Gå til innhold

Kan Itbutikken.no nekte meg å heve skjermkjøpet?


Anbefalte innlegg

Ser at trådstarter selv har rotet med begrepene garanti og reklamasjonsrett i sin korrespondanse med sjefen for itbutikken.

 

Ut i fra det jeg kan lese av det sjefen har skrevet har han fulgt normal tolking av lover og regler.

Fant ikke i forbrukerkjøpsloven (den nye) noe om det, men i den gamle (kjøpsloven) stod det at selger har rett til og plikt til å forsøke å rette feil/mangler.

Han sa at grensen for kostandsfri reparasjon var 9 sept (før skjermen gikk ut av garanti).

(Går ut ifra at de ga 2 års garanti på varen, som er normalt å gi. Garanti gies utover det vi forbruker har rett til iht kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven).

 

Hvis du allerede ved førstegangs feil krevde å få hevet kjøpet og refererte til fantasilover og truet med Forbrukerrådet og TV2 hjelper deg, så er det ikke rart at han omtalte deg som den vanskeligste kunden han har vært borti.

 

Lykke til i alle fall......

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si til dere som sier: "har du hatt feil på skjermen din 3 ganger? Da må det være noe feil hos deg."

 

Det er sånt som skjer med en av tusen kunder, eller kanskje en av ti tusen. Veldig mye mer sannsynlig enn å vinne i lotto, men det gjør folk hver eneste uke...

 

At itbutikken viser til dansk lovgivning når de på sine egne sider sier at de følger norsk lovgivning er utrolig slesk kundebehandling.

 

Nå må det sies at jeg ikke forstår folk som fortsatt handler hos itbutikken ettersom kundebehandlingen deres ved feil aldri har vært noe annet enn elendig.

 

Hintet er når de overhodet ikke bryr seg om hva kunden sier eller gjør. Ingen seriøs bedrift sier direkte til kunden: "Du er den verste kunden vi noen sinne har hatt!".

 

Lurer på hvilken kjernekar som kjøper noe fra itbutikken etter å ha lest denne tråden...

Lenke til kommentar
Dette får jo meg bare ENDA mindre lysten på å beholde den skjermen. Når det er en fabrikasjonsfeil og de "tror" den er fikset nå eller "har bra erfaringer med denne metoden" synes jeg det begynner å lukte kraftig svidd!

Denne fabrikasjonsfeilen var jo det din ble reparert for første gangen.

I alle fall tolker jeg det ut i fra dine rapporter og det som ble postet her for litt siden.

 

Det kan være noe så enkelt som at de har valgt en spesiell type komponent, som senere har vist seg å ikke holde. Dermed vil alle skjermer av den typen med den IC'en kunne ryke.

Det rettes ofte opp med å velge en komponent som har bedre specs.

F.eks tåler høyere temp, eller høyere strøm.

 

Det var f.eks en feil på "alle" LG/Goldstar Mono VHS maskiner som gjorde at kassett-sensoren røyk.

Det viste seg at underleverandør hadde levert for dårlige IR-dioder.

(Kassetten detekteres via infrarødt lys inni maskinen).

 

Samt alle Philips turbodrive VHS maskiner fabrikkert før 1996 var utsatt for at et bestemt tannhjul i mekanikken kunne sprekke.

 

Slikt skjer, og rettes også fort opp igjen.

Man trenger ikke bekymre seg for at det er noe skummelt med det.

Lenke til kommentar
Må si til dere som sier: "har du hatt feil på skjermen din 3 ganger? Da må det være noe feil hos deg."

....

Lurer på hvilken kjernekar som kjøper noe fra itbutikken etter å ha lest denne tråden...

Var det noen som sa det... foreslår at du sjekker ordlyden en gang til, hvis det var meg du siktet til.

 

Har aldri sagt itbutikken er en bra forhandler, nevnte kun den initielle korrespondansen med forhandleren som trådstarter også har kommentert og er ferdig med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja.. Det er flere som kan tenke seg å levere tilbake sin 2 år gamle CRT, for deretter å løpe og kjøpe en smart flatskjerm.

