare før noe mer kunne skje, så står du bare enda svakere når tiden for megling kommer. Du kommer garantert til å bli konfrontert med at det til nå har tatt deg 6 1/2 uke å levere inn skjermen, og du har faktisk ikke presentert noen god grunn. "Klargjøringen" din har nemlig ikke gjort annet enn å skape unødvendige forsinkelser. Edit: Du er forøvrig en god del mer enn bare litt paranoid. Endret 13. januar 2005 av TEE Lenke til kommentar
~inso Skrevet 13. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2005 For at jeg skal komme noe videre, er jeg avhengig av at den sjekken faktisk gjennomføres. Og for at den skal gjennomføres, må jeg få avklart med dem at den skal klargjøres på forhånd. Jeg kan jo ikke bare "levere" inn skjermen til intet, så kommer den i retur. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 13. januar 2005 Del Skrevet 13. januar 2005 (endret) Mal for neste e-post til InfoCare: -----Begynn kutt her----- Hei, Jeg ønsker frankert postpakkelapp slik at skjermen kan sendes inn til dere for diagnose. Det jeg ønsker fra dere er følgende: 1) En diagnose av skjermen for å finne ut nøyaktig hva som er galt. Denne ønsker jeg å motta skriftlig fra dere sammen med skjermen etter at diagnose er utført. Jeg ønsker altså ikke at skjermen repareres, men kun at det utføres en diagnose. 2) Jeg ønsker utskrift av servicerapportene fra tidligere innleveringer av denne og forrige skjerm. Dette er det eneste jeg ønsker at dere skal gjøre denne gangen. Altså ikke en reparasjon, men kun en diagnose hvor jeg mottar skriftlig rapport av denne samt tidligere servicerapporter. Med vennlig hilsen ~inso -----Slutt kutt her----- Sånn, så vanskelig er det å "klargjøre". Dette kunne du gjort for snart 7 uker siden når det ble klart at skjermen måtte leveres inn for å avgjøre om det er 3. gang med samme mangel. Edit: Du må høyst sannsynlig legge ut utgiften for diagnosen selv, men dette vil du få refundert dersom du har rett og vinner frem i FTU. Endret 13. januar 2005 av TEE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg