Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Det regner jeg og med. Fikk en mail på torsdag:

 

Hei

Du har sendt denne skjermen til reparasjon før -  det må også gjøres nå hvis du
ikke vil ha utbytte.
Vi har ingen budbil i Bergen.

 

Sendte dem en mail tilbake der jeg spurte om vi ikke kunne gjøre det som sist (da jeg fikk erstatningsskjerm med budbil de tydeligvis hadde da). Venter meg at de svarer i morgen. Men det er kanskje ut til at jeg, som jeg sa og derfor ville returnere direkte til itbutikken, må betale frakten ene veien selv hvis jeg skal ha den reparert.

 

Men da får jeg vel bare bite i det sure eplet og betale det selv og se det som et offer på vei mot målet :yes:

Posten tar den ikke fordi den er langt over 25kg. Hva må jeg sende den med da? Linjegods elns?

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten bedriftspakke går opp til 35kg, som sagt tidligere.

 

Men du har ombestemt deg nå altså, og skal ikke heve kjøpet allikevel. Dersom du skal ha en innbytteskjerm mens denne repareres, så har du godtatt at ITbutikken får et reparasjonsforsøk til, uansett hva feilen er og hvor mange ganger den har vært reparert for det.

 

Det du opprinnelig skulle ha den inn for var jo en uttalelse om hva slags feil det var, og om det var 3. gang med samme feil. Nå skriver du altså at den skal repareres, noe som jo da betyr at hevingskravet ditt utgår.

 

Jaja, så lenge du får en fungerende skjerm er jo det det viktigste regner jeg med.

Lenke til kommentar
Når sa jeg at den skulle repareres?

Det eneste som gir deg krav på en annen skjerm fra InfoCare er om det bestilles reparasjon. Og for å sitere deg:

Men det er kanskje ut til at jeg, som jeg sa og derfor ville returnere direkte til itbutikken, må betale frakten ene veien selv hvis jeg skal ha den reparert.

Så hva er du skal da? Skal du kun ha en uttalelse fra InfoCare om hva som er feil, og hvor mange ganger denne feilen har vært rettet for deg før, eller skal du ha den reparert?

 

Jeg har sagt det før i denne tråden, og har ingen problemer med å gjenta det for deg. Du bør virkelig satse på å være mer systematisk og konsekvent når du skal fremføre saken din i megling og/eller hos FTU.

 

Edit: InfoCare har tydeligvis fått inntrykk av at du ønsker reparasjon eller innbytte av skjermen til en lignende tidligere reparert. Det er noe du bør rette opp i med en gang.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Ok en glipp. Dersom jeg skal ha den reparert / undersøkt. Og jeg skal ha den undersøkt for å se om det er enda en mangel som gir samme symptom som de tidligere. Og få en uttalelse som jeg så sender med det andre til forbrukerrådet. Hva bør jeg gjøre etter dette da? Be dem sitte saken på vent til jeg har forbrukerrådet på saken?

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Ok en glipp. Dersom jeg skal ha den reparert / undersøkt. Og jeg skal ha den undersøkt for å se om det er enda en mangel som gir samme symptom som de tidligere. Og få en uttalelse som jeg så sender med det andre til forbrukerrådet. Hva bør jeg gjøre etter dette da? Be dem sitte saken på vent til jeg har forbrukerrådet på saken?

Du ber om en skriftlig redegjørelse fra InfoCare, og skal også selvsagt ha skriftlige servicerapporter fra tidligere servicer du har hatt på dennes skjermen hos dem. Deretter skal du ha den defekte skjermen tilbake uten at InfoCare gjør noe med denne.

 

Ikke noe mer kverulering rundt det, bare gjør det som trengs å gjøres dersom du skal heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg får mest sannsynligvis gjort dette på onsdag/torsdag:

 

Jeg sender skjermen til Infocare. Vedlagt ligger jeg det siste brevet KVTL satte opp for meg som jeg sendte til itbutikken. Jeg forklarer at jeg ønsker å heve kjøpet på grunnlag av det som er skrevet i brevet. Og at jeg derfor ønsker en skriftlig redegjørelse på hva som er galt med denne skjermen, og ber om å få sendt den tilbake. Kanskje jeg bør be om å få en uttalelse på at det er 3 vesentlige mangler? Jeg vil også ha skriftige serivcerapporter fra de to andre skjermene. Kanskje jeg må be om kontonr så jeg kan betale for tilbakesendelsen?

 

Sender så hele saken til forbrukerrådet.

 

Sounds good?

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Til Han Henning, TEE, sveinsel og inso. Denne tråden er digg. Den beste underholdning på lang tid....

Tråden har ligget på mine favoritter, men nå er den oppjustert til å bli min faste startside. :p:p:D

Det første jeg gjør er å åpne Thunderbird, sjekke emailen, se etter mail fra "Forum" med overskriften "Trådabonnement, varsel om nytt innlegg ( From Forum )". Se om det fra temaet: "Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?" og så er det å lese de nye postene med stor glede og iver.

