Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Slik som gonzo99 tar opp så er det litt forskjell om skjermen er kjøpt før 1.7.2002 eller etter.

Før: Gamle forbrukerkjøpsloven

Etter Nye forbrukerkjøpsloven.

 

5 års reklamasjonsrett kom først tydeleg inn i den nye loven, dermed kan ITbutikken ha rett at skjermen har berre 2 års reklamasjonsrett viss skjermen er kjøpt før den aktuelle datoen.

 

Men definisjonen av feil syntes eg av litt tvilsom då begge feila var relatert same type feil. Her har du nok litt å hente.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skjerm er vel tiltenkt å vare vesentlig lengre enn 2 år da, og har vel 5 års reklamasjonsrett. :?

 

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.
Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Varen har en vesentlig mangel, og er vel i utgangspunktet ment å vare mer enn to år. Du har kjøpt skjermen til privat bruk og Itbutikken.no opptrer i næringsvirksomhet.

Den norske Forbrukerkjøpsloven gjelder som bare det, så lenge det er den nye som Jankee snakker om.

Da har du rett til å få ny skjerm, heve kjøp eller få reparert produktet.

 

(Litt forbehold om feil her, tar det fra hukommelsen..)

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen så langt!

 

Skjermen er kjøpt 9/2002, så da rammes den av den nye kjøpsloven.

Slik det ser ut for meg på de siste postene har jeg altså rett til å heve kjøpet. Noen råd ang hvordan jeg bør gå fram for å få hamret dette inn i hodet til kverulantene på itbutikken samt eliminere alt rom for spekulasjon på stedet?

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen så langt!

 

Skjermen er kjøpt 9/2002, så da rammes den av den nye kjøpsloven.

Slik det ser ut for meg på de siste postene har jeg altså rett til å heve kjøpet. Noen råd ang hvordan jeg bør gå fram for å få hamret dette inn i hodet til kverulantene på itbutikken samt eliminere alt rom for spekulasjon på stedet?

Engasjer advokat, eller ta kontakt med jusstudenter.

Lenke til kommentar
Du sier i utgangspunktet at du har fått samme problemene med  2 skjærmer.

 

Har du undersøkt:

- Spenningsmåling  på bosted, har du foretatt det?

- Sjekket for jordfeil på anlegget?

- Holder annen skjærm?

Har forøvrig kjørt systemet feilfritt i et halvt år i det støpselet før dette skjedde. Skjermen jeg har nå funker helt fint, og det er snakk om en 16A kurs (MER enn nok for belastningen den utsettes for). Ville nok merket det på mange andre områder hvis det hadde vært problemer med strømmen.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Hvis jeg hever kjøpet får jeg vel kjøpssummen tilbake. Men har du lest hele posten? Kan du vennligst begrunne/motsi tidligere argument for at jeg ikke skulle få hevet kjøpet istedet for å bare si at du ikke tro det går ;) ?

ja jeg har lest det meste her og jeg sier tror fordi jeg ikke kan garantere dette , etter det jeg forstår er det uenighet om det er samme feilen som er utbedret 2 ganger eller ei , er det samme så har du sannsyneligvis rett til å heve kjøpet .

Nei du får ikke tilbake det du betalte , men det varen eller tilsvarende vare koster i dag .

Lenke til kommentar
Nei du får ikke tilbake det du betalte , men det varen eller tilsvarende vare koster i dag .

Du kan kreve å få tilbake kjøpesummen og har da krav på renter fra denne datoen. Forhandleren kan kreve vederlag for bruken, hvis han gjør det har du krav på renter fra kjøpstidspunktet. Det står faktisk ganske lettfattelig i forbrukerkjøpsloven § 50 (Hva vederlaget for bruken skal settes til er et annet spm. som foreløpig ikke er aktuelt.)

 

Nypris på samme produkt i dag er har i utgangspunktet ikke noe i et hevingsoppgjør å gjøre. Så i mange tilfeller kan man komme gunstig ut om man hever, på bekostning av selger.

 

 

 

Til spm. om du har rett til å heve har jeg svart på før. Jeg tror det er tvilsomt ut fra faktumet du presenterer at du har en slik rett. Men spør du en annen jurist kan du godt få et annet svar, da dette er en skjønnsmessig avgjørelse.

 

En ting er å ha rett, noe annet er å få rett. Dersom man ikke har en god sak er det kanskje ikke verdt bryet å prøve å vinne frem med sitt syn.

Endret av Culpa
Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om varens pris i dag snekker'n..så dette lurer jeg på hvor du har fra.

 

Er et eller annet sted det står at man ikke alltid trenger å få igjen hele beløpet man betaler, men dette fastsettes ikke utifra varens verdi i dag.

 

..men jeg kan jo ta feil :).

 

EDIT: Culpa fant det fram ja :yes:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være for bastandt på dette , men må si det er veldig rart om du får igjen den prisen du betalte . Tenk deg at du i dag kjøper et grafikkort som koster 5000 kr om et år koster dette 2000 kr og er umulig å skaffe , i mellomtiden er det kommet et nytt og mye bedre kort til 5000 kr det vil da soi at du skal kunne få en "tilfeldig " feil på kortet ditt og kreve pengene tilbake og så kjøpe det nye kostnadsfrit , det samme gjelder jo for skjermer ,du får jo en bra lcd i dag for det en ctr kostet for 2-3 år siden , dermed kan jo folk begynne å spekulere i gratis oppgraderinger om en får den "gamle" prisen tilbake til en hver tid .