Jeg har med intresse merket meg at trådstarter har strøket avsnittene om hvor stor og vanskelig den 26 Kg tunge skjermen var å få i posten :D

Det skal bli artig å høre hvordan "pipen låter" når det oppdages at han får ubetalt bare omtrent halve beløpet. Hvis det blir utbetalt noe iheletatt.

 

Har du lest HELE paragrafen? §50 ?  ;)
§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

1 ledd: Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

Men leser du hele teksten står det at selger har krav på den verdien som forbruker har hatt nytten av.

En skjerm har levetid mellom 3 og 5 år ~4 år. Kjøperen har hatt skjermen til disposisjon i 2 1/2år, (den er ikke innsendt enda) og har dermed hatt vesentlig nytte av den. Det var også de 2 1/2 årene den var ny. Nykostnad Kr. 7000.- etter 2 1/2 år verdi Kr. 2.625,- Pluss 1% p.a. sparerente de to siste årene= Kr. 70,- Da blir der et erstattningsbeløp på Ca. Kr. 2.700,- Det ser igrunn rimlig ut også.

Lenke til kommentar

Bra tråd. Har kost meg mens jeg har lest denne :)

 

Først sier ~inso at "erstatsningskjermen" hans er 12 år gammel, så er det plutselig 14?

 

Når han fikk skjermen tilbake for 2. gang, så virka det i 10 minutter, mens jeg senere leser 15?

 

Jeg har lenge lurt på hvor hva slags type skjerm det var snakk om. CRT eller LCD, men hvis skjermen veier 26 kg, så... =)

 

Jeg ser fram til å lese mer om denne saken. :thumbup:

Lenke til kommentar
Dette er en feil fabrikanten vet om og er å regne for fabrikasjonsfeil

Og da er det jo 5 År Reklamasjonsfrist som gjelder.

Reklamasjon gjelder kun for fabrikasjonsfeil. Om den er på 2 eller 5 år har ikke trådstarter og ITbutikken blitt enig om. Hvor lang reklamasjonstid du har avgjøres ikke av hva slags feil man får på produktet.

Lenke til kommentar
Lurer på hvilken kjernekar som kjøper noe fra itbutikken etter å ha lest denne tråden...

Tja, har de best pris på noe jeg er ute etter kan jeg nok helt fint vurdere å bruke dem. Men ved en eventuell retur ville jeg da også startet prosessen med en ganske så annen ordlyd enn trådstarter, nettopp for å oppnå litt godvilje.

Lenke til kommentar
Bra tråd. Har kost meg mens jeg har lest denne :)

 

Først sier ~inso at "erstatsningskjermen" hans er 12 år gammel, så er det plutselig 14?

 

Når han fikk skjermen tilbake for 2. gang, så virka det i 10 minutter, mens jeg senere leser 15?

 

Jeg har lenge lurt på hvor hva slags type skjerm det var snakk om. CRT eller LCD, men hvis skjermen veier 26 kg, så... =)

 

Jeg ser fram til å lese mer om denne saken. :thumbup:

Skjermen er fra 1991-1992, vi har nettopp gått inn i 2005, er heller ikke helt sikker på eksakt når den er fra rundt den tidsperioden siden jeg overtok denne skjermen, ikke kjøpte den sjøl. Derfor ble det litt forskjellig når jeg tenkte tilbake.

 

Satt heller ikke med stoppeklokke når skjermen røk. Det tok rundt 10min-15min ja. Er det noe å henge seg opp i egentlig?

 

Synes da signalementet kommer tydelig fram i de to tilfellene, om ikke tallene er 110% nøyaktige, er det da godt nok?

 

Skjermen veide over 25kg ja. Men merkelig nok har infocare fått sendt den med posten så jeg må hente den på postkontoret.