 

En kjempegod start på dagen! (Ja, jeg sto nettopp opp)

Lenke til kommentar
Les tråden veldig nøye.

Les korrespondansen fra ITbutikken.

 

De har ikke nektet trådstarter å reklamere på feilen.

Hei.

Følgetongen med fjas og unødvendigge innlegg, fortsetter!

 

De som fikk med seg trådstarterens første innlegg (øverst på side 1), vil se at ITbutikken skrev:

Til din information, skal jeg desuden oplyse dig om at ITbutikken ikke mer har

reklamationsforpligtigelser vedr. skærmen overfor dig. Da de 2 år nu er passeret

 

Dette gjentas også i en annen mail.

 

HH

Lenke til kommentar

Han Henning.

 

Du kan jo se på side 8, der inso summerer opp korrespondansen mellom han og itbutikken.

 

Legg merke til at han allerede i Juli ville ha hevet kjøpet. Det ved første gangs feil.

De nektet han ikke å reklamere på feilen.

 

Etter at 2 års garantien er gått ut, har itbutikken sagt at de mener det er feil med 5 års reklamasjonsrett.

Det er noe av stridens kjerne. Uenighet om akkurat det.

Min mening er at det er 5 års reklamasjonsrett, siden vi ikke snakker om en brødrister her.

Selvfølgelig vil jo feilen bli dekt med mindre det er deler som kan forventes å slites ved normal bruk.

Eksempel på det er av/på bryter som kan feile pga mekanisk slitasje.

Sikring er et annet eksempel på en "slitedel".

Før folk begynner å hoie om at det er feil, så kan jeg nevne at mange apparater drar mer strøm i startøyeblikket enn merkestrømmeb. Derfor blir sikringer utsatt for ekstra belastning. I apparater der slikt skjer, bruker man trege sikringer, som er bygd for å tåle slikt.

Men, sikringer er "slitedel" og kan ryke av ren metalltretthet.

Lenke til kommentar

Men de skal ikke ryke når de er i bruk (altså ikke etter skjermen er slått på) med mindre det er noe annet som svikter, right? Da skulle vel alt det andre datautstyret som stod på samme kurs også ha slått ut. Dessuten har det samme konsekvenser for meg som forbruker. Er en sikring en slitedel? Sikring er vel en del som helst aldri skal bli brukt. Hvis du resonnerer deg fram slik er vel alt en slitedel. Har ihvertfall aldri sviktet på min 14 (eller 12 om du vil) år gamle skjerm. Men du sier altså at man faktisk kan FORVENTE at disse ryker pga mekanisk oppbygning? Pga materialtretthet i sikringen? Vennligst utfyp. Har ALDRI hørt om at man kan forvente at metallet går i oppløsning i en sikring etter 2 år iaf.

 

Se forresten på dette:

Enten sender du den skærm til reperation hos Infocare Norge unden mer

diskusion, eller så lader vi Forbrugerrådet norge/Forbrugerstyrelsen Danmark

afgøre hvem der har ret.

 

Her nevner han altså at forbrukerrådet skal avgjøre hva som er rett, ennå jeg GIR en link til akkurat forbrukerrådet som han nekter å føye seg etter i brevet mitt. Vi ser jo dessuten tydelig at han ber meg sende den til infocare fordi han ikke har lyst å ha noe med saken å gjøre, og ikke fordi jeg skal fastslå hva som er feilen.

 

Ved første rep. ble det byttet en del komponenter i forbindelse med et

strømforsynings problem.

Denne type feil resulterer i at vertikal avbøynings krets, RGB forsterker og

spenningsregulatorer til høyspenning/ horisontal avbøyning blir defekt. Fabrikk

har her kommet med en oppdatert kretsløsning som forsikrer at ikke samme feil

oppstår på ny.

Vår erfaring er også meget positiv med denne løsning.

 

Ved andre rep. ble det rettet feil i horisontal avbøyning. Denne feilen hadde

ikke noen sammenheng med den første.

Det var kun en dårlig loddeforbindelse på en kondensator i forbindelse med

horisontal avbøynings utgang som førte til feil.

Transistor for horisontal avbøyning + et par kondensator ble skiftet.

 

Hvor står det forresten at en sikring ble byttet? "en del komponentER (i flertall) i forbindelse med strømforsyning" står det. Hvordan klarte du å koke dette sammen til en sikringsfeil? Hvis det var det hadde han vel skrevet det. Alle vet hva en sikring er.

 

Og en dårlig loddingsforbindelse er da ikke noe mindre feil enn andre feil. Om de har gjort en drittjobb eller hva som har skjedd er jo det en mangel det og. hvorfor skal dette bagatelliseres?

 

Begge feilene bunner dessuten i at horisontal synk kneler.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Hei.

Følgetongen med fjas og unødvendigge innlegg, fortsetter!

 

De som fikk med seg trådstarterens første innlegg (øverst på side 1), vil se at ITbutikken skrev:

Til din information, skal jeg desuden oplyse dig om at ITbutikken ikke mer har

reklamationsforpligtigelser vedr. skærmen overfor dig. Da de 2 år nu er passeret

 

Dette gjentas også i en annen mail.

