Gå til innhold

Har nforce4 støtte for NCQ?

Katana-Bob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NCQ har vist seg å være svært lite nyttig i real life da, må nesten har 2 cpu`er eller mer, før det begynner å bli veldig intresant.

Tester har vist at ytelsen i flere tilfeller ble lavere med NCQ skrudd på, når vi får cpu`er med dobble kjerner, osv så vil nok bildet bli noe annet.

Ett ord; hype. Samme som med AGP4x ,AGP 8X, UDMA 66/100/133 osv.

Ser bra ut på papiret, men i real life gjør det ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Ikke for å virke sarkastisk, men det du sier er at vi ikke trenger utvikling?

I signaturen din har ikke du akkurat en ata 33 harddisk? ;)

hehe, joda. Men i for eks. min pc, hadde udma 33 holdt, siden diskene mine extremt sjeldent passerer 33mb pr.sek read/write uansett.

Jeg er alltid veldig gira på nytt data utstyr, og jeg ønsker hele tiden å ha det nyeste. Men jeg er ikke noen stor fan av UDM 33/66/100/133, siden det er noe man ikke får utnytta uansett. Samma sak med AGP 4x , AGP8x, PCI-E på en annen side, blir noe helt annet. Ikke pga. overførings hastigheten, men pga. muligheten til å kjøre SLI.

Jeg mener også at folk ikke har behov for NCQ; ennda! Senere så kan det ha noe for seg.

Lenke til kommentar
SCSI bruker TCQ (Tagged Command Queuing) som er mye det samme som NCQ, og det har nok en del mer for seg enn NCQ...

Raptor-diskene fra WD bruker også TCQ.

skyline:Hvordan kan du forklare ytelsesøkningene ved bruk av NCQ i denne testen hos THG (Seagate Barracuda)?

Der er det brukt et socket T-system med P4 2,8GHz og i925X brikkesett, ikke et dual-CPU-server-system som du henviser til.

NCQ er et steg i riktig retning når man betrakter dagens sitasjon. Siden de gamle teknologiene møter veggen pga. en kombonasjon av varme, kapasitet og effektivitet er NCQ er veldig grei midlertidig løsning som lett kan utvikles videre ved å legge inn støtte for enda lengre "køer" (trinn) og bedre drivere.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se har nok ikke nForce4 støtte for NCQ.

STORAGE

NVIDIA RAID

* RAID 0 disk striping support for highest system and application performance

* RAID 1 disk mirroring support for fault tolerance

* RAID 0 +1 disk striping and mirroring support for highest performance with fault tolerance

* Disk alert system provides a visual indication so users know exactly which hard drive to replace during an array failure

* Morphing allow users to change the current state of an array to another using one single step without reboot of the PC

* Cross-controller RAID uniquely supports both SATA and PATA disk devices within a single array

Serial ATA

* Support for SATA 3Gb/s, 1.5Gb/s disk controller standards

* Dual controller architecture providing full 3Gb/s bandwidth to each disk

* Features 4 integrated SATA 3Gb/s ports 

Fast Ultra ATA-133 Disk Drive Controller

* 5V-tolerant primary and secondary channels, with support for up to four devices

* Supports UltraDMA modes 6-0 (UltraDMA 33/66/100/133)

* Industry-standard PCI bus master IDE register set

* Separate independent IDE connections for 5V-tolerant primary and secondary interfaces

Lenke til kommentar
SCSI bruker TCQ (Tagged Command Queuing) som er mye det samme som NCQ, og det har nok en del mer for seg enn NCQ...

Det samme gjør som nevnt av endrebjorsvik89 også Western Digital på Raptor diskene. Independent testing shows Western Digital 10K SATA with TCQ beats 10K SCSI IN servers

Forskjellen mellom TCQ og NCQ er først og fremst antall instruksjoner som "kommando køen" takler. NCQ har en dypere kø noe som i mange tilfeller faktisk fører til dårligere ytelse på enbruker maskiner. Dette skyldes antakelig den store "overheaden" som NCQ medfører. For større miljøer med mange brukere har derimot NCQ mye for seg.

Mulig vi etterhvert vil se en "light" versjon av NCQ beregnet på oss vanlige brukere ?

http://www.storagereview.com/articles/2004...40625TCQ_6.html

Command queuing is meant to assist multi-user situations, not single-user setups. With the recent release of Intel's 9xx chipsets, pundits and enthusiasts everywhere have been proclaiming that command queuing is the next big thing for the desktop. Wrong. As evidenced by the disparities between the FastTrak S150 TX4 and TX4200 (otherwise identical except for the latter's added TCQ functionality), command queuing introduces significant overhead that fails to pay for itself performance-wise in the highly-localized, lower-depth instances that even the heaviest single-user multitasking generates.
Lenke til kommentar

Det som er litt bemerkelsesverdig er at storagereview valgte en SCSI RAID-kontroller som ikke hadde støtte for TCQ, og resultatene ble derfor litt gale, i og med at SATA-kontrollerne fra Promise hadde TCQ-støtte. I første testen som tok for seg I/O per sek. viste det seg at kontrolleren fra Adaptec (SCSI) var overlegen alle de andre. Skulle gjerne sett samme test, men med en SCSI RAID-kontroller fra Adaptec.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...