 

Jeg har med intresse merket meg at trådstarter har strøket avsnittene om hvor stor og vanskelig den 26 Kg tunge skjermen var å få i posten :D

 

Hva mener du? Har jeg strøket noe for å kamfulere ett eller annet eller hva antyder du? :dontgetit:

 

Uansett:

Første gang JEG skulle sende skjermen inn, skulle et familiemedlem gjøre det. det jeg dessverre oppdaget litt for sent, var at siden han fikk beskjed om at den ikke gikk an å sende med posten fordi den var over 25kg grensen, leverte han pakken for egen regning gjennom en ordning på jobben. Dette skulle jo aldri skjedd siden jeg ikke har mulighet til å få dekket dette beløpet, men det ble vel gjort i god tro :/ . Den andre gangen jeg var bortom posten og prøvde å forklare dem at siden den kom med posten begge gangene, må den kunne sendes av meg og? Men neida, jeg måtte drasse skjermen hjem, kontakte infocare som DA kom med forslaget om å sende den med budbil. Merkelig at de ikke nevnte det før.

 

Håper det mysteriet var oppklart... ;)

 

ediT: og det eneste jeg har strøket i ettertid i innleggene, er sensurering av navn osv.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Lurer på hvilken kjernekar som kjøper noe fra itbutikken etter å ha lest denne tråden...

Tja, har de best pris på noe jeg er ute etter kan jeg nok helt fint vurdere å bruke dem. Men ved en eventuell retur ville jeg da også startet prosessen med en ganske så annen ordlyd enn trådstarter, nettopp for å oppnå litt godvilje.

Du er klar over hvor mange som har sagt det du sier nå, for å så erfare noe annet? Du finner iallefall noen av dem på webshoperfaringer...

Lenke til kommentar
Skjermen veide over 25kg ja.  Men merkelig nok har infocare fått sendt den med posten så jeg må hente den på postkontoret.

Bedriftspakke postkontor:

 

Mål og vekt

Maks vekt: 35 kg pr kolli

Maks lengde: 240 cm

Lengde pluss omkrets maks 360 cm

Dessuten kan bedrifter med avtale sende servicepakke, som også har en maksvekt på 35 kilo. Norgespakke har kun 25 kilo.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Fikk svar på den klagen jeg sendte:

 

Emne: Ang. heving av kjøp: Viewsonic p225f 22"

Jeg vil med dette heve kjøpet på min skjerm kjøpt hos dere 04\09-2002 fordi 
den har vist samme symptomer for tredje - 3- gang. Jfr. deres egen 
hjemmeside under lovgivning der det står følgende:
"Dette betyr at du som kunde er sikret av den danske kjøpsloven, som er en 
av de strengeste i verden. Men for at våre norske kunder skal slippe å sette 
seg inn i dansk lovgivning, følger vi den norske kjøpsloven for våre kunder 
i Norge. Du er altså beskyttet av norsk lovgivning, på samme måte som i 
andre norske butikker. Angrefristen er lovfestet, og ikke en spesiell 
service fra noen bestemt nettbutikk."

Brønnøysundregistret:
http://www3.brreg.no/oppslag/enhet/detalj....orgnr=982022533
"
Navn/foretaksnavn:
IT BUTIKKEN A/S (DATAFILEN A/S)
Organisasjonsform:
Norskregistrert utenlandsk foretak
Forretningsadresse:
Gamle Ringeriksvei 56
v/ Inter-Distrans AS
1357 BEKKESTUA"

Ehandelsloven av 23\05-2003 nr 35 §§ 1 og 4

Kan jeg bruke Forbrukerkjøpsloven av 21\06-2001 nr. 34 heretter kalt 
forbrukerkjøpsloven.

Jfr. forbrukerkjøpsloven §§ 1 første, andre og tredje ledd og 3 første ledd, 
kan jeg bruke denne loven da dette er et forbrukerkjøp og dere kan ikke gi 
meg dårligere betingelser enn det denne loven stiller.

Da tingen ikke oppfyller de krav som er stilt i pkt. a, b og i 
forbrukerkjøpsloven § 15 og således er en mangel etter forbrukerkjøpsloven 
16 pkt. a og den har vært inne til reperasjon for samme symptomer 2 ganger 
jfr. http://forbrukerportalen.no/portal/Artikle...2/1073635575.18, vil jeg 
heve kjøpet og kreve renter jfr. forbrukerkjøpsloven §50 annet ledd.

