Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

He he

 

Forbrukerrådet har da ting å si de også, de er veiledere for forbrukerene og saken må innom dem før det havner i forbrukertvistutvalget. De jobber med å fremme forbrukerene sin sak i kjøpsforhold.

 

Har du sendt de mail ellerkontaktet dem ~inso: anbefaler deg det nå, så ser itbutikken at du ikke tuller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er utført på min skjerm

REP.Vertical AVB, RGB Feil og Modifisert

 

Modifisering (Det er Viewsonic som har kommet med denne Modifiseringen)

 

Da min Sa pang skvat jeg veldig puls 180

Jeg ringte å snakket med tekniker, jeg spurte han om dette kunne skje igjen

Han sa det at det ville utføres en Modifisering av skjermen.

 

Tror ikke jeg ville tatt den i bruk, hvis de bare hadde reparert den på vanlig måte.

Da kunne det jo kommet en smell til.

For meg var det en lettelse at jeg ikke var alene om dette problemet.

Lenke til kommentar

Dette står på Viewsonic sin hjemme side

 

Det står at det er 3 År Garanti

 

Warranty Information

 

ViewSonic® Limited Warranty

for European Union (France, Belgium, Netherlands, Luxembourg, United Kingdom, Ireland, Sweden, Denmark, Finland, Germany, Austria, Greece, Italy, Spain, Portugal) and EFTA (Switzerland, Liechtenstein, Norway, Iceland) only.

 

What the warranty covers:

 

ViewSonic warrants its products to be free from defects in material and workmanship during the warranty period. If a product proves to be defective in material or workmanship during the warranty period, ViewSonic will, at its sole option, repair or replace the product with a similar product. Replacement Product or parts may include remanufactured or refurbished parts or components. ViewSonic provides no warranty for the third-party software included with the product or installed by the customer and does not warrant that software will meet customer’s requirements or that operation of software will be uninterrupted or error free.

 

How long the warranty is effective:

 

 

1.

ViewSonic CRT monitor products are warranted for three (3) years parts (CRT included) and labour, three (3) years “On-Site-Customer-Exchange Service” and fifteen (15) days "Dead-on-Arrival Service”.

Lenke til kommentar

Denne her er litt interessant:

"three (3) years “On-Site-Customer-Exchange Service”

 

Men så spørs det om Viewsonic faktisk kommer hjem til deg for å bytte skjermen? Hør med importøren i norge.

 

Må få skyte inn at jeg selv har en Viewsonic flatskjerm som nylig så ut til å brenne seg. Jeg ringte de jeg hadde kjøpt den fra og jeg hadde 2 muligheter.

 

1. Sende den til reperasjon.

2. Få en bytteskjerm innenfor visse regler. Altså en brukt skjerm som hadde samme kvaliteter som min egen.

 

Ellers har jeg blandet erfaring med Internasjonale garantier og importører sier ofte at disse ikke gjelder i Norge selv om produsenten sier så. Derfor lønner det seg å høre med importøren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Har du sendt de mail ellerkontaktet dem ~inso: anbefaler deg det nå, så ser itbutikken at du ikke tuller.

KVTL: Vel, de burde jo skjønt at jeg ikke tuller når jeg sendte den siste mailen du satt opp for meg, til dem. De bryr seg tydeligvis ikke.

Men skal kontakte forbrukerrådet igjen ja. Legge hele saken frem for dem.

 

Forbrukerrådet har jeg vært i kontakt med tidligere i saken. Men jeg synes det var ufattelig tamt svar. Jeg henviste dem til denne trånden, og når 10 av de siste postene var av typen "nå har ikke jeg lest hele tråden, men tror det må være samme feil". Er jo også en gigantisk selvmotsigelse når et av hovedeksemplene på hjemmesiden deres jeg henviste til tidligere i tråden, viser det motsatte. Hun går jo ut ifra at det må være samme elektrotekniske feil. :roll:

 

Vi viser til Deres e-post. Etter forbrukerkjøpsloven har De 5 års

reklamasjonsfrist på varer som er ment å vare lengre enn 2 år. Vi er enig i

at en skjerm kommer inn under 5 års regelen. Selger har krav på å få

avhjelpe samme mangel 2ganger. Så hvis det er forskjellige feil som har vært

med maskinen vil De sansynligvis ikke ha reklamasjonsrett. Dette er under

forutsetning at det er norsk lov som gjelder. Vil anbefale at De skriver et

brev til firmaet. Hvis klagen skal rettes til det Danske firmaet må den

sansynligvis rettes gjennom clearing house http://forbrukerportalen.no/Emner/clearing_house.

 

"Anne"

Forbrukerrådet.

 

Må "sannsynligvis" gjennom clearing house? Dette er nå helt på jordet etter min mening. Det er et "norskregistrert utenlandsk foretak" som det står i brønnøysundregistrene. Hun tror visst jeg har handlet hos en dansk webshop som ikke opererer i Norge...

