Gå til innhold

Hva er best 5.1 eller 7.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5.1%20Sound%20system.gif

7.1%20Sound%20system.gif

 

Som du ser får du flere høytallere bak deg eller på siden ved 7.1, men det er jo en god del dyrere med 7.1 enn 5.1 og på jobben min (Expert) har jeg hvertfall ikke hørt noe særlig forskjell på 5.1 og 7.1 i riktig posisjon. Du får vanligvis også et bedre 5.1 anlegg til samme pris som du får et middelmodig 7.1 anlegg.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt , dere skjønner saken er den at jeg sitter med et 6,1 system (Creative) men synest ikke jeg får den lyden jeg er ute etter og vurderer derfor å se på et 5.1 annlegg istedenfor , dette blir jo enklere å plassere også .

For ordens skyld så snakker jeg nå om et system til PCèn bare så det er klart .

 

Edit: Rettet fra 7.1 til 6.1

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha bra lyd så ikke gå for PC system da. Koble opp mot forsterker og kjøp deg noe skikkelig. Siden dette ikke virker som et åpenbart valg for deg virker det som du er prisbevisst (hvem er ikke det?) og du sparer mye på å slippe å kjøpe de to ekstra høyttalerne.

 

Konklusjon: kjøp heller BRA 5.1 enn dårlig 7.1

Lenke til kommentar
Hvilket 7.1 system sitter du med Snekker'n?

Jeg sitter med creative sitt gigaworks s750 og kunne ikke vært mer fornøyd.

Har da creative sitt audigy 2 zs lydkort til.

Skulle gjerne likt å visst hva du er misfornøyd med? :yes:

Jeg skrev i farten 7.1 men mente 6.1 , beklager :blush:

Men det heter iallefall Inspire 6.1 (6700)

Jeg synest jeg får for spinkel diskantlyd og for brumlende bass , har samme lydkortet som du .

Noe av årsaken kan være at jeg har et rimelig bra annlegg til tvèn som kjøres over egen forsterker og at dette innvirker på meg når jeg går på datarommet og spiller der .

Lenke til kommentar
Snekker`n Skrevet 30/11/2004 : 00:47

Jeg synest jeg får for spinkel diskantlyd og for brumlende bass , har samme lydkortet som du .

Noe av årsaken kan være at jeg har et rimelig bra annlegg til tvèn som kjøres over egen forsterker og at dette innvirker på meg når jeg går på datarommet og spiller der .

Jeg syns det høres ut som du sliter mer med dårlig forsterker/høttalere, enn akkurat hvorvidt det er 5.1 eller 7.1 teknologi.

Jeg pesonlig heller forøvrig litt til argumentet med at du får bedre kvalitet 5.1 annlegg enn et 7.1 til samme pris.

Heller ikke jeg kan si jeg hører noen forskjell. (skal jo legge til at jeg ikke vet om det jeg har hørt faktisk har vært laget for 7.1 teknologi, som andre har nevnt er det jo ikke så mye som er det enda.)

Lenke til kommentar

Grunnen til at bassen er brummlende er vel en følge av at forsterker delen på dette 6.1 anlegget ikke klarer å levere nok krefter til å kontrolere elementet.

Spinkel diskant kommer nok desverre av at disse elementene heller ikke får nok fra forsterker eller så er de av dårlig kvalitet.

 

Når det gjelder 5.1 kontra 7.1 så er det jo ingen filmer i 7.1 enda, bare 6.1 og det er nok bare ringenes herre ext versjonene som har. Med 6.1 så har man side høyttalerene + en center bak og lyden blir fyldigere.

Kjører man 7.1 så blir lyden prossesert av reciveren / lydkortet til å dele opp center bak kanalen på lydsporet til et stereo signal på de 2 bakerste høyttalerene.

Jeg synes dette skaper et bedre lydbilde spesielt når lyden er i dts.

 

Lykke til med lyden snekker`n.

Lenke til kommentar
Når det gjelder 5.1 kontra 7.1 så er det jo ingen filmer i 7.1 enda, bare 6.1 og det er nok bare ringenes herre ext versjonene som har.

Du underdriver vel litt ekstremt her nå. Vil heller tippe at det finnes hvertfall 30-40 utgivelser med 6.1 lyd. På stående fot kommer jeg på Austin Powers3, Gladiator og Pitch Black.

Lenke til kommentar
Ja emnet skulle si det meste , hva ville dere gått for og hvorfor .

Takk for svar .

er ikke dette ganske logisk?

 

5.1 har 1 senter, 2 fronter, 2 bakhøyttalere og sub

 

da er det vel logisk at man får lyden bedre fordelt med et 7.1 system da har man tross alt 2 høyttalere mer som blir plassert på siden.

 

6.1 kjører en senter høyttaler bak også, eller 2 bakhøyttalere på en kanal. Og om dette gjelder Hi-Fi er det ikke så farlig om man ikke har 7.1 spor på DVD'en, for dette tar forsterkeren å fikser selv. Gjelder det til PC'en vil nok dette fungere fint i spill og den slags, men tviler på at det vil bli noe særlig å skryte av på film.

 

-Chief-

Lenke til kommentar

Tror egentlig trådstarter mener noe slikt:

(Correct me if i'm wrong)

 

Hva er "best" av:

1. Et 5.1 sett med bra høyttalere

2. Et 6/7.1 sett med mindre bra/dårlige høyttalere.

 

Som noen skriver, det sier seg jo selv at 6/7.1 vil gi et mer fyldig og omsluttende lydbilde, men hvis selve høyttalerelementene er dårlige da kan nok et bra 5.1 sett være å foretrekke. Men har du nok cash så er det jo ikke tvil om at et bra 6/7.1 er best.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Når det gjelder 5.1 kontra 7.1 så er det jo ingen filmer i 7.1 enda, bare 6.1 og det er nok bare ringenes herre ext versjonene som har.

Du underdriver vel litt ekstremt her nå. Vil heller tippe at det finnes hvertfall 30-40 utgivelser med 6.1 lyd. På stående fot kommer jeg på Austin Powers3, Gladiator og Pitch Black.

http://www.hometheaterforum.com/htforum/sh...p?postid=167632

 

Liste over forskjelige titler med lyd >5.1. Det forøvrig bare Dts ES discrete som er "ekte" 6.1 lyd. Dvs. 6 atskilte kanaler + sub. Dts ES matrix og DD EX har den siste kanalen kodet inn i de to bakerste kanalene av 5.1 sporet. Omtrent som Dobly Surround mao. Forsterkere med 7.1 lager heller ikke stereo i bakkanalene. Men kjører den sjette kanalen i mono i bakkanalene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...