PS: Må få lov til å UNDERSTREKE at dise eksemplene IKKE har noe med denne tråden å gjøre , men brukes som eksempel for hvorfor jeg mener det er slik .

 

EDIT. Det står også dette i samme loven som det refereres til tidligere.

 

SITAT:

 

Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut.

 

SITAT SLUTT.

 

gjengs pris for tingen på hevingstidspunktet :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hmm..ser ut som akkurat det her blir et tolkningsspørsmål ja.

 

Men, når det gjelder det du er bekymret for, husk at det må ha samme feil 3 ganger, og de to første gangene må feilen påvises av et verksted. Så er ikke bare bare å svindle her ;). Uten kort blir man jo et par måneder og om man skal ha ting på rep 2 ganger.

Lenke til kommentar

Vel... et krav for at en reklamasjon skal gå gjennom er jo at det innen rimelig tvil skal gå ann å bevise at det finnes en faktisk feil. F.eks. om du sier at skjermkortet ditt er helt dødt, og dette blir testet til å fungere greit så er det eneste du får igjen kostnadene for frakt og arbeid heh...

 

Selvfølgelig er det jo en gråsone her med en del datadeler som kan få feil som er vanskelig å konstatere at faktisk er der. Hadde fe.ks. selv nettop et skjermkort i retur som etter ca et år hadde fått et problem med TV-ut. På tilfeldige tidspunkter fallt TV-out'en ut og gjorde bildet helt vrengt, og umulig å slå tilbake til monitoren. Ettersom det ofte ikke skjedde før etter et par timer (helt tilfeldig) så var det i praksis ikke mulig å teste dette, så i slike tilfeller (eller i de tilfeller der folk evt. måtte finne på å "lage" sånne feil) er det jo mulighet for å returnere på bare ære og samvittighet...

 

Jeg fikk forresten fullpris tilbake hos Flexi (fin service der forresten), og de hadde heller ikke noe imot at jeg byttet til en annen modell =) Om fullrpis dog er i forhold til norsk lov vet jeg ikke...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Alastor du sier 3 ganger. Jeg leser i forbrukerkjøpsloven (lovdata.no) at ifølge §30, 31 og 32 skal butikken ha 2 reperasjonsforsøk. Akkurat slik de har fått med meg nå. Hvis jeg nå leverer inn denne skjermen ved siden av meg som har samme feilsymptomer som forrige, blir det 3dje reperasjonsforsøk.

 

Men dere mener altså at jeg har retten på min side i denne saken? Det er jo positivt. Må bare legge til at HOLD DERE FOR GUDS SKYLD UNNA ITBUTIKKEN. Ser jo også at webshoperfaringene her inne tilsier det. Det er i mine øyne soleklart hvordan prisene deres subsidieres. Har handlet med endel webshops oppigjennom (vanligvis bruker jeg flexi som du nevnte Stigma), og Itbutikken opptrer sjokkerende i forhold til de fleste andre aktører. Det som er så synd er jo at det alltid skal være noen luringer her inne som kun skal se på pris. Det er vel derfor de fortsetter å holde på slik, fordi de vet de kan. Så en appell til alle dere: uansett om dere skal kjøpe ting dere "sikkert ikke får problemer med", eller en selvgod: "hvis det blir problemer skal nå jeg ordne opp og sende pappas advokater og hele gjengen på de"; tenk igjennom hvilket foretak dere faktisk støtter og, neste gang er det DERE som sitter med rævskjegget klemt i døren til fryselageret... eller var det skjegget i postkassen... whatever.

 

Uansett... TENK før dere handler. Unner ingen (eller få :D det jeg har opplevd med de)

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Alastor du sier 3 ganger. Jeg leser i forbrukerkjøpsloven (lovdata.no) at ifølge §30, 31 og 32 skal butikken ha 2 reperasjonsforsøk. Akkurat slik de har fått med meg nå. Hvis jeg nå leverer inn denne skjermen ved siden av meg som har samme feilsymptomer som forrige, blir det 3dje reperasjonsforsøk.

Produktet må ha samme feil den 3. gangen, det er vi enige om ikkesant? Den feilen må påvises på verkstedet så vidt jeg vet. Når feilen så er påvist, så får du hevet kjøpet. Ialleffall er det sånn jeg har lært det foregår. Verksted må uttale seg.

Lenke til kommentar

Så komplett.no tok en stripe innom her tidligere idag, så kanskje de kan det? Men ikke narr meg til å ta gleden på forskudd her nå :D i første omgang må vi finne en måte å indoktrinere itbutikken til å kunne eget fag, før pris er aktuelt.

 

Joda vi er enige om det Alastor. Den 3dje gangen skjermen ryker er den jo da det 2ndre reperasjonsforsøket mislykkes, og ettersom symptomene er de samme, mener jeg at jeg er kommet til det stadiet.

 

Synes forøvrig ITbutikken burde se den røde linjen her også. Er jammen ikke bare bare å frakte en 40kilo tung pakke rundtom heller . Er temmelig sikker på at mange butikker iallefall ville sett igjennom fingrene hvis feilen skulle vise seg å være av bittelitt forskjellig komponenttype så lenge symptomene er av samme art (som sagt, feilen er jo praktisk talt av samme art teknisk og. Skal man gjøre det samme hvis forskjellig type eiker på et sykkelhjul knekker sammen også?). Hadde de vært imøtekommende den første gangen hadde de gjerne fått en fornøyd kunde som varer, men det er tydeligvis ikke noe de er ute etter, det vet vi jo allerede :thumbdown:

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...