Jeg krever følgende:
1. Heve kjøpet.
2. Få utbealt beløpet, renter fra kjøpsdato og porto hvis dere vil 
haskjermen tilbake.
3. Adresse der jeg kan sende skjermen til dere hvis dere vil ha den tilbake.

Hvis jeg ikke hører fra dere etter en uke etter at jeg har sendt denne 
mailen, eller hvis dere ikke oppfyller mine krav vil jeg sende saken til 
megling i forbrukerrådet.


Med vennlig hilsen

 

Tydeligvis sendte noen den videre til sjefen:

Emne: VS: Ang. heving av kjøp: Viewsonic p225f 22"


Hej Peter 

Det er hvis en du lige skal se på.

 

Som svarte dette til meg:

Jeg har i går meddelt dig, at alt korespondance foregår igennem Forbrugerrådet
norge/Forbrugerstyrelsen Danmark. 

Og du får IKKE opfyldt dine trudsler ved blot at henvende dig til en anden
person i firmaet.

Enten sender du den skærm til reperation hos Infocare Norge unden mere
diskusion, eller så lader vi Forbrugerrådet norge/Forbrugerstyrelsen Danmark
afgøre hvem der har ret.

 

Så, hva skal jeg gjøre nå? 1. Sende denne mailen til forbrukerrådet og be dem behandle den individuelt, og ikke nevne noe annet før det blir spurt om det. 2. Sende hele saksgangen til forbrukerrådet og be dem mekle eller.

 

Ser jo tydeligvis ut til at mr.itbutikken har problemer med å svare for seg her, og svarer med total ansvarsfraskrivelse. Hvis han kunne, hadde nok han vært villig til å legge fortiden bak seg og gi et skikkelig svar, men vi har jo alle lært denne mannen å kjenne...

 

Noen som fremdeles føler for å handle hos itbutikken?

 

Edit: vi ser jo nå at han har moderert seg til å skrive både forbrukerrådet norge/forbrugerstyrelsen danmark... Er jo ikke lenge siden han henviste til crossboarderavtaler osv... kan jo spekulere i om dette bare var for å være vanskelig mot kunden da...

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Noen som fremdeles føler for å handle hos itbutikken?

siden du spør, jeg har ingen problemer med å handle der i det hele tatt. Sjeldent har jeg sett mer håpløs kunde en deg, slutt å syt og send den skjermen til infocare og ta saken derfra.

 

Å drive å krangle slikt med dem er direkte barnslig og totalt meningsløst. Som de har sagt til deg 100 ganger, det er infocare som styrer med service saker på denne skjermen, du må med andre ord LEVERE den j. skjermen inn!

 

enkelte kunder :thumbdown:

Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Grattis, du fikk det svaret jeg ønsket. Et frekt og lavmålt svar på en profesjonell henvendelse der du henviser til fakta opplysninger.

 

Måtte bare le når jeg så svaret deres, det er ikke en trussel men fakta opplysninger om dine rettigheter.

 

Det du skal gjøre nå er at du skal ta kontakt med forbrukerrådet der du bor enten ved å møte opp selv (best) eller sende mail. De vil hjelpe deg. Du burde skrive ut all mail historikk og ta kopi av alle servicehistorikk og kvitteringer selvfølgelig.

 

Bare si til forbrukerrådet at de ikke vil ha noe med deg å gjøre selv om du presenterer fakta for dem. det var ikke en tom trussel med forbrukerrådet, ikke vær redd det går ikke gjennom Danmark så lenge de er registrert i norge :cool: (Tror jeg)

 

Skriv svar tilbake at så lenge du ikke får dekket fraktutgifter som du har krav på etter forbrukerkjøpsloven §30 første ledd og et retur\service nummer (retur informasjon) så vil du ikke sende inn skjermen til infocare.

 

Men forbrukerrådet neste uansett, ja.

