Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Inso:

Jepps, send den inn og gjør som TEE nevnte og som jeg refererte til. Så når du har 3 årsaker har du noe å gå videre med. Infocare kan sikker i noen grad rådgive deg om det er samme feil. Men hvis ikke ber du om en full rapport fra alle 3 tilfeller og deretter kan du ta saken videre selv om den er reparert 3 ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snipp..... pga itbutikken er noen ignorante jævler som nekter å komme med en konsekvent motargumentasjon og bare slappt henviser til dansk kjøpslov.

Ja, er enig med deg der og det forenkler ikke akkurat saken.

 

Husker ikke om jeg har limt inn denne før fra itbutikken sin nettside. Denne tråden repeterer ting endel ganger så da er jeg i så fall unskyldt.

 

Lovgivning

 

Hvilken lov?

Siden Internett er internasjonalt, er det ikke alltid lett for kunden å vite hvilken nasjons lover som gjelder.

 

ITbutikken AS er et dansk aksjeselskap, og følger derfor dansk lovgivning.

 

Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpsloven, som er en av de strengeste i verden. Men for at våre norske kunder skal slippe å sette seg inn i dansk lovgivning, følger vi den norske kjøpsloven for våre kunder i Norge. Du er altså beskyttet av norsk lovgivning, på samme måte som i andre norske butikker. Angrefristen er lovfestet, og ikke en spesiell service fra noen bestemt nettbutikk.

Lenke til kommentar

Vel de er jo registrert i Brønnøysungregistrene, har en adresse i Norge, har no domene og driver handel i Norge. Dvs de kan pent spare seg å late som om dette er ren "goodwill" uansett ettersom de er pliktet å følge Norsk kjøpslov, right?

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Ok, jeg tar signalet (sa noen "endelig"? :!: ); den må innom infocare før saken skal til forbrukerrådet. Jeg skal nå avtale med Infocare å sende inn skjermen (jeg kan jo ikke bare sende den inn med en melding og håpe på det beste). Har tenkt å sende dem mailen som står nederst nå (det som står før er det jeg sendte hin dagen det ble klart). Høres dette greit ut eller bør jeg endre noe/bare sende den inn og glemme å avtale på forhånd?

 

>Hei

>

>Du har sendt denne skjermen til reparasjon før -  det må også gjøres nå

>hvis du ikke vil ha utbytte.

>Vi har ingen budbil i Bergen.

 

Hei!

 

Det som ble gjort første gangen jeg leverte inn skjermen og fikk den

reparert er at et familiemedlem skulle levere den på posten.  Men siden posten

har 25kg grense, sendte han skjermen gjennom jobben istedet, og fikk

regningen selv.  Men siden dere skal dekke frakten, må jeg gjøre det på en

annen måte.  Det vi gjorde nå sist var at en budbil kom på døren og hentet

skjermen.  Er det ikke mulig å gjøre det på samme måten nå?

 

Hei

 

Vi har fortsatt ingen budbil i Bergen som skal til Kongsvinger hvor skjermen

blir reparert.  Jeg kan sende deg en ferdig frankert postpakkelapp i posten i

dag, og da leverer du bare skjermen på posten -  de skal ta denne skjermen  de

tar opptil 35 kg

Gi beskjed om du ønsker postpakkelapp tilsendt.

 

Hei XXXXX.

 

Ja, jeg ønsker dette.  Dette ettersom jeg som privatkunde ikke mulighet til å sende

over 25kg med posten. Men, denne saken er litt spesiell.  Jeg skal forklare: dette

er 3dje skjermen som har brutt sammen.  Det er altså utført 2 reperasjonsforsøk, og

skjermen er ødelagt etter det 2ndre rep forsøket, altså 3 ganger tilsammen.  Dette

gir ifølge Norsk forbrukerkjøpslov rett til heving av kjøpet.  Jeg har sendt en

mail til butikken som du finner vedlagt.  Der kan du også finne hvilke lover jeg

refererer til.  Se spesielt linken til forbrukerrådets hjemmesider.

 

Jeg kjøpte skjermen hos Itbutikken.no.

Men jeg er da nødt til å sende skjermen inn til dere for først å få konstantert

feilen.  Hvis det går som jeg tror, blir jeg nødt til å sende saken til

forbrukerrådet og konferere videre saksgang med dem før dere reparerer skjermen. 

