Gå til innhold

Nettverksproblemer etter oppgradering av kjerne.

Anbefalte innlegg

Heisann. Noen av dere husker sikkert mitt forrige innlegg. Jeg gjorde som jeg sa og oppgraderte kjernen på min Debian (woody, 2.2.20-compact kjerne). Den nye kjernen er nå 2.4.28. Alt gikk veldig bra helt til jeg restarta maskinen. Den startet opp normalt, men etterhvert skjønte jeg at noe var galt for det virket ikke å logge inn via ssh.

Gikk inn i rommet der maskinen står og logget meg inn på vanlig måte. Sjekka interfaces (/etc/network/interfaces) og den var riktig (mottar ip via dhcp). Så skrev jeg "lsmod" for å sjekke om driveren til nettverkskortet var installert men ingen moduler ble listet opp (?) Dette virker litt merkelig for jeg brukte lang tid på konfigurere kjernen slik at jeg fikk de riktige innstillingene og modulene.

Sjekket også switchen og den lyste så det er tydeligvis en form for kontakt med nettverkskortet, men det virker som om det ikke er noen moduler installert.

Noen som har peiling på hva det kan være? Kan godt være noe annet som er galt også, men dette er det jeg har funnet ut til nå hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har egenkompilert kjerne. Jeg vet at det finnes ferdig-kjerner også, men grunnen til at jeg valgte å kompilere selv var fordi jeg fikk beskjed her på forumet om at jeg ville få bedre ytelse, og at jeg fikk med bare det jeg trengte og ikke alt mulig annet.

Kanskje det var en dum ide i dette tilfellet, ikke vet jeg.....men grunnen til at jeg ville skifte kjerne utgangspunktet var jo for å lære litt og det synes jeg at jeg har gjort

:thumbup:

Lenke til kommentar

Ja da forstår jeg. Når du sier det så husker jeg at det stod at det ble kompilert direkte inn i kjernen. Men jeg husker at jeg valgte at noe få skulle kompileres som moduler. Husker at jeg valgte å kompilere støtte for nettverkskortet direkte inn i kjernen.

Skal sjekke hva 'ifconfig -a' sier når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
no wonder den ikke kommer opp som en modul da

Hehe, nei.......

Serveren er oppe og går hvis det var det du siktet til. Har ikke fått sett så mye mer på det enda, men tenkte jeg skulle sette meg litt ned nå og prøve meg litt frem. Nå er jo ikke jeg den med mest kunnskaper når det gjelder Linux, men er sikker på at det ordner seg selv om det skulle ta aldri så lang tid.....hehe

Lenke til kommentar
Ja, jeg har egenkompilert kjerne. Jeg vet at det finnes ferdig-kjerner også, men grunnen til at jeg valgte å kompilere selv var fordi jeg fikk beskjed her på forumet om at jeg ville få bedre ytelse, og at jeg fikk med bare det jeg trengte og ikke alt mulig annet.

Kanskje det var en dum ide i dette tilfellet, ikke vet jeg.....men grunnen til at jeg ville skifte kjerne utgangspunktet var jo for å lære litt og det synes jeg at jeg har gjort

:thumbup:

Ytelse: IFL. målinger borte hos RH. er du heldig om du vinner 5% ytelse. :tease:

Læring: ja.

Størrelse: Vel.. moduler som ikke er lastet, tar vel bare opp *diskplass* - og nå lagrer du på både kildekoden til *hele* greia, samt dine kompilerte moduler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...