 

Forøvrig oversendte jeg itbutikken biten om 5års garanti som dere så i mail-saksgang-posten min. De stod på sitt uten å gidde å sjekke det opp engang. Viste til dansk kjøpslov mm. :w00t:

 

EDIT: I tilleg henviser jo hun til at "Så hvis det er forskjellige feil som har vært

med maskinen vil De sansynligvis ikke ha reklamasjonsrett." Maskinen?? Hallo. Hun tror visst det dreier seg om en pc. Hvis skjermkortet røk ene gangen og harddisken den andre, er det jo forståelig.

 

Ja, i det hele tatt synes jeg det virket lite gjennomtenkt.

Men 5års garantien bekrefter hun iaf.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Nei, tror hun missfrstod hvis hun skrevmaskin. Men send en mail til forbrukerrådet i Oslo da de har med clearing house å gjøre også. De tror eg vet bedre. u trenger ike linke til denne oste her tror de ikke iiiidderlese hele engang. Bare snd vd mail hisorien fra it butikkn det.

Lenke til kommentar

~inso: du er åpenbart en kverulant og kranglefant som klynger deg til halmstrå uten at du kommer noen vei. dermed har du to valg, som tidligere skissert:

 

a) ta kontakt med forbrukerrådet og videre til forbrukertvistutvalget. dette er en prosess som gjerne tar to-tre år hvis du er heldig. det kan dog gå enda lengre tid før du får utbetalt noen penger, alt kan hales ut i tid fra itbutikkens side.

 

b) eller så kan du sende en aldri så liten forliksklage og ta det via domstolene. da går det gjerne litt raskere, men du står i fare for å tape saken og et beløp som ikke er ubetydelig i forhold til hva skjermen faktisk er verdt.

 

uansett hvordan du velger å løse dette så bør du sette igang med å printe ut alle originalmailer samt alle andre relevante dokumenter i saken, og gjøre deg klar til omfattende samtaler. jeg antar at du er elev på ungdomsskole/vgs, så tid har du vel uansett nok av. lykke til! :)

 

ps: ja, jeg har lest hele tråden.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd å få bytte et produkt mot et annet etter at angrefrist har utgått og fordi det var feil på varen, men det kaller jeg ekstrem ekstraservice og det var innen rimelig tid etter kjøpet slik at varen ikke var gammel.

 

Tror faktisk det var på Komplett eller MPX.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk forøvrig et svar på mailen jeg postet side 9. De vil at jeg skal bruke deres danske org.nr osv. og ikke den norske. Er dette noe de sier bare for å lure meg i en felle her eller hva? Er det et krav at de betjener den adressen?

 

Jeg skal gentage:

 

Fremtidig korespondance går således via forbrugerrådet/forbrugerstyrelsen og

fremtidige E-mail vil IKKE blive besvaret.

 

 

Til brug for anlægning af sagen skal du bruge følgende firma informationer (Navn

og organisationsnr):

 

DataFilen A/S (ITbutikken A/S)

Gl. Århusvej 19

8800 Viborg

Danmark

CVR nr: DK15005394

 

vores registering i brønnøysundregisteret skyldes alene EU krav, om

momsregistering i salgslandet, når salget passere 300.000 kr jf. EU krav.

 

Adressen jf brønnøysundregisteret er således ikke vores adresse, men en adresse

for mange udenlandske firmaer. Og breve hertil, bliver enten Retuneret,

destureret, eller i bedste fald vidresendt efter 1-2 måneder.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar

Det ville være for dumt hvis de forsøkte å trenere saken ved å oppgi falsk informasjon. Det ville de tape på.

 

Og selv om itbutikken kanskje har opptrådt på ene eller andre måten synes jeg de har tatt seg mye tid til å svare fyldig på dine henvendelser uansett art til å være en webshop som tilsynelatende skal ha elendig service. Mange hadde kun gitt korte og konsise svar som "send den til reperasjon" og unngått å svare på spørsmål eller utsagn.

 

Men det med at du nevner at det tidligere har tatt uker å få svar er jo noe annet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man skal da ikke betale for å sende skjermen til Garanti reprasjon

Infocare skal betale dette.

 

Man registrerer feilen på internett

Man mottar RMA nummer

OG Bedriftspakke blankett betalt av Infocare

Endret av Fumle
Lenke til kommentar
jeg antar at du er elev på ungdomsskole/vgs, så tid har du vel uansett nok av. lykke til!  :)

 

ps: ja, jeg har lest hele tråden.

Nei du... ~inso er ingen skoleelev. Han benytter seg av ordning på jobben for å få sendt skjermen i retur tidligere. :D

Tuller du?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
jeg antar at du er elev på ungdomsskole/vgs, så tid har du vel uansett nok av. lykke til!  :)

 

ps: ja, jeg har lest hele tråden.

Nei du... ~inso er ingen skoleelev. Han benytter seg av ordning på jobben for å få sendt skjermen i retur tidligere. :D

Tuller du?

Nei. Han skrev det selv. Det var nummeret før jeg hadde Quotet og kommentert det. Men jeg gadd ikke poste inlegget. Det må være grenser for hvordan man skal rote i dritten. :hrm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...