Dette er dessverre eneste måten jeg har mulighet til å gjøre det på ettersom

butikken nekter å gi noen motargumentasjon på brevet jeg sendte dem.  De vil jeg

skal sende saken til forbrukerrådet og la dem avgjøre.  Men før dette må jeg altså ha dette dokumentert skriftlig, i tillegg til skriftlig servicerapport fra de 2 tidligere

reperasjonene.

 

Håper du forstår dette.  Hvis det er noe av det jeg skrev nå som er uklart må du

gjerne maile tilbake og spørre meg.  Husk at dere har en økonomisk garanti hvis jeg

leverer skjermen til dere, og jeg vil dekke fraktutgiftene hvis det senere viser

seg i saken at jeg på noen måte har gjort en feil.

 

 

mvh

XXXXXXXXX

 

+Vedlegg brev til itbutikken utformet av KVTL

Lenke til kommentar

Skal Infocare kun se hva som er feil ikke reparere, må du sikkert betale for undersøkelsen.

 

Du må sikkert betale det samme som de som har skjerm uten garanti.

 

"Dersom enheten ikke ønskes reparert, kan kunden få enheten returnert mot å betale for diagnose kr 390,-."

 

"PAKKING / EMBALLASJE

Ved ordinær reparasjon skal originalemballasje benyttes. Eventuell mangelfull emballasje blir erstattet og belastet kunde.

 

Avvik fra beskrevne rutiner/betingelser medfører et gebyr på kr. 200,- i tillegg til påløpte kostnader."

 

Det ser ut for meg at du må betale 390.- for undersøkelsen og 200.- for manglende embalasje. TOTALT 590,-

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
Skal Infocare kun se hva som er feil ikke reparere, må du sikkert betale for undersøkelsen.

 

Du må sikkert betale det samme som de som har skjerm uten garanti.

 

"Dersom enheten ikke ønskes reparert, kan kunden få enheten returnert mot å betale for diagnose kr 390,-."

 

"PAKKING / EMBALLASJE

Ved ordinær reparasjon skal originalemballasje benyttes. Eventuell mangelfull emballasje blir erstattet og belastet kunde.

 

Avvik fra beskrevne rutiner/betingelser medfører et gebyr på kr. 200,- i tillegg til påløpte kostnader."

 

Det ser ut for meg at du må betale 390.- for undersøkelsen og 200.- for manglende embalasje. TOTALT 590,-

Blir nok på den måten ja. Men dersom ~inso har rett er dette, samt eventuelle utgifter til frakt, noe han har rett til å få refundert.

 

Har sett noe av det samme med reklamasjonssaker på laptoper hos et par firmaer. Det ble krevd en redegjørelse fra tredjepart, Anovo, og kunden måtte legge ut for en slik redegjørelse.

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg ikke får hevet kjøpet skal jo jeg ha den reparert. Regner med de kan være såpass smidig at de kan undersøke feilen (som de uansett må) og sette det litt på vent. Det er jo faktisk deres håreisende mangel på kvalitetssikring som har kostet meg alt dette bryderiet. Emballasje har jeg forresten funnet ;)

 

Men ser dere noe mer jeg burde tatt med i mailen?

Lenke til kommentar
Står det noe om REKLAMASJONSsaker og?

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet? Svaret er nå JA. Reklamasjonsretten er nå gått ut på dato. Å gi etter på denne tid, uansett undersøkelseresultat vil kunne skape presidens for lignende saker.

Kjøperen er gjort oppmerksom på reklamasjonstiden på ordrebekreftelse og faktura. I tillegg har han skriftlig, i god tid før fristens utløp blitt gjort oppmerksom på at tiden nærmet seg. Så har han i saken fått en tidsfrist. På toppen av det hele påstås det at det var uregelmesigheter med skjermen før fristens utløp. Og selv da ble alle varsler ignorert.