 

HH

"Deres ref. IT Butikkens internet ordre" står det noe på baksiden med små skrift, og dette gjentas på flere dokumenter også fakturaen.

Denne teksten er på seks språk, og jeg ber dere legge merke til nyansene for hvilket land den tilhører. Og det er pkt. 5 om Garanti og Reklamasjonsrett.

Jeg skal ikke forlenge innlegget med å sitere, for det blir vel tatt som unødig fjas.

(~inso selv er flink til å legge ut tekster.)

Lenke til kommentar
Og en dårlig loddingsforbindelse er da ikke noe mindre feil enn andre feil.  Om de har gjort en drittjobb eller hva som har skjedd er jo det en mangel det og.  hvorfor skal dette bagatelliseres?

Enig i at det blir ikke noe mindre feil, men poenget er at det er en annen/forskjellig (type) feil.

 

Begge feilene bunner dessuten i at horisontal synk kneler.

Var det virkelig horisontal synk som knelte begge gangene?

 

"Forskjellig" skrives med to l'er

Endret av MRN
Lenke til kommentar

inso:

 

Siste innlegget mitt var ikke med tanke på tidligere feil, men generelle feil som ikke dekkes av reklamasjonsrett.

 

Det med sikringen er komplisert, men skal prøve å forklare en gang til.

Hovedsikringen (inni apparatet) er en slags sluse for all strømmen som går inn i et apparat.

En sikring varer ikke evig, nettop på grunn av konstruksjonen.

Det er en tynn tråd, dimensjonert etter strøm-mengden den skal tåle. Går man over den strøm-mengden ryker sikringen, og redder forhåpentligvis apparatet.

Tynn tråd vil kreve liten strøm før den ryker, mens en tykkere tråd tåler mer strøm før den ryker.

Dermed kan man lage sikringer som ryker ved forskjellig ampere.

 

Denne tråden blir hele tiden utsatt for belastninger. Slår du apparatet på, så vil det gå strøm gjennom sikringen, og den vil bli varm.

Slår du av apparatet, blir tråden kald igjen.

Metall har en artig egenskap. Det utvider seg når det blir varmt, og trekker seg sammen når det blir kaldt igjen.

Til slutt ryker denne tynne tråden, rett og slett fordi metallet tåler ikke mer.

 

En sikring kan ryke av seg selv, uten noen åpenbar grunn. Det har jeg selv erfart på mang et apparat, der det eneste som var feil var at sikring røyk pga ganske enkel aldring.

 

Og sikringen på 220 Volts kursen i huset trenger ikke ryke når noe slikt skjer.

Det fordi apparatets sikring ikke ryker pga overbelastning, men pga aldring.

 

For de som nå evt måtte sitte å koke sammen noe om at en sikring skal vare i evig tid, så kan man sammenligne en sikring med en lyspære. (Faktisk brukes lyspærer som sikringer i spesielle tilfeller). De varer heller ikke evig.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Ved første rep. ble det byttet en del komponenter i forbindelse med et

strømforsynings problem.

Denne type feil resulterer i at vertikal avbøynings krets, RGB forsterker og

spenningsregulatorer til høyspenning/ horisontal avbøyning blir defekt. Fabrikk

har her kommet med en oppdatert kretsløsning som forsikrer at ikke samme feil

oppstår på ny.

Vår erfaring er også meget positiv med denne løsning.

 

Her nevner han strømforsyningsproblem.

De har byttet følgende:

- Vertikal avbøyningskrets.

- RGB forsterker.

- Spenningsregulatorer som forer høyspenning/horisontal avbøyningskrets.

 

Ved andre rep. ble det rettet feil i horisontal avbøyning. Denne feilen hadde

ikke noen sammenheng med den første.

Det var kun en dårlig loddeforbindelse på en kondensator i forbindelse med

horisontal avbøynings utgang som førte til feil.

Transistor for horisontal avbøyning + et par kondensator ble skiftet.

 

- Feilen skyldtes en loddeforbindelse som ga dårlig kontakt. (Loddetinn blir og utsatt for metalltretthet pga varmeforskjellene når et apparat slåes av og på).

- Linjetransistoren og et par kondensatorer ble skiftet.

 

De to feilene er helt forskjellige.

 

PS:

Du skrev tidlig i denne tråden at du har gått VK1 elektronikk.

Går ut i fra at dere har hatt loddekurs da, og vet om det jeg nevner her.

Pussig at du ikke visste hvordan en sikring fungerer.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Ikke det at jeg har så mye peil på jus, men forbrukerkjøpsloven er jo en lov for å beskytte private forbrukere mot mektigere næringsdrivende. Er det ikke da naturlig å tolke "mangel" i §30 dit hen at en svart skjerm er en svart skjerm, uavhenging av tekniske termer og forskjeller inne i skjermen?

 

Vil ellers takke for super underholdning ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...