 

Lykke til :thumbup:

 

Grokster: Man kan da ikke stå med luen i hånden, har selv hatt en kamerat som har hatt problem med det firmaet der. Så ~inso gjør det rette.

Lenke til kommentar

Glimrende KVTL.

 

Men det er en ting jeg lurte på

Skriv svar tilbake at så lenge du ikke får dekket fraktutgifter som du har krav på etter forbrukerkjøpsloven §30 første ledd og et retur\service nummer (retur informasjon) så vil du ikke sende inn skjermen til infocare.

 

Vil det være helt rett å gjøre dette ettersom jeg faktisk ikke har kontaktet infocare for å få sendt skjermen inn 3 gangen. Grunnen til dette er jo nettop at jeg skal ha noe å si til dem så de ikke sender meg en erstatningsskjerm. Jeg ville helst ha klarert det påforhånd med itbutikken, som jeg har skrevet tidligere. Det er grunne til at jeg har avventet situasjonen. For sist gang møtte de på døren med budbil, så det var ikke noe problem.

 

Bør jeg sende den inn til infocare først og få en rapport fra dem (som uansett vil vise at den har røket + en, i denne saken, irrelevant teknisk forklaring) eller bør jeg stå ved det jeg skrev i første mailen du satte opp for meg: at jeg

 

2. Få utbealt beløpet, renter fra kjøpsdato og porto hvis dere vil haskjermen tilbake.

 

EDIT: La til uthevet setning for å forklare bedre

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Noen som fremdeles føler for å handle hos itbutikken?

siden du spør, jeg har ingen problemer med å handle der i det hele tatt. Sjeldent har jeg sett mer håpløs kunde en deg, slutt å syt og send den skjermen til infocare og ta saken derfra.

 

Å drive å krangle slikt med dem er direkte barnslig og totalt meningsløst. Som de har sagt til deg 100 ganger, det er infocare som styrer med service saker på denne skjermen, du må med andre ord LEVERE den j. skjermen inn!

 

enkelte kunder :thumbdown:

Hehe, greit nok at trådstarter har opptrådt ganske uproft i sine henvendelser til itbutikken, men han er tross alt en privatperson. Når et firma, att på til med sjefen i spissen (!!!!!!), opptrer på den måten som blir vist her så skal det virkelig mye til før noen får meg til å handle hos dem! Gode priser eller ikke, med en så ubegripelig amatørmessig kundebehandling som man ser her, "plagsom" kunde eller ikke, fortjener ikke denne butikken livets rett.

Lenke til kommentar
Grokster: Man kan da ikke stå med luen i hånden, har selv hatt en kamerat som har hatt problem med det firmaet der. Så ~inso gjør det rette.

Greit nok at du tror det

 

men hadde det vært meg hadde jeg sendt den inn til infocare med beskjed at teknikker skulle ringe meg nå han hadde sett på den. Da kunne man saklig gitt beskjed at dette var 3. gangen den var inne, og at man hadde hørt at det var en fabrikkasjonsfeil på disse monitorene også. Da tipper jeg at teknikker hadde sagt at han ville sende et doa skjema til leverndør/butikk som dermed tilbyr kunden ny vare eller penger tilbake

 

Å krangle om en eventuell reklamasjon før du i det helle tatt har fått påvist at det er en reklamasjon er direkte tåpelig og bortkasted tid. Uansett hva forbrukerrådet kommer med har selger lovpålagt rett til å få produktet inn til undersøkelse og spm er jo nå kommet om den fristen er oversittet fra kjøper.

 

det jeg først og fremst prøvde å få frem, prøv å vær saklig og ikke oppfør deg som en drittsekk når du skal fremlegge en reklamasjon, ingen hjelper sånne frivillig. Husk at for en evnt. butikk er dette en liten fillesak, men det er ikke tjent med å hjelpe kunder som slenger det ene og det andre deres vei.

 

ps. jeg snakker nå ikke om trådstrarter når jeg sier drittsekk ovenfor han er helt sikkert en hyggelig fyr, bare en dårlig kunde kanskje :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...