Lenke til kommentar

Jeg sa 5år fordi jeg er sikker på å få medhold der. :yes:

 

EDIT: Og hvis det skulle være spor av tvil, har jo vi tidligere i tråden avdekket en produksjonsfeil på den serien skjemen min inngår i. Dette gir uansett 5år

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Jeg har sendt mailen du ser ovenfor til Infocare. Venter svar på den så jeg kan få sendt avgårde pakken med skjermen til Infocare for dokumentering av 3dje mangel. Når jeg har denne, tar jeg kontakt med forbrukerrådet. Sender dem først og fremst brevet jeg sendte itbutikken sist, til forbrukerrådet (det KVTL satte opp for etpar sider siden) samt saksgang (mye møkk å ploge igjennom, men jeg har prøvd å sette det opp systematisk. ikke sikkert de trenger det engang, siden de går utifra det brevet) og rapporter fra Infocare. Så får jeg en uttalelse fra forbrukerrådet.

 

Det er planen

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Jeg har sendt mailen du ser ovenfor til Infocare. Venter svar på den så jeg kan få sendt avgårde pakken med skjermen til Infocare for dokumentering av 3dje mangel.

Og nok en gang, du bli flinkere til å være konsekvent og ryddig i det du sier. Det eneste håpet for deg for å få hevet kjøpet er at det er 3. gang med samme mangel, ikke bare 3. mangel. Slike små forskjeller er du nødt til å være korrekt på om du skal ha noen sjanse.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat svar tilbake på mailen til Infocare. Jeg aner en smule ignoranse:

 

HEI

 

GI BESKJED NÅR DU VIL HA POSTPAKKELAPP TILSENDT

 

Vil bare opplyse at du ikke har din opprinnelige skjerm hos deg nå  -  du har

fått utbytte skjerm en gang.  Dvs at det er ikke din opprinnelige skjerm som har

blitt ødelagt 2 ganger .-

 

Sendte dem en mail nå

Hei

 

Jeg har allerede gitt beskjed i sist mail.

 

OG: Den første gangen jeg leverte inn fikk jeg reparert skjermen, andre gangen bad jeg om det samme, men dere leverte meg en innbytteskjerm selv om jeg ønsket å få reparert den samme.  Hva dette bunner i må dere selv vite.  Jeg har ihvertfall fått 3 skjermer som har brutt sammen og hva det fører til kan du lese i sist mail (se vedlegget).  Dere kan ikke spekulere i å gi meg forskjellige skjermer og så si at dere ikke vil følge opp feilen pga. ikke var feil på samme skjerm må dere da skjønne...

Lenke til kommentar

Tok forresten en rask telefon til forbrukerrådet. Og de var enige med at det var samme mangel for forbrukeren som var utslagsgivende. Jeg forklarte og dro linje mellom eksempelet med mobiltelefonen og skjermen. Spurte om å få noe mer konkret å henvise til, men eneste de kunne si var at Paragraf 30 er laget for forbrukeren og det dermed er slik. Jeg fikk også beskjed om å sende sakent til forbrukerrådet i mitt fylke hvis butikken ikke vil høre, noe jeg som sagt skal.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Tok forresten en rask telefon til forbrukerrådet. Og de var enige med at det var samme mangel for forbrukeren som var utslagsgivende. Jeg forklarte og dro linje mellom eksempelet med mobiltelefonen og skjermen. Spurte om å få noe mer konkret å henvise til, men eneste de kunne si var at Paragraf 30 er laget for forbrukeren og det dermed er slik. Jeg fikk også beskjed om å sende sakent til forbrukerrådet i mitt fylke hvis butikken ikke vil høre, noe jeg som sagt skal.

At Forbrukerrådet er enig med deg har vi fått gjentatt til det langt over kjedsommelige. Like mange ganger har du blitt forklart at dette ikke hjelper dersom butikken ikke ønsker å høre på hva Forbrukerrådet sier.

 

Foreslår at du bare får skjermen avgårde til InfoCare og får den uttalelsen du trenger fra dem slik at du kan komme videre med denne saken din. Altså, ikke noe mer kverulering eller krangling. Si til InfoCare at du ønsker pakkelappen nå, og send inn skjermen. Dersom du nok en gang begynner å utsette dette, så minsker sjansene dine til å vinne frem betraktelig.

 

Så for å summere opp raskt. Slutt å kveruler og krangle med alle du kontakter og send den jævla skjermen inn til InfoCare NÅ!.

 

Var det klart nok?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...